Bikefitting SMC

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Beste Allen,

Zijn er leden hier op het forum…
die een bikefitting hebben gedaan?
Ben nieuwsgierig naar tevredenheid,
en of de kosten daar tegen over waard is?

Of is het zo…bv.: je bent ziek je gaat naar vier verschillende dokters en men zegt en geeft allen verschillende meningen en advies en schrijven verschillende medicatie uit :roll:
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
Hillride
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 13 maart 2009, 21:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SE2

Toevallig vorige week bij SMC in Amersfoort een bikefitting gedaan. De reden dat ik naar Amersfoort ben gegaan komt doordat ik op het forum een aantal goede reviews had gelezen.
Kosten waren €235 waarvan in mijn geval €150 vergoed wordt door m'n ziektekostenverzekering.

In het kort:
Nadat eerst naar je lichamelijk gestel wordt gekeken, spierlengtes, soepelheid gewrichten, digitale voet en zitvlak afdruk wordt je fiets gescand en daarna ga je met sensoren opgeplakt fietsen. Vanuit je huidige stand van zadel, zadelhoogte, stuur etc wordt de fiets aangepast zodat de waardes die tijdens het rijden op het scherm voor je verschijnen binnen bepaalde vooraf ingestelde waardes komen.
Na 1,5 uur sta je weer buiten met in mijn geval een aangepaste positie van het zadel, hoger en verder naar achteren, inlegsteunzooltjes (platvoeten) en het advies om een ander zadel te kopen (is besteld). De rest was in orde :)

De dag na de bikefitting ben ik gaan fietsen en voelde ik meteen een groot verschil met de krachtoverbrenging vanuit mijn voeten/schoenen op de pedalen. Een duidelijke verbetering. De zit was ook beter waardoor ik beter kon strekken met mijn benen waardoor het fietsen minder energie koste.

Kortom, mij heeft het geholpen.
Trek 4400 (2002)
Specialized Epic Expert (2006)
S-Works Epic Competition (2011)
Cannondal Scalpel SE 2 (2022)
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik heb er mijn twijfels bij of het bij mtb'n wel nut heeft. Bij een racefiets kan mij voorstellen dat het nut heeft. Maar op de mtb fiets je als het goed is actief. Dus je veranderd veel van positie. En als je bepaalde klachten ervaart kan je ook even googlen en kleine aanpassingen doen.Aan je zadel bijvoorbeeld. Zelf ervaren of het helpt. Kan je 235,- besparen waar je wat leuke onderdelen voor kunt kopen.
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Sabai schreef: zo 5 juni 2022, 10:06 Ik heb er mijn twijfels bij of het bij mtb'n wel nut heeft. Bij een racefiets kan mij voorstellen dat het nut heeft. Maar op de mtb fiets je als het goed is actief. Dus je veranderd veel van positie. En als je bepaalde klachten ervaart kan je ook even googlen en kleine aanpassingen doen.Aan je zadel bijvoorbeeld. Zelf ervaren of het helpt. Kan je 235,- besparen waar je wat leuke onderdelen voor kunt kopen.
en dat heb ik idd 🤣 ik besteed uit ipv bikefitting te doen 🙇🏻‍♂️
maar eigenlijk topic meer voor race/ gravelbikes
ivm heb mn fully de deur uit gedaan.
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Hillride schreef: zo 5 juni 2022, 02:15 Toevallig vorige week bij SMC in Amersfoort een bikefitting gedaan. De reden dat ik naar Amersfoort ben gegaan komt doordat ik op het forum een aantal goede reviews had gelezen.
Kosten waren €235 waarvan in mijn geval €150 vergoed wordt door m'n ziektekostenverzekering.

In het kort:
Nadat eerst naar je lichamelijk gestel wordt gekeken, spierlengtes, soepelheid gewrichten, digitale voet en zitvlak afdruk wordt je fiets gescand en daarna ga je met sensoren opgeplakt fietsen. Vanuit je huidige stand van zadel, zadelhoogte, stuur etc wordt de fiets aangepast zodat de waardes die tijdens het rijden op het scherm voor je verschijnen binnen bepaalde vooraf ingestelde waardes komen.
Na 1,5 uur sta je weer buiten met in mijn geval een aangepaste positie van het zadel, hoger en verder naar achteren, inlegsteunzooltjes (platvoeten) en het advies om een ander zadel te kopen (is besteld). De rest was in orde :)

De dag na de bikefitting ben ik gaan fietsen en voelde ik meteen een groot verschil met de krachtoverbrenging vanuit mijn voeten/schoenen op de pedalen. Een duidelijke verbetering. De zit was ook beter waardoor ik beter kon strekken met mijn benen waardoor het fietsen minder energie koste.

Kortom, mij heeft het geholpen.
👍🏼 Dat is idd toevallig 😬
ik twijfel nog maar wel overwegen te doen…(heb geen of nog geen klachten overigens)
nl ben een maatje groter gaan fietsen.
ipv van een S (51/52cm) rijdt ik nu M (53/54cm)
Maar heb mn zadel wel even hoog staan als toen op de S en wil mn stuurpen aanpassen 80cm, crank lengte 170mm dit komt allemaal overeen als S
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
Hillride
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 13 maart 2009, 21:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SE2

De doorslag voor mij om de bikefitting toch te doen was mijn ziektekostenverzekering die €150 vergoed.

Ik rijd een fully en en zoals iemand al eerder aangaf, mtb'n is erg dynamisch. Dit geven ze ook aan tijdens de bikefitting dus de waardes zijn minder hard als bij straatfietsen.

