(chronisch) overbelaste knie(pees)

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
jeroen_rhenen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: zo 24 april 2011, 17:29
Mijn mountainbike: Scott Scale
Contacteer:

alexander1976 schreef:jup wel 178gram en maar te gebruiken tot max 90 kg weeg je meer jammer dan echt voor de sprinters onder ons :P
ik zal je zeggen ik ben blij dat ik 92 kg weeg :lol: zoveel geld voor een paar pedalen dat is toch ziek man :o
When i was born devil said …Oh Shit!!!!Competition…!!! …
alexander1976
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 16:52
Mijn mountainbike: juli 2006 trek 6.0 ex fuel oktober 2011 Storm Conmarant

ja het is ziek maar voor gewichts besparing betaal je gewoon en ze zijn compleet van titanium :P vandaar ook de achtelijke prijs :D
The STORM racing through Schoorl it's The CONMARANT
MOUNTAIN BIKING ISN'T A SPORT IT'S AN ADDICTION
john0416
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 16 april 2012, 08:20

*Hier stond SPAM*
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Daarom heb ik ook de 2ti's :P Iets beter te betalen en nauwelijks zwaarder.

Maar helaas helpt mij dat niet. Heb al heel veel gespeeld met de uitlijning van de plaatjes, maar blessure lijkt toch ergens anders door veroorzaakte te worden. Nu maar eens goed rekken, ook al kom ik al met platten hand op de grond als ik mijn benen kruis en voeten naast elkaar zit.
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
dag
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 28 januari 2012, 00:15
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 29er Carbon 2

Ik heb ook sinds twee maanden last van knie; volgens mij niet conform topic aan buitenkant, maar aan binnenkant rechterknie onder/achter knieschijf. Is begonnen op nwe (tijdelijke) fiets, tevens ook toen nwe schoenen besteld.

Toen klachten opspeelden heb ik lopen puzzelen met zadel en schoenplaatjes. Deze stonden mi ook (helemaal) niet goed. Oorzaak overbelasting? Tevens was frame medium met mijn 1,87m. Daarna heb ik niet meer lopen klooien met instellingen omdat nwe mtb (met large frame) eraan kwam.

Fiets + plaatjes bij LBS laten instellen. Tevens weekje overgeslagen en vorige week 'makkelijk' rondje gedaan. Was pijnvrij en dacht er vanaf te zijn.

Tot gisteren..... Rondje gedaan van 35 km en 750 hoogtemeters door de blubber. Einde rit voelde ik al irritatie en kwam vandaag de trap niet meer op! Baal er flink van.

Na wat leeswerk wilde ik afspraak maken met body2bike (fietsmeting+fysio) maar zitten vol komende 3 maanden! Kan wel woensdag terecht voor voetmeting om schoenplaatjes goed te zetten. Kan dan alvast beginnen met uitsluiten.

Heb thuis hometrainer staan. Kan ik daar met (hele) lichte belasting op fietsen of juist niet? Eerst naar arts, fysio of fietsmeting? Heb geen zin om molen in te gaan, maar wil er snel weer vanaf.

Oh ja reden dat ik denk dat fietsmeting nu het beste is omdat ik na paar dagen gewoon kan hockeyen zonder pijn tijdens of daarna, terwijl kunstgras mi slechter voor knie is dan mtb......
alexander1976
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 16:52
Mijn mountainbike: juli 2006 trek 6.0 ex fuel oktober 2011 Storm Conmarant

het klinkt als verkeerde houding en overbelasting DAG
had je op je oude fiets daar last van ??? heb je het ooit eerder gehad
The STORM racing through Schoorl it's The CONMARANT
MOUNTAIN BIKING ISN'T A SPORT IT'S AN ADDICTION
dag
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 28 januari 2012, 00:15
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 29er Carbon 2

Nooit eerder last van gehad. Ook niet op oude fiets.

Maar ik moet zeggen dat ik sinds okt 2011 weer elke week ben gaan biken + 1 a 2 keer in de week spinnen. Daarvoor studie (lees weinig sporten;)) Toen 2 maanden geleden eerste pijntje voelde ben ik gestopt met hometrainer om knie zoveel mogelijk rust te geven.
alexander1976
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 16:52
Mijn mountainbike: juli 2006 trek 6.0 ex fuel oktober 2011 Storm Conmarant

ik zou stoppen met te veel biken 1 x in de week spinning en de rest rustig zo ligt mogelijk op de hometrainer
klinkt alsof je jezelf niet de tijd geeft te herstellen
The STORM racing through Schoorl it's The CONMARANT
MOUNTAIN BIKING ISN'T A SPORT IT'S AN ADDICTION
Gebruikersavatar
ivover
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 502
Lid geworden op: di 20 februari 2007, 20:47
Mijn mountainbike: Soms wil je ook gewoon wat nieuws

Dag, ik lees nergens krachttraining/Core stability? Fietsen alleen is niet genoeg als je het zo vaak doet.
dag
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 28 januari 2012, 00:15
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 29er Carbon 2

Ik heb me nog niet echt verdiept in core stability. Ga ik eens doen.

Wat ik wel doe is na 50 min warmdraaien op hometrainer is 50 min (= 2 series ;)) krachtoefeningen met dumbbells en buikspieroefeningen. Ik heb geen 'rugbank'. Deze zijn niet zo duur. Hier kan ik nog naar kijken.

