Sturen met je lichaam

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Voorlopig rijdt ik nog even op een ouderwetse 26'er, maar er staat een 29" trailbike in de bestelling. Ik ben van plan om daarmee aan wat clinics mee te gaan doen, omdat ik nog beginnend ben en het vast wennen zal zijn aan de nieuwe geometrie. In de tussentijd kijk ik al wat filmpjes op youtube over lichaamshouding en rij-technieken.

Ik vroeg me af of dit nou is wat bedoeld wordt met "sturen met je lichaam, in plaats van met je stuur"?
https://www.youtube.com/watch?v=8y6ocZHpLoE
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat is een goed uitgangspunt maar er komt wel iets meer bij kijken. Bekijk Bestudeer deze ook eens:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet het vooral doen en voelen.
Dus ff wachten op je nieuwe fiets :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

TenZNL schreef: zo 17 juli 2022, 11:32 Dat is een goed uitgangspunt maar er komt wel iets meer bij kijken. Bekijk Bestudeer deze ook eens: https://youtu.be/ZOqFywGllFw
Thanks, ga ik ook ff kijken!
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 17 juli 2022, 13:17 Je moet het vooral doen en voelen.
Dus ff wachten op je nieuwe fiets :wink:
Zeker, ik probeer het ook al een beetje met mn huidige fiets, maar je moet ook een klein stukje theorie hebben of iemand die het voordoet zodat je weet wat je in de praktijk moet brengen en oefenen ;)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ok, zo moet het:



;)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Waarschijnlijk stuur je al met je lichaam sinds je kranten rondbracht en uit het zadel kwam om over stoepranden en verkeersdrempels te hoppen. En ben je dus onbewust bekwaam. In een goeie clinic kun je dat verder uitbouwen en ben je een tijdje bewust onbekwaam. Na een paar keer gaat het vanzelf
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 17 juli 2022, 21:54 https://youtu.be/8y6ocZHpLoE
Dat is de video uit mn beginpost :winkie:

Maar dat is dus een goede techniek? Ik zie veel mountainbikers niet hun binnenste arm strekken om de fiets plat te leggen en tegelijkertijd zelf rechter op te blijven. Die gaan zelf dus net zo plat als hun fiets. Wat is juist? Of is dat het verschil tussen een kombocht en een platte bocht?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Had niet gezien dat je ook dat filmpje linkte. :wink:

Je fiets is licht, jij bent zwaar.
Dus je lijf is leidend als je schuin gaat hangen. De hoek die je lichaam maakt past bij de bocht. Past het niet, dan val je.

Als de fiets net zo schuin gaat als je lijf, dan doe je dus hetzelfde wat je altijd al deed (op je oude fiets), want dat is namelijk wat er vanzelf al gebeurt als je een bocht maakt. En dan rij je in de bocht nog voor een groot deel op de middelste noppen.
En die zijn gemaakt om rechtuit te rijden, licht te rollen, hard te remmen, veel tractie te hebben etc. Maar niet om te sturen...
Door de fiets schuiner te duwen, duw je de zijnoppen in de grond en heb je meer grip in de bocht. Dat voel je meteen.
En dat is meteen ook de manier om de nieuwe geometrie lekker de bocht om te krijgen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Helder, dank voor de uitleg!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Boogie schreef: ma 18 juli 2022, 01:13
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 17 juli 2022, 21:54 https://youtu.be/8y6ocZHpLoE
Dat is de video uit mn beginpost :winkie:

Maar dat is dus een goede techniek? Ik zie veel mountainbikers niet hun binnenste arm strekken om de fiets plat te leggen en tegelijkertijd zelf rechter op te blijven. Die gaan zelf dus net zo plat als hun fiets. Wat is juist? Of is dat het verschil tussen een kombocht en een platte bocht?
Het zijn gewoon twee manieren om hetzelfde te bereiken. En het mooie is dat je beide thuis op je stadsfiets kunt uitproberen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

bert l. schreef: ma 18 juli 2022, 10:55
Boogie schreef: ma 18 juli 2022, 01:13

Dat is de video uit mn beginpost :winkie:

Maar dat is dus een goede techniek? Ik zie veel mountainbikers niet hun binnenste arm strekken om de fiets plat te leggen en tegelijkertijd zelf rechter op te blijven. Die gaan zelf dus net zo plat als hun fiets. Wat is juist? Of is dat het verschil tussen een kombocht en een platte bocht?
Het zijn gewoon twee manieren om hetzelfde te bereiken. En het mooie is dat je beide thuis op je stadsfiets kunt uitproberen.
Ik probeer het al een beetje op mn huidige mtb in de bochten. Maar er zal wel verschil in zitten. Als je inderdaad je fiets plat legt en jij rechter op blijft duw je met meer gewicht die zijnoppen op de grond wat je meer grip zou moet geven in de bocht. Als je zelf plat gaat is dat dus niet zo, maar als je heel snel gaat, en in een kombocht zit, is dat wellicht ook geen probleem.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Oefenen, oefenen, oefenen. Op een dag gaat het vanzelf en denk je er niet meer bij na.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Misschien ook nog als toevoeging die wel heel belangrijk is: kijken waar je heen gaat en dan niet alleen vanuit je ooghoeken, maar echt actief kijken. Hierdoor verplaats je ook ongemerkt gewicht. Staat er een boom aan de buitenrand van de bocht: kijk NIET naar die boom.....
Ik zie overigens ook veel lui niet hun binnen-arm in bochten strekken; dat heeft vaak ook te maken dat ze nog redelijk rechtop zitten, waardoor je je arm niet eens kunt strekken. De basis-houding(waarmee ik niet de "aanvalshouding" bedoel) is dus ook van belang.
Ik zag een opmerking over oefenen op een stadsfiets, maar die heeft geen noppenprofiel op de zijkant....
mountainbiken: It's ok to be crap
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En 't hoeft niet zoals in al die hippe filmpjes, he?! Zo zie ik ze ook nooit in het wild rondrijden hier.
Om in Nl een bochtje rond te komen hoeft 't allemaal niet zo ingewikkeld.
Het gaat om het principe. Ver vooruit kijken, door de bocht heen.
Been in de buitenbocht staat op de pedaal die omlaag gericht staat, op die voet druk houden, en je fiets wat kantelen, volstaat al, als je een bocht door vliegt. Zeker icm met een band met veel grip (die heb jij straks, WP Trail), en al helemaal icm een dropper die je evt ietsje laat zakken. Door dat laatste verlaag je heel simpel je zwaartepunt. Dan ga je op het asfalt al sneller een bocht door dan iedere andere zonder dropper.
Met je dropper wat lager hoef je niet eens perse je buitenste been heel laag te houden. Met pedalen in de horizontale stand, staand op de trappers, dropper wat laag, handen aan het stuur en de ellebogen wat gebogen naar buiten, zwier je ook alle bochten wel door.
Afdalingen met bochten zijn 'hier' zijn nooit erg lang en steil. Topsnelheden ga je niet snel bereiken, en de meeste bochten op de UHR lopen allemaal voorspelbaar en vloeiend. Hebben wat oplopende randen, ideaal 'om je tegen af te zetten', maak daar maar lekker gebruik van. 'Off-camber' met 'loose over hard' bv ga je er niet tegenkomen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie