De laatste tijd train ik heel veel en merk dat ik met hogen snelheid niet lekker door de modder kan sturen. Wat is de juiste techniek om door modder te rijden?
En ja ik heb er modderbanden op
advies graag?
blub,modder rijden
-
- Pro Biker
- Berichten: 1008
- Lid geworden op: ma 22 november 2004, 16:08
- Mijn mountainbike: Is te koop : http://forum.mountainbike.nl/
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 307
- Lid geworden op: di 5 april 2005, 23:59
- Mijn mountainbike: Canyon Dude CF
Zoveel mogelijk rechtdoor?
Ehm, zelf merk ik dat je niet te licht moet schakelen, liever net iets zwaarder. Dan ploeg je met de fiets de meeste poelen wel door. Als er alleen ook nog een diepe kuil onder de modder ligt is het wat vervelender. Kwestie van inschatten dan.
Ehm, zelf merk ik dat je niet te licht moet schakelen, liever net iets zwaarder. Dan ploeg je met de fiets de meeste poelen wel door. Als er alleen ook nog een diepe kuil onder de modder ligt is het wat vervelender. Kwestie van inschatten dan.
reactie!=actie
- Canard
- Mountainbike Junk
- Berichten: 269
- Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
- Contacteer:
De bandenspanning is ook van invloed... minder harde banden gaan over het algemeen makkelijker door modder.
En verder... blijven trappen! Daarnaast is het ook een kwestie van evenwicht en aanvoelen hoe en wanneer je moet corrigeren indien nodig.. dit is gewoon oefenen
En verder... blijven trappen! Daarnaast is het ook een kwestie van evenwicht en aanvoelen hoe en wanneer je moet corrigeren indien nodig.. dit is gewoon oefenen
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 33
- Lid geworden op: zo 1 mei 2005, 21:40
- Mijn mountainbike: Gazelle Response '05
Huh.... als een soort aquaplanning effect dan, dat je drijvend vermogen word verhoogt ofzoCanard schreef:... minder harde banden gaan over het algemeen makkelijker door modder.
Kortom... is dat zo ?
Enthousiaste laatbloeier ...
Smalle banden hard oppompen, dan snijden ze door de modder en komen snel bij de nog harde ondergrond.
Brede banden zacht, dan blijven ze als het ware drijven (sterk overdreven...)
Voor de rest is het rijden met beleid, maar wel de vaart erin houden. Zodra je langzamer gaat/twijfelt, val je onherroepelijk stil.
En niet bang zijn vies te worden. Of de modder vermijden.
Brede banden zacht, dan blijven ze als het ware drijven (sterk overdreven...)
Voor de rest is het rijden met beleid, maar wel de vaart erin houden. Zodra je langzamer gaat/twijfelt, val je onherroepelijk stil.
En niet bang zijn vies te worden. Of de modder vermijden.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 307
- Lid geworden op: di 5 april 2005, 23:59
- Mijn mountainbike: Canyon Dude CF
Over het algemeen is er altijd wel iemand voor je geweest in de poel. Dan moet je haast wel dat spoor nemen, wil je niet ontsporen. Het nadeel is dat die sporen juist heel diep gaan, ik probeer dus ook altijd het minst begaande stuk te nemen.
reactie!=actie
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7294
- Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
- Contacteer:
In dat laatste ben jij wel erg goed, je weet er trouwens wel veel van voor iemand die zelden door de modder rijdt!jf schreef:Smalle banden hard oppompen, dan snijden ze door de modder en komen snel bij de nog harde ondergrond.
Brede banden zacht, dan blijven ze als het ware drijven (sterk overdreven...)
Voor de rest is het rijden met beleid, maar wel de vaart erin houden. Zodra je langzamer gaat/twijfelt, val je onherroepelijk stil.
En niet bang zijn vies te worden. Of de modder vermijden.
Laatst gewijzigd door CrazyCarrot op wo 11 mei 2005, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Probeer te negeren dat het modder is, misschien rijdt je te gespannen en ga je dan te veel twijfelen en nadenken. Je hebt namelijk toch wel grip ondanks de modder en een beetje glijden maakt het alleen maar spannend. Zorgen dat je voldoende gewicht op beide wielen hebt, waar je voorwiel het belangrijkste is. Als je achterwiel wegglijdt, maar je voorwiel behoudt grip, kom je altijd wel goed terecht. Als je voorwiel wegglijdt, dan een momentje iets tegensturen en druk houden en niet remmen. You'll be fine!
-
- All rounder
- Berichten: 106
- Lid geworden op: wo 3 december 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: BMC Team elite 02, Sram, Avid, RaceFace, Fox
't is volgens mij vooral een kwestie van logisch nadenken.
Voor rechtdoor is de beste tip gewoon weinig druk op je voorwiel en druk geven op je achterwiel, en maak van het de bocht door glijden een sport, dat is nu juist zo leuk aan modder.
Met hoge snelheid door modder is sowieso wat lastig vanwege de zuigende eigenschap van modder. Daarom kost het ook veel kracht en is een vrij licht verzet wel handig, met een hogere frequentie kost het per omhaal minder kracht, maar overdrijf dit niet.
en geniet ervan, en wie zei dat je heel makelijk hard door de modder moet kunnen?
Voor rechtdoor is de beste tip gewoon weinig druk op je voorwiel en druk geven op je achterwiel, en maak van het de bocht door glijden een sport, dat is nu juist zo leuk aan modder.
Met hoge snelheid door modder is sowieso wat lastig vanwege de zuigende eigenschap van modder. Daarom kost het ook veel kracht en is een vrij licht verzet wel handig, met een hogere frequentie kost het per omhaal minder kracht, maar overdrijf dit niet.
en geniet ervan, en wie zei dat je heel makelijk hard door de modder moet kunnen?
OffRoadTriathlon, voor echte mannen....
-
- Pro Biker
- Berichten: 1008
- Lid geworden op: ma 22 november 2004, 16:08
- Mijn mountainbike: Is te koop : http://forum.mountainbike.nl/
niemand,maar ik ging steeds sneller en toen begon ik grip te verliezenCadexCFM4 schreef:'t is volgens mij vooral een kwestie van logisch nadenken.
Voor rechtdoor is de beste tip gewoon weinig druk op je voorwiel en druk geven op je achterwiel, en maak van het de bocht door glijden een sport, dat is nu juist zo leuk aan modder.
Met hoge snelheid door modder is sowieso wat lastig vanwege de zuigende eigenschap van modder. Daarom kost het ook veel kracht en is een vrij licht verzet wel handig, met een hogere frequentie kost het per omhaal minder kracht, maar overdrijf dit niet.
en geniet ervan, en wie zei dat je heel makelijk hard door de modder moet kunnen?
-
- All rounder
- Berichten: 106
- Lid geworden op: wo 3 december 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: BMC Team elite 02, Sram, Avid, RaceFace, Fox
snap ik, ik bedoelde ermee te zeggen dat bij mountainbiken juist de uitdaging is om onder de omstandigheden zo goed/snel mogelijk ergens door te komen, dat het makelijk zou zijn is niet de bedoeling.... toch? kortom blubber blijft lastig, maar terug naar de blubbertips..
OffRoadTriathlon, voor echte mannen....
-
- All rounder
- Berichten: 93
- Lid geworden op: di 23 november 2004, 23:34
- Mijn mountainbike: Devil, MZ Comp, Deore, Magura HS33
- Contacteer:
Ik probeer op een zelfde tempo erdoorheen te fietsen.
Heb het stuur goed vast maar laat het wel zelf zn gang gaan....
En het belangrijkste (denk ik), kijken waar je heen wil.
Heb het stuur goed vast maar laat het wel zelf zn gang gaan....
En het belangrijkste (denk ik), kijken waar je heen wil.
Tja, en toch meestal sneller dan veel anderen. Maar met dat weer van de laatste tijd ben ik noodgedwongen weer ervaringsdeskundige geworden...CrazyCarrot schreef:In dat laatste ben jij wel erg goed, je weet er trouwens wel veel van voor iemand die zelden door de modder rijdt!jf schreef:Of de modder vermijden.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
-
- All rounder
- Berichten: 136
- Lid geworden op: wo 26 januari 2005, 17:58
- Mijn mountainbike: Gary Fisher Marlin, Canyon Nerve 9.0 XC, Scott Scale Team 29er
ontwijken van modder is voor de ware mtb-er geen optie, toch?!
maar een tip is om vooral de druk op je achterwiel te houden. Zelf trek ik gewoon mijn voorwiel op en probeer op mijn achterwiel door de modder heen te komen. (wheelie!)
Ligt er uiteraard hoe groot die plas is, maar je kunt ook door je gewicht te verplaatsen sturen, heb je geen voorwiel meer nodig...
ik fiets zelf vrij veel in de buurt van de Leuvenumse Beek bij Harderwijk, vrij modderige omstandigheden momenteel...
maar een tip is om vooral de druk op je achterwiel te houden. Zelf trek ik gewoon mijn voorwiel op en probeer op mijn achterwiel door de modder heen te komen. (wheelie!)
Ligt er uiteraard hoe groot die plas is, maar je kunt ook door je gewicht te verplaatsen sturen, heb je geen voorwiel meer nodig...
ik fiets zelf vrij veel in de buurt van de Leuvenumse Beek bij Harderwijk, vrij modderige omstandigheden momenteel...