Waar voor mij uiteindelijk de grootste winst zat zijn de Specialized inlegzooltjes. Tijdens het fietsen bleken mijn voeten niet goed te staan (Time Atac pedalen) waardoor de uitlijning met mijn knieën tijdens het fietsen niet klopte. Al die jaren zo gereden en met regelmaat had ik last van mijn knieën. Dit heb ik blijkbaar nooit zelf kunnen bedenken waardoor ik erg blij ben met de bikefitting. De oorzaak is nu hoogstwaarschijnlijk gevonden.

Overigens nog interessant om te vermelden. Als je de bikefitting bij SMC hebt gedaan en binnen enkele maanden het gevoel hebt dat de bikefitting niet heeft geholpen wordt er gratis een her-bikefitting gedaan om op zoek te gaan naar de ideale positie.

Je zou bijna denken dat ik bij SMC werk of aandelen heb maar dat is zeer zeker niet het geval.
Trek 4400 (2002)
Specialized Epic Expert (2006)
S-Works Epic Competition (2011)
Cannondal Scalpel SE 2 (2022)
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Dan heb ik waarschijnlijk niet goed gelezen dacht na maanden ipv volle mep dat men 75,00 euro verrekend.
ik gaan eerst even mn bike check eea veranderen aanpassen en tegen die tijd misschien uit nieuwsgierigheid bikefitting doen.
dan heb ik teminste ook parts als eea weer aangepast worden. nl enige verschil wat ik nu echt merk met op S of M rijden is als ik de fiets tussen mn benen heb bij de S meer ruimte voor mn edelen haha
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Bij elke nieuwe fiets die ik ook, krijg ik de bikefit erbij.

Kost bij mijn LBS €150

Heb vandaag een 24-uurs race gereden op een fiets die ik 2 weken heb.

Dus ja, zeer zinvol om dit te doen
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Peelrijder schreef: zo 5 juni 2022, 19:02 Bij elke nieuwe fiets die ik ook, krijg ik de bikefit erbij.

Kost bij mijn LBS €150

Heb vandaag een 24-uurs race gereden op een fiets die ik 2 weken heb.

Dus ja, zeer zinvol om dit te doen
Kan me herinneren bij aankoop idd beetje passen en meten proberen te fietsen.
Maar niet dat er serieus bikefit erbij komt kijken…
Bedankt voor je persoonlijke mening
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij de laatste fiets die ik bij de fietsenmaker kocht kreeg ik ook een bikefit gratis.
Echt opmeten, invullen in de computer en een printje met de "ideale" maten.
Fiets werd zo afgesteld en het was niet verkeerd.
Was in 2002, dus wel ff geleden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 5 juni 2022, 22:45 Bij de laatste fiets die ik bij de fietsenmaker kocht kreeg ik ook een bikefit gratis.
Echt opmeten, invullen in de computer en een printje met de "ideale" maten.
Fiets werd zo afgesteld en het was niet verkeerd.
Was in 2002, dus wel ff geleden.
Dat onder andere.

Maar ook het controleren van de spierspanning tijdens het fietsen terwijl het frame in een trainer staat.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

Hillride schreef: zo 5 juni 2022, 12:13 De doorslag voor mij om de bikefitting toch te doen was mijn ziektekostenverzekering die €150 vergoed.

Ik rijd een fully en en zoals iemand al eerder aangaf, mtb'n is erg dynamisch. Dit geven ze ook aan tijdens de bikefitting dus de waardes zijn minder hard als bij straatfietsen.

Waar voor mij uiteindelijk de grootste winst zat zijn de Specialized inlegzooltjes. Tijdens het fietsen bleken mijn voeten niet goed te staan (Time Atac pedalen) waardoor de uitlijning met mijn knieën tijdens het fietsen niet klopte. Al die jaren zo gereden en met regelmaat had ik last van mijn knieën. Dit heb ik blijkbaar nooit zelf kunnen bedenken waardoor ik erg blij ben met de bikefitting. De oorzaak is nu hoogstwaarschijnlijk gevonden.

Overigens nog interessant om te vermelden. Als je de bikefitting bij SMC hebt gedaan en binnen enkele maanden het gevoel hebt dat de bikefitting niet heeft geholpen wordt er gratis een her-bikefitting gedaan om op zoek te gaan naar de ideale positie.

Je zou bijna denken dat ik bij SMC werk of aandelen heb maar dat is zeer zeker niet het geval.
mag ik vragen welke verzekering maatschappij dat is ?
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 5 juni 2022, 22:45 Bij de laatste fiets die ik bij de fietsenmaker kocht kreeg ik ook een bikefit gratis.
Echt opmeten, invullen in de computer en een printje met de "ideale" maten.
Fiets werd zo afgesteld en het was niet verkeerd.
Was in 2002, dus wel ff geleden.
Ik vind dat het ook wel bij een serieuze aankoop hoort.
Niet dat het de heilige graal is, maar vanaf een bepaald bedrag mag je verwachten dat je netjes op je nieuwe fiets wordt gezet. Van daar uit moet je dan nog wat finetunen, maar een beetje aandacht voor een goede basis lijkt me juist de meerwaarde die een fietsenmaker kan bieden tov een dozenschuiver of webwinkel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Hillride
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 13 maart 2009, 21:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SE2

tiny schreef: ma 6 juni 2022, 17:24
mag ik vragen welke verzekering maatschappij dat is ?
Dat is bij CZ. Valt onder "Sportmedisch advies".
Trek 4400 (2002)
Specialized Epic Expert (2006)
S-Works Epic Competition (2011)
Cannondal Scalpel SE 2 (2022)
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

Hillride schreef: wo 8 juni 2022, 08:47
tiny schreef: ma 6 juni 2022, 17:24
mag ik vragen welke verzekering maatschappij dat is ?
Dat is bij CZ. Valt onder "Sportmedisch advies".
bedankt :-q
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Plaats reactie