Gebruik van Fantomalt?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
porrie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 11 september 2005, 20:52
Mijn mountainbike: giant central park
Contacteer:

ik lees hier dat sommigen fantomalt gebruiken als sportdrank.
Kun je dit ook gebruiken als je fietst om wat kilo's kwijt te raken,want ik heb ook gelezen dat het gebruikt wordt om bij kinderen wat kilo's erbij te krijgen.
ik ben 1.85 lang en 97 kilo dus veel te zwaar.
ik fiets nu 3x in de week waarvan 2x in de week ca 35km en als ik vrij ben ca 70 km.
ik fiets wel op een crosshybride.

groeten Bert
bagger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2720
Lid geworden op: wo 30 maart 2005, 17:13

Ik snap je redenatie even niet. Dat merk wordt doorgaans gebruikt om kinderen aan te laten komen zoals je zegt En nu wil jij het tijdens het fietsen gaan gebruiken om af te vallen?
"Adventure is just bad planning"
porrie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 11 september 2005, 20:52
Mijn mountainbike: giant central park
Contacteer:

ik heb het er mischien niet zo duidelijk neergezet maar ik ben gaan fietesen om ook wat kilo's kwijt te raken.
nu heb ik op het forum gelezen dat ze het ook als sportdrank gebruiken.
wat ik ermee bedoel ,gaat het niet avenrechts werken als ik het ook als sportdrank gebruik.
Bob de Bouwer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: za 7 januari 2006, 20:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert
Contacteer:

huh??? ik probeer het te begrijpen :-{ => fantomalt is een drankje met veel voedingsstoffen e.d. dat gebruikt wordt door mensen met te laag gewicht of die moeten aansterken (na ziekteperiode)? nu wil je dat gebruiken als sportdrank? waarom?? over sportdrank is al het nodige geschreven, ff zoeken dus :-q . trouwens ook over afvallen zul je het nodige kunnen vinden :-q
Alleeez on y va!!
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

is dat van dat ziekenhuis-power-yogi-drink???

zoja,
1. ligt heel zwaar op de maag, bord spagetti is lichter
2. ik was direct misselijk toen ik 't eens voor de gein dronk

Sportdrank is op zich niet nodig als je 1,5 uur gaat fietsen. Water met een beetje limonade (en evt. schepje zout - zie recepten elders) doet 't ook uitstekend.
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

http://www.nutricia.nl/patient/asp/show ... sp?id=3414

Er is al veel over geschreven op mtbsport.nl. Het is iig veel goedkoper dan een sportdrank en er zit ongeveer hetzelfde in. Ik heb het zelf ook geprobeerd maar vond het gewoon niet lekker. Maar om echt af te vallen zou ik eens proberen alleen water mee te nemen. Naast veel fietsen ook gewoon je leefpatroon aanpassen door anders te eten, veel water te drinken en vooral geen geld uitgeven aan dieetonzin.
Don't just train... train right.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

fantomalt is ideaal spul. Het is gewoon maltodextrine, en als je op alle etiketten van dure sportdranken kijkt is dat het voornaamste bestandsmiddel. Als je ff zoekt op het forum van mtbsport.nl dan weet je er zo alles van. Gewoon icm met ranja of net wat je lekker vind en je hebt de perfecte (goedkope, want koop niet fantomalt, maar gewoon maltodextrine via www.creanite.nl) sportdrank. Of het handig is als je aan het afvallen bent kan ik niet beoordelen, maar het zijn pure koolhydraten.. dus heel handig lijkt het me niet!
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
sgsdebruijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 17 november 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper M4 en nog wat Rocky's
Contacteer:

Ik heb net weer 11 kilo besteld, hou daar zelf 5kg aan over,
ik gebruik het altijd tijdens wedstrijden i.c.m. siroop en een snufje zout,
zit een mooi schepje bij wat 15 gram aan koolhydraten is.

Verder tijdens lange trainingen ook ideaal.

Is gewoon goed mee te rijden en een stuk goedkoper als Born en dat soort spul als je veel fietst.

Verder afvallen is inderdaad je eetpatroon aanpassen en bv die Twix of Mars niet nemen, gevarieerd eten en goed drinken.

