(Meer) Vallen met een Fully?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Giant-E schreef: ma 21 maart 2022, 22:41
In gewone, niet al te scherpe slingerbochten kan je blijven doortrappen. In een afdaling moet je in scherpe bochten áltijd de buitenste trapper laag hebben. Dropper omlaag, en druk op je voorwiel houden.
Zeer mee oneens, ten eerste is dit nogal kort door de bocht :D ten tweede zijn er voldoende momenten dat dit buitenste pedaal laag niet de juiste oplossing is maar je juist de pedalen level wilt houden.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Er zijn mensen die bij de overstap van hardtail naar fully, met zichzelf afgesproken hebben om voor eens en voor altijd in het zadel te blijven zitten.
Dan kunnen er ook best gekke dingen gebeuren.
Ben je helemaal vergeten hoe het verloop van die valpartijen was?
Vaak weet je nog wel te herinneren of je bijvoorbeeld iets raakte of dat de ondergrond in de bocht een losse toplaag had.
Tenzij je natuurlijk even helemaal van de kaart was :cry:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Moderne geo, voorkant wat langer, kortere stuurpen.
Te weinig druk op het voorwiel en dan volgt een bodemonderzoek.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Dutch schreef: di 22 maart 2022, 14:16
Giant-E schreef: ma 21 maart 2022, 22:41
In gewone, niet al te scherpe slingerbochten kan je blijven doortrappen. In een afdaling moet je in scherpe bochten áltijd de buitenste trapper laag hebben. Dropper omlaag, en druk op je voorwiel houden.
Zeer mee oneens, ten eerste is dit nogal kort door de bocht :D ten tweede zijn er voldoende momenten dat dit buitenste pedaal laag niet de juiste oplossing is maar je juist de pedalen level wilt houden.
Ik had m’n opmerking al op de vorige pagina genuanceerd. Wat jij zegt gaat zeker ook vaak op.

Behalve dus oa op een Bergschenhoek, je ligt onherroepelijk met je neus in ‘t grind.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Mijn eerste ingeving is de banden. Meer/grotere noppen betekent niet altijd meer grip, althans op de Nedelandse rondjes. Die nopjes gaan zich snel ingraven, en kan je niet (onbewust) bijsturen. Zeker als je minder nopjes bent gewend.

Ten tweede denk ik ook dat je met name aan de vering moet wennen. Met een HT kan je gecontroleerder (gevoelsmatig) meer druk in de bochten uit oefenen - je merkt eerder de limiet. Zelf merkte ik dit met name afgelopen zaterdag weer, toen ik wat rondjes UHR reed en sommige op stukken mijn lock out aan zette en ik met stijve vering reed. In de bochten voel je beter je limiet.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dus niet "altijd" maar ook niet in "alle" vlakke bochten, al dan niet in afdaling.

En ken bergschenhoek niet vanuit eigen ervaring (plaats wel maar baan niet) maar wat ik op beeld zie gaat het je in de korte links rechts combis met mini dropjes simpelweg niet lukken zo snel je linker en vervolgens rechter pedaal naar beneden te krijgen. De rest is niet dermate spannend op beeld.
Dat is wat ik probeer te nuanceren, er is geen "altijd" oplossing binnen mtb sport.
Giant-E schreef: di 22 maart 2022, 19:04
Dutch schreef: di 22 maart 2022, 14:16

Zeer mee oneens, ten eerste is dit nogal kort door de bocht :D ten tweede zijn er voldoende momenten dat dit buitenste pedaal laag niet de juiste oplossing is maar je juist de pedalen level wilt houden.
Ik had m’n opmerking al op de vorige pagina genuanceerd. Wat jij zegt gaat zeker ook vaak op.

Behalve dus oa op een Bergschenhoek, je ligt onherroepelijk met je neus in ‘t grind.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Stunning schreef: di 22 maart 2022, 20:45 Mijn eerste ingeving is de banden. Meer/grotere noppen betekent niet altijd meer grip, althans op de Nedelandse rondjes. Die nopjes gaan zich snel ingraven, en kan je niet (onbewust) bijsturen. Zeker als je minder nopjes bent gewend.
Interessant! Ik moet mij (door Jan the Man handgespaakte) wielset met 2x Wolfpack race er nog op zetten. Wellicht maakt dat verschil.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

corex schreef: di 22 maart 2022, 13:49
HarrySlingerLove schreef: di 22 maart 2022, 09:24 Thanks voor alle reacties.
Ikweet niet 100% of het door pedal strike komt. Kan ook zijn dat het voorwiel weg gleedt, maar ik twijfel daar dus over. Hence de vraag. Terwijl ik nu meer grip (noppen) heb dan met de Wildpacks Race op de HT.

Ik rij met SPD’s. Sag ga ik wat mee spelen, maar zoú voor mijn gewicht goed afgesteld moeten zijn.

Laten we hopen dat het gewenning is. Pedaalpositie is bekend qua bochtenwerk.

Opstaan en weer doorgaan. Het is en blijft een risicosport.
Ik kan een keer met je meekijken. Naar mijn weten woon je in omgeving Amersfoort. De Treek is mijn thuisparcours. Spreken we daar een keer af.
Thanks, hou ik zeker even in mijn achterhoofd.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Jan Willem schreef: di 22 maart 2022, 15:10 Ben je helemaal vergeten hoe het verloop van die valpartijen was?
Vaak weet je nog wel te herinneren of je bijvoorbeeld iets raakte of dat de ondergrond in de bocht een losse toplaag had.
Tenzij je natuurlijk even helemaal van de kaart was :cry:
Ik weet het niet zeker. Het was 2x óf het voorwiel, of wellicht pedaal aan de grond. Eerste keer snelle afdaling Rhenen. “Ineens” lag ik. Kan wortel of tak zijn geweest. Dénk niet de trapper. Tweede keer Den Treek weet ik nu nog steeds niet. Na korte afdaling links omhoog en ineens lag ik. Mul? Wat los zand op de tracks? Noppen ingeggraven?! Ikweet het echt niet. Feit was dat ik hárd viel, het stuur goed in mijn borstkas kreeg (gitzwarte blauwe plek zo groot als een rijksdaalder), en een kapotte knie heb. Mogelijk verrekte knieband.

Waarom ik het hier post, is omdat een vriend aangaf “wellicht ligt het aan je nieuwe bike en is het evt je pedaal die steeds de grond raakt”. Vandaar de vraag opwerpen tbv discussie.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MvdP is ook lelijk gevallen met z'n Lux :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

HarrySlingerLove schreef: di 22 maart 2022, 21:59
Jan Willem schreef: di 22 maart 2022, 15:10 Ben je helemaal vergeten hoe het verloop van die valpartijen was?
Vaak weet je nog wel te herinneren of je bijvoorbeeld iets raakte of dat de ondergrond in de bocht een losse toplaag had.
Tenzij je natuurlijk even helemaal van de kaart was :cry:
Ik weet het niet zeker. Het was 2x óf het voorwiel, of wellicht pedaal aan de grond. Eerste keer snelle afdaling Rhenen. “Ineens” lag ik. Kan wortel of tak zijn geweest. Dénk niet de trapper. Tweede keer Den Treek weet ik nu nog steeds niet. Na korte afdaling links omhoog en ineens lag ik. Mul? Wat los zand op de tracks? Noppen ingeggraven?! Ikweet het echt niet. Feit was dat ik hárd viel, het stuur goed in mijn borstkas kreeg (gitzwarte blauwe plek zo groot als een rijksdaalder), en een kapotte knie heb. Mogelijk verrekte knieband.

