Technische stukken/rijden...?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

DopeMan schreef:Ja, in theorie klopt dat wel. Maar je bent vergeten dat het hier niet alleen om natuurkundige krachtvectoren gaat maar ook over de grip van je achterwiel. Als je wiel op een soort rails ofzo gefixeerd zat op de ondergrond dan klopt het helemaal wat jij zegt. Maar als je gaat staan tijdens het nemen van een helling verplaatst je (te veel) gewicht naar voren, hierdoor lanceer je elke keer dat je kracht zet op je pedalen (door de draaiende beweging van het achterwiel) het achterwiel rondom het draaipunt van je vooras. Dit heeft natuurlijk als gevolg dat de kracht niet op de ondergrond wordt overgebracht en dat je dus stil komt te staan...
Idd

@geforce guy: al eens gereden op een stijle helling? liefst met nog wat wortels en/of stenen? probeer maar eens te gaan staan in die situatie..
geforce guy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6874
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 13:57
Mijn mountainbike: 0,7x alu, 0,2x carbon, 0,1x Ti
Contacteer:

Ja msxx, pas nog. En ja, k ging toen staan. Ging gewon goed.
Op zoek naar witte 26'er 80mm luchtvork, 1 1/8" 22+ cm stuurbuis, postmount
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

geforce guy schreef:Ja msxx, pas nog. En ja, k ging toen staan. Ging gewon goed.
Ik vermoed dat je die mening bij zult stellen na een goed parcours in de Ardennen of Alpen :-q
geforce guy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6874
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 13:57
Mijn mountainbike: 0,7x alu, 0,2x carbon, 0,1x Ti
Contacteer:

Daar ben ik nog niet wezen biken, je houdt me er wel aan hé ;)
Op zoek naar witte 26'er 80mm luchtvork, 1 1/8" 22+ cm stuurbuis, postmount
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Staan kan helpen met wat ze 'dynamic traction' in 'Mastering Mountainbike skills' (Lopes McCormack). Als het echt stijl wordt moet je erg ver naar voren gaan en heb je veel kracht nodig. Dat lukt alleen staand. Komt erop neer dat je aan stuur trekt, terwijl je tegelijkertijd uithaalt met een trap. Je 'ploegt' zo je achterwiel in de grond, beetje oldskool website maar:
http://www.mtbbritain.co.uk/way_steep_climbing.html
Laatst gewijzigd door Dr. Eskimo op zo 17 september 2006, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

Interessant stukje!
Een gewezen verslaafde
rossi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 13 september 2004, 09:33
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Inderdaad. Als ik het goed begrijp moet je niet volledig recht gaan staan maar in een voorovergebogen houding. Dit heb ik ook al enkele keren gedaan bij zeer steile en technische klimmetjes maar is niet erg lang uit te houden. Je zit nl in een heel compacte houding waardoor het moeilijk is veel kracht te zetten op de pedalen. Wel eens proberen aan het stuur te trekken tijdens het kracht zetten op de pedalen. Daar had ik nog nooit van gehoord.
Flater
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 10 april 2006, 15:11
Mijn mountainbike: Scott Scale 60

Het lastige met deze techniek is volgens mij dat je met je linkerhand aan het stuur moet trekken, terwijl je met je linker been naar beneden trapt; een soort telgang dus. Iemand al geprobeerd?
Fietsen voor het goede doel: http://www.peter-castrop.tk
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Flater schreef:Het lastige met deze techniek is volgens mij dat je met je linkerhand aan het stuur moet trekken, terwijl je met je linker been naar beneden trapt; een soort telgang dus. Iemand al geprobeerd?
volgens mij doe ik dit al automatisch tijdens het klimmen.
En dan ook vaak aan de bar ends. (zitten er bij mij voornamelijk op voor het klimmen)
DopeMan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: za 5 augustus 2006, 18:12

msxx schreef: 1) Je achterwiel zal veel grip verliezen als je het zadel 'verlaat', zorg dus dat je met enig gewicht op het zadel aanwezig blijft.
2) Je voorwiel wil graag de lucht in, en heeft dus gewicht nodig, ga op het puntje van je zadel zitten en breng je body meer boven je stuur
3) Beter een iets kleiner verzet met veel omwentelingen want dan verlies je minder tractie en heb je meer een 'ritme'/ is je lichaam rustiger

Oh ja, er zijn vast nog meer tips, maar dit zijn er alvast drie die voor mij vrij goed werken
Thnx dude!

