Afvallen - drinken

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Tja, dingen die je bij je geboorte meekrijgt heb je niet in de hand, dat vind ik wat anders. Heb het misschien een beetje bot gezegd, om het een beetje te nuanceren: het ligt niet altijd aan jezelf, maar ook vaak aan de ouders die hun kinderen gewoon een foute leefwijze aanleren. Dat is gewoon triest natuurlijk, maar op een gegeven moment ben je wel zo volwassen dat je het zelf in de hand hebt. Maar ik geloof nog steeds niet zo in fysiologische aanleg, wel in psychologische aanleg.
Don't just train... train right.
SpeedyZ
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 17 oktober 2004, 20:20
Mijn mountainbike: Geen meer :-(
Contacteer:

Wat dacht je van mensen met een stofwisselingsziekte? Kun je lijnen en sporten wat je wil, daarnaast nog medicijnen slikken en dan nog te zwaar zijn en blijven.
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Ik neem aan dat de mensen dat hier niet hebben, dus dat is een ander verhaal.
Don't just train... train right.
sorcees
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 12 september 2005, 09:53
Mijn mountainbike: (merida matts 500 - gestolen) Cube LTD
Contacteer:

Error schreef:
sorcees schreef:Dan doe ik dat ook, misschien motiveert dat om doorte zetten, c.q. niet te veel te zondigen.
Ben nu 98, ga naar 87 (en wil uiteindelijk ooit op 82 uitkomen, maar dat is nog een hele weg, niet dit jaar meer).
Het zou moeten kunnen, ik ben drie jaar geleden van 105 naar 69 gegaan. NU na drie jaar dus wel wt aangekomen, maar dat komt puur van slap gedrag.
dat is wel erg heftig, hoe heb je dat gedaan en hoe lang heb je erover gedaan?
O.G.O.
Olga
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 1 maart 2003, 15:03
Mijn mountainbike: Cube ltd 3, Specialized dolce

Er is wel onderzoek gedaan en er is uitgekomen dat aanleg om overgewicht te krijgen wel degelijk bestaat. Ik heb dit ook op mijn studie gehad, maar ik weet niet meer welk onderzoek dat was. Wel kun je met googlen een hoop vinden:

Uit genomics onderzoek is gebleken, dat er genen zijn die een rol spelen bij het ontstaan van obesitas. Er zijn een aantal zeer zeldzame genen die storingen in de stofwisseling van mensen veroorzaken, waardoor zij veel te dik worden. Daarnaast zijn er hele groepen genen die er voor zorgen dat sommige mensen sterker reageren op een obesogene omgeving, waardoor zij meer risico lopen om dik te worden. Een aantal wetenschappers spreekt zelfs van de mogelijkheid dat sommige mensen een sterker hongergevoel hebben of aanleg hebben om verslaafd te worden aan eten.

Ik ben zelf ook 20 kg afgevallen. Hierdoor is mijn stofwisseling echt verkloot en kan ik op een dag maar maximaal 1400 kcal eten om op gewicht te blijven. Ik sport wel veel, maar dat heeft blijkbaar niet zo veel effect.
Dus op het moment heb ik wel 'aanleg' om dikker te worden. Het is belangrijk om bij jezelf na te gaan hoe jouw stofwisseling werkt en wat je moet eten om af te vallen of om op gewicht te blijven.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Olga schreef:Er is wel onderzoek gedaan en er is uitgekomen dat aanleg om overgewicht te krijgen wel degelijk bestaat. Ik heb dit ook op mijn studie gehad, maar ik weet niet meer welk onderzoek dat was. Wel kun je met googlen een hoop vinden:

Uit genomics onderzoek is gebleken, dat er genen zijn die een rol spelen bij het ontstaan van obesitas. Er zijn een aantal zeer zeldzame genen die storingen in de stofwisseling van mensen veroorzaken, waardoor zij veel te dik worden. Daarnaast zijn er hele groepen genen die er voor zorgen dat sommige mensen sterker reageren op een obesogene omgeving, waardoor zij meer risico lopen om dik te worden. Een aantal wetenschappers spreekt zelfs van de mogelijkheid dat sommige mensen een sterker hongergevoel hebben of aanleg hebben om verslaafd te worden aan eten.

Ik ben zelf ook 20 kg afgevallen. Hierdoor is mijn stofwisseling echt verkloot en kan ik op een dag maar maximaal 1400 kcal eten om op gewicht te blijven. Ik sport wel veel, maar dat heeft blijkbaar niet zo veel effect.
Dus op het moment heb ik wel 'aanleg' om dikker te worden. Het is belangrijk om bij jezelf na te gaan hoe jouw stofwisseling werkt en wat je moet eten om af te vallen of om op gewicht te blijven.
Dat verslaafd worden aan eten zou ook wel een kunnen doordat het lichaam endorfine aan maakt in de hersenen bij het eten van lekker voedsel.
Error
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: di 16 november 2004, 19:18
Mijn mountainbike: 't Noorden

sorcees schreef:
Error schreef: Het zou moeten kunnen, ik ben drie jaar geleden van 105 naar 69 gegaan. NU na drie jaar dus wel wt aangekomen, maar dat komt puur van slap gedrag.
dat is wel erg heftig, hoe heb je dat gedaan en hoe lang heb je erover gedaan?
Dat heb ik gedaan door gespreid te eten ( acht botehammen op een dag gespreid over de dag en s'avonds gewoon warm eten.) en door veel te fitnessen. Cardio en gewichten. Het vloog er werkelijk af.
We chew and spit you out
We laugh, you scream and shout
All flee, with fear you run
You'll know just where we come from
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

tati schreef: Dat verslaafd worden aan eten zou ook wel een kunnen doordat het lichaam endorfine aan maakt in de hersenen bij het eten van lekker voedsel.
Door hardlopen wordt ook endorphine aangemaakt, het zgn. "runners high"... kies maar op welke manier je je Endorphine wil krijgen..

Erikje
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Erikje schreef:
tati schreef: Dat verslaafd worden aan eten zou ook wel een kunnen doordat het lichaam endorfine aan maakt in de hersenen bij het eten van lekker voedsel.
Door hardlopen wordt ook endorphine aangemaakt, het zgn. "runners high"... kies maar op welke manier je je Endorphine wil krijgen..

Erikje
iig niet door hardlopen want dat kan ik niet af met mijn knieen.
Maar door elke manier van sporten wordt endorphine aangemaakt. (daarom is elke soort van sporten ook een soort verslaving, je moet alleen de sport vinden die je leuk vind)

Maar het ging mij alleen maar even over de reden dat mensen verslaafd kunnen raken aan eten.
Ook een goede tip voor mensen die vaak naar de mac gaan, een keer die "film/documentaire" supersize me kijken. Dan hoeft dat mac voer ook eventjes niet meer. :tong
Error
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: di 16 november 2004, 19:18
Mijn mountainbike: 't Noorden

Ben nu sinds laatste post zo'n 4 (erikje ;)) kg kwijt door verstandig eten en veel duurritten. Met duurrit bedoel ik meer dan twee uur en de hartslag onder 140 houden.
Laatst gewijzigd door Error op za 8 april 2006, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
We chew and spit you out
We laugh, you scream and shout
All flee, with fear you run
You'll know just where we come from
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

Error schreef:Ben nu sinds laatste post zo'n 5 kg kwijt door verstandig eten en veel duurritten. Met duurrit bedoel ik meer dan twee uur en de hartslag onder 140 houden.
In 14 dagen 5 kg kwijt raken is dus NIET verstandig.

Erikje
Error
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: di 16 november 2004, 19:18
Mijn mountainbike: 't Noorden

Erikje schreef:
Error schreef:Ben nu sinds laatste post zo'n 5 kg kwijt door verstandig eten en veel duurritten. Met duurrit bedoel ik meer dan twee uur en de hartslag onder 140 houden.
In 14 dagen 5 kg kwijt raken is dus NIET verstandig.

Erikje
ach ja, rond de 5 ;)
We chew and spit you out
We laugh, you scream and shout
All flee, with fear you run
You'll know just where we come from
Plaats reactie