Drinken tijdens rit

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
dpacohen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 25 oktober 2005, 14:11
Mijn mountainbike: Gary Fisher Cake 3

vr 8 september 2006, 14:36

Heb alleen 2 opmerkingen:
Dat je teveel water drinkt en de zogenoemde "watervergiftiging krijgt" zal nooit gebeuren, ten eerste moet je ontzettend veel en dan bedoel ik ook echt ontzettend veel puur water drinken. En daar zit het hem nou net in: puur water dat krijg je niet zomaar uit de kraan. Kraanwater bevat onder andere spoorelementen oa calcium, magnesium en fluor. Met andere woorden: kraanwater is niet puur. Puur water dat alleen H2O bevat kun je alleen krijgen op mijn werk (in laboratorium) of smeltwater van gletcher dat bevat kleine hoeveelheden mineralen dan kraanwater.
Opmerking 2: De dag ervoor veel drinken terwijl je geen of weinig arbeid verricht (je lichaam dan) heeft geen zin. Dat extra water plas je er gewoon uit omdat je in rust verkeert. Ons lichaam slaat normaliter geen water op, we zijn immers geen kamelen!! :D
celeron
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 8 september 2003, 18:45
Mijn mountainbike: Grand Canyon Al 8.0 | Fox terralogic | full XT | DT Swiss X 1700 | Formula RX
Contacteer:

vr 8 september 2006, 15:14

Een watervergiftiging kun je ook krijgen door kraanwater. Een watervergiftiging is namelijk een verstoring de natriumbalans in het lichaam. Natrium komt niet voor in gewoon leidingwater. Dus als je teveel water drinkt (ook na het sporten) Kun je een vergiftiging oplopen. Je moet het dan echter wel heel bont maken.

Voor meer info:

http://www.observant.unimaas.nl/default ... /art36.htm
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8384
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

vr 8 september 2006, 15:33

dpacohen schreef:Opmerking 2: De dag ervoor veel drinken terwijl je geen of weinig arbeid verricht (je lichaam dan) heeft geen zin. Dat extra water plas je er gewoon uit omdat je in rust verkeert. Ons lichaam slaat normaliter geen water op, we zijn immers geen kamelen!! :D
In het algemeen drinken mensen in het dagelijkse leven te weinig. Wanneer je veel (genoeg dus) water drinkt dan is je vochtbalans beter op orde wanneer je aan de tocht begint. dit komt ten goede tijdens de tocht.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
lantaarnpaal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: di 24 januari 2006, 14:21
Mijn mountainbike: Merida Big nine 7000
Contacteer:

vr 8 september 2006, 19:58

Wanneer drink je ?
In het dagelijkse leven voelen we het goed aan wanneer we moeten drinken krijgen we dorst. Maar tijdens het sporten functioneert dat dorst signaal niet goed. Dat signaal komt dan veel te laat en soms zelfs helemaal niet. Af en toe krijg je pas dorst als je al 2 procent van je lichaamsgewicht bent verloren. Dat betekent dat je het drinken moet gaan inplannen.

In een deel van de vochtbehoefte kun je voorzien door zo'n 10 minuten voor de training of wedstrijd te drinken. de rest drink je tijdens en na het sporten. Daarbij is het aan te raden om op regelmatige tijdstippen redelijk grote hoeveelheden te drinken; beter ieder kwartier een halve bidon (250mililiter ), dan iedere 2 minuten een klein slokje. Dat heeft meerdere voordelen. Een grotere hoeveelheid vocht passeert de maag sneller en is daardoor efficienter. Bij kleine slokjes, verzamelt de maag het vocht en laat dat langzamer door naar de dunne darm. het vochtverlies wordt zo niet snel aangevuld en de kans dat het vocht gaat klotsen in de maag wordt groter.

watervergiftiging:
watervergiftiging of hyponatriemie is een verstoring van de mineralenbalans in het bloed met een abnormaal lage nattriumconcentratie als gevolg. Dat kan zich voor doen in situaties waarin je veel transpireert en tegelijkertijd veel water aanvult zonder het natriumtekort te compenseren. De literatuur maakt melding van hoofdpijn, misselijkheid, desorientatie, flauwvallen, coma, hersenbeschadinging en zelfs overlijden als gevolg. duursporters die veel zweten en daarbij veel zout verliezen en tegelijkertijd kleiner en wat langzamer zijn hebben een groter risico. vrouwen lopen een groter risico dan mannen. het risico op watervergiftiging kun je verminderen door een klein beetje zout in de drank te doen. aan de meeste kant en klare sportdranken is standaard al wat zout toegevoegd. watervergiftiging komt sporadisch voor en ook nog alleen in heel uitzonderlijk omstandigheden.wanneer je een paar uur sport onder normale omstandigheden en je drinkt en eet voldoende is er geen risico.