Succes
Trinity
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: di 19 augustus 2003, 22:49
Mijn mountainbike: komt binnenkort...
Contacteer:

Ik sluit me helemaal aan bij Sebas.
Fantomalt is een ideale koolydratenbron, met 96gram per 100gr.
Beetje siroop erbij voor de smaak en een beetje zout, zodat je lichaam het vocht ook opneemt. Ideaal!
bagger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2720
Lid geworden op: wo 30 maart 2005, 17:13

Concluderend kunnen we dus zeggen:
Fantomalt is een prima sportdrank. Het is echter minder geschikt om het te gebruiken tijdens tochtjes van 1,5 hr waarbij het primaire doel is gewicht verliezen.
"Adventure is just bad planning"
porrie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 11 september 2005, 20:52
Mijn mountainbike: giant central park
Contacteer:

bedankt voor alle info,ik ga het maar niet gebruiken.
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

bagger schreef:Concluderend kunnen we dus zeggen:
Fantomalt is een prima sportdrank. Het is echter minder geschikt om het te gebruiken tijdens tochtjes van 1,5 hr waarbij het primaire doel is gewicht verliezen.
Onjuist.
Je moet je suikertekort liefst tijdens de training al aanvullen.
Doe je dit niet, dan zul je je hongergevoel na afloop gaan stillen met ander zaken die minder goed zijn, zal je training minder zijn en zul je een volgende training minder goed aankunnen.
Door training breng je je metabolisme (algehele verbranding) op een hoger niveau. Daardoor ga je afvallen.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
bagger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2720
Lid geworden op: wo 30 maart 2005, 17:13

Pino schreef:
bagger schreef:Concluderend kunnen we dus zeggen:
Fantomalt is een prima sportdrank. Het is echter minder geschikt om het te gebruiken tijdens tochtjes van 1,5 hr waarbij het primaire doel is gewicht verliezen.
Onjuist.
Je moet je suikertekort liefst tijdens de training al aanvullen.
Doe je dit niet, dan zul je je hongergevoel na afloop gaan stillen met ander zaken die minder goed zijn, zal je training minder zijn en zul je een volgende training minder goed aankunnen.
Door training breng je je metabolisme (algehele verbranding) op een hoger niveau. Daardoor ga je afvallen.
Mee eens, maar zou een reguliere sportdrank (isostar om eens iets te noemen) dan niet volstaan ipv van deze hoogcalorische fantomalt, die, zoals TS al aangeeft, speciaal is bedoeld om mensen in gewicht te doen toenemen?
"Adventure is just bad planning"
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

bagger schreef:
Pino schreef: Onjuist.
Je moet je suikertekort liefst tijdens de training al aanvullen.
Doe je dit niet, dan zul je je hongergevoel na afloop gaan stillen met ander zaken die minder goed zijn, zal je training minder zijn en zul je een volgende training minder goed aankunnen.
Door training breng je je metabolisme (algehele verbranding) op een hoger niveau. Daardoor ga je afvallen.
Mee eens, maar zou een reguliere sportdrank (isostar om eens iets te noemen) dan niet volstaan ipv van deze hoogcalorische fantomalt, die, zoals TS al aangeeft, speciaal is bedoeld om mensen in gewicht te doen toenemen?
Je kan het natuurlijk zo mengen als je zelf wilt van isotoon (gelijk aan het lichaam) tot hypertoon (veel delen koolhydraten) beter met druivensuiker en miniralen.
Giant Super Sierra, Spec stumpj staal wit, Spec. stumpj Epic carbon, Koga ? , Spec. Stumpj. M4, Spec. S-works FSR staal, Bontrager staal, Asta carbon, Spec. FSR s-works alu, Litespeed Ocoee, Spec. FSR, Spec. Epic, Spec Epic Mar. Carb, trek procaliber 9.7
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Het gaat er natuurlijk ook om hoe snel de energie beschikbaar komt en hoe makkelijk het verteerd. Tijdens het fietsen zit er niet zoveel bloed in de maag dus vertering en opname van voedingsstoffen staat op een laag pitje.
Even wat snuffelen op mtbsport.nl
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie