vermogen bij inspanningstest?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Nootje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 11 mei 2007, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Nerve XC 7.0

Volgens mij vergelijken sporters zichzelf met elkaar in wedstrijden. Het zijn om diverse redenen lang niet altijd de rijders met het hoogste vermogen die er met de winst vandoor gaan.
Sunnyboy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1348
Lid geworden op: zo 16 april 2006, 12:09
Mijn mountainbike: BergjeOp, BergjeAf

Eind augustus bij een SMA in de buurt een sportonderzoek laten houden.
Ik heb de test laten doen nadat ik praktisch twee jaar niet actief aan sport heb gedaan, maar juist weer intensief aan sport wil gaan doen.
(Spinning en MTB' en)

M'n leeftijd: 51+
Lengte: 183,7 cm.
Gewicht: 73,1 kg.
Vet%: 19,9 De norm vet% voor uw leeftijd en geslacht is: 18.5 - 23%

Longfunctieonderzoek en ECG
Vitale capaciteit: 4,68 liter = 96% t.o.v. de norm
1 seconde waarde: 4,35 liter = 112% t.o.v. de norm
Peak Flow: 9,82 liter/sec. = 107% t.o.v. de norm
Conclusie longfunctie: normaal

Inspanningsonderzoek
Fietsergometertest met opklimmend wattage van 1/4 van het lichaamsgewicht per minuut.
Aanvangswattage: 1 watt per kg lichaamsgewicht
W-max: 273 Watt, 9 seconden.
Watt per kg: 3,52
Max. hartslag: 187 slagen / min.
VO2-max: 43,2
Conditie: zeer goed

Dus ondanks dat het wattage laag lijkt in vergelijking met wat ik eerder in het topic las van iemand die 500+ heeft
is de conclusie van de sportarts dat mijn conditie "zeer goed" is.

Ik denk ook dat we niet moeten vergeten dat de gemeten waarden worden vergeleken met (ongetrainde) mensen van mijn leeftijd.
Iemand van 35 of 40 jaar rijdt mij er dus gewoon uit!

Interessant lijkt het mij ook om na een jaar weer aan sport te hebben gedaan, een onderzoek te laten doen om te kijken wat het effect van regelmatige sportbeoefening is op o.a. longfunctie en kracht cq vermogen.
Bedankt voor het lezen, hou het leuk en Let's Ride!
Marinovitsch
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: do 4 oktober 2007, 11:14
Mijn mountainbike: Scott Scale 50 2008

Erikje schreef:
timvandoorn schreef:Mijn gegevens van de test: Vo2max 5200 ml/min, vermogen 450 Watt, omslagpunt Hf 170, max hartslag Hf 186 (hoogste tijdens mtben 187), lichaamsgewicht 87,5kg lengte 1,90 meter
De test werdt uitgevoerd als volgt: beginnen met 100 Watt en elke twee minuten 25 watt erbij net zolang tot het zwart wordt
Ja hoor, beetje posen met je specs en dan je leeftijd vergeten... :tong

Afgelopen maandag geweest in Drachten bij SMI,

Leeftijd: 37 jaar (half jaar geleden 37)
Gewicht 90,5 (half jaar geleden 95,5)
Lengte 1,78 m (half jaar geleden 1,78m)
Vermogen 375 Watt (half jaar geleden 365)
Omslagpunt Hf 175 (half jaar geleden 166)
Max Hf 190 (half jaar geleden 180)
VO2Max 4240 = VO2max 47 (half jaar geleden 43)

Zelfde arts, zelfde apparatuur, oftewel, mega vooruitgang voor mij....

Erikje
Leuk hoor om al deze testresultaatjes te lezen, al zijn er een paar bij waar ik ernstig m'n twijfels over heb.

Volgens mij kan je Hf max niet hoger worden in de loop der tijd, hooguit lager, dus de resultaten van Erikje zijn twijfelachtig op dit punt, mogelijk de eerste keer niet goed bepaald.

Verder zie ik echt enorm hoge max vermogens, waar menig profrenner jaloers op is......een vermoge van 450 Watt komt lelijk in de buurt van het vermogen van ene Joost Postuma. :~
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 methodes gevonden die niet werken.
Marinovitsch
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: do 4 oktober 2007, 11:14
Mijn mountainbike: Scott Scale 50 2008

Leuk artikel over het vermogen van profrenners

http://www.ad.nl/sport/article2053978.ece
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 methodes gevonden die niet werken.
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

Marinovitsch schreef: Leuk hoor om al deze testresultaatjes te lezen, al zijn er een paar bij waar ik ernstig m'n twijfels over heb.

