Polarized trainen en MTB-en

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Sinds ik als doel heb gesteld om na de zomer 80 km en zo'n 1.000-1.500 HM's te kunnen fietsen met >19 km/u gemiddeld ben ik wat serieuzer gaan trainen. Wat verder verdiept in polarized trainen waarbij je bewust 80% van je trainingstijd met een lage hartslag traint en slechts 20% intensief met hoge hartslag.

Op de weg lukt dit prima, want hier in West Nederland geen hoogtemeters. Kon nog een aardige snelheid vasthouden met een hartslag onder 125. Op de MTB routes is het andere koek. Bij kleine klimmetjes kan ik nog wel onder de 125 blijven maar als het wat steiler en langer wordt schiet ie naar 140 en hoger. Natuurlijk kan ik lager in mijn versnellingen totdat ik echt 3 km/u fiets maar zelfs dan blijf ik niet onder 125. En dit is nog het relatief vlakke Noordwijk....

Iemand wat inzichten te delen wat realistisch is? Toch langer langzaamaan en zien dat ik straks wel onder 125 kan blijven met klimmetjes? Accepteren dat 'grijs trainen' (dus in groene en gele hartslagzone) bij MTB-en er nu eenmaal bijhoort? Andere tips?

Heb nog wel meer vragen maar laten we hier maar eens beginnen :D
Ben benieuwd :-D
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ik denk dat het belangrijker is dat je het leuk blijft vinden. En om jou doel te halen hoef je echt niet perse een specifiek trainingsschema te gaan gebruiken. Gewoon regelmatig blijven fietsen en steeds iets langere ritten gaan doen. Consistentie is het belangrijkste. Je vorm opbouwen kost gewoon veel tijd, maar als je het weer even laat liggen ben je het zo weer kwijt.

En als je toch perse wit en zwart wil trainen zal je je erbij neer moeten leggen dat je op de weg dan wit moet doen. En dan die keren dat je zwart gaat trainen helemaal los gaat op de MTB.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Op de mtb kun je juist prima polarized trainen.

Rustig omlaag rollen en ieder klimmetje volle bak omhoog :bier:

Je hartslag reageert op korte klimmetjes altijd met wat vertraging, maar als je bergop goed gas geeft zit je echt niet grijs te trainen!
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

asphaltdude schreef: di 15 maart 2022, 22:43 Op de mtb kun je juist prima polarized trainen.

Rustig omlaag rollen en ieder klimmetje volle bak omhoog :bier:

Je hartslag reageert op korte klimmetjes altijd met wat vertraging, maar als je bergop goed gas geeft zit je echt niet grijs te trainen!
Dat lijkt me een mooie theorie maar zo snel gaat je hartslag niet terug van zwart naar wit. Op de route van bijv Noordwijk volgen korte klimmen en afdalingen elkaar snel op. Klimmen in het rood (of zwart :D ) zorgt met rustig omlaag rollen er daar hooguit voor dat je terug gaat naar laag in oranje of groen, maar blauw gaat het echt niet zomaar worden. Tenzij er hier mensen zijn natuurlijk die het wel voor elkaar krijgen...

En dan hebben we het nog over Noordwijk. Zoetermeer, Bergschenhoek. Volgens mij niet te doen met minder dan 125 bpm.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Foxc schreef: di 15 maart 2022, 22:53
asphaltdude schreef: di 15 maart 2022, 22:43 Op de mtb kun je juist prima polarized trainen.

Rustig omlaag rollen en ieder klimmetje volle bak omhoog :bier:

Je hartslag reageert op korte klimmetjes altijd met wat vertraging, maar als je bergop goed gas geeft zit je echt niet grijs te trainen!
Dat lijkt me een mooie theorie maar zo snel gaat je hartslag niet terug van zwart naar wit. Op de route van bijv Noordwijk volgen korte klimmen en afdalingen elkaar snel op. Klimmen in het rood (of zwart :D ) zorgt met rustig omlaag rollen er daar hooguit voor dat je terug gaat naar laag in oranje of groen, maar blauw gaat het echt niet zomaar worden. Tenzij er hier mensen zijn natuurlijk die het wel voor elkaar krijgen...

