Haarnestcyste / Sinus Pilonidalis

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
star
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 20 september 2010, 23:15

ik ben er mentaal doorheen

net dus het verband eraf gedaan. er kwam een onaangename geur van de wond. gelijk ziekenhuis gebeld. en wat blijkt nou; ik moest blijkbaar spoelen. dit hebben ze niet aangegeven aan mij. ze zeggen nu doordat er een onaangename geur is vrijgekomen moet ik spoelen. had dat dan tijdens de controle tegen mij gezegd. nu zeggen ze het via de telefoon zonder dat ze de wond eigenlijk hebben gezien. de ene na de andere fouten stapen zich op.

ik heb net gespoeld. deed minder pijn dan dat ik dacht. maar toch pijnlijk. je blijft naar die wond kijken en daar word je eenmaal niet goed van.
ik heb 2 a 3 dagen rondgelopen zonder te spoelen op aanraden van de assistent tijdens de controle. ik zit er nu aan te denken om een klacht in te dienen maar daar heb ik eigenlijk geen zin en energie voor.

heeft iemand ervaringen met klachten indienen in soortgelijke situaties? de assistent raadde mij op het moment van de controle mij aan om niet te spoelen. nu ik zelf het verband eraf haalde, omdat het onhygienisch was, komt er een onaangename geur vrij, ik bel het ziekenhuis; ze zeggen dat ik juist wel moet spoelen. bestaat er niet de mogelijkheid om van ziekenhuis te wisselen ofzo? in de toekomst heb ik als patient de wens om niet meer door de catharina behandeld te worden.
jur606
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 29 februari 2008, 14:02

Star, je kan zeker van ziekenhuis wisselen. (Zelfs nu?, moet je z.s.m. een second opinion aanvragen bij een ander ziekenhuis, moet je wel even melden bij de betreffende behandelende arts en je verzekering)

En ja verband verschonen en zo verder moet altijd (voor zover ik weet dagelijks, en schoonspoelen weet ik niet maar lijkt me logische)

Aanklagen kan in princiepe ook (maar dan zou ik zeker de second opinion afwachten)
Nog wat voor iedereen die in of naar een ziekenhuis moet voor iets, ik werk er (financieel dus niks met patienten te maken) Maar helaas ook zelf diverse ervaringen ermee gelukkig niks ernstigs

VRAAG en blijf vragen als je het niet helemaal snapt of begrijpt.
het is je eigen gezondheid (en jij bent daar het belangrijkste in het is jouw lijf?)



het vreemde van al deze verhalen is dat het bij mij (inmiddels al weer 6 jaar geleden ik ook zoiets had)
ten hoogte van mijn stuitje (veel te lang mee doorgelopen) maar toen afspraak volledige narcose half uurtje later was ik uit de narcose. en had ik een mooi ingepakte stukje daar :(
Het was gehecht en na een week was ik overal vanaf (ok wat een sneetje van 5cm bij 1 ot 2 cm diep)
tuurlijk beetje nabloeden e.d. en elke dag 1 2 keer het verband verschonen en was in week tot 1.5 week overal vanaf.
(NOOB) beginner
synx666
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 20 juni 2010, 12:09
Mijn mountainbike: rolt graag

Iedereen krijgt blijkbaar andere adviezen mee. Ga anders even langs je huisarts (of komen), die kan je eventueel wat ontstekingremmende gaasjes voorschrijven.

Ik moest toen der tijd de eerste week 6 maal per dag verschonen! De 2 weken erna 3 keer. Of dit allemaal te maken heeft met het formaat van de wond is maar de vraag ;) Ow ja, niet naar je wond kijken. Helpt totaal niet ;)

En Star, nu al mentaal erdoorheen? ;) Het is niet leuk, het doet pijn, maar dood gaan we allemaal ;)

Nogmaals succes met alles!
Zillertal
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 19:15
Mijn mountainbike: Bionicon Edison LTD

Hallo ik zal mij even voorstellen:

Mijn naam is Nick, ben 22 jaar oud en woon in het Zillertal in Oostenrijk.
Ben veel met de mountainbike onderweg en 2 weken geleden is bij mij ook een haarnestcyste opgekomen.

2 weken geleden had ik een kleine bobbel net naast mijn stuitje. Ben wel gaan googlen maar niet gelijk gedacht dat dit een Sinus zou zijn. Ik heb het een paar dagen aangekeken maar toen is het Abces wat zich gevormd had aardig gaan groeien.
Toen op zaterdags even langs de dokter geweest. Deze gaf mij gelijk een verwijzingsbrief mee naar het ziekenhuis.
Hij zei wel al dat het een Sinus was en dat ik hier niet te lang mee moest doorlopen. Zeker omdat het abces ook aardig groot was geworden.
Toen heb ik het ziekenhuis gebeld en die zeiden dat ik gelijk kon langskomen. Dus ben hier gelijk heen gereden(Ziekenhuis in Schwaz)
Daar hebben ze het aangekeken en vroegen gelijk wanneer ik voor het laatst gegeten had. Had die dag nog niet ontbeten dus ik zei dat ik nog niets gegeten had. Toen zeiden ze dat ze me gelijk gingen opereren onder vol narcose.
's Middags ben ik toen gelijk geopereerd aan de Sinus, die dus aardig groot bleek te zijn.
Wel zeiden ze gelijk al dat ik kon rekeken met een weekje in het ziekenhuis blijven.

Volgende dag zondags kreeg ik te horen hoe groot de wond was. Die was namelijk bijna 10 cm lang en 5 cm breed. Aardig groot dus. Ze vertelden me toen ook dat ze maandags zouden starten met de VAC pomp.

Maandags is toen de VAC pomp aangebracht. Deze werd dinsdags gelijk verschoond. Daarna werd hij er weer op geplaatst tot vrijdag ochtend. Ik heb toen dus 4 dagen de pomp op de wond gehad.
In deze 4 dagen is de wond zowel in de lengte als in de breedte een centimeter gekrompen. Dus hij was nog 9 bij 4 cm na 4 dagen met de VAC pomp.

Toen zeiden ze dat het verstandig was dat we nog een paar dagen met de pomp doorgingen en dat ik daarna naar huis zou mogen. Dus vrijdag ochtend is de pomp er weer opgezet. Deze is er dan opgebleven tot maandag ochtend.
Maandag ochtend werd de pomp er weer afgehaald en werd er gezegd dat de wond er goed uit zag, en vanuit de diepte aan het dichtgroeien was. Wat een goed teken was op gezonde heling van de wond.
Gelijk zeiden ze dat ze nog 3 dagen wouden doorgaan met de pomp.

Vanmorgen(woensdagmorgen) hebben ze de pomp er afgehaald, alle plakresten van me kont afgeveegd en werd mij verteld dat ik naar huis mocht. Dus ik mocht uit het ziekenhuis na totaal ruim 11 dagen daar verbleven te zijn.
Dat is nog eens wat anders als een dagopname in Nederland.

Verder moet ik nu telkens een groot stuk verband in mijn boxershort leggen.
Dat stuk verband is een soort inlegkruisje zeg maar, maar dan 40cm lang, 12cm breed en vrij dik(ongeveer 1.5 cm niet ingedrukt). Daarnaast de wond 3 a 4 keer per dag onder de douche uitspoelen. Douchekop moet ik dan op mijn onderrug houden en dan het water door de wond laten lopen. Heb hier geen last van dus gaat prima.
Daarnaast moet ik na elke grote stoelgang de wond ook weer even uitspoelen dat er geen vuiligheid in de wond komt.

Hier in Oostenrijk krijg ik dus een ander advies als in Nederland. Ik werd zonder gaasjes in de wond. Ben benieuwd hoe het dan verloopt met de wondheling. Omdat ik eerder ook had gelezen over iemand die al een geruime tijd bezig was met gaasjes, en daarna er niets indeed, en dat het toen in ene heel snel is gegaan met de genezing.
Hier laten ze de wond dus echt open, en alleen een verband ervoor dat het wondvocht opvangt. Want bloeden doet het niet. Ze zeiden wel dat als het ineens ging bloeden dat ik terug moest komen.

Volgende week woensdag moet ik weer op controle langs.

Ik zal af en toe nog wel even een update geven hoe het gaat, of deze methode wel goed helpt en geen problemen oplevert.

Groet Nick
Frenkie64
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 maart 2010, 12:51

Star, ik als mede Eindhovenaar kan je inderdaad vertellen dat ik in het verleden (bij andere dingen) ook niet goed geholpen ben in het Catharina. Ik ben zelf naar het MMC Eindhoven gegaan, en ben daar behandeld door Dr. van Dielen en wondverpleegkundige Monique van Gerwen. Deze combinatie is zeer goed gebleken. De dokter heeft een zeer laag percentage recidivisten (in tegenstelling tot de eerste 2 chirurgen). Mogelijk dat je een keer daarheen kan bellen en je situatie voorleggen. En laat je inderdaad niet afschepen met verband en zo. Je hebt er recht op. Gewoon doorvragen. Desnoods dat het ziekenhuis ze voor je besteld, want ze worden gewoon door je verzekering vergoed!
Zillertal
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 19:15
Mijn mountainbike: Bionicon Edison LTD

Nou na bijna 2 maanden maar weer even een update van mijn kant.

Het gaat ondertussen aardig goed met de wond.
Na de operatie was deze 10 bij 5 cm dus aardig groot.
Merk duidelijk dat de wond aan het dichtgroeien is. Hij zal nu nog 5 bij 1,5 cm zijn gok ik zo.
De wond is duidelijk vanuit de breedte aan het dichtgroeien. Dat merk je ook duidelijk bij de wond omdat deze steeds smaller wordt.

Ik werk dus zoals eerder al verteld niet met gaasjes in de wond. In Oostenrijk zeiden ze tegen mij dat ik er alleen een verbandlap in hoefde te leggen die het wondvocht opvangt. Dagelijks 3x spoelen.
Dat doe ik dus ook netjes. Loop nog steeds met een lap in me broek, en spoel nog netjes.
Heb verder helemaal geen last van de wond, kan alles doen en laten wat ik wil.
Merk alleen dat de wond de ene keer wat meer wondvocht afgeeft als de andere keer. Ben er wel zelf achter dat dit komt door bepaalde houdingen. Bijv. veel op de rug liggen, of doorgezakt op de bank.

Heb ook de hele terugreis vanuit Oostenrijk gewoon autogereden, had nergens problemen mee. Alleen af en toe na uurtje of 3 rijden merkte ik toen wel dat ik even pauze nodig had. Dan voelde ik de wond even. Maar 10 minuutjes uit de auto en kon er weer tegenaan. Dit was wel al rond 10 oktober dat ik teruggereden ben.

Ik ben hier ondertussen ook al op controle geweest bij de dokter, en die stond er wel van te kijken wat ik hem vertelde met dat ik 12 dagen in het ziekenhuis ervoor lag en de verpleging die ik kreeg. Hij zei zelf al dat Nederland wat dat betreft er een puntje aan kan zuigen met de ''thuisgenezenmentaliteit''.

Maar zoals je dus mijn verhaal leest bestaan er ook andere mogelijkheden om de wond te laten genezen in plaats van de bekende gaasjes. Ik ben blij hoe het verloopt met mijn wond en heb er gelukkig geen last van zoals ik al zei.

Groet Nick
sebasbmxer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 2 maart 2010, 14:16

Hallo allemaal.
Het gaat heel goed met mij na 16 maanden na de operatie is mijn wond zo goed als genezen.
Ik kan gelukkig weer alles doen maar ,ik hou het wel in de gaten.
Volgende week maandag de laatste controle in het ziekenhuis :-q .
Tenmiste dat wil ik zelf ,want dat gereis hangt me de keel uit.
Ze waren de laatste keer erg tevreden over de genezing,dus we gaan met volle moed weer lekker fietsen .
Zodra er meer nieuws is horen jullie het wel .
Ik hou de site in de gaten.

Gr Sebas :-D
hyronimus
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 16 december 2010, 20:42

Beste Allemaal,

Ik ben ron 24 jaar uit bergen op zoom

Vorig jaar 11-11 ben ik geopereerd aan een haarnestcyste. Ik had juli 2009 erg last van de plek bbovenop mijn bilspleet. Hiervoor ben ik naar de huisarts geweest die toen om de druk tijdelijk te verlagen een een incisie heeft gemaakt op de plaats. Hierna weinig last van gehad maar ben dus toch preventief geopereerd. Na de operatie (dagbehandeling) kon in gelijk naar huis, na 5 weken 2 maal daags wondspoeling was de wond genezen.

Direct na de operatie had ik het idee dat er toch nog een knobbeltje boven het geopereerde gebied zat. Dit bleek waarheid toen eind novenmber 2010 deze plaats hevig ging ontsteken. Hierop ben ik met spoed een tweede keer geopereerd. Na uit narcose te zijn ontwaakt dacht ik dat ik hetzelfde traject in zou gaan. Echter vertelde de artsen mij dat ze het nu grondig hadden weggesneden en dat er VAC therapie gebruikt zou worden. Ik had geen idee wat het inhield totdat ze kwamen voor de eerste behandeling. Een grote koffer met een aparaat, een doos met sponzen en opvangbakjes. Ik dacht ohnee.

Ik verzocht de wondverpleegkundige een foto te maken om te zien hoe groot het was. Ik schrok me dood. een groot gapend gat van 11 bij 5 cm. Ik vroeg ze ook hoelang gaat ditr wel niet duren? 3-4 maanden hoorde ik. Sh*t! Ik trainde 3-4 keer per week in de sportschool en ging nagenoeg ieder weekend wel een bosritje maken. Dit moest dus even de vrieskist in.

Nu 17- december 3 weken en 2 dagen verder is de wond al geslonken tot 9 bij 2 cm. en is hij nog maar 1,5cm diep. Ik kan zelfs al weer autorijden! Erg goede resultataen dus met VAC therapie. Het is echter Psychologisch erg zwaar en je loopt 24 uur per dag met een kastje aan je schouder en bent altijd gebonden aan een slang. 3x per week komen ze de spons verwisselen. Om VAC nog even toe te lichten. Er komt een foam (soort vijverfilter) in je wond, dit wordt volledig afgeplakt en 24 uur per dag vacuum getrokken. Het doet bij mij geen pijn. Dit zorgt ervoor dat wondvocht en bacterien worden afgezogen en dat de wondranden naar elkaar toe worden getrokken.

De verwachting is dat binnen 2 weken de pomp eraf kan. Hierna wordt het waarschijnlijk nog een week of 2 reguliere wondspoeling waardoor ik hoop half junuari weer op de fiets te kunnen zitten.

Ik wilde jullie dit vertellen omdat er veel spookverhalen te ronde gaan. 3-4 maanden is voor iemand met een goede conditie en een jong lichaam niet realistisch. Ik raad jullie wel aan om veel rust te pakken en veel eiwitten binnen te krijgen (opbouw weefsel). Ikzelf ondersteun dit met een proteine shake. Niet zo'n sportschool oppompmiddel maar een mildere variant. Dit werkt echt goed.

Ik hou de site in de gaten.

Groeten Ron
Dave1989
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: do 16 december 2010, 20:31
Mijn mountainbike: Cube ltd team 2011 black

he ron, tegenwoordig krijg je nog grote koffers mee voor vac therapie.Binnenkort(voor jou niet meer van toepassing) komen er nieuwe binnen fransiscus en lievensberg.Dit zijn kleinere apparaten.Bij sinus pilonidalis wordt er eigenlijk altijd een groot gebied om de ingegroeide haar verwijderd.Dit wordt gedaan om infecties te voorkomen etc.Het wordt inderdaad opgevuld met schuim om de wond wat open te houden.De wond moet van binnen uit dichtgroeien, dus niet dat de buitenkant dichtgroeid en de binnenkant nog hol is.Hierdoor kan er ook een abces ontstaan en dan ben je verder van huis.Vac pomp zorgt ervoor dat het vuil/bloed/wondvocht etc eruit wordt gezogen.Succes met herstel.Hou die omgeving na herstel af en toen toch in de gaten, want vaak zie je dat mensen dit weleens vaker kunnen krijgen, dus wacht niet te lang als je iets voeld en raadpleeg je huisarts.
hyronimus
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 16 december 2010, 20:42

Sorry, was alleen in het ziekenhuis een grote koffer. Thuis is in een tasje mee te nemen.
hyronimus
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 16 december 2010, 20:42

Update: krappe 5 weken verder is de wond zo goed als dicht en is de VAC therapie beeindigd. Achteraf erg vlot gegaan allemaal.
Torrentus
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 5 januari 2011, 11:49

Ook ik heb me voor dit topic hier aangemeld, om mijn ervaringen met jullie te delen.

Na alles in dit topic rustig doorgelezen te hebben, begon ik te twijfelen aan het verhaal van mijn achirurg, die me vertelde dat ik na een dag of 4 wel weer rond zou lopen..

Maandag echter mijn operatie gehad, onder volledige narcose. Duurde een half uurtje, en ik werd hartstikke lekker fit weer wakker, totaal geen last van misselijkheid o.i.d. Verschilt uiteraard per persoon, maar had verwacht dat ik doodziek en hartstikke misselijk weer wakker zou worden.. Niet dus ;). Meteen lekker gegeten daar en ook rondlopen en zitten ging prima. Toen zat er nog verdoving in uiteraard.

Had een kleine wond van 2 bij 1 centimeter, ging over 3 cystes, die vrij rustig waren, had er ook geen last vqn, alleen maar van het vocht wat er uit kwam. Omdat het zo klein was, hebben ze alles netjes kunnen hechten.. Dus ik ben benieuwd of ik vrijdag al weer rustig door huis loop..

Op het moment heb ik geen pijn als ik lig of sta. zitten, opstaan, bukken en lopen is wel pijnlijk, maar lopen is te doen.

Boodschap: zo'n operatie eindigt niet altijd inzo'n horrorverhaal als hierboven vaak wordt gesuggereerd. Ik ben er nog niet van af, maar voor 2 dagen na de operatie voel ik me hartstikke goed.

Sterkte, allemaal!
gekheid
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 26 januari 2011, 15:59

middag...

heb zelf een jaartje geleden dit probleem gehad, kon niet meer zitten na 2 dagen en kon wel janken van de pijn... huisarts gegaan en meteen met spoed doorgewezen... in het ziekenhuis aangekomen (waar ik dus moest blijven staan) ben ik meteen geholpen... ben op een kussentafel gelegd, broek omlaag en de chirurg heeft er een klein sneetje in gesneden en er kwam me toch een hoop rommel en stank uit (jeetje), maar het luchtje heel erg op en heb me zelf daar schoongespoeld, gaasjes en soort van grote maandverbandjes meegekregen en kon naar huis!
na een aantal dagen/week nergens meer last van :D...

toen een half jaar laten ben ik verkeerd op de fiets gaan zitten (vh zadel gegleden?) en toen voel ik het weer opkomen (sneetje was inmiddels alweer dicht van de vorige keer), die nacht was het meteen weer ontstokene... meteen het ziekenhuis gebeld en afspraak gemaakt, kon daar dag erop terecht... hebben ze het wederom met een klein sneetje opgesneden en wederom alles eruit laten lopen, moest toen 3 keer daags douchen en schoonhouden met warm/lauw warm... ging super goed en wederom na een week nergens meer last van!

toen tussendoor in de weken/maanden af en toe nog wat rommel uit het sneetje/mini gaatje gekomen, hield het goed schoon elke keer met douche (smorgens/savonds)....

maar nu heb ik het dus weer :@... een bult bij me stuitje... hij zit nu op een iets andere plek, dus zitten gaat opzich wel... maar ik hoop dat het van zelf open gaat (aangezien ik laatst nog wat rommel eruit heb gekregen)... kan het nu niet hebben om geopereerd te worden ivm werk... laat het jullie weten als het open is gesprongen... zoniet dan maar even een sneetje laten zetten en in maart ergens hopen op een operatie en er hopelijk volledig vanaf zijn :)!

sterkte allemaal
DopeMan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: za 5 augustus 2006, 18:12

Update: 4wkn geleden ben ik opnieuw geopereerd aan een recidief van de zo gehate sinus pilonidalis.
Deze keer betrof het maar één sinus welke gelijk dicht is gehecht, op dit moment zitten de hechten in er nog in (gaan er deze week uit) en lekt hij nog minimaal. Hopelijk geneest hij snel en voorspoedig.

In de toekomst ga ik het ontharen toch beter bijhouden, want dat is de afgelopen jaren steeds meer in de vergetelheid geraakt. Wellicht dat dit ook de reden voor het recidief was...

Balen dus!
Djonna
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 30 december 2011, 16:40

Beste mensen,

Hier mijn verhaal over de sinus pilonidalis. In juni 2011 ben ik geopereerd met een acute sinus... na 3x te zijn weggestuurd bij de spoedpost van het ziekenhuis ben ik uiteindelijk toch geopereerd.
Open wond ter grootte van een volwassen mannenhand en ongeveer 10 cm diep.
Veel pijn aan gehad (zenuw die bloot kwam te liggen) en verkeerde verzorging van de wond ben ik 2 weken lang ziekenhuis in, ziekenhuis uit geweest...

Eind september kwamen we erachter dat er weer een sinus was opgetreden op precies dezelfde plek als de vorige keer weer naar het ziekenhuis weer een operatie... deze was veel kleiner er bleek nog 1 gang besmet te zijn...
Nu eind december is de wond nog steeds niet dicht 1 gang (lijkt op een speldenprikje) ligt nog steeds open en doet ook nog ontzettend veel pijn met lopen, zitten, fietsen ga maar door.
De hele linkerkant van mijn bil blijft zeer doen en je voelt gewoon duidelijk een verharding.

Vandaag weer de chirurg gezien en die heeft me maar even zonder er doekjes om te wikkelen verteld dat ik maar moet leren leven met de pijn aan de wond en eromheen...
Op de echo die er was gemaakt was niets meer te zien volgens hem dus waren we klaar...

Iedere dag word de wond nog steeds 2x gespoeld door mijzelf... en nu een second opinion aangevraagd bij het ziekenhuis in Maastricht terwijl ik zelf in het midden van het land woon.. puur omdat ik de artsen in mijn eigen ziekenhuis niet meer vertrouw. Ben nu 2x geopereerd in een halfjaar tijd, de wond en eromheen blijft zeer doen, en kan nog steeds niet alles wat ik hiervoor wel kon...

Vraagje aan de kenners:

-Hoelang hebben jullie nog pijn gehouden aan de wond,
- Is er bij jullie een echo gemaakt dat er volgens de artsen niets was te zien maar dat je voelde dat het niet goed was.
- Hebben jullie ook last gehad dat de wond gewoon niet helemaal wil sluiten...

Ik hoop dat er iemand is die mij hiermee kan helpen want leven met de pijn is geen optie voor mij.

Groetjes Djonna
Plaats reactie