Technische stukken/rijden...?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

duh.. het ging om het idee byorka.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Spook-E schreef:duh.. het ging om het idee byorka.
Opmerking was ik niet voor jou bestemd, jij hebt dat niet meer nodig.

Ik probeer gewoon die mensen te helpen die het nog wel kunnen gebruiken.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
K2-man
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 21 september 2005, 15:30
Mijn mountainbike: Nicolai Helius CC / Nicolai AM / Morewood Izumi DH

ik weet niet als het al gezegd is , maar volgens mij is het ook belangrijk om het juiste pad proberen te kiezen en om niet te veel van kant te wisselen.
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Zelf heb ik het mountainbiken geleerd op de brunssummerheide en later ook de snowworld klim/route. Als je brunssum rijdt verbetert je techniek zeker wel. Zelf rijd ik al 10 jaar mtb, mijn broer rijdt nu zo'n 3 jaar en pas geleden is een vriend van hem ook begonnen met mtb-en. Dan zie je toch wel verschillen in techniek, helemaal als de route technisch is, dan lig je zo 1 minuut voor op een stuk van 200 meter. Het heeft ook een groot deel met durf te maken. Zodra je een fatsoendelijke fiets controle krijgt, rammel je gewoon overal overheen. Die newbie durfde bijvoorbeeld een simpel trapje niet eens op zijn fiets zittend af. Dus ik zou gewoon zeggen blijf volhouden, dan komt het vanzelf goed.
Ronald V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: di 8 november 2005, 22:21
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon 2013 /Specialized Stumpjumper HT 29
Contacteer:

De route Brunssummerheide en Landgraaf zijn prachtig. Maar als je je techniek nog wat verder wil bijschaven zou ik regelmatig een toertochtje rijden in de buurt van Eupen, Verviers, en Luik. Vanuit ZuidLimburg in max. 45 minuten te bereiken. Elke week is daar wel ergens een toertocht met een hoog gehalte aan technische klimmen en afdalingen. De belgische organisaties maken er een sport van om elke keer weer nieuwe technische passages op te nemen in hun parcours. Na het marathonseizoen rijd ik daar bijna wekelijks een tocht. Technische toppers zijn: Eupen, House, Dohlain, Verviers(vtt des pompiers), Chaudfontain. Romsee.
Gewoon veel doen, zou ik zeggen.
geforce guy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6874
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 13:57
Mijn mountainbike: 0,7x alu, 0,2x carbon, 0,1x Ti
Contacteer:

Zijn er ook nog tips hoe je met hoge snelheid (na een heuveltje) een scherpe bocht aan moet snijden? Dat lukt namelijk niet zo goed hiero, behalve als ik goed in de ankers ga. En dat zou niet nodig hoeven te zijn, aangezien andere MTB'ers het hier ook doen met weinig tot geen remmen.
Op zoek naar witte 26'er 80mm luchtvork, 1 1/8" 22+ cm stuurbuis, postmount
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

geforce guy schreef:Zijn er ook nog tips hoe je met hoge snelheid (na een heuveltje) een scherpe bocht aan moet snijden? Dat lukt namelijk niet zo goed hiero, behalve als ik goed in de ankers ga. En dat zou niet nodig hoeven te zijn, aangezien andere MTB'ers het hier ook doen met weinig tot geen remmen.
Dat komt door ervaring en aanleg.
Als je bart brentjes ziet fietsen dan denk je ook dat alles gemakkelijk gaat totdat je het zelf moet.

Veel oefenen dus.
mtbtrainer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 26 december 2004, 15:17

Wat ik hier nog niet gelezen heb (of ik moet het niet gezien hebben) maar bandenkeus en bandenspanning spelen een zeer belangrijke rol bij wel of niet grip hebben.
Ronald V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: di 8 november 2005, 22:21
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon 2013 /Specialized Stumpjumper HT 29
Contacteer:

mtbtrainer schreef:Wat ik hier nog niet gelezen heb (of ik moet het niet gezien hebben) maar bandenkeus en bandenspanning spelen een zeer belangrijke rol bij wel of niet grip hebben.
Valt wel mee hoor, de grote jongens rijden in bijna alle omstandigheden op snelle banden met lage rol weerstand. (tenminste in de XC en marathon scene) Maar die hebben dan ook een overdosis aan techniek in huis.
Maar goed ik ben geen grote jongen dus ik ben in de modder ook altijd blij met noppen... :lol:
Sunnyboy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1348
Lid geworden op: zo 16 april 2006, 12:09
Mijn mountainbike: BergjeOp, BergjeAf

Bandenkeus en bandenspanning spelen m.i. zeker een belangrijke rol.
Bij zand is een lage bandenspanning belangrijk waardoor het loopvlak ingedrukt wordt en breder wordt. Hierdoor glijdt het voorwiel ahw over het zand.
Op asfalt kan je een hoge bandenspanning aanhouden om de rolweerstand te verlagen.
Verder staat in het duiste blad "bike" een aantal pagina's met technieken en oefeningen voor bv evenwicht houden en het nemen van heuveltjes en hindernissen.
Het blad laat ook zien wat NIET de goede houding c.q. techniek is.
Het blad is nog te koop tot 10 oktober.
(daarna komt het nieuwe nummer met andere onderwerpen)
Kijk maar hier: http://www.bike-magazin.de
Bedankt voor het lezen, hou het leuk en Let's Ride!
Snijdie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1998
Lid geworden op: do 16 februari 2006, 13:52
Mijn mountainbike: Kona HeiHei en Commencal VIP S
Contacteer:

Ik zie dit topic als een XC versie van het freeride topic: 'fok it, ik doe het gewoon' (zoiets was het toch?). Bike techniek heeft te maken met een deel 'voorspelbaar' en een deel 'onvoorspelbaar'. Als je het onvoorspelbare deel voor jezelf voorspelbaar kan maken dan ben je goed bezig. Beide delen moet je oefenen. Het eerste doe je door veel te biken, het tweede ook door te oefenen maar ook door fouten.

Biken is niet iets wat je in je hoofd moet stampen. Durf en ervaring zijn imo de belangrijkste factoren om een goede techniek te hebben. Om het voorspelbare deel te oefenen daarvoor is je thuisroute het best. Gewoon weten wat er gebeurt als je vol in de ankers gaat, wanneer insturen, waar is de grip etc etc. Voor het 'onvoorspelbare' deel kan je het beste op voor jou nieuwe routes rijden. Dan wordt je verrast, je moet anticiperen en daarvan kweek je lef.


Zo ben ik deze vakantie in Limburg geweest. Ik heb daar 3x de Gulpenroute gereden. De eerste keer ging ik rustig een krappe 90 graden bocht door en kwam bij een best stijle afdaling die helemaal vol lag met blootliggende wordtels. Toen ben ik vol in de remmen zeer langzaam naar beneden gerolt. De dag daarna vergiste ik me in de bocht, en kwam met een veel grotere aanvangsnelheid in de afdaling. Compleet verrast. Zonder kleerscheuren kwam ik beneden. De 3de keer wist ik wat er na de bocht kwam en ging bewust net zo hard weer naar beneden.
Plaats reactie