.

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Ronner
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 8 oktober 2006, 21:02

.
Laatst gewijzigd door Ronner op do 6 augustus 2020, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Nog een optie; spinnen in een sportcentrum. Is in elk geval gezelliger en het resultaat is waarschijnlijk ook beter.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
SnelleJonge
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11

byorka schreef:Nog een optie; spinnen in een sportcentrum. Is in elk geval gezelliger en het resultaat is waarschijnlijk ook beter.
Bovenstaande is zeker de beste optie, thuis op een Tacx of spinningbike is errug saai kan ik je uit ervaring vertellen.
Ronner
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 8 oktober 2006, 21:02

.
Laatst gewijzigd door Ronner op do 6 augustus 2020, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Ronner schreef:En met een trainer thuis is het gemakkelijker om toch even daarop te gaan zitten.
Zorg voor een vrouwelijke trainer!
SnelleJonge
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11

Ronner schreef:Maar dat is ook het probleem, vaak laat thuis. Daardoor geen tijd meer om naar de sportschool te gaan. En met een trainer thuis is het gemakkelijker om toch even daarop te gaan zitten.
Andere baan zoeken? Ik ben "Rijksambtenaar" en heb zeeen van tijd :tong
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

om weer terug ontopic te gaan:

ik heb onlangs een tacx swing aangeschaft, hier kun je echt goed op trainen alleen moet je het wel leuk voor jezelf maken, muziekje/dvd-tje aan , het vrouwtje die je komt aanmoedigen en je bidonnetje komt geven etc..
maar qua zwaarte van de training heb je genoeg aan een goede tacx ( de swing kan tot 400 watt en dan slipt ie pas door, en dat is veel).ook de stabiliteit is goed , je kan alleen niet staan..
Hiet komt dan weer een voordeel voor een spinningbike , je kan wel staand trainen en hierdoor wellicht nog iets meer de beest uithangen.. nadeel , hij is groot , zwaar , en stukken duurder dan een gemiddelde tacx..

dus ik zou voor de tacx gaan..
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Kun je niet staan???? Is ie niet stabiel genoeg.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

byorka schreef:Kun je niet staan???? Is ie niet stabiel genoeg.


op een tacx bedoel je,

ik ga niet als een gek staand trappen , hij kan het wellicht wel aan .. maar voelt toch allemaal een stuk minder dan staand op een spinningbike..

ook vraag ik me af in hoeverre dit schadelijk is voor je frame, je krijgt toch torsie krachten die je normaal op de weg niet in deze mate hebt omdat je dan niet vast zit ..( dit is meer speculeren)
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik weet wel dat normale clickpedalen niet geschikt zijn voor spinningbikes omdat ze de krachten niet afkunnen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

yves schreef: ook vraag ik me af in hoeverre dit schadelijk is voor je frame, je krijgt toch torsie krachten die je normaal op de weg niet in deze mate hebt omdat je dan niet vast zit ..( dit is meer speculeren)
Schijnt geen kwaad te kunnen.
De krachten die je op de weg er op zet zijn ook heel erg groot.
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

byorka schreef:Ik weet wel dat normale clickpedalen niet geschikt zijn voor spinningbikes omdat ze de krachten niet afkunnen.
Op onze sportschool zijn er in 2 jaar pas 2 versleten... dus dat valt reuze mee... (en die 2 waren niet eens van de instructeur bikes...)

En deze is voor Yves:
http://www.fiets.nl/forum/search.asp?se ... mit=Zoeken

Erikje
Gos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: vr 7 april 2006, 22:43
Mijn mountainbike: is mooi!!!!

Andere baan zoeken? Ik ben "Rijksambtenaar" en heb zeeen van tijd
Ja, ik ook. Dat betekent voor mij overdag lekker fietsen als anderen lekker de centen aan het verdienen zijn! Heerlijk dat ambtenarenleven.

Maar goed, on topic. Ik zou gaan voor de Tacx, waarom? Omdat een goede spinningfiets veel duurder is!
Van het kopen van mijn EPIC heb ik spijt, spijt dat ik hem niet eerder heb gekocht!!
frankx
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 14:55
Mijn mountainbike: Van Tuyl

Ik heb een tacx. Gaat prima. TV voor je neus of muziekje op en lekker trappen.
Maar alleen met de tacx ben je er niet.
Advies, neem ook een speciale trainings band (van tacx of continental). Je standaard MTB banden slijten anders heel hard en de gehele buurt kan meegenieten van de herrie. Een profielband geeft nogal wat herrie.
remco d
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 3 april 2005, 20:31
Mijn mountainbike: kona

E. schreef:Ik heb geen ervaring met tacx, maar wel met spinning in de sportschool en dat is dat je echt 1 a 1,5 uur lekker tekeer kan gaan.
Nadeel is wel dat je je trianingszones uit het raam kan flikkeren omdat (ik tenminste) een minimale hartslag van rond de 180 heb tijdens spinning terwijl mijn maximum ongeveer 198 is. Redelijk hoog dus 8)
ik wil ook 2x 1 uur gaan spinnen in de week, wat bedoel je precies met zones die je weg kunt flikkeren?
Plaats reactie