Waarom ik het hier post, is omdat een vriend aangaf “wellicht ligt het aan je nieuwe bike en is het evt je pedaal die steeds de grond raakt”. Vandaar de vraag opwerpen tbv discussie.
Ik vind het wel bijzonder dat het voor jou niet duidelijk is. Ik weet van alle vallen tot dusver precies wat er gebeurde. Paar keer door een pedaal aan de grond, paar keer met pedaal blijven haken achter stronk/wortel, keer met mijn stuur te strak langs een boom gestuurd een aangetikt, een keer voorwiel ineens weg in een bocht door een gladde laag dennennaalden, een keer doordat ik in een bocht met mijn voorwiel in een mul stuk aan de buitenkant van de track kwam, een uitgebroken achterwiel in een snelle vlakke bocht etc. In alle gevallen was het voor mij direct duidelijk wat er gebeurd was en wat ik verkeerd had gedaan.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Het kan zo hard gaan dat je het echt niet meer weet wat er gebeurde. Maar diverse keren na elkaar zo'n valpartij is wel bijzonder.
Type banden en wielen zijn heel belangrijk maar ook weer niet zo belangrijk dat ik denk dat het probleem daarmee ineens opgelost zal zijn.

Zoals TSTM aangeeft kan de geo weleens de hoofdoorzaak zijn.
Je bent overgestapt van een wat oudere geo naar moderner en bovendien ook nog eens van HT naar fully, dat zijn wel een paar belangrijke verschillen die wat van je techniek vragen.
Ik ken de geo van je oude HT en nieuwe fully niet maar een duidelijk luiere balhoofdhoek kan betekenen dat je voorwiel eerder uit wil breken.
Dat merkte ik ook toen ik jaren geleden overstapte van een race HT naar een trailfully, je moet aan de slag met je bochtentechniek + houding en wat meer berekend zijn op uitbreken van je voorwiel.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Jan Willem schreef: wo 23 maart 2022, 10:50 Het kan zo hard gaan dat je het echt niet meer weet wat er gebeurde. Maar diverse keren na elkaar zo'n valpartij is wel bijzonder.
Type banden en wielen zijn heel belangrijk maar ook weer niet zo belangrijk dat ik denk dat het probleem daarmee ineens opgelost zal zijn.
Tenzij je even KO gaat zou je in 99% van de gevallen toch min of meer moeten weten wat er gebeurt :~
Banden en bandenspanning maken enorm veel uit. Banden die het prima doen in de modder of mul zand kunnen op een harde ondergrond met een dun laagje stof/zand nul grip hebben.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Zoveel oorzaken die een rol kunnen spelen maar (gebrek aan) techniek zal denk ik hier de hoofdverdachte zijn.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Mad Wally schreef: wo 23 maart 2022, 11:10
Jan Willem schreef: wo 23 maart 2022, 10:50 Het kan zo hard gaan dat je het echt niet meer weet wat er gebeurde. Maar diverse keren na elkaar zo'n valpartij is wel bijzonder.
Type banden en wielen zijn heel belangrijk maar ook weer niet zo belangrijk dat ik denk dat het probleem daarmee ineens opgelost zal zijn.
Tenzij je even KO gaat zou je in 99% van de gevallen toch min of meer moeten weten wat er gebeurt :~
Banden en bandenspanning maken enorm veel uit. Banden die het prima doen in de modder of mul zand kunnen op een harde ondergrond met een dun laagje stof/zand nul grip hebben.
Mee eens. Dat je echt geen idee hebt wat er gebeurt is kan ik me ook haast niet voorstellen.

Wij hebben dan ook nog eens de gewoonte om na echt harde klappers een sporen onderzoek te doen om te zien wat er nu precies gebeurt is.
Zo was vorig jaar ene van ons er echt hard otb gegaan, bleek met z'n pedaal een afgezaagd (door struikgewas haast onzichtbaar) boomstronkje mee gepakt te hebben tijdens het bijtrappen.
Als we nu weer langs die plek komen is het even wachten met bij trappen.
Plaats reactie