(Meer) Vallen met een Fully?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

HarrySlingerLove schreef: wo 23 maart 2022, 22:38 Wel mooi dat als je hier aangeeftdat je 2-3x gevallen bent, je wordt benaderd als een soort n00b op een Rockrider zonder énige techniek :lol:
Ik denk dat die indruk wordt gewekt doordat je geen idee had hoe het kwam dat je was gevallen. Op alle momenten dat ik ben gevallen had ik nog tijdens het vallen het "oh shit" moment waarbij ik ook al wist wat er was misgegaan ondanks dat het in een fractie van een seconde gebeurt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

HarrySlingerLove schreef: ma 21 maart 2022, 22:19 Ik heb nu een maand of 4 een fully, een Canyon Lux Trail. Daarvoor een Cube hardtail. De laatste 4 maanden ben ik meer gevallen dan in alle jaren daarvoor.
...
In een ander topic las ik dit, en moest meteen aan jou denken.
Wildfire schreef: za 19 maart 2022, 13:13 Lux trail is door de langere reach erg lang. Ervaringen van mensen met een normale Lux heb je niks aan.
...
Jij hebt ook een Lux Trail.
Een lange (lage) fiets, daar moet je echt even aan wennen. Vraagt meer input. Maar als je daar eenmaal aan gewend bent krijg je er wel meer voor terug.
Meer in de zin van een meer capabele fiets.

Een ouderwetse XC geo "denk" je de bocht om, een beetje aan het stuur draaien is genoeg.
Een modernere geo duw je de bocht om met heel je lichaam.
Doe je dat niet, dan rijdt ie slechter dan "je oude fiets", doe je dat wel, dan rijdt ie echt stukken beter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Waar ik niemand over hoor is het afstellen van de vering. Ikzelf ben ook over gegaan van een hardtail naar een fully en trok precies dezelfde conclusie...althans vwb het eerder raken van de grond met de cranks. Vallen niet, maar in het begin mezelf de tijd gegund om vertrouwd te raken met de fiets. Nu ben ik "wat zwaarder" en heb dus de druk in de vering opgevoerd, zodat de "sag" weer acceptabel was. Sindsdien geen last mee gehad van eerder de grond raken. Er zijn zat filmpjes e.d. te vinden die hierover uitleg geven. Moet je wel een fully hebben met luchtvering natuurlijk.
mountainbiken: It's ok to be crap
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een fully zit niet per definitie eerder aan de grond dan een hardtail, dat is gewoon de keuze van de ontwerper voor een laag bracket. Er zijn fully's met een hoger of met een lager bracket, en hetzelfde geldt voor hardtails.

Een laag bracket geeft een laag zwaartepunt, wat prettig is in veel situaties. Het nadeel is minder grondspeling, wat je op NL routes snel merkt omdat je daar relatief vaak meetrapt in bochten.

Natuurlijk blijft een fiets hoger in de veerweg als je de druk in de vork en demper hoog houdt, maar dat is niet de manier. Liefst stel je je vering af op een optimale werking en niet keihard omdat je dan wat minder snel aan de grond zit.

Wat iets kan helpen is een kortere crank en -als je dat nog niet hebt- compacte pedalen. Bij mijn e-mtb (een fully met veel veerweg) gaf dat net dat beetje meer grondspeling om van regelmatig pedalstrikes tot slechts heel af en toe een pedalstrike te gaan. Ik had toen 5mm kortere cranks gemonteerd, en flatpedals die 1cm smaller waren dan de oude. Dat bleek dus een behoorlijk verschil te maken :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ManWithTheGoldenBike schreef: vr 25 maart 2022, 10:33 Waar ik niemand over hoor is het afstellen van de vering. Ikzelf ben ook over gegaan van een hardtail naar een fully en trok precies dezelfde conclusie...althans vwb het eerder raken van de grond met de cranks. Vallen niet, maar in het begin mezelf de tijd gegund om vertrouwd te raken met de fiets. Nu ben ik "wat zwaarder" en heb dus de druk in de vering opgevoerd, zodat de "sag" weer acceptabel was.
Mad Wally schreef: di 22 maart 2022, 09:09 Staat de sag zowel voor als achter goed ingsteld?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb


zou ook heel goed kunnen komen doordat de dempers niet goed afgesteld zijn... te snelle rebound kan ook dit tot gevolg hebben... gaat ie springen en gooit hij je daardoor onderuit ;-)
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: vr 25 maart 2022, 10:42 Een fully zit niet per definitie eerder aan de grond dan een hardtail, dat is gewoon de keuze van de ontwerper voor een laag bracket. Er zijn fully's met een hoger of met een lager bracket, en hetzelfde geldt voor hardtails.
Het verschil is dat bij dezelfde statische sag onder bepaalde omstandigheden er krachten kunnen spelen die de achtervering verder indrukken, iets wat weer niet kan bij een hardtail. Denk hierbij aan middelpuntvliedende kracht bij snelle bochten of wanneer je door kuilen gaat of wanneer je wiel over een hobbel rolt of het indrukken van de vering als uit je zadel komt. Bij een hardtail veert alleen de voorvork, iets wat maar voor ca 1/3 terugkomt in je bb hoogte. Indrukken van de achtervering komt ca 2/3 terug in je bb hoogte en voor en achter samen dus voor 100%. Wel degelijk een groot verschil tussen hardtail en fully dus.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar uiteindelijk toch de keuze van de ontwerper. Als die het bracket hoog genoeg kiest zijn pedalstrikes een zeldzaamheid, ook op een dubbelgeveerde fiets. Ik zie een beetje goed afgestelde fiets ook niet zo snel 100% van de veerweg gebruiken in een bocht op een typisch NL rondje.

Ik heb een (120mm) fully gehad waarvan ik je kan garanderen dat je die nergens aan de grond reed. Je zou er alleen niet meer aan kunnen wennen als je aan een moderne slackere en lagere fiets gewend bent, zo hoog en steil als die fiets was.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zal ik eens heel kort door de bocht gaan? ( :lol: )
Het ligt niet aan de fiets, anders zouden de Lux rijders bij bosjes uit de bocht vliegen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daar zit wat in.
Of ze rijden niet door. Of ze zijn perfect gewend. Er zijn meerdere redenen waarom je niet valt :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik heb gewoon altijd geluk, geluk is met de… uh… wat was ‘t ook alweer :winkie: ?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kweenie, ben te dom om dat te onthouden :lol:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

:lol:

Mooie discussie. En los van mijn geval was dat ook mijn bedoeling.

Ik denk overigens dat ik ook het “lek” boven heb. Mijn HT had ik tubeless. Nu heb ik (nog) biba’s. En door een net gekochte bandendrukmeter kom ik erachter dat mijn fietspomp VERRE van betrouwbaar is. Ergo: veel te lage bandenspanning. Dat icm de noppenkeuze kan wellicht de oorzaak zijn.
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Sinds kort ben ik overgestapt van een HT naar een fully.
Ik merk ook ook dat ik wat vaker een pedal strike heb, met name in bochten, ondanks dat de BB van de fully hoger zit.

Mijn idee is dat de fully in bochten in veert waardoor de BB (en de trappers) toch lager komen te zitten dan bij de HT.
Maar uiteindelijk ligt het toch aan mijn eigen onoplettendheid (trapper positie niet goed in de bochten)!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, het inveren bij een fully kan het bb meer laten zakken dan bij een ht. Maar het blijft een keuze van de ontwerper, onderstaande fiets had nooit last van pedalstrikes kan ik je garanderen ;-)
En die kon toch een aardig eindje inveren...

Afbeelding

Als het echt storend is kun je iets kortere cranks overwegen en zo smal mogelijke pedalen gebruiken.
Als de vering meerdere standen heeft (bijvoorbeeld Fox DPS of zoiets) kun je ook voor de "meetrap-routes" de middelste stand gebruiken, dan is er meer ingaande demping zonder dat je de vering nodeloos hard hoeft op te pompen (want daarmee doe je de optimale werking tekort op de momenten dat je die nodig hebt).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie