Afvallen - drinken

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb geprobeerd m'n verhaal te doen zonder termen als koolhydraten, mineralen en isotoon.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dr Paaj

2 soorten sportdrank...

1) energiedrank meest gerbuikte en gekochte
2) isotoon(dorstlesser)

1 doet beide, maar geeft energie erbij die je niet gebruikt,
2 zorgt alleen voor de vochthuishouding en eigenlijk de balangrijkste reden om deze alleen te gebruiken tenzij je themaniac bent, die is zo afgetraint die heeft de energiedrank zeker nodig.

Dit dan even in huistuinenkeukenverhaaltaal...
SpeedyZ
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 17 oktober 2004, 20:20
Mijn mountainbike: Geen meer :-(
Contacteer:

Dank je, nou begrijp ik wat je bedoelt :-q
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

in het kort wat ik ervan weet(sommige dingen zijn al eerder gezegd)
om af te vallen moet je langere tijd achter elkaar sporten, wanneer je ongeveer een uur bezig bent begint je lichaam je vet voorraad aan te spreken, vanaf anderhalf uur op een tempo waarbij je normaal ademt(door je neus en bijvoorbeeld in staat bent een gesprekje te voeren) begint het dus zin te hebben.
wanneer je dit nog niet volhoud of geen tijd hebt om dat 2 of 3 keer per week te doen, kan je natuurlijk ook kortere intensievere trainingen doen, maar je doel blijft de langere ritten.

om vet te verbranden heeft je lichaam veel water en zuurstof nodig.
je kan dus beter een keer afstappen omdat je nodig moet plassen dan dat je te weinig drinkt en zoals ik al zei niet op een tempo sporten waarbij je bijna buiten adem bent.

over sportdranken:
die omschakeling naar vetverbranden is omdat het suiker gehalte in je bloed dan niet meer op de "normale" manier aangevuld kan worden.
je lichaam gaat het dan dus aanvullen met vet, maar je kan niet puur op vet een duurprestatie leveren, dus moet je het aan blijven vullen met (verdunde) sportdrank, als je je volstouwt met sportdrank en muslie repen leg je je vetverbranding weer bijna stil.
JaMa
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: di 7 maart 2006, 00:49
Mijn mountainbike: Krijgt waarschijnlijk een ander kleurtje!
Contacteer:

Hoe weet je nou precies op welke plekken je te veel lichaamsvet hebt?
Op mun buikje weet ik het wel! Maar bijvoorbeeld op armen en benen. Niet om nou heel stoer te doen maar mijn bovenarmen hebben een aardige omvang waar volgens mij geen vet op zit en ik train ook helemaal nóóit (armspieren dan)

Ik ben 19 jaar, 180 lang en weeg ook rond de 80 kilo. Ik heb al wel een aardige pens om het maar zo te zeggen. Dit komt vooral door het weekend omdat ik nogal een wat bier drink. Nu zullen jullie zeggen kap dan met zoveel bier drinken :~
Sorry maar dat gaat niet lukken. Jjajaja kweet het slap!

Als ik mijn nieuwe fiets heb ga ik gewoon elke dag proberen een stuk te fietsen. Weer of geen weer! En dan nie zozeer altijd in het bos. Op weg kan ook, maar dan met een flink hoger tempo, minder snoepen en vet eten. En welke sportdranken en eten gebruiken jullie nu altijd precies. Ik dacht dat ik altijd genoeg had aan "gewoon" water. Iets te eten had ik eerder ook nooit. En eerder fietste ik op zondag altijd vrij intensief (voor mij doen, en mijn fietsmaten ook) maar ik heb nooit geen last van verzuring of een zere maag ofzo. Hooguit een keer last van mijn rug
Vake bej te bange!
artimusclyde
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 22:26
Mijn mountainbike: 2006 CUBE REACTION
Contacteer:

JaMa schreef:Hoe weet je nou precies op welke plekken je te veel lichaamsvet hebt?
Op mun buikje weet ik het wel! Maar bijvoorbeeld op armen en benen. Niet om nou heel stoer te doen maar mijn bovenarmen hebben een aardige omvang waar volgens mij geen vet op zit en ik train ook helemaal nóóit (armspieren dan)

Ik ben 19 jaar, 180 lang en weeg ook rond de 80 kilo. Ik heb al wel een aardige pens om het maar zo te zeggen. Dit komt vooral door het weekend omdat ik nogal een wat bier drink. Nu zullen jullie zeggen kap dan met zoveel bier drinken :~
Sorry maar dat gaat niet lukken. Jjajaja kweet het slap!

Als ik mijn nieuwe fiets heb ga ik gewoon elke dag proberen een stuk te fietsen. Weer of geen weer! En dan nie zozeer altijd in het bos. Op weg kan ook, maar dan met een flink hoger tempo, minder snoepen en vet eten. En welke sportdranken en eten gebruiken jullie nu altijd precies. Ik dacht dat ik altijd genoeg had aan "gewoon" water. Iets te eten had ik eerder ook nooit. En eerder fietste ik op zondag altijd vrij intensief (voor mij doen, en mijn fietsmaten ook) maar ik heb nooit geen last van verzuring of een zere maag ofzo. Hooguit een keer last van mijn rug
ja, waar heb je te veel vet. je kan heel makkelijk je vetpercentage meten net zo'n knijper die daar voor is. daar kan je het totaal % mee meten, door op bepaalde plekken te meten. je kan hem ook gebruiken als indicatie of een bepaalde plek dunner word.
Live is hard, so am I
Error
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: di 16 november 2004, 19:18
Mijn mountainbike: 't Noorden

Ik val van fietsen niet zoveel af. Veel opde crosstrainer op de sportschool dan weer wel. Maar dan moet je minimaal 30 min, en liever langer. Combineer dit met krachttraining voor torso.

Let wel op je hartslag. Het is al eerder genoemd, maar zonder waarden. Hou je hartslag rond de 140 pm, en niet veel hoger anders gaat je lichaam geen vet gebruiken maar koolhydraten.

En inderdaad veel water, weinig vet en ook heel belangrijk: eet geregeld een beetje, en hou dat patroon aan. Beter 5 keer per dag een broodje dan 2 keer de maag volprakken.

Zo ben ik van 105 kg naar 69 gegaan...Wel volhouden anders word je weer dikker. Als je aanleg hebt, ben je veroordeeld voor je leven...
We chew and spit you out
We laugh, you scream and shout
All flee, with fear you run
You'll know just where we come from
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Error schreef: Als je aanleg hebt, ben je veroordeeld voor je leven...
Daar ben ik er een van, helaas. :(
Error
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: di 16 november 2004, 19:18
Mijn mountainbike: 't Noorden

CrazyCarrot schreef:
Error schreef: Als je aanleg hebt, ben je veroordeeld voor je leven...
Daar ben ik er een van, helaas. :(
Me to..Maar wel goede stimulans om te blijven trainen. Maar het zuigt soms wel! Waahgggg! :evil: Ik wil ook onbeperkt frikandellen met mayo vreten! :wink:
We chew and spit you out
We laugh, you scream and shout
All flee, with fear you run
You'll know just where we come from
sorcees
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 12 september 2005, 09:53
Mijn mountainbike: (merida matts 500 - gestolen) Cube LTD
Contacteer:

Ik heb het makkelijk, en toch heel moeilijk:

Alles wat ik moet doen om af te vallen is geen bier meer drinken en niet meer snoepen, dan val ik vanzelf een kilo per week af.

En dat is heeel moeilijk!
O.G.O.
sorcees
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 12 september 2005, 09:53
Mijn mountainbike: (merida matts 500 - gestolen) Cube LTD
Contacteer:

Error schreef:
CrazyCarrot schreef: Daar ben ik er een van, helaas. :(
Me to..Maar wel goede stimulans om te blijven trainen. Maar het zuigt soms wel! Waahgggg! :evil: Ik wil ook onbeperkt frikandellen met mayo vreten! :wink:
Me too man :lol:
O.G.O.
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

sorcees schreef:
Error schreef: Me to..Maar wel goede stimulans om te blijven trainen. Maar het zuigt soms wel! Waahgggg! :evil: Ik wil ook onbeperkt frikandellen met mayo vreten! :wink:
Me too man :lol:
Maar ben deze week weer begonnen, met mijn South beach dieet (kan beter zeggen lifestyle) ik at het laatste jaar steeds volgens dat dieet, maar zondigde gewoon steeds te veel (elke week 1 pizzadag en 1 patatdag of chineesdag en daarbij nog veel snoepen en pak koekjes bij de thee werkt toch averechts)
Thijsje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
Mijn mountainbike: Trek Superfly
Contacteer:

Dat je onbeperkt frikandellen met mayo kan eten is zeker niet iets om trots op te zijn, want later betaal je de prijs voor zo'n ongezond leven wel. Aanleg om dik te worden is natuurlijk ook niet leuk, maar het dwingt je wel sneller jezelf een gezonde lifestyle aan te meten, en dat is natuurlijk veel beter voor je. Het is maar de vraag wie er op de lange termijn beter vanaf komt...

Ik kom zelf ook wel makkelijk aan (en ik val ook makkelijk af), sinds een half jaar o.i.d. ben ik gewoon gezonder gaan eten, iets meer fruit en groente per dag eten, die chips 's avonds laten staan (ook al zijn het er maar een paar), en een glas sinaasappelsap/water nemen ipv dat colaatje (bier drink ik eigenlijk nooit thuis). In het begin is het even wennen, maar na een weekje gaat het veel makkelijker, en je voelt je er ook veel beter onder. Wel opletten dat je niet verslapt uiteraard.
Laatst gewijzigd door Thijsje op do 23 maart 2006, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Error
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: di 16 november 2004, 19:18
Mijn mountainbike: 't Noorden

Klopt CC , maar ik leef idd ook op dat soort wijze. Ik let 6 dagen per week op wat ik eet, en vreet me één dag het schompes. Op die manier, in combi met veel sport, gaat het wel goed.
Laatst gewijzigd door Error op do 23 maart 2006, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
We chew and spit you out
We laugh, you scream and shout
All flee, with fear you run
You'll know just where we come from
Error
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: di 16 november 2004, 19:18
Mijn mountainbike: 't Noorden

Thijsje schreef:Dat je onbeperkt frikandellen met mayo kan eten is zeker niet iets om trots op te zijn, want later betaal je de prijs voor zo'n ongezond leven wel. Aanleg om dik te worden is natuurlijk ook niet leuk, maar het dwingt je wel sneller jezelf een gezonde lifestyle aan te meten, en dat is natuurlijk veel beter voor je. Het is maar de vraag wie er op de lange termijn beter vanaf komt...
Ok maar gezond isniet altijd even leuk, snap je.
We chew and spit you out
We laugh, you scream and shout
All flee, with fear you run
You'll know just where we come from
Plaats reactie