Heb jij ervaring met, of info over core stability?
Gilo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: di 4 mei 2010, 17:26
Mijn mountainbike: Scott 29 Pro Carbon xl

Over core stability is ontzettend veel te vinden. TVM schaatsploeg zegt dat dit de basis is van het grote succes van Sven Kramer. Benen kunnen pas echt kracht leveren als de rompstabiliteit optimaal is. Sterke benen en een 'slap lichaam' klinkt ook niet erg logisch toch. Je moet alles trainen.

Een rugbank heb je zoals het woord 'core stabiliteit' al beetje doet vermoeden, echt niet nodig. Je kunt alleen met je lichaam eigenlijk alle oefeningen wel doen. Nadruk ligt hierbij op de rug/onderrug/buik/schuine buikspieren. Daarnaast kun je voor je armen oefeningen doen om de triceps sterker te maken. Dit kan al met een stoel/badrand of tafel.

10 min. op een dag kan al veel verbeteren. Vergeet overigens je lenigheid niet. Hamstrings etc die te kort zijn kunnen de pedaalslag verslechteren en pijn in rug etc veroorzaken.
Gebruikersavatar
ivover
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 502
Lid geworden op: di 20 februari 2007, 20:47
Mijn mountainbike: Soms wil je ook gewoon wat nieuws

Ik heb een Bosu ball aangeschaft voor thuis en doe 1x per week de core stability oefeningen (http://www.askthetrainer.com/bosu-ball-exercises/" onclick="window.open(this.href);return false;). 1x per week ga ik naar de sportschool om specifiek krachttraining te doen en 1x per week volg ik een les pilates. Pilates klinkt als iets wat vrouwen doen en dat klopt ook. Van de 10 mensen in de les zijn er 9 vrouwen en ben ik de enige man. Vergis je er niet in wat je kunt hebben aan deze lessen. Pilates oefeningen doe je met name vanuit je buik en rugspieren. Een ideale aanvulling dus. Ik heb er een positief resultaat bij en daar gaat het om. Ik merk ook dat ik sterker wordt en dat het resultaat heeft tijdens het fietsen en met name bij mijn knie blessure.

Vroeger (voor mijn knie klachten), was ik nooit bezig met de rest van mijn lijf en ging het het er mij om om zoveel mogelijk uren op de fiets door te brengen om beter te worden. Luister naar je lichaam, gun het rust wanneer het dat vraagt, en werk aan je algehele conditie van je totale lichaam.
dag
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 28 januari 2012, 00:15
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 29er Carbon 2

Gisterenavond hier geweest:

http://www.body2bike.com/NL/index_nl.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Optimale positie schoenplaatjes zijn per voet uitgemeten en aangepast. Ook fijne en goede uitleg erbij gehad. Wat mij achteraf opvalt is, dat mi een professionele LBS, te veel laat liggen mbt een goede individuele fit van het schoeisel. Maar goed, ik ben nu zover geholpen.

Gelukkig is er toch nog plek op korte termijn (11/2 week) in de agenda gekomen voor de complete bikefitting. Dit is iig mijn vertrekpunt om de klachten te lijf te gaan. Ik zal mijn ervaring hierna verder delen.

Tevens nu actiever aan de slag met mijn 'core stability'.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5583
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Even een update en korte samenvatting.

Vorig jaar september voor het eerst last gekregen van het frictiesyndroom aan mijn rechterknie. Ik liep toen ongeveer 3 x per week 15 km. Beetje geminderd met lopen maar de pijn kwam steeds eerder opzetten. heb in oktober mijn 1e mtb gekocht om mijn trainingen wat af te wisselen. In het begin ging het goed maar ik ging al snel veel kilomters op de mtb maken met het gevolg dat ik steeds sneller last kreeg en nu ook aan mijn linkerkniee. Daarna 4 weken totale rust gehouden. Weer begonnen met sporten maar geen verbetering. Weer 4 weken rust en ook nu geen verbetering.

Volgende stap de fysiotherapeut. Die vertelde mij wat ik al lang wist. Frictiesyndroom tgv overbelasting. Specifiek programma gevolgd van 6 weken en ik moest nu toch echt pijnvrij zijn. Trainingen weer langzaam hervat maar kreeg al snel weer last van mijn rechterknie. Verspilde moeite dus.

Wanhoop behoorlijk nabij totdat ik op diverse hardloopfora over het homeopathische middel TRAUMEEL las.
Baat het niet dan schaad het niet. Busje van 50 tabletten gekocht, kuurtje van 2 weken. Ik ben nu pijnvrij!!! Kan alweer zonder moeite 45 min harlopen en 1,5 uur biken.
Koenta
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 361
Lid geworden op: zo 28 augustus 2011, 21:33
Mijn mountainbike: Ghost AMR 7500

Is het probleem nu aangepakt of alleen de pijn bestreden?
Wat ik bedoel, wat is de kans dat je de kwaal weer terug krijgt.
Ik ben zelf ook gevoelig voor overbelasting/irritatie van de pees aan de zijkant van de knie.
Na behandeling bij de Fysio is alles redelijk onder controle, maar bij meer dan 50 km komt nog een lichte irritatie.
Veel beter dan eerst maar het blijft een sluimer dingetje.
Hoe lang ben je nu weer aan het sporten na deze kuur?
Plaats reactie