Problemen met afstellen van de fiets

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Hoi,

Ik heb dus sinds een paar weken de Scott Scale 970 XL in mn bezit. Ikzelf meet 1,92 en 92 kg.
Tijdens het fietsen(XC) krijg ik last van mn onderrug. Als ik de hoogte van mn zadel aan pas (hoger) dan is de rugpijn minder maar krijg dan last van mn nek. Ook verschilt de tinteling in mn handen bij het hoger of lager afstellen van mn zadel.

Zou een spacer helpen? Of kan ik beter een Bikefit laten doen , en wie weet er een goed adres in het oosten(omg Twente).

Alvast bedankt :-q
Karren maar!!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En als je je stuur ook wat hoger zet als je je zadel hoger zet?


Ik zou eerst gewoon zelf nog wat zaken proberen. En heeft je dealer er geen kijk op?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat ik me afvraag, moet je niet gewoon wennen aan deze houding?
Je plaatste deze vraag eerst in de beginners hoek, wat er op kan duiden dat je pas met MTB"en bent begonnen.
Dan moet je echt wel wennen aan een sportieve zit op een XC fiets.

Een bikefit kan helpen ook al is het niet de absolute waarheid. Vaak moet je ook na een bikefit nog wat fine tunen.

Wat kan helpen is een foto, van jou op je fiets. Van de zijkant genomen.
Pedaal op 6 uur en pedaal op 3 uur.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Lars TB schreef: do 21 juli 2022, 13:11 En als je je stuur ook wat hoger zet als je je zadel hoger zet?


Ik zou eerst gewoon zelf nog wat zaken proberen. En heeft je dealer er geen kijk op?
Stuur heb ik idd nog niet aangepast , zal dat zsm even proberen tnx
Karren maar!!
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

ThaSingleTrackMastah schreef: do 21 juli 2022, 13:48 Wat ik me afvraag, moet je niet gewoon wennen aan deze houding?
Je plaatste deze vraag eerst in de beginners hoek, wat er op kan duiden dat je pas met MTB"en bent begonnen.
Dan moet je echt wel wennen aan een sportieve zit op een XC fiets.

Een bikefit kan helpen ook al is het niet de absolute waarheid. Vaak moet je ook na een bikefit nog wat fine tunen.

Wat kan helpen is een foto, van jou op je fiets. Van de zijkant genomen.
Pedaal op 6 uur en pedaal op 3 uur.
Het afstellen samen met een maatje gedaan, welke een hardcore MTBr is. Ik ga de hoogte van het stuur nog even proberen, tnx
Karren maar!!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat ik bedoel, hoe lang zit je al op de MTB?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Je kunt ook nog experimenteren met de hoek van het zadel.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Let ook op je houding. Schouders laag houden, geen bolle rug, ellebogen wat naar buiten / gebogen armen, polsen niet laten doorzakken, stand handen tov remhendels controleren. Als je houding ok is, merk je ook beter wat je aan je fiets zou willen veranderen. En wat al voorgesteld is wat foto's en profile laten maken en posten
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Last hebben van je onderrug is erg vervelen.
Waarschijnlijk moet je lichaam nog wennen aan je nieuwe sport.
Wat bij mij hielp was het zadel wat naar achteren zetten.
Dit lees je niet vaak (vaak hoor je juist zadel naar voren), maar wellicht het proberen waard.
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Ik heb de juiste afstelling gevonden. Laatst tijdens een rit diverse aanpassing gemaakt en vooralsnog geen last meer van alle benoemde klachten. Gisteren tijdens de Hellendoorn route geen last van nek,rug en handen gehad :-q

Wat is het trouwens een fijne sport. Ik deed voorheen fanatiek aan lange wandelingen, fitness en hardlopen maar niets kan tippen aan het knallen op een MTB. Voorheen ging ik soms eerst 10km hardlopen vervolgens 20km stevig wandelen en dan nog 1,5u de gym in. Na een fijne rit op de MTB wil ik dat wel laten.
Karren maar!!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Dennis75 schreef: vr 29 juli 2022, 09:04 Ik heb de juiste afstelling gevonden. Laatst tijdens een rit diverse aanpassing gemaakt en vooralsnog geen last meer van alle benoemde klachten. Gisteren tijdens de Hellendoorn route geen last van nek,rug en handen gehad :-q

Wat is het trouwens een fijne sport. Ik deed voorheen fanatiek aan lange wandelingen, fitness en hardlopen maar niets kan tippen aan het knallen op een MTB. Voorheen ging ik soms eerst 10km hardlopen vervolgens 20km stevig wandelen en dan nog 1,5u de gym in. Na een fijne rit op de MTB wil ik dat wel laten.
Heel veel plezier met het 'zonder klachten' fietsen! Maar...... wat heb je dan zoal aangepast aan de afstelling van je fiets? :~
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

The Grim Ripper schreef: vr 29 juli 2022, 11:52
Dennis75 schreef: vr 29 juli 2022, 09:04 Ik heb de juiste afstelling gevonden. Laatst tijdens een rit diverse aanpassing gemaakt en vooralsnog geen last meer van alle benoemde klachten. Gisteren tijdens de Hellendoorn route geen last van nek,rug en handen gehad :-q

Wat is het trouwens een fijne sport. Ik deed voorheen fanatiek aan lange wandelingen, fitness en hardlopen maar niets kan tippen aan het knallen op een MTB. Voorheen ging ik soms eerst 10km hardlopen vervolgens 20km stevig wandelen en dan nog 1,5u de gym in. Na een fijne rit op de MTB wil ik dat wel laten.
Heel veel plezier met het 'zonder klachten' fietsen! Maar...... wat heb je dan zoal aangepast aan de afstelling van je fiets? :~
De hoogte van het zadel , de afstand tussen zadel en stuur. Tevens de stand van de remmen aangepast zodat mijn polsen en handen in een betere rechte lijn kwamen tov mijn onderarm. Allemaal mm werk, tijdens een rit veel aanpassingen gedaan.
Karren maar!!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

:-q
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Plaats reactie