Afvallen - drinken

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
The Saint
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 29 januari 2006, 16:13
Mijn mountainbike: Opoe fiets :P

Òke, wellicht borduur ik wat verder op het drink topic maar zie onderstaande:

Het is misschien vergezocht of wellicht zit ik echt fout. Nu mag ik best wat van mijn buikje kwijt en een paar ( ong. 5 ) kilo's mogen er af. Als ik nu aan allerlei sportdranken ga lurken dan krijgt mijn lichaam van een externe bron energie. Dat betekend dat er geen energie van mijn lichaam onttrokken wordt en ik ook niet afval.

Klopt dit?

Wat zou ik moeten drinken als ik wil afvallen en toch goed wil sporten?

Welke tips hebben jullie voor mij om mijn buikje weg te krijgen. Alcohol drinken doe ik eigenlijk haast niet. Ohwja... plastische snijwonders wil ik ook niet aan denken :P
Laatst gewijzigd door The Saint op wo 15 maart 2006, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Een heilige met een zaklamp: Schijnheilige.

Talent in ontwikkeling
mokaveg
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Marin Pine Mountain '94 / Canyon FX3000 '02 / Grand Canyon AL9.9

Dat is op zich niet moeilijk. Veel fietsen en je dieet niet aanpassen (niet meer eten, of zelfs even iets minder.) En als je veel gaat fietsen dan is lang het effectiefst. Meer dan 1,5 uur per keer. Maar ritten van 3 uur en meer zettten echt zoden aan de dijk. Ben je dit niet gewend dan let er wel op dat je de afstanden (tijd) rustig opbouwd. Suc6
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Toen ik na 3 maanden rust (en dikker worden) van de zomer weer begon te fietsen reed ik tochten waarbij ik flink moest afzien. Deze waren minimaal 60 tot 100 km. Vanwege gebrekkige conditie was dit echt zwaar voor mij. Ik dronk ongeveer 3 liter sportdrank en at alles wat ik mee kon nemen aan repen en gelletjes.

Resultaat: Na elke zware/lange tocht was ik de dag erna nog minstens nog een halve kilo kwijt. Ik was binnen een paar maandjes weer op mijn gewenste gewicht. Dit lukte me niet door te lijnen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

Afvallen lukt alleen maar door meer bewegen en minder eten. Probeer 15 % minder te eten en 20 % meer te bewegen. Blijf letten op je voeding, blijf lekker lurken aan (goede) sportdranken want daar zitten toch wel goede stoffen in die je zeker nodig hebt als je veel of meer sport. Overigens zou je ook Appelsap kunnen drinken in de verhouding 2:1. Krijg je ook de juiste stoffen binnen.

Bekijk eens een weekje wat je totaal eet per dag, en dan gewoon heel eerlijk zijn!!!! Bijvoorbeeld http://becel.testsite.nu/becel-vmeter/frame.jsp is een handige site. Bekijk dan wat je nodig hebt om alleen maar te leven (oftewel, je hart en longspieren,spijsvertering etc) en dat noemen ze je BMR Basal Metabolic Rate, het minimum om te leven dus. Dit kun je globaal berekenen door :
Mannen: gewicht/kg x 2 x 12
Vrouwen: gewicht/kg x 2 x 11

Om mijzelf als voorbeeld te nemen, 1,5 jaar geleden woog ik nog 136 kg, en had dus minimaal 3264 KCal nodig om dat geweldige lichaam levend te houden. Nu , 1,5 jaar later weeg ik nog "maar" 92kg, en heb nog maar 2208 KCal nodig, een verschil van ruim 1000 Kcal per dag.... Vandaar ook dat afvallen in het begin ook altijd sneller gaat dan op het eind.

Goed, om de berekeningen helemaal de revue te laten passeren als volgt. Stel je weegt 90 en wil naar 85. Dat betekent dat je 5 x 7000 KCal wil afvallen (3500 KCal is een halve kilo vet...). Je BMR is dan 2160. Wat krijg je binnen? Wat sport je eruit? That's the question?! Zo kan je dus berekenen wat je moet sporten en minder eten om 35000 KCal te verbranden. Ik zou gaan voor een halve kilo per week om je grondstofwisseling niet om zeep te helpen, dat betekent dat je 3500 KCal per week moet besparen.... is 700 KCal per dag, dus 200 KCal minder eten en voor 500 KCal per dag sporten/bewegen. Ga niet ineens veel minder eten, je lichaam springt dan bijna gelijk op de spaarstand en alles wat het binnenkrijgt opslaan om te overleven. Oh ja, dit zou dan op een gezonde manier in 10 weken te realiseren zijn. Voor de zomer dus!

Grt Erikje
artimusclyde
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 22:26
Mijn mountainbike: 2006 CUBE REACTION
Contacteer:

toen ik door blessure leed een jaar niets kon doen in de atletiek kwamen de kilo's er ook lekker bij aan. door een goed voedings schema en opbouw training ben ik in 4 maanden 16 kilo kwijt geraakt.

onderstaande werkte zeer goed, als is het wel afzien en vooral plannen in het begin om je er aan te houden. maar je kan het ook langzaam op bouwen door er wel een bepaalde structuur in aan te brengen in het eetpatroon.

het word bestand is niet helemaal goed uitgekomen hier, maar de getallen achter de 1e kolom geven resp. aan, vet, koolhy. Eiw. Cal. Tot. Cal.

bij interesse in een correct opgemaakt schema kan het altijd verstuurd worden.

lengte: 1.81m leeftijd: 26 jaar gewicht: 112 kilo
Doel: gewicht reduceren tot 100 kilo


Koolhy. Eiw. Vet. Cal Tot. Cal

7.00-7.30
1 stuk fruit (kiwi/mandar.) 15 - - 60
1 schijf ananas 5 - - 21
75 gr. Brinta 48 8 2 247
100gr. Magere kwark 3 11 - 56
100ml. Magere Biogarde 4 4 - 33 = 417
10.30
1 appel 15 - - 60
2 boterh.(70gr.) 28 6 1 148
100gr.kip(gekookt!) - 21 3 112
100gr.komkommer 1 1 - 8 = 393
10gr.pindakaas 2 3 5 65

13.00
1sch.ananas 5 - - 21
200 gr. aardap. 38 6 - 170
100gr.bleekselderij 4 2 - 24
100gr.koolvis - 18 - 72
100gr. broccoli 3 2 - 20 = 307

15.30
15gr.rozijnen 10 - - 41
2 boterh. (70gr.) 28 6 1 148
3 eiwitten (70gr.) - 15 - 63
100gr.bleekselderij 4 2 - 24 = 341
10gr.pindakaas 2 3 5 65

18.00
1sch.ananas 5 - - 21
50gr.brinta 37 6 2 183
200ml. Magere melk 10 6 - 66
100gr. Magere kwark 3 11 - 56 = 326

20.30(binnen 30! Min. na training)
1sch.ananas 5 - - 21
100gr.macaroni/spaghetti 71 12 2 347
50gr.kipfilet (gekookt) - 11 2 56
2stuks tom. Uit blik 3 1 - 16 = 440


Totaal: 349gr. 155gr. 23gr. 2224 cal.

Verhouding% 63 28 9


Let Op: Tussen de maaltijden door 0,75/1l. Water. DWZ minimaal n half uur voor of na de maaltijd
Supplementen direct na het ontbijt. Multivitamine(hoog-gedoseerd?!!), maar ook extra Vit.C en Vit.E! (De belangrijkste anti-oxydanten).
Live is hard, so am I
mozes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 413
Lid geworden op: vr 9 september 2005, 19:36

het is niet waar dat je van alleen sporten afvalt het kan zelfs andersom werken, want spierweefsel is zwaarder, je moet het zoals hierboven staat combineren met eten.... :-q
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

mozes schreef:het is niet waar dat je van alleen sporten afvalt het kan zelfs andersom werken, want spierweefsel is zwaarder, je moet het zoals hierboven staat combineren met eten.... :-q
Klopt bij mensen die intensiever gaan sporten leidt dat vaak tot frustaties.
Het omkeerpunt is meestal echter gauw bereikt.
De beste manier om af te vallen is zoals Erikje al schreef:
Meer bewegen - minder eten.

V.w.b. het drinken

Vaak wordt er na het sporten te weinig gedronken. Het gewichtsverlies van 1 of meer kilootjes na een biketocht past immers perfect in het dieetplan. Het vochtverlies -meer is het namelijk niet - moet echter aangevuld worden. Donker kleurige urine na het sporten wijst op een vochttekort.

Een goede sportdrank kun je - relatief goedkoop - zelf maken door
1/3 deel appelsap te mengen met 2/3 deel mineraalwater.

Het mineraalwater moet dan wel aan bepaalde eisen voldoen.

Min. 500 mg. Natrium
30 - 40 mg. Kalium*
Magnesium - Calcium - ideaal is een verhouding van 1:2
Hydrogeencarbonaat - vermindert verzuring van de spieren -

*Appelsap bevat ook kalium zodat je op de aanbevolen min 100 mg. komt.

Spa - Vichy e.d. bevat te weinig van deze mineraalzouten om een goede sportdrank te kunnen bereiden.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

The Saint schreef: Wat zou ik moeten drinken als ik wil afvallen en toch goed wil sporten?

Welke tips hebben jullie voor mij om mijn buikje weg te krijgen. Drinken doe ik eigenlijk haast niet. Ohwja... plastische snijwonders wil ik ook niet aan denken :P
Water, water en water drinken.

Je kunt helaas niet zelf kiezen waar je wilt afvallen. Als je gaat afvallen, zal het vet eerst op andere delen verdwijnen en dan pas je buik. Helaas.

Er zijn vershcillende methodes om af te vallen, die zijn hier veelvuldig aan de orde geweest (zoekfunctie)
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Enrico schreef:
mozes schreef:het is niet waar dat je van alleen sporten afvalt het kan zelfs andersom werken, want spierweefsel is zwaarder, je moet het zoals hierboven staat combineren met eten.... :-q
Klopt bij mensen die intensiever gaan sporten leidt dat vaak tot frustaties.
Het omkeerpunt is meestal echter gauw bereikt.
De beste manier om af te vallen is zoals Erikje al schreef:
Meer bewegen - minder eten.

V.w.b. het drinken

Vaak wordt er na het sporten te weinig gedronken. Het gewichtsverlies van 1 of meer kilootjes na een biketocht past immers perfect in het dieetplan. Het vochtverlies -meer is het namelijk niet - moet echter aangevuld worden. Donker kleurige urine na het sporten wijst op een vochttekort.

Een goede sportdrank kun je - relatief goedkoop - zelf maken door
1/3 deel appelsap te mengen met 2/3 deel mineraalwater.

Het mineraalwater moet dan wel aan bepaalde eisen voldoen.

Min. 500 mg. Natrium
30 - 40 mg. Kalium*
Magnesium - Calcium - ideaal is een verhouding van 1:2
Hydrogeencarbonaat - vermindert verzuring van de spieren -

*Appelsap bevat ook kalium zodat je op de aanbevolen min 100 mg. komt.

Spa - Vichy e.d. bevat te weinig van deze mineraalzouten om een goede sportdrank te kunnen bereiden.
Toen ik vorig jaar fanatieker begon te fietsen ben ik ook in een jaartje tijd zo'n 10 kg afgevallen zonder dat ik eigenlijk mijn eetpatroon er op aanpaste (wel had ik minder zin in vet eten na een flinke tocht)

Nu zie ik alleen mijn vetpercentage nog zakken maar mijn gewicht haast niet.
Heb ik toch weer een doelstelling als ik van de zomer met de racefiets naar het werk kan (60km per dag).

Zelf gebruik ik eigenlijk alleen sportdrank als ik langer als een uur ga fietsen, anders pak ik gewoon water. Ook probeer ik over de dag genoeg water te drinken (heb een klein flesje op de werkbank staan die zo af en toe weer gevuld moet worden)
d@Mit
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: za 24 april 2004, 21:19
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper & Rockhopper
Contacteer:

Ik sluit me volledig aan bij enkele antwoorden die ik hier reeds gelezen heb maar bij onderstaande heb ik wel enkele vragen.
CrazyCarrot schreef:Water, water en water drinken.

Je kunt helaas niet zelf kiezen waar je wilt afvallen. Als je gaat afvallen, zal het vet eerst op andere delen verdwijnen en dan pas je buik. Helaas.

Er zijn vershcillende methodes om af te vallen, die zijn hier veelvuldig aan de orde geweest (zoekfunctie)
Door alleen maar water te drinken zal je niet afvallen. Bij het sporten zal je vaak veel vocht verliezen maar dit is tijdelijk. Je lichaam heeft nu eenmaal veel vocht nodig (zeker bij belasting). Alleen sporten en je lichaam daarbij op "droog zaad" zetten is geen oplossing. Je lichaam heeft bepaalde stoffen nodig om je motortje mooi te laten draaien. Door geen/foute voedingsstoffen tot je te nemen, zal je lichaam nooit optimaal alle voedingstoffen opnemen / verbranden.

Je zal je voedingspatroon moeten aanpassen. Dit doe je door minder (in verschillende porties) te gaan eten en andere dingen, bijvoorbeeld: volkoren pasta's, bruin brood, groenten / fruit ipv vlugge suikers als daar zijn in veel snoepgoed. Het schema hierboven is zeker goed.
Vetverbranding zal uiteindelijk maar gebeuren bij een degelijke conditie, langdurige sportactiviteiten op een kalm ritme en verantwoord eten.
Afhankelijk van de persoon (man/vrouw, aanleg tot ...) zal je altijd op bepaalde plaatsen iets meer vet hebben in vergelijking met anderen.

ps; In Vlaanderen bestaan een goed dieet en dat is FDHM. Dit staat voor "Fret den helft minder" (Fret = Eten)
You don't need eyes to see. You need vision.
artimusclyde
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 22:26
Mijn mountainbike: 2006 CUBE REACTION
Contacteer:

tati schreef:Nu zie ik alleen mijn vetpercentage nog zakken maar mijn gewicht haast niet.
Heb ik toch weer een doelstelling als ik van de zomer met de racefiets naar het werk kan (60km per dag).
dat is ook best wel logisch dat je vetpercentage zakt, en je gewicht niet.
je komt op een punt waarop je op een intensiteit traint dat je op het randje zit tussen opbouw van spiermassa en vetverbranding.
als je de verschuiving iets meer naar spiermassa legt kom je alleen maar aan. daar in tegen als je meer op vetverbranding traint op dit punt gaat je vetpercentage wel naar beneden < 10% begint echt ongezond te worden) maar je gewicht zal relatief minder zakken dan dat je gewicht bij legt met training op spier massa.
volume eenheid spierweefsel t.o.v vetweefsel was 1,6 of 1,8 of iets in die buurt, maar een redelijk verschil dus.
Live is hard, so am I
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

d@Mit schreef:Ik sluit me volledig aan bij enkele antwoorden die ik hier reeds gelezen heb maar bij onderstaande heb ik wel enkele vragen.
CrazyCarrot schreef:Water, water en water drinken.

Je kunt helaas niet zelf kiezen waar je wilt afvallen. Als je gaat afvallen, zal het vet eerst op andere delen verdwijnen en dan pas je buik. Helaas.

Er zijn vershcillende methodes om af te vallen, die zijn hier veelvuldig aan de orde geweest (zoekfunctie)

Ik heb het dan niet over water drinken tijdens het sporten, maar gewoon de hele dag veel water drinken, dat stilt de honger, waardoor je minder eet omdat je eerder vol bent, en zorgt ervoor dat je veel moet plassen en veel afvalstoffen verliest.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nog ff terug naar het begin.
Sportdrank en energierepen bevatten (veel) energie.
Zondermeer waar, geen twijfel mogelijk, en maar goed ook, anders was 't zinloos.
Wel is het energie van het soort dat je direct kan/zal gebruiken tijdens het sporten.
Sportdrank is dus niet te vergelijken met een zak friet met mayo.
Om efficient vet te verbranden zal je langdurig een inspanning van gemiddeld niveau moeten leveren.
Een uurtje knallen zet geen zoden aan de dijk.
En dagje toeren echter wel.
Ergens in die dag komt er een moment dat je lichaam om iets extra's schreeuwt.
De keuze is dan simpel.
Beetje sportdrank en doorgaan met vetverbranding, of omvallen en de activiteit staken.
Wellicht is 't een goed plan om bij langdurige inspanning wel sportdsrank te gebruiken, maar half om, vermengd met water.
Het gaat immers niet om het leveren van topprestaties, maar om het volhouden van de inspanning. (het uitrijden van de tocht).
Verder veel drinken, voor, tijdens en na de inspanning.
En dan hebben we het niet over bier ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dr Paaj

Ik hoor alleen maar energiedranken en iets over isotone sportdrank... Dit is veel belangrijk om te sporten/afvallen.

Dit in combinatie met afvallen veel belangrijker, lichaams vocht komt er op alle mogelijke manieren uit maar met isotone sportdrank niet. Dit resulteert uiteindelijk ook in een betere verbranding en sneller afvallen.
SpeedyZ
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 17 oktober 2004, 20:20
Mijn mountainbike: Geen meer :-(
Contacteer:

Dr Paaj schreef:Ik hoor alleen maar energiedranken en iets over isotone sportdrank... Dit is veel belangrijk om te sporten/afvallen.

Dit in combinatie met afvallen veel belangrijker, lichaams vocht komt er op alle mogelijke manieren uit maar met isotone sportdrank niet. Dit resulteert uiteindelijk ook in een betere verbranding en sneller afvallen.
Euh... Paaj, waarschijnlijk een goed punt, maar ik snap voor geen meter wat je bedoelt :~
Plaats reactie