Marathon analyse

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Franky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: za 23 augustus 2003, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale F600SL '05
Contacteer:

di 29 augustus 2006, 21:17

Dit weekend heb ik mijn eerste marathon (Houffa) gereden. Aangezien het uiteindelijk een behoorlijk uitputtende ervaring is geweest, probeer ik voor mezelf een analyse te maken waar ik tekort kwam, en welke verbeterpunten ik aan moet werken.

Allereerst nog wat achtergrondinfo. Ik heb in de voorbereiding meerdere keren 60 en 70 km gefietst, en dat ging prima. Tochten van 3 en 4 uur waren geen probleem. Qua eten verliep het de dagen voor de wedstrijd redelijk, en op de wedstrijddag zelf goed. Ook tijdens de wedstrijd kon ik op de bevoorradingsposten nog aardig wat achterover krijgen.

Desondanks ben ik na de tweede bevoorrading, dus de laatste 19 km, finaal kapot gegaan. Ik dacht in een tijdelijke dip te zitten, maar helaas kwam ik er niet meer uit... Wat me bevreemd is dat ik de dagen erna totaal niet extra vermoeid ben, geen spierpijn heb, of andere ongemakken. Waarom ben ik dan toch zo kapot gegaan?

Is dit:
- een gebrek aan (basis)conditie?
- een gebrek aan ervaring om in zware (zeeeeer veel modder) omstandigheden te fietsen?
- toch onderschatting van de hoeveelheden die ik de dagen voor de wedstrijd moet eten?
- een normaal verschijnsel dat bij de eerste marathon(s) hoort?
- een onzin-topic?
Pas afstappen als je ligt...
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

di 29 augustus 2006, 21:26

Moeilijk te zeggen. Wat bedoel je met kapot gaan? Gewoon vermoeid, hongerklop, zware benen, weinig kracht? Ben je hard van start gegaan?
Don't just train... train right.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8368
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

di 29 augustus 2006, 21:28

Ter voorbereiding denk ik dat je meer langere tochten moet fietsen. Denk hierbij aan 6 uur, wel opbouwen natuurlijk. Je zult merken dat je lichaam hier mee om leert gaan waardoor je makkelijker marathons fietst. Ook zul je relatief minder eten en drinken nodig hebben omdat je conditie verbeterd.
Hierdoor zul je in zij geheel makkelijker fietsen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Franky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: za 23 augustus 2003, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale F600SL '05
Contacteer:

di 29 augustus 2006, 21:31

Jeffrey schreef:Moeilijk te zeggen. Wat bedoel je met kapot gaan? Gewoon vermoeid, hongerklop, zware benen, weinig kracht? Ben je hard van start gegaan?
Geen hongerklop, wel zware benen en weinig kracht. Op het laatst ging ik al bij het zien van enkele klimmetjes lopen, waar ik normaal gesproken lekker tegenop knal.

Ik ben niet hard van start gegaan, ik kon me goed beheersen om een vrij makkelijk tempo te rijden. Bovendien was het eerste half uur veel te druk om echt hard van start te gaan.
Pas afstappen als je ligt...
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

di 29 augustus 2006, 22:39

Ik heb ook eens marathons gereden waarbij van tevoren mijn langste duurtraining 3,5 uur was, waarbij de marathon zelf (die veel langer duurde) gewoon goed ging. Dus het lijkt me een beetje onzin om nog langer te gaan trainen. Ik zou gewoon vaker duurtrainingen doen a 2,5-3 uur en toch nog meer proberen te eten onderweg, probeer ook eens sportvoeding als gelletjes enzo, helpen bij mij altijd (is het niet echt dan wel psychisch).

Deed je trouwens de 90 of 120km?
Don't just train... train right.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2265
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

di 29 augustus 2006, 23:43

Ik denk ook net als Jef dat duurtrainingen van 2,5-3 uur meer zoden aan de dijk zet dan die van 6 uur. Behalve het mentale aspect (je weet dat je zolang op die fiets kunt zitten) zie ik er geen verdere voordelen in.
Leven is meervoud van lef
Gos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: vr 7 april 2006, 22:43
Mijn mountainbike: is mooi!!!!

wo 30 augustus 2006, 10:10

klopt, ook marathonlopers trainen zelden langer dan 75% van de tijd die een marathon duurt. Ik zelf doe aan "trainingen" van ongeveer 45 km en dat eens per week. Daarnaast veel hardlopen en wandelen met mijn hond.

Een vriend die ook mee reed had net als vorig jaar weer veel last van kramp, ondanks een gedegen vvorbereiding en veel drinken. In nederland heeft die daar nooit last van.

Ik denk dat je het gewoon vaker moet doen en fietsen in de ardennen is niet te vergelijken met het brabantse land of de veluwe ofzo.

Wellicht voor je gevoel niet te snel weggegaan maar voor je (been)spieren dus wel.

Ik zou zeggen probeer eerst korte afstanden en die op den duur voluit kunnen gaan en dan naar de langere. Heb ik ook gedaan, vorig jaar overmoedig de 90km gedaan en redelijk kapot gegaan en daarna veel toertochten van 45km gedaan. Dat langzaam opgebouwd tot knallen en nu de 60 km in houffa gedaan en alleen maar genoten en niet kapot gezeten, wel het gevoel dat het voor nu even niet sneller kon. Maar wel tot het eind toe kracht hebben voor elke beklimming.

Succes
Van het kopen van mijn EPIC heb ik spijt, spijt dat ik hem niet eerder heb gekocht!!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8368
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

wo 30 augustus 2006, 10:26

Oke, ik was misschien wat te enthousiast met mijn 6 uur. Die was meer gebaseerd op de cristalp waar je zo 10 uur onderweg bent.
Maar ik blijf erbij dat een duurtocht van 1.5 tot 3 uur niet lang is ter voorbereiding van marathons waar je toch zo 6 uur onderweg bent.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Franky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: za 23 augustus 2003, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale F600SL '05
Contacteer:

wo 30 augustus 2006, 13:20

Jeffrey schreef:Deed je trouwens de 90 of 120km?
Ehm, ik deed de 60.. :-{

Ok mannen, bedankt voor alle tips. Ik ging er zelf vanuit dat ik inderdaad veel vaker langere ritten moet maken, maar trainingen van 2,5 a 3 uur kunnen dus ook voldoen.

Ik kan niet vreselijk vaak fietsen. Momenteel dinsdagavond ongeveer 2,5 uur, en in het weekend probeer ik dan 3 uur+ te rijden. Mijn voornemen is in ieder geval om flink wat toertochten te gaan rijden de komende maanden. En zodra de avondtrainingen niet meer mogelijk zijn, wil ik gaan spinnen.

Mijn eerstvolgende marathon is de Bart Brentjens, waar ik de 70 km zal rijden. Hopelijk heb ik dan al wat progressie geboekt.
Pas afstappen als je ligt...
Gos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: vr 7 april 2006, 22:43
Mijn mountainbike: is mooi!!!!

wo 30 augustus 2006, 14:58

Toch niets geleerd? Wees verstandig en rij nou eerst eens een paar keer rond de 50km, doe bij de BBC de 45km en ga vanaf het begin lekker voluit en zie waar het strand.

Ik rij persoonlijk liever de korte afstand vol door en dan bedoel ik na elke bocht en bij elke beklimming aan kunnen zetten dan de langere afstand net halen. Maar het is aan jou......
Van het kopen van mijn EPIC heb ik spijt, spijt dat ik hem niet eerder heb gekocht!!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 17515
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

wo 30 augustus 2006, 15:13

Gebruik je een hartslagmeter?
Volgens mij is de kans groot dat je toch te hard van stapel bent gelopen.
De benen voelden goed, het wedstrijdelement, en niet gewend deze afstand te rijden, kortom grote kans dat je in het begin net iets teveel hebt gegeven.
Nu waren de omstandigheden ook wel erg slecht, wat nog ens extra aan de reserves vrat.
Daarom lijkt het me toch zinvol om eens te trainen op een langere afstand.
Niet omdat 't trainingstechnisch zoveel zoden aan de dijk zet, maar om te voelen hoe het is zo lang een inspanning te leveren.
Zoals Spook al schreef, en ook om van te leren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Franky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: za 23 augustus 2003, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale F600SL '05
Contacteer:

wo 30 augustus 2006, 23:59

Gos schreef:Toch niets geleerd? Wees verstandig en rij nou eerst eens een paar keer rond de 50km, doe bij de BBC de 45km en ga vanaf het begin lekker voluit en zie waar het strand.

Ik rij persoonlijk liever de korte afstand vol door en dan bedoel ik na elke bocht en bij elke beklimming aan kunnen zetten dan de langere afstand net halen. Maar het is aan jou......
Zeker wel wat geleerd, vandaar dank voor alle tips en adviezen! Ik had me echter destijds voor Houffa en de BBC tegelijk ingeschreven, en ik ben ook weer zo: waar ik aan begin maak ik af. Maar ik neem het advies absoluut ter harte om meer afstanden van rond de 50 km te gaan rijden. Ik wil proberen om ieder weekend een toertocht of iets te rijden.

@ ThaSingleTrackMastah: ja, ik rijd met hartslagmeter (hoewel niet altijd). Ik weet niet wat mijn exacte max hartslag is, maar het hoogste dat ik tot nu toe heb gemeten is 187. Max zal nog wel iets hoger liggen vermoed ik. Als ik zo rond de 140/145 rijd, dan gaat het lekker en kan ik het ook lang volhouden. Tijdens Houffa heb ik wel gezien dat er behoorlijk wat trajecten inzaten waar ik langduriger tussen 150 en 160 reed.

Maar wat bedoel jij met langere afstanden? Jeffrey en Spook gaven aan routes van 2,5-3 uur. Ook van Gos mag ik niet te lang fietsen :wink: , dus ik hoop niet dat jij nu ineens weer iets heel anders beweert... Hoe dank ook, thnx voor je input.
Pas afstappen als je ligt...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 17515
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

do 31 augustus 2006, 10:16

Je zou kunnen overwegen om een VO2max test te doen bij een goede sportschool, of doe een sportkeuring.
Dan weet je vrij precies waar je (huidige) omslagpunt ligt.
145 t.o.v. een (proefondervindelijke) max van 187 lijkt me wat laag.

Met een lange afstand bedoel ik een afstand die vergelijkbaar is met de max. afstand die je zelf zou kiezen bij 't inschrijven.
Kies je voor de 60km, rij dan ook eens die 60 km (*)
Zoals gezegd, qua training niet noodzakelijk, maar je leert er wel veel van.
De momenten die je boven je omslagpunt rijdt, komen je op het eind van zo'n lange rit duur te staan, mogelijk net de 10km die je aan het eind te kort komt.
Maar te rustig rijden kost extra tijd, leer dus jezelf kennen, zodat je een betere inschatting kunt maken hoe je je krachten moet verdelen.

*Onder vergelijkbare omstandigheden !
Zijn die omstandigheden niet voorhanden, maak dan een tocht van vergelijkbare tijdsduur.
Voorbeeld: Bij een inschrijving voor de 60km in de Ardennen en een geschat gem van 15km/h zal je dus eens een tochtje van 4 uur moeten maken op de Veluwe.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

do 31 augustus 2006, 10:17

Gos schreef: Ik denk dat je het gewoon vaker moet doen en fietsen in de ardennen is niet te vergelijken met het brabantse land of de veluwe ofzo.
Ik denk dat dit een heel sterk punt is.

De oorzaak zal liggen in een combi van.

Toch te snel starten, met name omdat ik hoor dat het er zwaar was.

Te weing training in klimmen, hoogtemeters. Als je iets vermoeid ben merk je dat gelijk in het klimmen. Een heuvel in nederland is niets vergeleken met die in de Ardennen. Ik zie dat je in Den haag woont dus echt heuvels zul je niet in de buurt hebben.
ThaSingleTrackMastah schreef:
*Onder vergelijkbare omstandigheden !
Zijn die omstandigheden niet voorhanden, maak dan een tocht van vergelijkbare tijdsduur.
Voorbeeld: Bij een inschrijving voor de 60km in de Ardennen en een geschat gem van 15km/h zal je dus eens een tochtje van 4 uur moeten maken op de Veluwe.


Hier ben ik het mee eens!
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 925
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

do 31 augustus 2006, 10:40

CrazyCarrot schreef:
Te weing training in klimmen, hoogtemeters. Als je iets vermoeid ben merk je dat gelijk in het klimmen. Een heuvel in nederland is niets vergeleken met die in de Ardennen. Ik zie dat je in Den haag woont dus echt heuvels zul je niet in de buurt hebben.
Om goed te kunnen klimmen heb je niet noodzakelijk veel hoogtemeters nodig. Als je basis goed is, kom je die heuvels echt wel op.
Met veel echt klimmen zul je nog wel wat laatste procentjes verbeteren, maar met training op het vlakke kun je heel ver komen!

Een basis opbouwen met duurtraining. Naarmate het doel dichter bij komt meer met intervallen gaan werken om in vorm te komen. Op zich hoef je het niet zo heel ingewikkeld te maken.
Plaats reactie