Beginner met spaghettibenen (gekookt). Hoe kan ik dit opbouwen?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Kreator schreef: di 14 juni 2022, 12:35 Hoi,

Ik fiets na 3 jaar totaal niet sporten sinds 4 mei regelmatig op mijn prachtige nieuwe Trek. Ik woon in Leersum, dus het is logisch dat ik hier de berg op fiets en die route kies. Ik fiets meestal de halve route omdat ik merk dat zowel mijn benen als mijn conditie de volledige trail nog lastig vinden. Ik heb mijn hele leven niet gefietst omdat ik het niet leuk vond, maar MTB in het bos hier vind ik echt geweldig. Ik heb dus geen basis-benen.
Ik had tot 3 jaar geleden wel een redelijke conditie dankzij squash/zaalvoetbal.

Ik heb nu 3x de volledige route gefietst (inclusief berg op en af in het dorp om er te komen, zo'n 20km) maar als ik dan na 1:30uur/1:45 uur terug ben, moet ik echt een aantal dagen bijkomen. He-le-maal gesloopt. De steile stukken doe ik op het lichtste verzet omhoog en sinds vorige week kan ik eigenlijk overal wel doorfietsen, daar waar ik de eerste weken nog wel eens moest afstappen. Maar ik rij zeg maar de zwarte vlekken voor de ogen. Als ik dan thuis ben, moet ik echt 1 tot 2 dagen rust om weer te kunnen fietsen.

Ik merk wel dat ik echt links en rechts wordt ingehaald door mensen die echt 2x zo snel fietsen en die ook veel fitter lijken en daarbij ook een wattage hebben dat eruit ziet alsof ik Lance Armstrong de berg op zie rijden na een bloedverversing. Mijn gemiddelde op de hele route is 13kph en als ik de halve doe ongeveer 16kph. Ik snap dat ik een beginner ben, maar ik vraag me dan af of ik iets fout doe.
Zou ik beter eerst wat meer simpele routes kunnen kiezen die wat langer zijn en dan opbouwen met conditie naar deze rode route, of kan het verder geen kwaad en ga ik vanzelf sneller/beter/betere conditie als ik deze route gewoon stug blijf fietsen?
Aangezien ik geen vrienden heb (haha) die ook fietsen, weet ik dus totaal niet of ik goed bezig ben (dit hoeft geen complimententopic te zijn) en of ik dingen kan doen die mijn conditie en uithoudingsvermogen alsmede mijn beensterkte sneller zouden kunnen doen groeien.

Wat zou een beetje slim zijn de komende maanden? 3 of 4x per week lange afstanden, maar minder extreem? Of 2 tot 3x per week de rode route blijven knallen en dan straks fluitend over de minder heftige trails?

Alvast bedankt!
Hey Maarten 8)

Amerongen en Rhenen zijn ook prima aan te rijden vanaf Leersum. Verder niet zo raar dat je nog niet zo snel gaat, denk dat mijn echt merkbare conditieverbetering pas na een jaar of zo consequent iedere week minimaal 1 keer fietsen merkbaar was. In het begin kon ik echt geen Leersum of Amerongen uitrijden zonder pauze's ertussen in. Dat heeft best lang geduurd.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Weet je zeker dat het puur en alleen een conditie kwestie is? Ik heb hele fitte vrienden van me helemaal kapot zien gaan tijdens hun eerste MTB avonturen. Nadat ze wat tips onder de knie kregen ging het al veel beter. Rij techniek maakte het verschil tussen halverwege opgeven en de route volledig uitrijden.

Wellicht doe je alles perfect en heb je inderdaad al dente benen, maar ik verwacht dat je stiekem al sneller kan. Samen fietsen met een wat meer ervaren fietser kan je enorm helpen wat dat betreft.
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In anderhalf uur 1:45 uur kan je als ongetrainde rijder ook een hongerklop krijgen, ook wel bekend als de man met de hamer. Daar moet je inderdaad een paar dagen van bijkomen. Oplossing daarvoor is nu koolhydraten eten onderweg en daar snel mee beginnen ( je lichaam heeft ook tijd nodig om dat te verteren). Je kan het nu ook bij halve rondjes houden . Op langere termijn helpen rustige, ja rustige, duurritten. Dan verbrand je relatief meer vet en kan je langer met je koolhydraatvoorraad toe. Dat laatste (het op vetverbranding rijden) opbouwen duurt lang.
Bushcraft Barry
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 5 april 2022, 19:42
Mijn mountainbike: Kubus & Sticks

