Drinken tijdens rit

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Sjappie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 4 augustus 2006, 17:54
Mijn mountainbike: Cube Reaction

Misschien een domme vraag maar kan je ook te veel drinken tijdens een rit. Als ik ga biken (met koersvelo of MTB) zeggen mijn vrienden dat ik te veel drink tijdens een rit (ongeveer 2liter tijdens een tocht van 75km).
Moet ik proberen om minder te drinken of kan dit geen kwaad?

Thanks & greetz
Maartentje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: do 22 juni 2006, 11:34
Mijn mountainbike: Nijmegen

Hmmmm, het verschilt van persoon to persoon hoeveel vocht je nodig hebt. Ik gebruik zelf (op de racefiets) ook ongeveer 1 liter per 40 km. Wanneer ik ga mountainbiken drink ik meestal (logischerwijs) wel meer. Dus gewoon doen wat je zelf lekker vind. Jij merkt wanneer je lichaam water nodig heeft.

Wat vind je er trouwens zelf van???
Sjappie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 4 augustus 2006, 17:54
Mijn mountainbike: Cube Reaction

Weet het eigenlijk niet. Ik heb regelmatig een dorst gevoel tijdens het rijden en tja kan dat niet tegenhouden. Als ik met anderen vergelijk drink inderdaad wel veel meer.
Steelboy
Genius
Genius
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 22:56

te veel drinken is haast onmogelijk, als het echt te veel is pis je het er vanzelf weer uit...
Niklas2
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11 september 2005, 17:13

Het is wel degelijk mogelijk om te veel water te drinken....je zou dan een watervergiftiging kunnen krijgen.
In principe is het vocht in je cellen zoutig (bevat Kalium, Natrium, Magnesium en zo: electrolyten). Door heel veel puur water te drinken ontrek je deze electrolyten aan je cellen en dat is niet goed voor het functioneren ervan.
Dit is grotendeels theorie (schijnt pas echt gevaarlijk te worden na 4 liter puur water), vooral ook omdat mensen meestal wel iets eten tijdens de tijd dat ze zo heel veel water drinken. En dat eten bevat dan weer wel electrolyten.
Wil je alle gedoe voorkomen: gebruik een dorstlesser of doe een snufje zout in je bidons.
Voodoo112
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 288
Lid geworden op: do 11 december 2003, 18:24
Mijn mountainbike: Specialized S-Works

Gebruik sowieso een dorstlesser, daarnaast kan je in de praktijk dus niet teveel drinken, 4 liter, zou betekenen dat je niet meer aan het fietsen bent maar alleen maar aan het drinken.

Alleen omdat je vrienden niet snappen waarom jij meer drinkt betekent niet dat het slecht is.
Full Speed Ahead!
Spijkertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: di 10 mei 2005, 20:13
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Carbon 29
Contacteer:

Twee bidons op 75 km lijkt mij zeker niet te veel. Bij een marathon drink ik zelf ongeveer een bidon (750 ml) per uur leeg.
cyclingteam-thebikestore.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat je vrienden te weinig drinken.
Fiets jij lekker met een liter per 30km ?
Dan gewoon zo doorgaan.

Gaan je vrienden "2x" zo hard, kunnen ze na 75km nog best een rondje van 75km, en jij niet?
Dan terug naar 1 bidon per 75km ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mark & José
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 6 september 2006, 15:22
Mijn mountainbike: Focus Ltd.rocker springs - Trek 4500 sl wsd
Contacteer:

Ik drink ook op de fiets maar dat verschilt nogal tussen water of energy-drink.Het ligt er vaak ook aan wat ik nodig denk te hebben maar wat is eigenlijk het beste??

(ik denk zelf water hihi)

Groetjes José :lol:
Als het niet kan zoals het MOET dan moet het maar zoals het KAN.
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

2 liter tijdens een tocht van 75km? Is eerder weinig dan veel...

Mijn Camelback (2liter) is meestal leeg na 40km
Een gewezen verslaafde
Snijdie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1998
Lid geworden op: do 16 februari 2006, 13:52
Mijn mountainbike: Kona HeiHei en Commencal VIP S
Contacteer:

Inderdaad, als ik een 30 kilometer ga fietsen dan weet ik dat ik minimaal 1,5 liter mee moet nemen. Als het meer wordt gooit ik m'n Camelback helemaal vol. En het is heus niet zo dat ik bij elke boom stilsta :).
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

ook dit is iets wat per persoon/rit/weeromstandigheid verschilt

Tijdens de afgelopen Grand Raid Cristalp op 76 kilometer en 3000 hm'ers maar drie bidonnetjes (750ml) gedronken. Ervoor zorgen dat je daags voor de rit al voldoende drinkt wil ook helpen.
celeron
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 8 september 2003, 18:45
Mijn mountainbike: Grand Canyon Al 8.0 | Fox terralogic | full XT | DT Swiss X 1700 | Formula RX
Contacteer:

Drinken is per persoon verschillend is ook afhankelijk hoeveel je zweet. Bovendien moet je als je veel zweet niet alleen al het vocht aanvullen maar ook de mineralen. Hiervoor is een sportdrank erg geschikt.

Een watervergiftiging waarover eerder werd gesproken komt pas voor als je een liter of 3 per uur drinkt. Dat lijkt me ook wel wat teveel van het goede en ik kan me voorstellen dat je met zulke hoeveelheden drank in je maag ook niet meer optimaal presteert.
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

Steelboy schreef:te veel drinken is haast onmogelijk, als het echt te veel is pis je het er vanzelf weer uit...
http://www.parool.nl/nieuws/2005/JUN/06/bin2.html

Erikje
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Spook E en ik zitten op dezelfde lijn. De dag ervoor en 's morgens veel drinken. Hierdoor heb je de helft minder nodig tijdens het fietsen. Hier in nederland fiets ik makkelijk 80 km toertocht op 2 kleine bidons. Over de weg heb ik afgelopen zomer 175 km gefietst met 2 kleine bidons.
Bij de Cristalp had ik na 70 km niet eens 2 bidons op. op 131 km iets van nog geen 6 bidons.

Dit terwijl ik begin vorig jaar nog 1 L per uur nodig had en dus vanaf 60 km altijd met ongeveer 2.5 L op mijn rug rondfietste en dan moest ik nog bij elke pauze een beker drinken.

Bij mij is de hoeveelheid benodigde drinken dus enorm gedaald door een betere voorbereiding maar ik heb er ook op getraind. Het gebruik van sportdrank zal ook wel invloed hebben. Verder is mijn conditie vele malen beter, ik vraag dus minder van mijn lichaam.

Overigens. Wanneer ik ga spinnen dan ga ik echt volle bak. Er staat dan letterlijk een plas zweet op de vloer en mijn schoenen soppen zo erg dat bij het duwen de druppels zweet eruit gegooid worden. Hierbij heb ik ruim een halve liter per uur nodig. Dit doe ik 2 uur achter elkaar.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie