Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
DopeMan schreef:Ja, in theorie klopt dat wel. Maar je bent vergeten dat het hier niet alleen om natuurkundige krachtvectoren gaat maar ook over de grip van je achterwiel. Als je wiel op een soort rails ofzo gefixeerd zat op de ondergrond dan klopt het helemaal wat jij zegt. Maar als je gaat staan tijdens het nemen van een helling verplaatst je (te veel) gewicht naar voren, hierdoor lanceer je elke keer dat je kracht zet op je pedalen (door de draaiende beweging van het achterwiel) het achterwiel rondom het draaipunt van je vooras. Dit heeft natuurlijk als gevolg dat de kracht niet op de ondergrond wordt overgebracht en dat je dus stil komt te staan...
Idd
@geforce guy: al eens gereden op een stijle helling? liefst met nog wat wortels en/of stenen? probeer maar eens te gaan staan in die situatie..
Staan kan helpen met wat ze 'dynamic traction' in 'Mastering Mountainbike skills' (Lopes McCormack). Als het echt stijl wordt moet je erg ver naar voren gaan en heb je veel kracht nodig. Dat lukt alleen staand. Komt erop neer dat je aan stuur trekt, terwijl je tegelijkertijd uithaalt met een trap. Je 'ploegt' zo je achterwiel in de grond, beetje oldskool website maar: http://www.mtbbritain.co.uk/way_steep_climbing.html
Laatst gewijzigd door Dr. Eskimo op zo 17 september 2006, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad. Als ik het goed begrijp moet je niet volledig recht gaan staan maar in een voorovergebogen houding. Dit heb ik ook al enkele keren gedaan bij zeer steile en technische klimmetjes maar is niet erg lang uit te houden. Je zit nl in een heel compacte houding waardoor het moeilijk is veel kracht te zetten op de pedalen. Wel eens proberen aan het stuur te trekken tijdens het kracht zetten op de pedalen. Daar had ik nog nooit van gehoord.
Het lastige met deze techniek is volgens mij dat je met je linkerhand aan het stuur moet trekken, terwijl je met je linker been naar beneden trapt; een soort telgang dus. Iemand al geprobeerd?
Flater schreef:Het lastige met deze techniek is volgens mij dat je met je linkerhand aan het stuur moet trekken, terwijl je met je linker been naar beneden trapt; een soort telgang dus. Iemand al geprobeerd?
volgens mij doe ik dit al automatisch tijdens het klimmen.
En dan ook vaak aan de bar ends. (zitten er bij mij voornamelijk op voor het klimmen)
msxx schreef:
1) Je achterwiel zal veel grip verliezen als je het zadel 'verlaat', zorg dus dat je met enig gewicht op het zadel aanwezig blijft.
2) Je voorwiel wil graag de lucht in, en heeft dus gewicht nodig, ga op het puntje van je zadel zitten en breng je body meer boven je stuur
3) Beter een iets kleiner verzet met veel omwentelingen want dan verlies je minder tractie en heb je meer een 'ritme'/ is je lichaam rustiger
Oh ja, er zijn vast nog meer tips, maar dit zijn er alvast drie die voor mij vrij goed werken
Thnx dude!
Heb het gisteren geprobeerd en de heuvels die ik eerst niet (helemaal) omhoog kwam lukten nu wel gewoon... en ook nog in de 1e keer!!!
Flater schreef:Het lastige met deze techniek is volgens mij dat je met je linkerhand aan het stuur moet trekken, terwijl je met je linker been naar beneden trapt; een soort telgang dus. Iemand al geprobeerd?
volgens mij doe ik dit al automatisch tijdens het klimmen.
En dan ook vaak aan de bar ends. (zitten er bij mij voornamelijk op voor het klimmen)
Heb het gisteren ook even getest (hoewel pijnlijk met een gekneusde rib)en inderdaad, het is juist geen telgang (onnatuurlijk) maar iets wat je bijna vanzelf al doet. Wel gemerkt dat als je extra aan het stuur trekt, je als het ware het achterwiel de grond in duwt met als resultaat meer grip .
zelfs als ik dit probeer, lukt het mij niet om bepaalde bergjes te nemen, op een gegeven moment zit de vaart eruit en begin ik over het pad te zwalken, zeker als ik aan de barends ben aant trekken om grip op het achterwiel te houden.
turius schreef:zelfs als ik dit probeer, lukt het mij niet om bepaalde bergjes te nemen, op een gegeven moment zit de vaart eruit en begin ik over het pad te zwalken, zeker als ik aan de barends ben aant trekken om grip op het achterwiel te houden.
Tja, als je aan je stuur trekt dan verminder je de druk op je voorwiel, en dan begin je te zwalken. Op zich niet zo heel onlogisch dus...
Een iets lichtere versnelling kiezen wil dan nog weleens helpen. Zoals msxx al opmerkte:
msxx schreef:
3) Beter een iets kleiner verzet met veel omwentelingen want dan verlies je minder tractie en heb je meer een 'ritme'/ is je lichaam rustiger
dan ligt het aan de conditie/kracht; want mijn versnelling staat dan al op zn kleinst (of ik wil het niet graag genoeg )
Hoe pak je een helling dan aan met losse aarde/naalden die aan de rechterzijde van het pad schuin afloopt naar het voetgangerspad?
Misschien kennen jullie de helling die ik bedoel; hij ligt op de basislus van Brunsummerheide, 2-3 km na de sterrenwacht, vlak bij de vakantiehuisjes.
Je moet daar over de berm fietsen, want het voetgangerspad heeft te grote wortels op overheen te komen.
turius schreef:dan ligt het aan de conditie/kracht; want mijn versnelling staat dan al op zn kleinst (of ik wil het niet graag genoeg )
Hoe pak je een helling dan aan met losse aarde/naalden die aan de rechterzijde van het pad schuin afloopt naar het voetgangerspad?
Misschien kennen jullie de helling die ik bedoel; hij ligt op de basislus van Brunsummerheide, 2-3 km na de sterrenwacht, vlak bij de vakantiehuisjes.
Je moet daar over de berm fietsen, want het voetgangerspad heeft te grote wortels op overheen te komen.
Het zou kunnen dat je versnelling juist te klein staat, waardoor je alle kant op begint te stuiteren, maar geen centimeter vooruit komt.
Gewichtsverdeling is essentieel, misschien moet je daar eens wat meer op gaan oefenen.