(Meer) Vallen met een Fully?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Ik heb nu een maand of 4 een fully, een Canyon Lux Trail. Daarvoor een Cube hardtail. De laatste 4 maanden ben ik meer gevallen dan in alle jaren daarvoor.

Een vriend van me gaf aan dat het mogelijk te maken heeft met de geometrie van de fiets. Ik heb het gevoel dat mijn trappers sneller de grond raken. Met name in afdalingen met scherpe(re) bochten komt het nog we eens voor.

Kan iemand dan beredeneren vanuit de geometrie, of zal het toeval zijn / gewenning aan de fiets?
En als het wel met de geometrie te maken heeft, is er iets aan te doen qua afstelling, of moet ik mijn rijstijl aanpassen?
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Je bottom bracket zal lager zijn dan bij de HT. Dus pedal strike zal sneller gebeuren. MAar als je tijdens afdalen in (krappe) bochten met je pedaal in de grond blijft hangen, doe je iets ernstig fout qua techniek, lijkt me.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het ligt in ieder geval niet aan de Lux Trail, die gaat op trails en bergaf alleen maar makkelijke sneller dan de vorige 110mm Lux… heb ze beiden. Waar de gewone wat sneller aan zijn limiet zit, dendert de Lux Trail vrolijk door (maar het blijft wel een echte (potente) XC bak).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

HarrySlingerLove schreef: ma 21 maart 2022, 22:19 Ik heb het gevoel dat mijn trappers sneller de grond raken. Met name in afdalingen met scherpe(re) bochten komt het nog we eens voor.
In gewone, niet al te scherpe slingerbochten kan je blijven doortrappen. In een afdaling moet je in scherpe bochten áltijd de buitenste trapper laag hebben. Dropper omlaag, en druk op je voorwiel houden.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

De eigenschap van een fully is dat je meer, beter en langer bodemcontact hebt.
Dat betekend dat je dan beter/meer/effectiever kunt sturen en remmen tov een HT waarbij je meer in de lucht hangt.

De bestuurder beslist.....

Ja, het fietst wat anders:
- trappers eerder aan de grond
- achtervering kan je ook omhoog katapulteren als je net verkeerd beweegt, waardoor achterwiel zich losgooit
- geometrie is niet per definitie anders, maar wel anders dan je vorige fiets. moet je effe aan wennen

Geef het tijd.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Niet doortrappen in bochten scheelt een hoop gedoe.
Echt nodig is het niet, ik trap nooit door in bochten (flat pedals) en ik ben niet langzamer dan mannen die wel doortrappen..
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Maar ik neem aan dat je ook een idee hebt waarom je valt: pedal strikes, voorwiel dat wegglijdt, etc..., etc.... , etc...?
Giant-E schreef: ma 21 maart 2022, 22:41In een afdaling moet je in scherpe bochten áltijd de buitenste trapper laag hebben. Dropper omlaag, en druk op je voorwiel houden.
Daar zou ik al geen "altijd" van willen maken, laat staan dat nog een keertje extra benadrukken. Er zijn meer dan genoeg situaties waar je in een scherpe bocht gewoon je trappers horizontaal wil houden, waarmee het gewoon afhankelijk van de condities ter plaatse is.
Bijv. omwille van pedal strikes (stenen, wortels, ruts), hetgeen er direct op volgend (een tegengestelde bocht, obstakels, ...), om je achterwiel te kunnen verzetten, ...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

HarrySlingerLove schreef: ma 21 maart 2022, 22:19 Ik heb nu een maand of 4Ik heb het gevoel dat mijn trappers sneller de grond raken. Met name in afdalingen met scherpe(re) bochten komt het nog we eens voor.
Pedal strikes heb ik ook meer op de fully dan op de hardtail. Staat de sag zowel voor als achter goed ingsteld? Gebruik je flatpedals of klikpedalen? In snelle bochten wordt de fiets ook iets in de vering gedrukt. Verder is het ook gewenning aan de fiets, weten in welke situaties je door kunt trappen en wanneer niet.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Het kan natuurlijk ook zijn dat je met deze fiets veel agressiever rijdt :-q
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat je op de hardtail 170mm cranks had en op je fully 175mm. Mocht je nu 175mm hebben kun je dus ook kijken naar kortere cranks.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Thanks voor alle reacties.
Ikweet niet 100% of het door pedal strike komt. Kan ook zijn dat het voorwiel weg gleedt, maar ik twijfel daar dus over. Hence de vraag. Terwijl ik nu meer grip (noppen) heb dan met de Wildpacks Race op de HT.

Ik rij met SPD’s. Sag ga ik wat mee spelen, maar zoú voor mijn gewicht goed afgesteld moeten zijn.

Laten we hopen dat het gewenning is. Pedaalpositie is bekend qua bochtenwerk.

Opstaan en weer doorgaan. Het is en blijft een risicosport.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

HarrySlingerLove schreef: di 22 maart 2022, 09:24 Thanks voor alle reacties.
Ikweet niet 100% of het door pedal strike komt. Kan ook zijn dat het voorwiel weg gleedt, maar ik twijfel daar dus over. Hence de vraag. Terwijl ik nu meer grip (noppen) heb dan met de Wildpacks Race op de HT.

Ik rij met SPD’s. Sag ga ik wat mee spelen, maar zoú voor mijn gewicht goed afgesteld moeten zijn.

Laten we hopen dat het gewenning is. Pedaalpositie is bekend qua bochtenwerk.

Opstaan en weer doorgaan. Het is en blijft een risicosport.
zou ook heel goed kunnen komen doordat de dempers niet goed afgesteld zijn... te snelle rebound kan ook dit tot gevolg hebben... gaat ie springen en gooit hij je daardoor onderuit ;-)
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

cheeta schreef: di 22 maart 2022, 00:38
Giant-E schreef: ma 21 maart 2022, 22:41In een afdaling moet je in scherpe bochten áltijd de buitenste trapper laag hebben. Dropper omlaag, en druk op je voorwiel houden.
Daar zou ik al geen "altijd" van willen maken, laat staan dat nog een keertje extra benadrukken. Er zijn meer dan genoeg situaties waar je in een scherpe bocht gewoon je trappers horizontaal wil houden, waarmee het gewoon afhankelijk van de condities ter plaatse is.
Bijv. omwille van pedal strikes (stenen, wortels, ruts), hetgeen er direct op volgend (een tegengestelde bocht, obstakels, ...), om je achterwiel te kunnen verzetten, ...
Je hebt helemaal gelijk. Ik ging uit van een doorsnee vlakke bocht.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

HarrySlingerLove schreef: di 22 maart 2022, 09:24 Thanks voor alle reacties.
Ikweet niet 100% of het door pedal strike komt. Kan ook zijn dat het voorwiel weg gleedt, maar ik twijfel daar dus over. Hence de vraag. Terwijl ik nu meer grip (noppen) heb dan met de Wildpacks Race op de HT.

Ik rij met SPD’s. Sag ga ik wat mee spelen, maar zoú voor mijn gewicht goed afgesteld moeten zijn.

Laten we hopen dat het gewenning is. Pedaalpositie is bekend qua bochtenwerk.

Opstaan en weer doorgaan. Het is en blijft een risicosport.
Ik kan een keer met je meekijken. Naar mijn weten woon je in omgeving Amersfoort. De Treek is mijn thuisparcours. Spreken we daar een keer af.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Het kan ondanks dat je meer noppen hebt aan de banden liggen. Wellicht past het niet bij je rijstijl. Ik heb daar zelf ook last van gehad in het begin.
Plaats reactie