Haarnestcyste / Sinus Pilonidalis

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
synx666
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 20 juni 2010, 12:09
Mijn mountainbike: rolt graag

Lees toch veel over niet genezende wonden, gewoon uit nieuwsgierigheid. Jullie hebben wel echt 3 a 5 weken rust gehouden? Als je wond dicht was en weer open gaat dan ga je te snel weer aan de gang. Rust is echt belangrijk bij dit soort operaties. Als het na 4 weken niet geheel dicht is en je gaat dan aan het werk dan is de kans groot dat het nooit dicht zal groeien. Totdat je weer echte rust neemt ;)
DopeMan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: za 5 augustus 2006, 18:12

synx666 schreef:............Als je wond dicht was en weer open gaat dan ga je te snel weer aan de gang. Rust is echt belangrijk bij dit soort operaties......
Bovenstaand klopt niet aangezien men (over het algemeen) de wond secundair laat dicht granuleren. Hetgeen inhoudt dat de wond post-operatief niet chirurgisch gesloten wordt maar vanzelf dicht moet groeien middels littekenweefsel. Het wel of niet houden van rust heeft hier nauwelijks tot geen invloed op.

Wat betreft de VAC-therapie weet ik niet zeker of dat veel toegevoegde waarde heeft. Die therapie is enerzijds gebaseerd op het 'wegzuigen' van pus en andere rotzooi, en anderzijds (en met name!) gebaseerd op het 'prikkelen'/stimuleren van de wondbodem tot regeneratie wanneer er een avasculaire of necrotische wondbodem is.
Voor zover ik weet, stoppen wij altijd de VAC-therapie wanneer er een mooi rode en vitale wond is (aangezien je dan ervan uit mag gaan dat de genezing/regeneratie dan zelf plaats zal gaan vinden).

Succes met herstel!
Lara25
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 28 augustus 2010, 07:19

Hallo allemaal,

hier weer nep biker! Ik fiets wel elke dag naar m'n werk
hopelijk telt dat ook een beetje?
Ik moet zeggen dat ik ontzettend veel aan dit forum hebgehad de afgelopen week!
Dankzij dit forum ben ik na 4 dagen van pijn al naar de huisarts toe gegaan
Dankzij dit forum ben ik daardoor binnen en week geopereerd!
Op dit moment lig ik nog in m'n bed, slapen lukt niet echt dus ik dacht laat ik hier
eens een bericht gaan plaatsen ipv alleen maar te lezen!
Gistermiddag ben ik door de chirurg geopereerd, nadat er met een spuit vocht uit gezogen was
kreeg ik de keuze, plaatselijke verdoving (met toch wel wat pijn) of 6 uur wachten en dan
onder narcose de operatie.. Toen als echte bikkel (held op sokken eigenlijk) toch gekozen voor
plaatselijke verdoving.. De verdoving deed uiteraard het meest pijn maar hij was wel na 5 min al klaar!
Dankzij dit forum nog wat praktische vragen kunnen stellen aan de chirurg waar hij vrij bot en korta op
reageerde.. Mijn wond is ongeveer zo groot dat je er met een volwassen (mannen) duim in zou kunnen
dus dat valt mee in vergelijking met de verhalen hier.. Toch kijk ik er tegenop om straks het verband er
af te moeten halen en te gaan douchen... Wil het eigenlijk nog niet zien :S

nog even een Paar vraagjes aan de deskundigen:
- volgens de chirurg moest ik zoveel mogelijk op mijn rug liggen de aankomende dagen, maar zelfs met
Pijnstillers is dit erg pijnlijk, heeft iemand anders dit ook meegekregen als advies? Het klinkt niet logisch..
- daarnaast hoef ik zelf niets met de gaasjes te doen, als ze eruit vallen dan moet ik het maar gewoon zo laten..?
Hier lees ik van iedereen 3x per dag verschonen en die van mij moeten blijven zitten tot maandag en als ze eruit vallen hoef ik er niks nieuws in te doen, zou dit komen omdat mijn wond niet zo groot is, of faalt de chirurg hier in advies geven?
- hoe lang heeft het bij de meeste mensen geduurd voordat je weer een beetje normaal kon functioneren?
(mijn vader trouwt over 7 dagen.. Daar wil ik wel bij kunnn zijn!)

alvast bedankt voor de reacties :)
DopeMan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: za 5 augustus 2006, 18:12

Ik kreeg bij ontslag Mesalt gazen mee die ik 2-3x per dag moest vervangen (na de wond uitgespoeld te hebben onder de douche). Na de eerste week kreeg ik Aquacell gazen (check voorgaande berichten). Waarom jij hierin ander advies hebt gekregen weet ik niet, maar mij wond was aanzienlijk groter dan die die jij beschrijft.
Ik heb de eerste dagen/week op een binnenband van kruiwagenwiel gezeten omdat het zitten (en met name het overeind komen) toch behoorlijk gevoelig was. Liggen was opzich goed te doen aangezien er dan ook niet echt druk komt in het operatie gebied.
Na enkele dagen kon ik alweer redelijk functioneren. Maar zoals gezegd deed met name het overeind komen vanuit liggen en het 'lui achterover leunen' met je rug pijn. Verder eigenlijk prima gegaan.

Beterschap en succes!
Frenkie64
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 maart 2010, 12:51

moepsie schreef:Hallo allemaal,
Hier weer even een berichtje van mij!
De wond is nog steeds niet dicht dus vanaf nov 2009,het blijf t zo'n tot 4 cm.
Gisteren weer naar de wondverpleegkundige en de chirurg geweest maar ze snappen niet waarom het niet dicht wil.
Vandaar dat ik vandaag weer naar een andere chirurg moet om het opnieuw te laten beoordelen.
Ik had op internet iets gelezen over V.A.C Therapy is daar bij jullie iets over bekend?
Er gaat dan een sponsje in de wond met een slang er aan die de wond naar elkaar trekt en vervolgens de troep uit de wond haalt, klinkt goed toch?
Ik zit dus in exact de zelfde situatie als jij.
Ik ben ook in November geopereerd en bij mij is de wond nog 3,5 cm en wil niet dicht.
Alleen heb ik in November vorig jaar meteen vanaf de operatie een VAC pomp op de wond gehad. Dit heeft de eerste maand ontzettend veel nut gehad (wel erg pijnlijk), maar in deze periode ging de wond erg snel dicht. Bij mij is het mis gegaan toen er met Aquacell gewerkt werd. Hierdoor is er wild vlees ontstaan en dit is enkele malen met zilvernitraat aangestipt. Dit heeft er voor gezorgd dat de genezing nu bijna stil staat. Volgende week komt operatie 4.
synx666 schreef:Lees toch veel over niet genezende wonden, gewoon uit nieuwsgierigheid. Jullie hebben wel echt 3 a 5 weken rust gehouden? Als je wond dicht was en weer open gaat dan ga je te snel weer aan de gang. Rust is echt belangrijk bij dit soort operaties. Als het na 4 weken niet geheel dicht is en je gaat dan aan het werk dan is de kans groot dat het nooit dicht zal groeien. Totdat je weer echte rust neemt ;)
Zoals hierboven beschreven, ik heb ongeveer een maand (33 dagen) bijna alleen in bed gelegen met een VAC pomp op de wond. Wond was toen nog een kleine 10 cm, maar erg ondiep. Hierdoor kon er niet verder gegaan worden met de VAC pomp. Na 6 maanden en ongeveer 1 cm per maand dicht groeien is het bij mij dus opgehouden met genezen (voor de derde keer op rij na ongeveer 8 maanden is het nu gestopt met dicht groeien). Volgende week wordt er een rand van de wond weg gesneden en dan wordt het dicht gemaakt. Hopelijk ben ik dan een keer van dit gezeur af (morgen 26 maanden bezig, volgende week dus 4e operatie).
Lara25
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 28 augustus 2010, 07:19