Ik zou buiten de trails gewoon je eigen muziek opzetten (Kreator), dan komt het tempo vanzelf wel :-D

Maar zonder gekheid, zelf heb ik veel baat bij een hometrainer. Muziek (of een serie) op en mooi doortrappen. Duurtraining en HIIT afwisselen om op te bouwen. Hartslagsensor kan je ook veel inzicht geven. Op de routes merk ik dat ik heel bewust moet fietsen. Dus zitpositie, vooruit kijken, doseren, etc. maar vooral lol hebben.
Kreator
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 4 april 2022, 13:49
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6 2022

Hey Maarten 8)
Een bekende. Interessant. ;)
(edit- Ah. Hoi X-r)

Verder iedereen bedankt voor de adviezen en tips, daar ga ik mee aan de slag. Meer plezier (heb al veel plezier), minder snel, langer fietsen op lager tempo...en alle andere tips.
Laatst gewijzigd door Kreator op wo 15 juni 2022, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Kreator
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 4 april 2022, 13:49
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6 2022

Qprs schreef: wo 15 juni 2022, 13:14 Weet je zeker dat het puur en alleen een conditie kwestie is? Ik heb hele fitte vrienden van me helemaal kapot zien gaan tijdens hun eerste MTB avonturen. Nadat ze wat tips onder de knie kregen ging het al veel beter. Rij techniek maakte het verschil tussen halverwege opgeven en de route volledig uitrijden.

Wellicht doe je alles perfect en heb je inderdaad al dente benen, maar ik verwacht dat je stiekem al sneller kan. Samen fietsen met een wat meer ervaren fietser kan je enorm helpen wat dat betreft.
Ik weet 5000% zeker dat het ook deels techniek is, want die heb ik niet. Kijk wel veel youtube om het een beetje onder de knie te krijgen en als ik wat meer energie krijg, ga ik ook wel wat vrienden en bekenden uitnodigen om samen te fietsen. Dat heeft nu nog niet zoveel zin denk ik, want dan haak ik elke 500 meter af.

@de persoon die hongerklop zei: dat is het niet. Ik herken dat wel en geen last van op anderhalf uur. Ik heb ook altijd wel een reepje bij me op die ritten.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Nu ja, gebrek aan techniek lijkt mij dat dat niet zoveel doet met lichamelijke vermoeidheid. Tenzij je in je zwaarste versnelling omhoog trapt...

Denk het dat toch gewoon veel trappen is, dan groeien uiteindelijk de beenspieren en het uithoudingsvermogen wel 👍
Je lichaam is het nu nog gewoon niet zo gewend. Ik neem trouwens ook meestal wel iets van een banaan of Btween mee op routes als Leersum en Amerongen. En met dit weer ook een waterzak.

Maar je zou eens kunnen kijken naar een clinic.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Eigenlijk hoef je alleen dit te begrijpen: "it never gets easier, you just go faster".
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Kreator schreef: wo 15 juni 2022, 16:46

@de persoon die hongerklop zei: dat is het niet. Ik herken dat wel en geen last van op anderhalf uur. Ik heb ook altijd wel een reepje bij me op die ritten.
Als je op een half rondje 16 km/u rijdt en op een heel rondje 13 km/u ligt het niet aan de kracht in je spieren, maar dat ze niet genoeg energie hebben.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Flow&Co schreef: wo 15 juni 2022, 22:37 Eigenlijk hoef je alleen dit te begrijpen: "it never gets easier, you just go faster".
dat is een mooie uitspraak, spijker op z'n kop.
Geen gezeik, mountainbike!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Spaghetti is goed, daar ga je hard van fietsen :-D

Zonder dollen, het kan ook je bouw zijn he, dat je over 5 jaar week in week uit die Leersumse heuvels over tijgert en je nog steeds spaghettibenen hebt, dus kijk je niet stuk op anderen.

Daarnaast, je geeft het zelf ook al aan, speelt je techniek ook mee. Daar zal ook nog wel wat verbetering mogelijk zijn denk ik.

