Bloeddonatie....

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
€win H
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 28 juli 2003, 19:37
Mijn mountainbike: S-works...
Contacteer:

Ik ben van plan om bloeddonor te worden !
Maar nu zit ik met de vraag hoe gaat mijn lichaam daar op reageren ?

Mijn + punten:
-je helpt mensen door je donatie.
-je bloed word gecontroleerd op :Syfilis,Hepatitis B en C,Hiv en HTLV.

Mijn - punten:
-Wat zijn voor mij de gevolgen van het geven van bloed?
Normaal gesproken merkt u van het bloed geven zelf niets.
Mensen die op hoog niveau sport bedrijven kunnen echter de eerste weken na donatie een verminderd prestatievermogen ondervinden.

Nu zit ik er niet op te wachten dat ik mijn trainingen voor de kat z`n K*T
aan`t afwerken ben !

Zijn er mensen met ervaring of kennis op dit gebied ?
amanda
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 14:35
Mijn mountainbike: Banshee (waarschijnlijk.....)
Contacteer:

Ik heb zelf geen ervaring als bloeddonor maar heb in 6 maanden tijd 2 zware operatie's gehad met veel bloedverlies. Nu is mijn Hb dus behoorlijk aan de lage kant waardoor ik heel snel moe/futloos ben.
Ik zou even navragen hoe het zit met je Hb als je bloed geeft en hoe snel dit weer op peil is..... misschien zijn de hoeveelheden die je geeft ook niet zoveel dat het hier veel invloed op heeft?
Als je gaat, dan ga je!
http://vimeo.com/user3980588" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ik heb eigenlijk geen last gehad van bloed geven. Hooguit tijdens, die naald is wel dik.

Erna dus nooit last. Ze doen daar ook erg bezorgd als je net hebt gegeven => je moet gaan zitten en wat drinken en krijgt ook nog wat te eten (sla de broodjes over, ga gewoon voor een paar koeken).

Mijn Hb is eigenlijk altijd aan de lage kant (8,2 t/m 8,6). Je mag pas geven vanaf 8,4 volgens mij. Dus als er 8,2 wordt geprikt, dan prikken ze nog een keer en dan is het wel goed.

Ik heb er dus geen last van, maar sommigen dus wel. Probeer het gewoon een keer.

tip: haal niet te snel het verband weer van je arm :D
SpeedyZ
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 17 oktober 2004, 20:20
Mijn mountainbike: Geen meer :-(
Contacteer:

Ik zie mezelf niet als topsporter en zou ook niet weten of bloeddonaties het rendement van je trainingsschema's daadwerkelijk aantasten. Ik heb meestal direct na de afname weinig energie en de volgende dag moet ik niet maximaal willen presteren, maar daarna gaat het wel weer en merk ik geen verschil meer.

Overigens wel top van je dat je donor wil worden. Daar zijn er altijd te weinig van. :-q
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

UITERAARD heeft het invloed op je presteren!!!

Je hebt minder bloed, dus er KAN minder transport plaats vinden van allerlei stoffen in je lichaam, die je vooral bij top-prestaties heel erg nodig hebt (zuurstof, brandstof, afvoer van afvalstoffen).


De vraag is of een gewone sterveling zoals de meesten hier het daadwerkelijk zullen merken en als ze het merken het hinderlijk is, maar het heeft zeker gevolgen voor je piekprestatie.
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
€win H
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 28 juli 2003, 19:37
Mijn mountainbike: S-works...
Contacteer:

Ik ga het idd gewoon een keer
proberen en kijken wat de gevolgen zijn.
Er word trouwens per keer een halve liter bloed afgenomen,
en dat 2 á 3 keer per jaar.
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Oei ik wordt al misselijk als ik eraan denk. Ik ga ALTIJD onderuit met bloedprikken :D. Maar wel goed dat er mensen zijn die het wel durven.
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Ik mountainbike op recreatief niveau, zo ongeveer elke zondag 2 uurtjes intensief biken en ik ben ook bloeddonor maar ik heb er geen last van.

