Polarized trainen en MTB-en

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dat is interessant, in mijn hoofd is onder de 2 uur amper de moeite om op de fiets te stappen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

tiewrap schreef: vr 18 maart 2022, 23:25 Dat is interessant, in mijn hoofd is onder de 2 uur amper de moeite om op de fiets te stappen.
:-D I hear you

Dat was mijn insteek ook altijd. En ik denk van veel fietsers.

Mijn dochter is semi professioneel schaatster en die 'mogen' eigenlijk zelfs niet langer meer dan 2 uur op de fiets zitten voor een duurtraining. Haar team pakt eigenlijk nooit meer dan 90 minuten. In de zomer pakken ze echt wel af en toe een ritje van 100+ km. Maar dan echt als social ride. Uiteindelijk gaat het er met een duurtraining op dat je een bepaald stuk van je energiehuishouding traint. Namelijk vetverbranding. Want tijdens een MTB toch van 100km kan je je ongans eten, echter als je 5 uur op de fiets zit, val je toch terug op je vetverbranding. Het blijkt dat dat systeem niet heel lang getraind hoeft te worden. Als je het maar effectief doet.

Nu kan je een vraagteken zetten bij schaatsen vs MTB'en, gezien de duur van de inspanningen totaal verschilt (de Elfstedentocht daar gelaten :wink: ). Echter liggen er toch hele sterke overeenkomsten. Als je op een beetje geaccidenteerd terein rijdt met je MTB is het eigenlijk onmogelijk om in je duurzone te blijven. Dat is ook zo met schaatsen. Omdat schaatsers zo diep in hun kniehoeken zitten, zijn ze eigenlijk rondes lang aan het squatten. Oftewel, ook schaatsend kan je niet aan je duurconditie werken. Mijn dochter staat dan ook redelijk weinig op het ijs. 4x p/w en dat is gericht op technisch rijden met zo nu en dan versnellingen. De overige basis en dat is het belangrijkste, wordt naast het ijs gelegd. Namelijk duurtraining op de fiets 2x p/w en krachttraining 2x p/w.

Dat principe heb ik ook overgenomen voor de MTB. Noem het Polarized trainen of iets anders... Maar het werkt wel. In ieder geval, voor mij dan :-D
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Toch wel aardig wat verschillende inzichten en meningen.

Volgens mij begin ik het te snappen: ik ga vanmiddag maar even met mijn dochter voorop een uurtje fietsen. Dat is dan mijn duurtraining zodat ik morgen weer los kan met de MTB :winkie:

De aanvullende krachttraining had ik nog niet heel scherp, goeie ook!

Binnenkort inspanningstest zodat ik in ieder geval ook mijn omslagpunten wat beter weet.
Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Bij Join zijn veel trainingen ook 1.5 uur en dan vaak met een interval.

Mij lijkt een training met een interval er in ook juist goed voor de duur.
Zeker voor de fietser met weinig tijd.

Een (semi)prof traint misschien wel 2x per dag ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Foxc schreef: za 19 maart 2022, 09:20 Toch wel aardig wat verschillende inzichten en meningen.

Volgens mij begin ik het te snappen: ik ga vanmiddag maar even met mijn dochter voorop een uurtje fietsen. Dat is dan mijn duurtraining zodat ik morgen weer los kan met de MTB :winkie:

De aanvullende krachttraining had ik nog niet heel scherp, goeie ook!

Binnenkort inspanningstest zodat ik in ieder geval ook mijn omslagpunten wat beter weet.
Ben benieuwd.
Goed bezig :wink: een inspanningstest is top ! Alleen zo kan je idd gericht op je omslagslagpunten trainen :-q


@tiewrap, ik weet niet hoe het zit met semi professionele fietsers/mtb'ers, maar klopt, semi professionele schaatsers trainen op veel dagen 2x per dag :-D

Wat betreft je interval training, zeker doen ! Maar niet ten koste van je duurtrainingen :wink:
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

tiewrap schreef: za 19 maart 2022, 09:32 Bij Join zijn veel trainingen ook 1.5 uur en dan vaak met een interval.
Ik had bij Join in januari de Hel van Groesbeek ingesteld als MTB Gran Fondo. In de eerste weken veel tempo en VO2 max trainingen (korte blokjes), maar nu de datum vordert toch ook aardig wat lange duur. Denk dat je al je doel Marathons rijden stelt, je niet ontkomt aan lange trainingen ergens in het blok.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

tiewrap schreef: vr 18 maart 2022, 23:25 Dat is interessant, in mijn hoofd is onder de 2 uur amper de moeite om op de fiets te stappen.
Het is verbazingwekkend hoe hard je naar de tering kunt gaan met een intervaltraining van een half uur :bier:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Even een update.

Nu aardig wat podcasts van life slow ride fast geluisterd. Super interessant, soms te ver van mijn bed maar nog steeds retetof om te snappen hoe dingen echt zitten.

Nu aardig wat ritjes gelet op zwart/wit trainen en begin gevoel te krijgen wat voor mij werkt en ook nog leuk is. In Noordwijk rij ik nu bijvoorbeeld 3 rondjes waarbij de 1e en 3e ronde wit zijn. 1e is dus mooie warming up, 2e is volle bak en 3e rustig uitrijden. Pak er nu ook wat asfalt voor en na om nog iets aan volume toe te voegen. Mooiste is nog dat ik het nu dus wel voor elkaar krijg om een wit rondje onder 130 bpm te blijven, ook in de klimmen. Noem het placebo, maar het lukt :D Denk dat het grootste effect is dat ik beter aanvoel hoeveel energie ik in mijn pedalen stop en eerder terugschakel en accepteer dat het langzamer gaat. Des te leuker is het snelle rondje.

Ook op UHR een rit van 65 km en 800 hm gedaan. Ging perfect, al vond ik het daarbij wel leuker om wat harder te gaan dus die was ff grijs. En die 80 km gaat zeker lukken want de koek was nog niet op (tijd wel :wink: ).

Bedankt voor alle tips nog allemaal, heel gaaf, ook alle sosm toch wel verschillende inzichten :-q
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

yo-eddy schreef: do 17 maart 2022, 12:35
KILROY schreef: do 17 maart 2022, 10:56 Beter worden Podcast van LSRF geeft daar goede inzichten in. Bij 5-6 uur heeft Polarized nog steeds zin, alleen veranderen de verhoudingen naar 70/30 of mss wel 60/40. Wat geen zin heeft- volgens de mannen- is de 5-6 uur volledig in het grijs/zwart trainen. Je blijft dan wel fit, maar zal op een gegeven moment geen progressie meer zien.

Ik vind de duurtraining overigens ook lastig om te pakken. Als inwoner van Zuid Holland betekent dat al gauw het lussen van Zoetermeer, Berschenhoek en Vlaardingen met dus veel kilometers over de weg. In de winter pak ik dan ook maar wat gravelritjes door de Krimpenerwaard (op de MTB) of woon/werk Gouda-Hoofddorp (ook op de MTB)

Heb een racefiets geprobeerd, maar kwam daar snel van terug doordat ik total geen liefde kon voelen voor dat iele ding. Dan zijn die uurtjes extra lang. Nu doe ik de duurritjes op een zelf opgebouwde Niner Air Hardtail. Als ik er ff doorheen zit na uurtjes trappen kijk ik naar mijn bike, doe een sprongetje of scheur over een olifantenpaadje en dan gaat het wel weer.

Zodra het langer licht wordt komt de fully weer in het spel en ga ik weer marathons en UHR schakels rijden . In het grijs, maar dankzij de basis van de winter is dat dan goed te doen.
De "beter worden" podcast is inderdaad erg leerzaam en leuk, verder zou ik me als amateur vooral richten op dingen die je leuk vindt en waar je tijd voor hebt. Aflevering 1 vd podcast gaat over consistentie, ik zou zeggen luister er eens naar.
Hartslag en gemiddelde snelheid zeggen heel erg weinig en zijn niet de juiste "tools"om beter te worden dat is wel de rode draad.
wit, grijs of zwart trainen kun je eigenlijk alleen als je heel duidelijk je FTP weet en met een powermeter rijdt.

Op de MTB (route) is het inderdaad nog veel lastiger om specifiek te trainen, maar op de weg of op de rollers is mega saai ...... en het moet wel LEUK blijven anders hou je het niet vol :bier:
Ik ben het niet helemaal ermee eens dat je niet wit/zwart kunt trainen met een hartslagmeter. Ik doe duurtrainingen op de weg, op hartslag in D1 of D2 dat is duidelijk wit.
Als ik dan intervallen wil doen, kun je prima 2 minuten maximaal, gevolgd door 2 minuten herstel en dat zoveel keer herhalen, of op een (vlakkere) MTB route blokken volle bak en dan herstellen in D2.
Ik gebruik de hartslag dan om de lange stukken in het "wit" de intensiteit mooi laag te houden, en ik heb geen meting nodig om te weten of ik echt aan het knallen ben. De zwarte delen kunnen wat mij betreft dus grotendeels op gevoel.

Belangrijke disclaimer, zo lukt het dus niet om mooi bij een setje van meerdere intervallen elke interval keurig het gewenst vermogen te trappen, wat bijvoorbeeld op de wattbike natuurlijk echt perfect gaat.
Maar ik denk dat je een aardig deel van het principe kunt pakken op deze manier.
Plaats reactie