Mijn ervaring is, en dat hoeft zeer zeker de jouwe niet te zijn, is dat als ik met een veel te lage bandenspanning rij je het wegrollen van de band echt wel merkt in elk bochtje dat je instuurt.HarrySlingerLove schreef: ↑vr 25 maart 2022, 18:22
Ik denk overigens dat ik ook het “lek” boven heb. Mijn HT had ik tubeless. Nu heb ik (nog) biba’s. En door een net gekochte bandendrukmeter kom ik erachter dat mijn fietspomp VERRE van betrouwbaar is. Ergo: veel te lage bandenspanning. Dat icm de noppenkeuze kan wellicht de oorzaak zijn.
(Meer) Vallen met een Fully?
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5575
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Wel interessant om te lezen dat er wel behoorlijk wat mensen meer pedal strikes hebben met een switch van HT naar fully. (maar op zich logisch al je bedenkt dat je bb toch dichter bij de grond komt als je door je travel gaat.)
Ik heb er zelf ook behoorlijk aan moeten wennen en spelen met de druk voor en achter.
Maar waar ik ook achter kwam, en dat is natuurlijk niet voor iedere fiets gelijk.. is dat dat de chainline hier ook invloed op heeft. Mijn fsi 2018 had gewoon 135 QR achter, dan komt er boost met een boost chainline en de 2022 spark (en wellicht nog meer modere fietsen) komt met een 55 mm chainline, zodat Nino lekker een 38T voor kan steken. En dan is nog niet elke crankset gelijk, de RF next R is weer een stukje breder dan bv een shimano of sram crankset (q-factor).
Uiteindelijk scheelt dit geloof ik 6mm tusen raceface en andere merken, dan nog +3 tov boost en nog meer tov non boost..
uiteindelijk heb ik het acceptabel gekregen met iets minder sag dan voorgeschreven, en ik wilde toch al nieuwe pedalen dus ik heb de XTR short spindle spd's gekocht, dat scheelt per pedaal ook weer 3 mm. uiteindelijk zou een 170 mm niet raceface crank ook nog een serieus verschil maken, maar dat is een tikkeltje te duur op dit moment (en zonde van de carbon cranks die er nu op zitten).
Ik heb er zelf ook behoorlijk aan moeten wennen en spelen met de druk voor en achter.
Maar waar ik ook achter kwam, en dat is natuurlijk niet voor iedere fiets gelijk.. is dat dat de chainline hier ook invloed op heeft. Mijn fsi 2018 had gewoon 135 QR achter, dan komt er boost met een boost chainline en de 2022 spark (en wellicht nog meer modere fietsen) komt met een 55 mm chainline, zodat Nino lekker een 38T voor kan steken. En dan is nog niet elke crankset gelijk, de RF next R is weer een stukje breder dan bv een shimano of sram crankset (q-factor).
Uiteindelijk scheelt dit geloof ik 6mm tusen raceface en andere merken, dan nog +3 tov boost en nog meer tov non boost..
uiteindelijk heb ik het acceptabel gekregen met iets minder sag dan voorgeschreven, en ik wilde toch al nieuwe pedalen dus ik heb de XTR short spindle spd's gekocht, dat scheelt per pedaal ook weer 3 mm. uiteindelijk zou een 170 mm niet raceface crank ook nog een serieus verschil maken, maar dat is een tikkeltje te duur op dit moment (en zonde van de carbon cranks die er nu op zitten).
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Volgens mij haal je "chainline" en "Q-factor" door elkaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Nee, gaat in de meeste gevallen hand in hand in ieder geval de stap van 52 naar 55 (56.5 zelfs bij Shimano) betekent ook een grotere q factor
Als je hier 2 Shimano XT cranks vergelijkt
https://bike.shimano.com/en-EU/componen ... nkset.html
Misschien dat het met mij boost en boost met kettingkast offset wordt gefixed, maar bij die nieuwe 55 is gewoon alles breder.
Dit zegt Scott erover
Als je hier 2 Shimano XT cranks vergelijkt
https://bike.shimano.com/en-EU/componen ... nkset.html
Misschien dat het met mij boost en boost met kettingkast offset wordt gefixed, maar bij die nieuwe 55 is gewoon alles breder.
Dit zegt Scott erover
Leuk en aardig als je het zo brengt, maar de bredere q factor en pedal strikes laten ze voor het gemak maar achterwegeThe all-new Spark platform is Designed around a 55mm chain line - this allows us to do a few interesting things. Firstly, we can guarantee great tire clearance while not sacrificing stiffness – which is key when it comes to power transfer. Additionally, and this is great for the XC racers, we can easily fit 40t chain rings.
Voorkomen van 'pedal strikes' ligt puur aan je fiets techniek mag ik hopen...
HT of FS, in een bocht doe je je pedaal omhoog, bij obstakels houd je je pedalen horizontaal. Niks moeilijks aan en zelfs basistechniek.
Als je daar in ene achter komt bij de overstap van een HT naar een FS, dan zit er al in de basis iets goed fout en zou je met je HT ook al 'pedal strikes' gehad moeten hebben.
HT of FS, in een bocht doe je je pedaal omhoog, bij obstakels houd je je pedalen horizontaal. Niks moeilijks aan en zelfs basistechniek.
Als je daar in ene achter komt bij de overstap van een HT naar een FS, dan zit er al in de basis iets goed fout en zou je met je HT ook al 'pedal strikes' gehad moeten hebben.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Zo eenvoudig is het niet, je kan ook pedal-strikes hebben als je rechtuit rijdt.
Ligt er maar aan waar je rijdt.
Verder, een (erg) laag BB is helemaal niet meer zo belangrijk sinds we droppers hebben.
Je kan je zwaartepunt ook een paar cm verlagen door op je remote te drukken, terwijl je pedalen of je cranks gewoon bovengronds blijven.
Ligt er maar aan waar je rijdt.
Verder, een (erg) laag BB is helemaal niet meer zo belangrijk sinds we droppers hebben.
Je kan je zwaartepunt ook een paar cm verlagen door op je remote te drukken, terwijl je pedalen of je cranks gewoon bovengronds blijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Zeker in de XC wil je zoveel mogelijk trappen, freewheelen kost snelheid. Je zoekt dus de grens op in welke situatie je nog trapt en wanneer niet. Dat heeft dus niks te maken met techniek.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10372
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Een XC fully heeft oha minder veerweg, rijdt wat straffer, zakt minder door zijn veerweg heen… is sowieso minder pedal strike gevoelig dan meer op afdalen gerichte bikes.
Maar… met de verkeerde bochtechniek ligt pedal strike nog steeds op de loer. Je kunt gewoon niet straffeloos zomaar elke bocht door trappen, ook niet met een CC-er.
Een rijder met goede techniek die zijn fiets kent voelt precies aan wat wel en niet kan oa in een bocht. Soms kun je blijven trappen, soms is binnenste pedaal hoog laten staan wijzer en sneller… en ‘gedropt’ een bocht door gaan houdt de bochtsnelheid nog wat hoger…
Maar… met de verkeerde bochtechniek ligt pedal strike nog steeds op de loer. Je kunt gewoon niet straffeloos zomaar elke bocht door trappen, ook niet met een CC-er.
Een rijder met goede techniek die zijn fiets kent voelt precies aan wat wel en niet kan oa in een bocht. Soms kun je blijven trappen, soms is binnenste pedaal hoog laten staan wijzer en sneller… en ‘gedropt’ een bocht door gaan houdt de bochtsnelheid nog wat hoger…
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Ja, je hebt gelijk inderdaad. XC is ook gewoon alleen maar dom doortrappen...