Zo, gisteren zowaar alweer paar uurtjes op mijn werk geweest!
Nadat maandag het gaas uit de wond werd gehaald voelde ik me stukken beter.. De laatste pijn die ik nog had bij
het zitten en liggen werden veroorzaakt door het gaasje in de wond.
Gisteren (dinsdag 4 dagen na de operatie) nog maar 1 pijnstiller op en 3 uur wezen werken!
Dus wat pijn betreft gaat het veeeeel beter!
Behalve het spoelen :S sinds het gaas eruit is is het spoelen van de wond echt flink doorbijten, de "verplichte" 5 min. per douchebeurt spoelen lukt me echt niet.. Ik denk dat mijn record nu op 30 sec staat, ik hoop maar dat al het water wat er verder om door en overheen gaat ook effect heeft! De douchekop op de wond is nu echt nog te pijnlijk om 5 min à 10 min. vol te houden!
Ik vroeg me daarom ook af of je ook zou kunnen spoelen door in een teiltje water te gaan zitten? Of zit je dan teveel in de viezigheid? Want naspoelen onder de douche klinkt al stukken beter dan "de douchekop"
;)

Al met al heb ik het idee dat ik tot nu toe erg mazzel heb gehad! Ik wacht alleen nog even met fietsen, verder doe/kan ik bijna alles weer! :)
Frenkie64
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 maart 2010, 12:51

Bij deze heb ik geloof ik het meest wonderbaarlijke verhaal va de maand.
Vier weken geleden was besloten dat ik weer geopereerd zou worden. Toen ik afgelopen maandag mijn vorige bericht stuurde was ik ook nog steeds in die veronderstelling. Maandag avond stond ik onder de douche, en wilde toch eens weten hoe groot de wond nog was. Aangezien ik deze zelf neit kan zien was ik wat aan het voelen. Tot mijn verbazing kon ik de wond niet vinden. Meteen het ziekenhuis gebeld met de vraag of ik dit snel kon laten controleren, want als ik niet onder het mes moet wil ik dit zeker niet doen. Gisteren kon ik al terecht bij de wondverpleegkundige die er ook al twee jaar bij is. Zij stond er ook versteld van wat er aan de hand was. In de drie en een halve week sinds er besloten was om te gaan opereren is bij mij ook de thuiszorg opgezegd. Dit betekende dat er geen secundair verband meer in de wond gedaan werd. Ik spoelde het zelf wel dagelijk, en deed er zelf een nieuwe pleister op. Hierdoor heeft de wond schijnbaar de ruimte gekregen om weer te gaan genezen. Ik ben dus in het ziekenhuis gisteren 100% gezond verklaard! En dat terwijl er dus al een operatie gepland stond.
In mijn geval is het dus zo geweest dat alle dingen als Cutimed Sorbact, Hyalofil, Promogram, etc. er alleen voor hebben gezorgd dat de wond open bleef.

Na exact 26 maanden ellende kan ik dus nu eindelijk weer verder gaan met mijn leven. Ik hoop dat jullie op een gegeven moment ook dit mogen ervaren. Ik kan het zelf alleen nog niet geheel geloven.
synx666
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 20 juni 2010, 12:09
Mijn mountainbike: rolt graag

Gefeliciteerd! Toch raar hoe dat zo opeens kan gaan.
Lara25
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 28 augustus 2010, 07:19

Vandaag weer controle gehad en de wond is al bijna dicht!
Over 2 weken nog één keertje terug maar dan is het (voorlopig in ieder geval) helemaal voorbij :)
star
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 20 september 2010, 23:15

hallo mensen

ik merk dat dit topic redelijk inactief is maar ik heb toch de behoefte om mijn verhaal te doen...

ik ben 19 jaar van turkse afkomst en ik ben zwaar behaard. ik ben voor de 2e keer geopeerd aan mijn wond. ik wordt er letterlijk niet goed van. ik ben wel blij om te lezen dat ik niet de enige ben in nederland met dit probleem. ik had ergens gelezen dat 26 van de 100.000 mensen met dit probleem rondlopen. had ik dit geluk maar met de lotto.

maargoed, vandaag dus geopereerd in eindhoven. , lekker geslapen, ruggeprik gehad, wakker geworden op de operatietafel en zelfs gepraat met de chirurg. ik ben wel al vergeten wat het onderwerp was. daarna kon ik rustig slapen en toen ik wakker werd heb ik zelfs met de persoon naast mij gekletst. hij was surinaams en gelukkig kon ik nog wel lachen met hem.

ze hebben voor nu de wond afgeplakt en ze zeiden tegen mij dat ik over 2 dagen terugmoest komen en in de tussentijd NIET douchen (!!). wel kan ik mn hoofd wassen dus dat scheelt. het irritante is dat ik hbo doe en verplichte lessen heb maar ik heb wel een bewijs geregeld dat ik in het ziekenhuis was.

nu loop ik de stressen omdat ik net naar de wc ging om te plassen en toen ik mijn trainingsbroek weer omhoog trok, zag ik op de grond spettertjes bloed. ik werd ff duizelig en paniekerig maar dat hoort erbij denk ik. ik moet nu tot de controle over 2 dagen, elke ochtend middag en avond een ibuprofen nemen. ik hoop dat alles goed komt en zodra ik meer weet ga ik echt achterna hoe het zit met die recidieve sh*t. een laserbehandeling zou ik op dit moment een moord voor doen maar nadat ik op het internet het een en het ander heb opgezocht wordt dit NIET verzekerd. wat een onzin vind ik dat. zonder een laserbehandeling kan ik misschien wel jaren terugkomen. maarja ik zie wel hoe het loopt... iedereen met dit probleem wil ik 1 advies geven; geef het niet op en ga niet stressen. er zijn VEEEEEEEEEL ergere aandoeningen dan deze sinus. denk maar aan een kanker oid.
Frenkie64
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 maart 2010, 12:51

Hallo Star,

ik herken veel van wat je hier vermeld. Wat ik vreemd vind is de bloedspetters bij het plassen. Zit er geen verband meer op de wond? Of is dit niet goed afgeplakt waardoor het lekt? Mocht je twijfels hebben, neem dan contact op met het ziekenhuis. Ga niet wachten tot je op controle moet komen. Ik weet verder ook niet of je iets als thuiszorg hebt, maar die zouden je ook verder kunnen helpen.

Wat betreft de ontharing, ik ben zelf op het moment aan het uitzoeken waar ik dit ga laten doen. Ook mijn verzekering dekt dit standaard niet, maar ik moet nog in gesprek hierover om dit toch te laten vergoeden ivm medische redenen. In het ziekenhuis werd mij verteld dat dit vaak (met een brief van de chirurg) toch vergoed werd. Zorg er wel voor dat je deze afspraken met je verzekering en met de chirurg helder hebt (lieft ook schriftelijk als bewijsmiddel). De meeste verzekeringen snappen wel dat een laserbehandeling veel goedkoper is dan 1 of meerdere operaties in een ziekenhuis (met de nodige nazorg).
synx666
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 20 juni 2010, 12:09
Mijn mountainbike: rolt graag

1 +punt, op de plek waar de nieuwe huid zich gaat vormen, groeien geen haartjes meer!

Succes met het herstel van je achterste!

p.s zelfs op het hbo snappen ze het dat je niet naar de les kunt komen met een flinke snee in je kont :) (zo'n schriftelijk bewijs wilt wel helpen)
star
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 20 september 2010, 23:15

in het ziekenhuis zeiden ze dus tegen mij dat ik voorlopig niet mag douchen tot de controle, deze is gelukkig morgen al. de verband die er zit is wel redelijk strak geplaatst, maar ik denk dat de bloedspetters kwamen doordat het naar onder 'druipte'. maargoed daar ben ik al over heen.

heeft iemand nog tips met betrekking tot het slapen. ik heb nu op mijn matras een deken geplaatst en daarboven op een laken overheen getrokken. maar toch is het niet te doen om op mijn rug te slapen. ook op mijn zij slapen begint redelijk te irriteren. hele tijd omdraaien ed. weet iemand hier een praktische manier voor?

enne die pluspunt vat ik niet helemaal, gister was mijn 2e operatie opdezelfde plek dus de haren kunnen wel redelijk terugkomen op de nieuwe huid.

enne ik heb alleen tegen mijn docenten verteld dat ik een sinus pilonadis heb en tegen mijn projectteam heb ik gezegd dat ik opgenomen moest worden in het ziekenhuis. ik wil eigenlijk mijn problemen niet aan hen vertellen ik weet niet waarom maarja. gr. star
Frenkie64
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 maart 2010, 12:51

Wat betreft het slapen, daar heb ik de eerste weken ook problemen mee eghad. Zeker met de vac pomp moet je elke keer nadenken aan welke kant datslangetje hangt (lingsom draaien of rechtsom). Slapen ging bij mij ook alleen op de zij, dus dat was gemiddeld een keer of 15 wakker worden per nacht en omdraaien. Is zeer vermoeiend. Probeer zo veel mogelijk te rusten. Dus in de middag een dutje van een uur of 2 is helemaal niet slecht. Hoe meer rust je krijgt hoe beter het genezen gaat.

In het begin heb ik ook moeilijk gedaan over de aandoening. Ik vertelde mensen dat ik een rugopeartie had gehad, maar vertelde er nooit bij wat. Na drie operaties ben ik gewoon gaan vertellen wat er aan de hand is. Is stukken makkelijker. Is ook niets om je voor te schamen of zo en je omgeving snapt dan ook beter wat je mee maakt.

Hoe is het verder bij de controle gegaan?
star
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 20 september 2010, 23:15

de controle ging moeizaam

zoals ik al eerder had vermeld ben ik opgenomen in het catharina, en het catharina is nu eenmaal een opleidingsziekenhuis (veel net afgestudeerden etc.). Daar moest ik om 11.20 me melden en pas om 12 uur werd ik opgeroepen. in die 40 minuten heb ik hele tijd gezeten en daar werd ik niet bepaald vrolijk van. Na mij oproep ging ik met een jonkie naar een kamertje, ik ging op zo een ligstoel liggen op me buik en het verband werd er daar voor het eerst sinds de operatie afgehaald. toen ik om me schouder naar de wond keek (boven mijn stuitje en gelukkig niet in me bilspleet) was het een behoorlijke wond van 10 cm ofzo en 2 a 3 cm diep. daar schrok ik wel van, want in die wond was een plasje bloed. de dokter ging na het zien van de wond iemand anders halen dus vertrok hij uit de kamertje en na 10 minuten (!) kwam iemand anders (ook maar een paar jaartjes ouder dan mij)die naar de wond keek, om vervolgens de bloed weg te halen en af te plakken. in de 10 minuten dat ik daar aan het wachten was alleen, schudde ik met me reet om te zien dat het plasje bloed ook mee schudde.

ik heb voor deze controle geen adviezen meegekregen. ze gaven mij één verband maar eentje!!!! Daarop heb ik fel gereageerd om er meer te krijgen en ben er uiteindelijk met 5 a 6 stuks verband naar huis gegaan. dat zijn trouwens 10 bij 20 cm verbanden. ook heb ik van die plakband meegesmokkeld want ze waren niet bepaald van plan om dat aan mee te geven.

maargoed, controle is controle, en de volgende is op dinsdag. daar verwacht ik ongeveer het zelfde gebeuren. ik zit er nu aan te denken om het verband door een bekende te laten vervangen. als ik met een spiegel naar het verband kijk is deze donkerrood gekleurd en toe aan een verschoning. ik vind dit opmerkelijk, omdat ze niet tegen mij hebben gezegd dat ik zelf de verschoning mag doen. ik denk dat het wel simpel is, nl. op me buik liggen->plakband eraf->verband eraf->washandje eromheen schoonmaken->verband erop->plakband erop en klaar is kees. ik vraag me wel af of ik weer zo een plasje bloed heb en hoe ik deze weg kan halen en wat ik in die wond moet doen. want nu is het echt niet goed, de bloed is opgedroogd in het verband en het zit helemaal vastgeplakt. daar kan ik tot dinsdag niet mee wachten. vanochtend kreeg ik al last van de wond dacht ik, maar na nader inspectie ligt het aan het opgedroogde bloed denk ik.

tot nu toe, vind ik de catharina, ik durf het bijna niet te zeggen, een beetje amateuristisch met het informeren over de nazorg. ik raad jullie dan ook aan als jullie in deze fase zitten, om daadkrachtig te zijn tijdens de controle. want als het initiatief niet van jou komt, komt het ook niet van hen. zo simpel is het daar.
Plaats reactie