Verder is het wat kermit ook al aangeeft, duurritten aan je trainingen toevoegen kan geen kwaad voor je basis conditie. Eigenlijk is dat langzamer rijden om sneller te gaan. Dat klinkt heel tegenstrijdig, echter je traint er een ander energiesysteem mee zodat je uiteindelijk je snellere ritten langer kan volhouden. Af een toe (1x p/w of 1x p/2wkn) gewoon een uurtje rustig (!) over het asfalt fietsen als een toerist kan geen kwaad. Lichte krachttraining kan ook geen kwaad. Gewoon op basis van je eigen lichaamsgewicht zoals kniebuigingen, planken, push ups etc. Geen hogere wiskunde, maar je wordt er krachtiger van. MTB'en is een totaalsport, je hele lichaam wordt aangepakt tijdens een rit.

Zelf ros ik gemiddeld met 18-20km gemiddeld over Leersum heen. Beetje afhankelijk van de vorm van de dag, maar ja, ik ben dan ook 51 :wink: echter wel met 33jr ervaring op de racefiets en 22jr op de MTB. Dus dat neem ik wel in mijn bagage mee, ook kwa techniek. Maar ook ik werk nog gewoon mijn duurritten af op de racefiets en loop 1x p/w in de sportschool allerlei zware gewichten van links naar rechts en van boven naar onder te versjouwen :wink:

Maar je bent al goed bezig, dus gewoon lekker doorgaan en wat geduld hebben, het komt op gegeven moment vanzelf wel als je maar doorgaat :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

1) Wat je mist aan techniek, moet je met kracht goedmaken.
2) Kracht die je in het begin vd rit verkwist, kom je aan het eind dubbel tekort.

Dus werken aan je techniek en rustig beginnen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Lekker blijven fietsen op een wat rustiger tempo.
Klimmen relaxed omhoog rijden en genieten van de afdalingen.

Goed blijven eten en drinken en na iedere rit een paar dagen rust nemen om te herstellen.
Herstel is super belangrijk, helemaal omdat je nu boven je kunnen lijkt te fietsen waardoor het lichaam steeds een flinke klap krijgt.

Je doet niks verkeerd, maar probeer nog wat rustiger aan te doen.

Snellere zullen er altijd zijn. Als jij 13km/u rijdt dan zijn er ook enkelingen die het met het dubbele doen.
Daar moet je niet naar kijken, of wel en het gebruiken als motivatie.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Bij de een werkt het kijken naar data motiverend, bij de ander zorgt het voor frustratie. Een vriend van me werd niet vrolijk van de confronterende getallen maar bleef er toch mee bezig.

Ik heb hem uit die data-valkuil getrokken door het fietsen te vergelijken met het strikken van veters. Stel je kunt nog geen veters strikken. Ga je dan met een stopwatch bijhouden hoeveel tijd je nodig hebt om die veters te strikken, of ga je eerst leren hoe het moet? De ene aanpak zorgt voor frustratie, de ander voor progressie.

Het klinkt misschien raar, maar ik zie veel mountainbikers bij wijze van spreken rondrijden met losse veters.
Veters strikken? Eerst leren, dan doen. Autorijden? Eerst leren, dan doen. Zwemmen? Skiën? Duiken? Eerst leren, dan doen....
Mountainbiken? Rakelings langs bomen af sjezen, moeilijke obstakels overwinnen, steil klim en daalwerk?..Oh dat kan ik wel, waar is mijn stopwatch? :D

Een andere (zeer fitte) vriend gaf het na de eerste keer Brunsummerheide na 15km op. De tweede keer ging het beter maar gooide een regenbui roet in het eten, de derde keer reed hij de route volledig uit. Dat was in een maand tijd. Een half jaar later maakten we volledige dagtochten in de Alpen. Progressie door niets anders dan leren hoe het moet!
Het is hier geen ponykamp!
Kreator
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 4 april 2022, 13:49
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6 2022

De gouden tip was wel: niet als een mongool van start gaan. Heb op mijn hartslag gelet zonder meter en die geprobeerd lager te houden, dat lukte echt veel beter dan ik dacht.

Vanmorgen echt enorm met de rem op gereden en genoten van de omgeving. Het was ook te warm om hard te gaan. Uiteindelijk 0x gestopt omdat ik gewoon overal energie over had en kwam thuis met energie over.
Keek op mijn telefoon enzag dat het al met al maar 1kph langzamer was dan de vorige keer maar het voelt alsof ik enorme progressie heb gemaakt.

Niet ontploffen in de eerste 3km. Het klinkt zo simpel.

Thx all.

@bovenstaande reactie: ik hou van data. 8-)
Plaats reactie