Sturen met je lichaam

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Check! We gaan lekker oefenen :)

1 vraagje nog over dropper en zithouding. Ik weet dat je bij afdalingen dropper naar beneden kan doen om je zwaartepunt laag en naar achter te brengen. En dat je in bochten het zwaartepunt redelijk centraal moet houden, met in ieder geval genoeg druk op de voorband. Bij wat voor soort bochten(passages) heeft het ook echt voordeel om dropper laag te doen en zwaartepunt heel laag te brengen. Want voor je het weet zit je bijna constant met laag zadel en heb je compleet verzuurde bovenbenen :winkie:

Ik vond dit daarom ook wel een hele goede les (en erg grappig :D): https://youtu.be/iVLJIuYwW_g?t=83
Naast het weten van de verschillende houdingen en het oefenen daarvan is het denk ik vooral belangrijk om soepel te blijven en ook op gevoel mee te bewegen met het terrein.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Boogie schreef: ma 18 juli 2022, 12:56 Check! We gaan lekker oefenen :)

1 vraagje nog over dropper en zithouding. Ik weet dat je bij afdalingen dropper naar beneden kan doen om je zwaartepunt laag en naar achter te brengen. En dat je in bochten het zwaartepunt redelijk centraal moet houden, met in ieder geval genoeg druk op de voorband. Bij wat voor soort bochten(passages) heeft het ook echt voordeel om dropper laag te doen en zwaartepunt heel laag te brengen. Want voor je het weet zit je bijna constant met laag zadel en heb je compleet verzuurde bovenbenen :winkie:

Ik vond dit daarom ook wel een hele goede les (en erg grappig :D): https://youtu.be/iVLJIuYwW_g?t=83
Naast het weten van de verschillende houdingen en het oefenen daarvan is het denk ik vooral belangrijk om soepel te blijven en ook op gevoel mee te bewegen met het terrein.
Snelle opeenvolgende bochten. En, vergeet niet, je hoeft je dropper niet helemaal te laten zakken. 1 a 2 cm is vaak al voldoende voor zulk werk.

En over je gewicht naar achteren...dat is niet helemaal juist omschreven, je wilt je gewicht vooral boven/door je bottombracket hebben. Op steile afdalingen lijkt het dan alsof je achter je fiets zit, maar als je dat echt doet kom je in de problemen (o.a. verkeerde gewichtsverdeling, te gestrekte armen en niet kunnen meebewegen op de fiets)

Je zou eens een middagje op een pumptrack moeten spelen, dan gaan er wrs wel een hoop lampjes branden :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ga nou eerst maar eens fietsen.
Dit is allemaal droogzwemmen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

TenZNL schreef: ma 18 juli 2022, 13:15
Boogie schreef: ma 18 juli 2022, 12:56 Check! We gaan lekker oefenen :)

1 vraagje nog over dropper en zithouding. Ik weet dat je bij afdalingen dropper naar beneden kan doen om je zwaartepunt laag en naar achter te brengen. En dat je in bochten het zwaartepunt redelijk centraal moet houden, met in ieder geval genoeg druk op de voorband. Bij wat voor soort bochten(passages) heeft het ook echt voordeel om dropper laag te doen en zwaartepunt heel laag te brengen. Want voor je het weet zit je bijna constant met laag zadel en heb je compleet verzuurde bovenbenen :winkie:

Ik vond dit daarom ook wel een hele goede les (en erg grappig :D): https://youtu.be/iVLJIuYwW_g?t=83
Naast het weten van de verschillende houdingen en het oefenen daarvan is het denk ik vooral belangrijk om soepel te blijven en ook op gevoel mee te bewegen met het terrein.
Snelle opeenvolgende bochten. En, vergeet niet, je hoeft je dropper niet helemaal te laten zakken. 1 a 2 cm is vaak al voldoende voor zulk werk.

En over je gewicht naar achteren...dat is niet helemaal juist omschreven, je wilt je gewicht vooral boven/door je bottombracket hebben. Op steile afdalingen lijkt het dan alsof je achter je fiets zit, maar als je dat echt doet kom je in de problemen (o.a. verkeerde gewichtsverdeling, te gestrekte armen en niet kunnen meebewegen op de fiets)

Je zou eens een middagje op een pumptrack moeten spelen, dan gaan er wrs wel een hoop lampjes branden :-q
Thanks!

Ik bedoel met naar achter in een afdaling inderdaad dat je het zwaartepunt van je lichaam weer boven de trapas brengt, maar dan ben je wel verder naar achter dan in zittende positie (als je gewoon horizontaal staat). Maar ik kan dan nog wel mn armen buigen om oneffenheden op te vangen.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 18 juli 2022, 14:17 Ga nou eerst maar eens fietsen.
Dit is allemaal droogzwemmen.
Ik zit 2x per week op de fiets, 1x racefiets, 1x mtb. Straks gaat de racefiets uit de schuur en woensdag ben ik van plan de Austerlitz trail weer te doen. dan kunnen we de theorie weer in de praktijk brengen, op de 26'er nog voorlopig.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 18 juli 2022, 14:17 Ga nou eerst maar eens fietsen.
Dit is allemaal droogzwemmen.
+1

Theoretisch geneuzel.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 18 juli 2022, 14:17 Ga nou eerst maar eens fietsen.
Dit is allemaal droogzwemmen.
Percies. Zwemmen heb je ook niet op YT geleerd, maar in het water.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

bert l. schreef: ma 18 juli 2022, 15:03
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 18 juli 2022, 14:17 Ga nou eerst maar eens fietsen.
Dit is allemaal droogzwemmen.
Percies. Zwemmen heb je ook niet op YT geleerd, maar in het water.
Maar je hebt ook om te zwemmen wel een docent of desnoods een youtube filmpje nodig die zegt hoe je je handen en armen moet bewegen hoor :wink: :wink:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Precies. Bovendien, wat is er mis met een beetje je huiswerk van te voren te doen?
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

En dat verkeerd aangeleerde dingen soms wat moeilijk af te leren zijn.....
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Theorie en praktijk moeten hand in hand gaan
Boogie springt nu in een vloedgolf van theorie, en als hij niet oplet verzuipt hij er in.
Hij wil alles weten en dat siert hem, maar of het nu om geometrie gaat, om banden of om bochten techniek, de praktijk is waar het allemaal gebeurd en waar alle puzzekstukjes samenvallen.
Daar komt nog bij dat de adviezen soms alle kanten op gaan.

Dus ik denk: " even pauze".
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 18 juli 2022, 16:13 Dus ik denk: " even pauze".
En ik denk dat we allemaal anders zijn/leren en dat wij niet voor hem kunnen bepalen wat wel en niet werkt (no offence). :)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Beetje inlezen en filmpjes kijken kan geen kwaad, maar…. ‘Al doende…’ etc.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Dat klopt, iedereen leert inderdaad anders en iedereen is anders met zijn hobby bezig. Plus, dat ik hier en op youtube bezig ben met de theorie, wil helemaal niet zeggen dat ik niet ook bezig ben ik de praktijk, maar dat zie je niet hier op het forum.

Maar ik zie dat jullie allemaal de goede intentie hebben, om mij te helpen, dus dank daarvoor! :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, we bedoelen het goed :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie