Marathon analyse

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Hoogtemeters maken is intensiever, waardoor je een mindere lange training op het vlakke nodig bent. Bovendien train je ook je techniek. is dus ook meer effectief.
Je moet alleen wel de mogelijkheid hebben.

Tenminste het lijkt mij zo....
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Het verhaal van jou komt me heel bekend voor. Ik heb een zelfde ervaring gehad in Tsjechië. De eerste 35 km door de bergen gingen prima, maar de laatste 20 km was het des Landis. Zo maar ineens...

Wat was het? Ik denk een combinatie van factoren.
-Toch te weinig getraind
-Hongerklop
-Vermoeidheid van dagen ervoor
-Stijgingspercentage (zeer explosieve stijgingspercentages)
-Weersomstandigheden

Spierpijn heb ik nooit gehad in Tsjechie, wel vermoeidheid en matig slapen. Slecht kunnen ontbijten etc.

Ik denk dat het bij jou toch aan de kilometers heeft gelegen icm het klimmen. Als je zegt dat je goed eet, je fit voelde etc.
Wanneer het lichaam leeg is dan doet het bij mij nooit zeer, alleen rij ik in de kruipstand verder.

Maar kilometers draaien en een goede basisconditie zijn het belangrijkste. Op dit moment heb ik wel de power in de benen (o.a. sportschool), maar niet de conditie omdat ik te weinig fiets. Het resultaat is dat een Keutenberg nu makkelijk ging, maar dat de afstand het probleem is.
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

CrazyCarrot schreef:Hoogtemeters maken is intensiever, waardoor je een mindere lange training op het vlakke nodig bent. Bovendien train je ook je techniek. is dus ook meer effectief.
Je moet alleen wel de mogelijkheid hebben.

Tenminste het lijkt mij zo....
Ik denk ook wel dat het iets beter is, maar zeker niet noodzakelijk. Je kunt op het vlakke ook intensief trainen.

Techniek is inderdaad weer een andere factor die ook handig is... Maar die klimtechniek kun je ook nog wel op kortere hellingen trainen.
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Er zijn dus meerdere wegen die naar Rome leiden...
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

CrazyCarrot schreef:Er zijn dus meerdere wegen die naar Rome leiden...
Ja, en helaas heb je soms weinig keuze...
Rudebox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 23:51

Mmm, wat Franky omschrijft herken ik in z'n geheel. Hoewel, een maand geleden lag ik nog een week op bed (zware bronchitis) lekker aan de antibiotica. Ook ik knalde bij de ongeveer 48 kilometer in elkaar :-{ Trainingsarbeid ziet er hetzelfde uit, in het weekend 2-3 uur biken en doordeweeks nog een keertje een uur tot twee uur. Nu was dit de derde keer Houffalize en wat mij nog enigzins op de been hield, tov van voorgaande jaren (hoewel die beter gingen, maar ja toen ook niet ziek geweest) was dat ik veel meer op techniek had getraind. Tuurlijk was het een zwaar parcours en zijn de klimmen veel extremer dan in Nederland, maar dit is conditioneel op te vangen. Techniek ligt toch anders, als dit niet okay is, ga je dit compenseren met je totale lichaamskracht en werkt zeker uitputtender. Ik zou zeker eens een paar keer achter elkaar een technisch parcours pakken, Schoorl, Drunen, Lage Vuursche hier kan je zeker lekker uit de voeten ehh wiel voor Nederlandse begrippen. Enneuh, het scheelt, de BBC is een stuk minder technisch dan Houffalize weet ik uit ervaring. Doe daar lekker de 70 en ga maar eens knallen :-q
When you think we're lost, we're exploring...
Franky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: za 23 augustus 2003, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale F600SL '05
Contacteer:

Nog even een aanvulling voor wat betreft de trainings(on)mogelijkheden. Ik woon 4 km naast SnowWorld Zoetermeer, dus daar heb ik de laatste jaren veel getraind. Absoluut geen lange klims, maar alles bij elkaar kun je toch wel redelijk zwaar trainen. We hebben het NK/BK-percours zelf wat uitgebreid tot een rondje van 11,1 km. Als je daar 2 a 3 rondes van rijdt is toch stevig. Althans voor mij. Ik klim ook vrij veel op kracht, omdat het allemaal korte klimmetjes zijn. In Houffa heb ik bewust nergens omhoog geknald, maar geprobeerd zsm een vast ritme te kiezen wat ik redelijk eenvoudig kon rijden.

Omdat ik de laatste jaren zoveel bij SnowWorld heb getraind ben ik het daar behoorlijk zat, en ben ik de laatste weken meer in Rijswijk en Bergschenhoek geweest (op de fiets ernaartoe om extra km's te maken). In Rijswijk train ik dinsdagavond met mtb-club De Spartaan., met name om ook technisch vooruitgang te boeken.

In ieder geval stromen de tips en adviezen nog steeds binnen. Ik heb er veel aan, dus nogmaals dank! Dit biedt veel extra trainingsmateriaal.
Pas afstappen als je ligt...
Eriknmgn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: do 18 november 2004, 16:57
Mijn mountainbike: S-works 29" HT 2012, Singular Swift SS

vergeet niet dat zoetermeer wel een van de zwaarste xc -poarcours is, met 530 hm in 25 km (4 rondjes) reken dat om naar 60 km = 1272hm. Dus ik denk dat je mag klagen met die omgeveing wat hm betreft, je kan je goed voorbereiden, dat het op den duur saai wordt kan ik me zeker voorstellen. Ook ik ben nog op zoek naar de guldenmiddenweg wat betreft snelheid e het volhouden, 60km houffa ging redelijk, maar dan was de pijp ook leeg. Dat probleem heb ik ook als ik 100km doe, dus bij een langere afstand wordt mijn doel om minder snel te starten en rekening te houden met mijn hartslag. wat ik dan wel onnatuurlijk vind is dat ik veeeeel te langzaam ga voor m'n gevoel (tips??)

edit: houffa was 1330 hm!! om de vergelijking met zoetermeer te maken
Franky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: za 23 augustus 2003, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale F600SL '05
Contacteer:

Heb je gelijk in. Ik klaag dan ook zeker niet hoor, over zo'n mooie baan naast mijn tuin. Alleen wordt het gewoon saai als je er zoveel gefietst hebt. En als ik daar voor een wedstrijd als Houffa wil trainen moet ik zo'n 5 rondes rijden... En dan bedoel ik de lange rondes, van 11,1 km. Tot nu toe heb ik er max 3 achter elkaar gereden. Daarna ben ik het echt zat, dus langere trainingen doe ik nu liever elders.
Pas afstappen als je ligt...
Plaats reactie