Het maakt denk ik wel verschil hoe hoog je HB gemiddeld is... ik zit normaal rond de 9.8 dus ik kan wel wat missen :)
Olga
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 1 maart 2003, 15:03
Mijn mountainbike: Cube ltd 3, Specialized dolce

Jeffrey schreef:Oei ik wordt al misselijk als ik eraan denk. Ik ga ALTIJD onderuit met bloedprikken :D. Maar wel goed dat er mensen zijn die het wel durven.
Toen ik voor het eerst bij iemand bloed moest afnemen dacht ik echt dat ik flauw zou vallen! Bloed prikken bij iemand is veel erger dan bloed doneren! :roll:

edit: klopt niet wat ik hier schreef over de aanmaak van erythrocyten.
Piefkie
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 14 augustus 2004, 10:20
Mijn mountainbike: Thompson Zeus

In maart heb ik 4 dagen nadat ik bloed heb gegeven een chrono gereden. Op mijn niveau, ik finish meestal ergens halverwege het deelnemersveld, merk je nauwelijks het verschil.
Ik heb gewoon de dagen na het bloedgeven goed gegeten om genoeg koolhydraten binnen te krijgen. Voor mij bleek dat voldoende.
Ik had meer last met de 6kg die ik tegenover vorig jaar ben bijgekomen.
Dat voel je wel als je dat over de Ardense heuveltjes moet slepen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Uiteraard heeft bloed geven invloed op je prestatievermogen.
Je geeft ongeveer 10% van je hemoglobine weg!

Je VO2max daalt daardoor ook met bijna 10%.

Het duurt zo'n 6 weken voor het weer helemaal op peil is.

Of er daarna nog een bepaalde overcompensatie optreedt weet ik niet.


BTW, je kunt ook plasmadonor worden. Dan nemen ze bloed af, halen het plasma eruit en dan krijg je de rode bloedcellen weer terug.
Als je ze heel lief aankijkt willen ze die rode bloedcellen misschien wel even voor je bewaren en een paar dagen voor je belangrijke wedstrijd terug inbrengen :P
Everybody bought a new bike!
€win H
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 28 juli 2003, 19:37
Mijn mountainbike: S-works...
Contacteer:

Ik kan uit de verschillende reactie`s opmaken
dat ik er niet op voor uit ga! Ik dacht misschien zit er
een extra positiefe kant aan het herstel van mijn lichaam
door het aanmaken van de nieuwe bloedcellen
(`soort van legale doping`).

Ik wacht mijn oproep af.....
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

€win H schreef:Ik dacht misschien zit er
een extra positiefe kant aan het herstel van mijn lichaam
door het aanmaken van de nieuwe bloedcellen
Ik weet niet of als je HB na een bloedafname weer hersteld is, of ie dan ook nog ff 'doorschiet' zeg maar. Het lijkt me eigenlijk van niet, producite van rode bloedcellen is gewoon homeostatisch regelmechnisme.
Everybody bought a new bike!
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

het eventuele nadelig gevolg van bloeddonatie is van erg veel parameters afhankelijk, bv simpele zaken als leeftijd geslacht conditie eetpatroon seizoen ( winter is hb hoger dan zomer, heeft met viscositeit van het bloed te maken) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dus hoe je er zelf op reageert kun je deels van te voren regelen, door goed eten en je "gezond "te voelen, maar ook dan kan het een nadelig gevolg hebben.
De vochtbalans en bloeddruk wordt in de eerste 24 uur na donatie terug naar normaal gebracht door onderandere het RAAS systeem van de nieren en verschillende receptoren ( bv in de a. coroticus, halsslagader)
Het Hb daarnetegen duurt langer , gemiddeld 4 tot 6 weken , dit komt doordat de erythrocyten ( dragers van hemoglobine ( Hb) ) vanuit het beenmerg moeten komen. Voor topsporters is bloeddonatie niet weggelegd omdat zij niet aan de 8.4 of 7.8 ( man -vrouw), het hb van een topsporter zit al wat lager doordat er erg veel verbruikt wordt door de prestaties ( even kort gezegd). Voor de rest is het dus persoonlijk, het protocol van de bloedbank adviseert de eerstkomende 24 uur niet aan sport te doen , daarna is het aan je zelf om naar je lichaam te willen luisteren.
Er zijn verschillende onderzoeken geweest naar de voordelen van donatie voor de donor, vooral hart en vaataandoeningen zouden minder voorkomen in de groep van donoren. Voor meer literatuur hierover moet je eens kijken op pubmed ( even in google , en dan entrez pubmed kiezen, trefwoorden blooddonation).


kortom probeer het eens , praat eens met de donorarts ( zit in ieder centrum) hierover en bouw het langzaam op, want het lichaam raakt erwel degelijk aangewend.
Als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag

Succes
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

yves schreef:Voor topsporters is bloeddonatie niet weggelegd omdat zij niet aan de 8.4 of 7.8 ( man -vrouw), het hb van een topsporter zit al wat lager doordat er erg veel verbruikt wordt door de prestaties ( even kort gezegd).
Kleine correctie: topsporters hebben een kleinere hoeveelheid hb per ml, maar hun totale bloedvolume is groter dus in totaal hebben ze juist meer hb dan een ongetrainde.
Everybody bought a new bike!
Plaats reactie