Heb het gisteren geprobeerd en de heuvels die ik eerst niet (helemaal) omhoog kwam lukten nu wel gewoon... en ook nog in de 1e keer!!! :D :D

PRIMA TIP !!!!
Flater
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 10 april 2006, 15:11
Mijn mountainbike: Scott Scale 60

tati schreef:
Flater schreef:Het lastige met deze techniek is volgens mij dat je met je linkerhand aan het stuur moet trekken, terwijl je met je linker been naar beneden trapt; een soort telgang dus. Iemand al geprobeerd?
volgens mij doe ik dit al automatisch tijdens het klimmen.
En dan ook vaak aan de bar ends. (zitten er bij mij voornamelijk op voor het klimmen)
Heb het gisteren ook even getest (hoewel pijnlijk met een gekneusde rib)en inderdaad, het is juist geen telgang (onnatuurlijk) maar iets wat je bijna vanzelf al doet. Wel gemerkt dat als je extra aan het stuur trekt, je als het ware het achterwiel de grond in duwt met als resultaat meer grip :-q .
Fietsen voor het goede doel: http://www.peter-castrop.tk
turius
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 3 september 2006, 11:25
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp Disc 2007 Customized
Contacteer:

zelfs als ik dit probeer, lukt het mij niet om bepaalde bergjes te nemen, op een gegeven moment zit de vaart eruit en begin ik over het pad te zwalken, zeker als ik aan de barends ben aant trekken om grip op het achterwiel te houden. :-{
Kijk mamma, zonder handen...
timmetjuh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 8 april 2005, 19:39
Mijn mountainbike: Trek Elite 9.8

turius schreef:zelfs als ik dit probeer, lukt het mij niet om bepaalde bergjes te nemen, op een gegeven moment zit de vaart eruit en begin ik over het pad te zwalken, zeker als ik aan de barends ben aant trekken om grip op het achterwiel te houden. :-{
Tja, als je aan je stuur trekt dan verminder je de druk op je voorwiel, en dan begin je te zwalken. Op zich niet zo heel onlogisch dus... :-q

Een iets lichtere versnelling kiezen wil dan nog weleens helpen. Zoals msxx al opmerkte:
msxx schreef: 3) Beter een iets kleiner verzet met veel omwentelingen want dan verlies je minder tractie en heb je meer een 'ritme'/ is je lichaam rustiger
turius
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 3 september 2006, 11:25
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp Disc 2007 Customized
Contacteer:

dan ligt het aan de conditie/kracht; want mijn versnelling staat dan al op zn kleinst (of ik wil het niet graag genoeg ;) )

Hoe pak je een helling dan aan met losse aarde/naalden die aan de rechterzijde van het pad schuin afloopt naar het voetgangerspad?

Misschien kennen jullie de helling die ik bedoel; hij ligt op de basislus van Brunsummerheide, 2-3 km na de sterrenwacht, vlak bij de vakantiehuisjes.
Je moet daar over de berm fietsen, want het voetgangerspad heeft te grote wortels op overheen te komen.
Kijk mamma, zonder handen...
timmetjuh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 8 april 2005, 19:39
Mijn mountainbike: Trek Elite 9.8

turius schreef:dan ligt het aan de conditie/kracht; want mijn versnelling staat dan al op zn kleinst (of ik wil het niet graag genoeg ;) )

Hoe pak je een helling dan aan met losse aarde/naalden die aan de rechterzijde van het pad schuin afloopt naar het voetgangerspad?

Misschien kennen jullie de helling die ik bedoel; hij ligt op de basislus van Brunsummerheide, 2-3 km na de sterrenwacht, vlak bij de vakantiehuisjes.
Je moet daar over de berm fietsen, want het voetgangerspad heeft te grote wortels op overheen te komen.
Het zou kunnen dat je versnelling juist te klein staat, waardoor je alle kant op begint te stuiteren, maar geen centimeter vooruit komt.

Gewichtsverdeling is essentieel, misschien moet je daar eens wat meer op gaan oefenen.
Plaats reactie