Volgens mij kan je Hf max niet hoger worden in de loop der tijd, hooguit lager, dus de resultaten van Erikje zijn twijfelachtig op dit punt, mogelijk de eerste keer niet goed bepaald.

Verder zie ik echt enorm hoge max vermogens, waar menig profrenner jaloers op is......een vermoge van 450 Watt komt lelijk in de buurt van het vermogen van ene Joost Postuma. :~
HF max kan vorige keer lager bepaald zijn doordat hij door vermoeidheid niet hoger kwam. Kan zijn dat hij nu beter getraind is waardoor hij het protocol beter kan volbrengen (of beter uitgerust).

Max vermogen is afhankelijk van het protocol. Bij een kort snel oplopend protocol kom je vaak veel hoger uit dan bij een lang langzaam oplopend profiel (ga er maar vanuit dat veel mensen hier een wat korter profiel hebben dan de jongens van de Rabo, doel en middelen zijn ook vaak wat anders, appels en peren dus).
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Vandaag ook weer een maximaaltest gedaan. Test duurde zo'n 30 minuten, exacte gegevens krijg ik nog.

Maximaal: 5,6 W/kg (was 5,0 W/kg)
Omslagpunt: 4,5 W/kg (was 4,0 W/kg)

Sinds januari dit jaar toch aardig wat progressie :) Wordt volgend jaar dik in de top 50 van de RWP :evil: :lol:
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
jnieuwelaar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: do 26 oktober 2006, 10:56
Mijn mountainbike: merida matts sport 500

Ik heb toevallig gisteren nog een conconitest gedaan.
Omslagpunt: HF 183
Maximale HF: 193

Maximale wattage: 440 (5,5W/kg)
Wattage bij omslagpunt: 380 (4,75W/kg)

Hiermee ga ik dus aan het rekenen!
maori
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3320
Lid geworden op: do 4 januari 2007, 22:05
Mijn mountainbike: Eentje met grote wielen.sworks voor op de weg

Januari dan ben ik aan de beurt ben benieuwd :wink:
Ka Nui Te Mamae,Ka Nui Hoki Taku Aroha.

Whining is for Soccerplayers...Pain is for Cyclists
timvandoorn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 20 september 2005, 16:51
Mijn mountainbike: Batavus B1
Contacteer:

Marinovitsch schreef: Leuk hoor om al deze testresultaatjes te lezen, al zijn er een paar bij waar ik ernstig m'n twijfels over heb.

Volgens mij kan je Hf max niet hoger worden in de loop der tijd, hooguit lager, dus de resultaten van Erikje zijn twijfelachtig op dit punt, mogelijk de eerste keer niet goed bepaald.

Verder zie ik echt enorm hoge max vermogens, waar menig profrenner jaloers op is......een vermoge van 450 Watt komt lelijk in de buurt van het vermogen van ene Joost Postuma. :~
Ik kan nog wel hoger als 450, want de ik moest een half jaar wachten toen ik belde naar Papendal, daardoor werd de test pas na de winter uitgevoerd, terwijl ik altijd op mn piek zit net na de zomer. De sportarts in Papendal gaf een dat ik met mn anaerobe vermogen ook dicht tegen de nederlanse profs aanzat. Hij adviseerde mij door te gaan waar ik mee bezig was en gaf wel het advies om af en toe wat langer te fietsen in de lage zones. Ik fietste vaak max 1 á 1,5 uur en dan telkens bij en over het omslagpunt.
Trainde die tijd bijna net zoveel als prof 8) Bijna elke dag fietsen en twee keer per week krachttraining met de benen, full squat met 80 kg, leg press 260 kg, deadlifts 100 kg, leg extensions 50 kg allemaal 3 keer 10 strikte herhalingen. Kijk en dan is het echt niet gek als je een piekvermogen van 450 watt levert op de fiets. Had trouwens een rustpols van 44 s/min.
Het zegt trouwens niet zoveel over je aerobe vermogen, wat belangrijker is bij fietsen. Dit zat ook wel snor bij mij, maar dat ben ik de afgelopen jaren wel meer gaan trainen door langere ritten 2 á 3 uur te maken.

Misschien als je bovenstaande leest dat je het begrijpt. Een gemiddelde mtber zal het niet snel halen, maar met een schema zoals hierboven is zo'n piek écht wel haalbaar.
There is a first time for everything.. thats why we live in this world! R.C.
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

timvandoorn schreef:Bijna elke dag fietsen en twee keer per week krachttraining met de benen, full squat met 80 kg, leg press 260 kg, deadlifts 100 kg, leg extensions 50 kg allemaal 3 keer 10 strikte herhalingen.
Dat is dus: (80 + 260 + 100 + 50)*10*3 = 14.7 ton. Maximale vermogen per kilo is dus weinig tot zeer weinig. Ik zelf doe sowieso niet per tonnage, heb dus maximaal per kilo veel tot zeer veel vermogen.

8)
timvandoorn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 20 september 2005, 16:51
Mijn mountainbike: Batavus B1
Contacteer:

mtbpie schreef:
timvandoorn schreef:Bijna elke dag fietsen en twee keer per week krachttraining met de benen, full squat met 80 kg, leg press 260 kg, deadlifts 100 kg, leg extensions 50 kg allemaal 3 keer 10 strikte herhalingen.
Dat is dus: (80 + 260 + 100 + 50)*10*3 = 14.7 ton. Maximale vermogen per kilo is dus weinig tot zeer weinig. Ik zelf doe sowieso niet per tonnage, heb dus maximaal per kilo veel tot zeer veel vermogen.

8)
Ben benieuwd naar jouw piek qua vermogen, die moet wel gruwelijk zijn (zoniet tandwielvernietigend cq ketting-kapot-trekkend) met jouw gewicht van circa 90 kg, en dan ook maximaal vermogen zegt te leveren per kilo.. 8)
There is a first time for everything.. thats why we live in this world! R.C.
Digital P
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 17 september 2007, 19:07
Mijn mountainbike: Cannondale Rush 600; Gazelle HeavyDutyNL
Contacteer:

Ja hoor, je kan erop wachten.
Bij gebrek aan goed weer om ons buiten te kunnen meten met anderen is dit "wie heeft de grootste" topic weer tot leven gekomen.
Ik stel voor; alle leden op tafel en op gelijke lengte afhakken, zijn we van die discussie ook af en kunnen we bezig zijn met dat wat ons bind. Mountainbiken.....
De man die het wiel uitvond was een idioot.
De man die de andere drie uitvond een genie.

[Sid Ceasar]
timvandoorn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 20 september 2005, 16:51
Mijn mountainbike: Batavus B1
Contacteer:

oh nee joh, mag toch wel een beetje lol hebben,
ben net nog het bos in geweest (ben niet zo'n mooi-weer-fietser) met wat bikers even heerlijk over de paden gevlogen :P dit seizoen is juist heerlijk, lekker koude frisse lucht inademen met volle teugen en dan maar knallen; miammie :-q
There is a first time for everything.. thats why we live in this world! R.C.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Digital P schreef:Ja hoor, je kan erop wachten.
Typisch, want daarmee komen ook altijd de "criticasters" uit de berging rollen ;)

Ik kan de bal natuurlijk terugkaatsen, maar we kunnen ook weer on topic gaan natuurlijk.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
timvandoorn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 20 september 2005, 16:51
Mijn mountainbike: Batavus B1
Contacteer:

tati schreef:
tati schreef:Testresultaat eind mei (wordt weer eens tijd voor een nieuwe)
Gedaan bij top vorm in gemert

...quote]

Gisteren weer een maximaaltest gedaan, was flink wat vooruitgang te zien na mijn vorige test. max vermogen 455 watt vermogen bij omslagpunt 380 watt max hartslag 192 rusthartslag 51. (rest van de waarde's weet ik niet uit mijn hoofd, zie ik wel na de pasen in de bus liggen samen met mijn trainingsschema)

..
:o zat vandaag is even rustig terug te bladeren, maar wat me opeens erg opviel is een wattage van 380 watt bij het omslagpunt, dit vind ik echt giga hoog bij jou Tati.
Mag ik vragen hoeveel en hoe je precies traint?
There is a first time for everything.. thats why we live in this world! R.C.
Plaats reactie