En dan hebben we het nog over Noordwijk. Zoetermeer, Bergschenhoek. Volgens mij niet te doen met minder dan 125 bpm.
Dit weekend nog gedaan, moet je gewoon met iemand gaan die een mindere vorm heeft dan. jij:

https://www.strava.com/activities/6818625546

gemiddelde hartslag van 110 op Bergschenhoek. Max wel een keer 144, maar ja ik werd er niet echt moe van ofzo :D
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Linc schreef: di 15 maart 2022, 23:25
Foxc schreef: di 15 maart 2022, 22:53

Dat lijkt me een mooie theorie maar zo snel gaat je hartslag niet terug van zwart naar wit. Op de route van bijv Noordwijk volgen korte klimmen en afdalingen elkaar snel op. Klimmen in het rood (of zwart :D ) zorgt met rustig omlaag rollen er daar hooguit voor dat je terug gaat naar laag in oranje of groen, maar blauw gaat het echt niet zomaar worden. Tenzij er hier mensen zijn natuurlijk die het wel voor elkaar krijgen...

En dan hebben we het nog over Noordwijk. Zoetermeer, Bergschenhoek. Volgens mij niet te doen met minder dan 125 bpm.
Dit weekend nog gedaan, moet je gewoon met iemand gaan die een mindere vorm heeft dan. jij:

https://www.strava.com/activities/6818625546

gemiddelde hartslag van 110 op Bergschenhoek. Max wel een keer 144, maar ja ik werd er niet echt moe van ofzo :D
Kijk, data :-q

Maar dus ook omhoog in rustig tempo neem ik aan? Dus volledig wit trainen. Ik ga de volgende keer in Zoetermeer eens kijken hoe ver ik kom!
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ja heel rustig tempo omhoog en dan naar beneden lekker laten rollen, vooral niet te veel remmen zodat je volgende hobbeltje al weer halverwege bent.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Foxc schreef: di 15 maart 2022, 22:53
asphaltdude schreef: di 15 maart 2022, 22:43 Op de mtb kun je juist prima polarized trainen.

Rustig omlaag rollen en ieder klimmetje volle bak omhoog :bier:

Je hartslag reageert op korte klimmetjes altijd met wat vertraging, maar als je bergop goed gas geeft zit je echt niet grijs te trainen!
Dat lijkt me een mooie theorie maar zo snel gaat je hartslag niet terug van zwart naar wit. Op de route van bijv Noordwijk volgen korte klimmen en afdalingen elkaar snel op. Klimmen in het rood (of zwart :D ) zorgt met rustig omlaag rollen er daar hooguit voor dat je terug gaat naar laag in oranje of groen, maar blauw gaat het echt niet zomaar worden. Tenzij er hier mensen zijn natuurlijk die het wel voor elkaar krijgen...

En dan hebben we het nog over Noordwijk. Zoetermeer, Bergschenhoek. Volgens mij niet te doen met minder dan 125 bpm.
Voor korte intervallen is hartslag ook geen goede graadmeter. Als je doet alsof je een vermogensmeter hebt zie je dat de klimmetjes zwart en de afdalingen wit zijn. Dat je hartslag hier achteraan hobbelt doet niks af aan je training anders kun je nooit meer 30s30s of 40s20s doen
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Trainings schema Nils van der Poel, olympisch schaats kampioen.
https://www.howtoskate.se/
Polariseren is niet het antwoord op alles.
Pagina 58 regel 11 en 12 zijn heel belangrijk om uit te voeren.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Maar hoeveel dagen train je dan per week en met welke trapfrequentie rij je in je Polarized periode?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Als duurtraining ging ik ook wel mtb-en op de Veluwe of lustte meerdere routes aan elkaar.
Uiteraard de routes met meer hoogtemeters even mijden dan.
In mijn betere dagen kon een duurtraining op Schoorl evengoed ook.

En zoals gezegd, het moet ook leuk blijven.

De 80/20 regel is ook gebaseerd op zoveel mogelijk uren kunnen trainen.
Zou je alles volle bak rijden blijven er weinig uren over.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

ivocare schreef: wo 16 maart 2022, 08:38 Trainings schema Nils van der Poel, olympisch schaats kampioen.
https://www.howtoskate.se/
Polariseren is niet het antwoord op alles.
Pagina 58 regel 11 en 12 zijn heel belangrijk om uit te voeren.
Interessant! Thanks, gaan we lezen :-q (en ook hopen op een Elfstedentocht volgend jaar :winkie: )
Real Epic '89 schreef: wo 16 maart 2022, 13:53 Maar hoeveel dagen train je dan per week en met welke trapfrequentie rij je in je Polarized periode?
Per week zo'n 2 x 1,5 uur en 1 x 2,5 uur. Straks in de zomer kan ik dit wel wat gaan oprekken. Trapfrequentie meet ik niet nauwkeurig maar als ik hem af en toe handmatig meet kom ik rond 90 rpm uit.
tiewrap schreef: wo 16 maart 2022, 18:14 Als duurtraining ging ik ook wel mtb-en op de Veluwe of lustte meerdere routes aan elkaar.
Uiteraard de routes met meer hoogtemeters even mijden dan.
In mijn betere dagen kon een duurtraining op Schoorl evengoed ook.

En zoals gezegd, het moet ook leuk blijven.

De 80/20 regel is ook gebaseerd op zoveel mogelijk uren kunnen trainen.
Zou je alles volle bak rijden blijven er weinig uren over.
Helemaal eens, lol staat voorop en die is er ook nog steeds. Merk dat als ik een stuk rustiger door het bos cross ik me ook vermaak. En vind het ook leuk om bewuster de fietsen en niet zomaar te trappen. Als het dan wat rustiger moet, geen probleem. Zolang ik uiteindelijk maar zie dat het nut heeft natuurlijk.

Over de 80/20 regel en zo mogelijk uren trainen. Ben inderdaad benieuwd of polarized trainen met mijn in totaal 5-6 uur per week nog nuttig is, of dat intensiever trainen in bovenste zones dan juist meer oplevert. Ergens zal een omslagpunt liggen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik zou er dan voor zorgen dat je de intensieve blokken ook echt goed doet.
Meestal ben je dan ook vanzelf goed moe (ik wel tenminste, maar hoge zones zijn ook mijn zwakke punt).

Zelf vindt ik trainen met de app Join erg prettig tot nu toe.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Foxc schreef: wo 16 maart 2022, 22:47
Real Epic '89 schreef: wo 16 maart 2022, 13:53 Maar hoeveel dagen train je dan per week en met welke trapfrequentie rij je in je Polarized periode?
Per week zo'n 2 x 1,5 uur en 1 x 2,5 uur. Straks in de zomer kan ik dit wel wat gaan oprekken. Trapfrequentie meet ik niet nauwkeurig maar als ik hem af en toe handmatig meet kom ik rond 90 rpm uit.
Maar is Polarized trainen wel zinvol als je maar max 2X per week op de fiets zit. De meeste Pro's gebruiken Polarized training om niet overtraind te raken.
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Real Epic '89 schreef: do 17 maart 2022, 07:10
Foxc schreef: wo 16 maart 2022, 22:47


Per week zo'n 2 x 1,5 uur en 1 x 2,5 uur. Straks in de zomer kan ik dit wel wat gaan oprekken. Trapfrequentie meet ik niet nauwkeurig maar als ik hem af en toe handmatig meet kom ik rond 90 rpm uit.
Maar is Polarized trainen wel zinvol als je maar max 2X per week op de fiets zit. De meeste Pro's gebruiken Polarized training om niet overtraind te raken.
Ik fiets 3x per week, mocht dat een verschil maken :)

Volgens mij is voorkomen van overtrainen zeker een van de redenen, maar meer resultaat zeker ook. Vraag is dan vanaf hoeveel trainingsuren polarised trainen dan zin heeft. Geen idee of 5-6 uur per week al te weinig is.
Plaats reactie