dit komt uit mijn sportvoedingswijzer waarin erg veel staat over wat je moet eten en drinken voor, tijdens en na een zware inspanning. erg interessant. voor mensen die geinteresseerd zijn, hier is het isbn nummer: 90-77072-70-5

kon het niet laten om het even over te typen... :-)
Aapjes
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: wo 29 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Episch

vr 8 september 2006, 22:05

Hehe, eindelijk een zinnig antwoord! Zo hoort het!
Gebruikersavatar
banabo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: za 19 augustus 2006, 18:18
Mijn mountainbike: Santos 4.29 Rohloff

za 9 september 2006, 09:31

Ben altijd blij als mensen extra moeite doen voor een ander.
En zoals aapjes al schreef een zinnig antwoord :-q
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8384
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

za 9 september 2006, 10:29

Ik zal mijn drinkpatroon niet veranderen. Hier heb ik geen enkele aanleiding toe. Ipv de geadviseerde liter per uur blijf ik bij mijn systeem wat me nog nooit heeft teleurgesteld. Sterker nog, toen ik met de camelback reed en 2.5 liter meenam voor een tocht van 80 km was ik er slechter aan toe dan nu.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Kolkkie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: za 20 mei 2006, 17:18
Mijn mountainbike: Specialized P2 en Trek 4500 WSD
Contacteer:

za 9 september 2006, 10:35

lantaarnpaal schreef: In een deel van de vochtbehoefte kun je voorzien door zo'n 10 minuten voor de training of wedstrijd te drinken. de rest drink je tijdens en na het sporten. Daarbij is het aan te raden om op regelmatige tijdstippen redelijk grote hoeveelheden te drinken; beter ieder kwartier een halve bidon (250mililiter ), dan iedere 2 minuten een klein slokje.
Ik hou het toch bij mijn gewoonte om regelmatig kleine slokjes te nemen.
Als ik grotere hoeveelheden sportdrank/water drink tijdens het rijden wordt ik er misselijk van.
Mijn persoon heeft last van het 4x/FR/Dirt virus en het is zeer besmettelijk

Never trust a computer you can't throw out a window
Aapjes
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: wo 29 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Episch

ma 11 september 2006, 17:26

Kolkkie schreef:
lantaarnpaal schreef: In een deel van de vochtbehoefte kun je voorzien door zo'n 10 minuten voor de training of wedstrijd te drinken. de rest drink je tijdens en na het sporten. Daarbij is het aan te raden om op regelmatige tijdstippen redelijk grote hoeveelheden te drinken; beter ieder kwartier een halve bidon (250mililiter ), dan iedere 2 minuten een klein slokje.
Ik hou het toch bij mijn gewoonte om regelmatig kleine slokjes te nemen.
Als ik grotere hoeveelheden sportdrank/water drink tijdens het rijden wordt ik er misselijk van.
Dan gaat het kolken, of wat? :roll:
Kolkkie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: za 20 mei 2006, 17:18
Mijn mountainbike: Specialized P2 en Trek 4500 WSD
Contacteer:

ma 11 september 2006, 18:06

Aapjes schreef: Dan gaat het kolken, of wat? :roll:
Het gaat eerst kolken en dan komt het zowat naar boven :tong
Mijn persoon heeft last van het 4x/FR/Dirt virus en het is zeer besmettelijk

Never trust a computer you can't throw out a window
Rudebox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 23:51

di 12 september 2006, 22:07

Overigens, het schijnt dat je lichaam maar maximaal 800ml/per uur kan opnemen. Wat overigens niet inhoudt, dat als je flink dorst hebt, je zo een liter wegtankt in 5 minuten... :tong
When you think we're lost, we're exploring...
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

wo 13 september 2006, 20:17

Een 0,5 liter/uur zou vaak voldoende moeten zijn, of het moet echt heet zijn dan wat meer.
Don't just train... train right.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8384
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

wo 13 september 2006, 20:39

Jeffrey schreef:Een 0,5 liter/uur zou vaak voldoende moeten zijn, of het moet echt heet zijn dan wat meer.
Dat is mijn ervaring ook.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
lantaarnpaal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: di 24 januari 2006, 14:21
Mijn mountainbike: Merida Big nine 7000
Contacteer:

wo 13 september 2006, 20:46

ik zou daarop zeggen dat de hoeveelheid vocht wat je nodig hebt evenredig is aan je gewicht.
Een persoon van 100kg zal zeer waarschijnlijk te weinig hebben aan 500ml per uur, terwijl een persoon van 60kg daar meer dan voldoende aan heeft. datzelfde geldt trouwens ook voor de opname van vocht door je lichaam.

bron: mijn vriendin; ze is dietiste :-)
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8384
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

wo 13 september 2006, 20:51

Kijk, een nieuwe insteek! Zit zeker iets in
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie