Tekenbeet

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

hier staat wel veel goede informatie, ook over het al dan niet krijgen van de diverse symptomen:

http://www.lymenet.nl/

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
RTG
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 22 september 2007, 02:35
Mijn mountainbike: Specialized Demo 7
Contacteer:

En dan komt er nu net dit toevallig in het nieuws:
Turkije raakt steeds meer in de ban van een dodelijk virus dat wordt overgedragen door teken. Dit jaar zijn al meer dan twintig mensen omgekomen als gevolg van tekenbeten, aldus het centrum voor infectieziekten in Istanbul vandaag.

De beestjes, behorend tot het tekengeslacht hyalomma, brengen de virusziekte Krim-Congokoorts over, die gepaard gaat met inwendige bloedingen. De afloop is dodelijk als er niet snel wordt ingegrepen, aldus het centrum.
Ok, we zitten dan niet in Turkije maar zo zie je ook maar weer dat het geen ongevaarlijke beestjes zijn.
Aphex
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: do 6 januari 2005, 14:31
Mijn mountainbike: Cube LTD5 2004
Contacteer:

Muggen brengen ook een dodelijke ziekte over: Malaria. Maar niet hier.
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

RTG schreef:En dan komt er nu net dit toevallig in het nieuws:
Turkije raakt steeds meer in de ban van een dodelijk virus dat wordt overgedragen door teken. Dit jaar zijn al meer dan twintig mensen omgekomen als gevolg van tekenbeten, aldus het centrum voor infectieziekten in Istanbul vandaag.

De beestjes, behorend tot het tekengeslacht hyalomma, brengen de virusziekte Krim-Congokoorts over, die gepaard gaat met inwendige bloedingen. De afloop is dodelijk als er niet snel wordt ingegrepen, aldus het centrum.
Ok, we zitten dan niet in Turkije maar zo zie je ook maar weer dat het geen ongevaarlijke beestjes zijn.
Ja, heb ook wel eens eerder iets gehoord over een ander virus, die mensen wonen daar tig kilometer van ziekenhuizen en lopen al maanden met klachten en symptomen, ja dan willen er wel eens mensen doodgaan, zeker als je hun hygiënische toestand er ook nog bij wil betrekken
Spongebob
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 740
Lid geworden op: zo 7 augustus 2005, 11:31
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Marathon 2013 | Scott Addict R3 09 | Trek Mountaintrek pekelbak
Contacteer:

Had tot voor gisteren nog nooit een tekenbeet gehad. Gistermiddag na een uurtje op de reesert had ik er 2 op mn hamstring, net onder de band van mn short. Heb ze er met de tekentang (zorgen dat je de "greep" onder de teek krijgt) uitgehaald/-draaid. Hoop alleen niet dat ik ze van zondagochtend heb gemist...
Ik heb er jodium opgedaan en houd de boel qua kringen ed in de gaten.
Hier staat normaal gesproken een gevatte en goedgekozen spreuk of link naar een goedendoelenactiepagina
moatiej

Aapjes schreef:Ze glanzen vaak ook wat meer dan bijv. een moedervlek.

@ moatiej: Waarom zou je trouwens aandringen op een langere kuur antibiotica? En hoe weet jij zo zeker dat 6 weken nodig was?
Omdat het is bewezen dat zoals wij in Nederland 2 weken kuur te kort is!
In alle omringende landen hebben ze kuren van minimaal 3 of weken.
Ik heb erop aangedrongen omdat ik na 4 weken nog steeds last had van de verschijnselen!
Sil.
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: di 20 november 2007, 19:57

Ik smeer me nu al zo'n 2-3 jaar in met een Autan-stick als ik ga MTB-en. Werkt goed, smeert makkelijk en ruikt niet te sterk. Zit 20% deet in, net iets minder dan in andere middelen (is namelijk niet echt een gezond goedje). Heb ook eens een ander merk gehad waarmee ik me thuis ingesmeerd had. Ging toen eerst een stukje met de auto en moest onderweg het raampje open draaien van de stank.

Werkt ook goed als eens iemand van de groep een lekke band heeft en de andere constant om zich heen staan te meppen naar de muggen. :D
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Ik vraag me eigenlijk ook wel af hoe zo'n teek je te pakken krijgt. Als ik met 20 km/u langs een struik raas dan moet hij maar net met mij in contact komen en zich ergens aan vastpakken. Ik heb er bij mezelf gelukkig nog nooit een gevonden, hoewel ik wel soms na het fietsen gekke jeukende bulten heb, maar dat is dan eerder van een plant ofzo.

Bij de kat heb ik er ook al eens vaker eentje verwijderd. Het stelt echt niks voor. Je hebt ook tangen met aan de andere kant een rondje met een V vormige inkeping. Dit om de teek heenschuiven totdat hij strak zit. Als je dit langzaam ronddraait laat de teek meestal zelf los, dit doet ook geen pijn. Het gewoon eruit trekken gaf bij de kat wel een reactie, dus dat voelde die wel degelijk. In beide gevallen geen last gehad van achterblijvende deeltjes.
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
Sjtom Zoëg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 19:57
Mijn mountainbike: Apex Torq29
Contacteer:

Zelf heb ik een aantal jaren geleden ongeveer 100 (ben de tel kwijt) teken meegenomen uit het bos. Maar toen liep ik ook echt door struiken etc. Zelf ook een keer lyme gehad (ook genezen door een antibioticakuur van 6 weken!). En zoals ik al van velen hoor, zelf ook nooit een kring of iets dergelijks gezien! Nu ik echter mountainbike heb ik een stuk minder last. Een jaar lang geen teek meer gezien. Maar 2 weken terug was het weer raak, had er opeens weer 5 :-{ het blijft dus altijd goed opletten! probeer dus altijd te checken op teken, ook al heb je dr vrijwel geen last van. en als je je een tijdje niet lekker voelt en je hebt last van mogelijke symptomen, hou er dan altijd rekening mee dat het lyme kan zijn. het gevaar van lyme is dat je denkt dat je gewoon paar keer beetje ziek bent, maar ondertussen..
Verder heb ik vroeger veel deet gebruikt, hielp bij mij echter niet veel. Blijf dus altijd allert ook al gebruik je anti teken middelen zoals deet.
en over ziektes in het buitenland: in sommige delen van oostenrijk, zuid duitsland en oosteuropa zijn teken besmet met het fsme virus: http://www.byebites.nl/page.php?id=61 als je maar korte tijd in deze gebieden verblijft is het de moeite niet waard, maar anders zou ik toch eens informeren voor een inenting.
Tismilucas
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1328
Lid geworden op: di 3 april 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Staal star en single en een met obisitas en technische hulpmiddelen
Contacteer:

Vervelende krengen zijn het. Laatst kennelijk eentje over het hoofd gezien vond er een 24 uur later in een knieholte. Deze verwijderen leverde een paar dagen een beetje jeuk als bij een muggebult. Bij de huisarts geweest een week later nogmaals op controle. Geen (k)ringen en of andere klachten. Gelukkig maar.
Een plaats om in de controleronde niet over te slaan is tussen de tenen. Vriendin vond er daar twee... Overigens heeft de tekenoverlast ook z'n prettige kanten.

Een ander goed hulpmiddel om een teek te verwijderen is te vinden bij http://www.teekweg.nl/

Het lepeltje voldoet uitstekend... behalve tussen de tenen.

Handig is om de plaats van de 'beet' te fotograferen inclusief datum. Handig voor de huisarts en voor jezelf ter controle. Een verwijderde teek plak ik altijd in een plakbandje. Niets vervelender dan er eentje op het badmatje laten vallen...
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Is lyme altijd te detecteren met een bloedproef?
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
moatiej

In principe wel, maar als je het eenmaal hebt gehad is het erg lastig om
uit te zoeken of je het weer hebt. Aangezien je lichaam al deeltjes van de ziekte in het bloed heeft zitten. (antigenen of antistoffen weet niet meer precies wat)
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Heb er tot nu slechts 1 gehad, gelukkig. En die zat op m'n achterwerk :~ En is uiteindelijk weggehaald door m'n schoonmoeder :o Had ervaring met de teken bij de kat.

Nou ja, ze laten zich veelal uit bomen en struiken vallen en via de gaatje in je helm verder naar beneden zakken. Ze reageren op warmte, dus als je lekker zwetend komt aanfietsen.., en dan plop, laten ze zich zo vallen.

Het zijn wat dat betreft echt k*&^%$# beestjes. Ze kruipen echt verder naar plekken waar je ze niet verwacht. Wie verwacht nu een teek tussen de tenen zoals hierboven wordt beschreven.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Redfish schreef:Is lyme altijd te detecteren met een bloedproef?
Nee. Lees dit even door.
http://www.lymenet.nl/info/diagnose-ziekte-van-lyme.htm
http://www.lymenet.nl/info/waarde-elisa ... t-test.htm
Uitgebreidere info is ergens te vinden, maar ik krijg het nu ff niet zo snel gegoogled.
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

Tismilucas schreef:Een plaats om in de controleronde niet over te slaan is tussen de tenen. Vriendin vond er daar twee... Overigens heeft de tekenoverlast ook z'n prettige kanten.
Wél als je voeten fetsjist bent.... 8)

Erikje
Plaats reactie