Tekenbeet

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

aurelius schreef: wo 23 september 2020, 15:03 De assistente gaat je gerust stellen, hij zat er maar een 1/2 uur, dont worry!
Lees maar na: https://www.thuisarts.nl/tekenbeet/ik-heb-tekenbeet
Als 'ie er langer dan 24u zat wordt het pas spannend!

(En als je koorts zou hebben, andere symptomen die evt bij Covid kunnen passen, dan de GGD niet vergeten te bellen :wink: )
Dus eigenlijk is bellen al overbodig, je bent arts toch?
Ik dacht wat sarcasme in je post te proeven. Vooralsnog heb ik geen koorts. Maak me dus onnodig zorgen
Who needs roads when there's dirt
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

@twowheeler hoe heb je de teek verwijderd? Vooral larven zijn lastig te pakken. Als je zo'n klein ding iets te hoog pakt, is er een kans dat je de maaginhoud eruit drukt. Dit kan tot besmetting leiden, ook binnen een half uur.
Als je twijfelt, neem dan wel contact op met je huisarts. Wanneer de griepachtige verschijnselen wel door lyme worden veroorzaakt, dan is de kans vrij groot dat dit er nu ook bij een bloedonderzoek uitkomt.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

edkars schreef: do 24 september 2020, 10:02 @twowheeler hoe heb je de teek verwijderd? Vooral larven zijn lastig te pakken. Als je zo'n klein ding iets te hoog pakt, is er een kans dat je de maaginhoud eruit drukt. Dit kan tot besmetting leiden, ook binnen een half uur.
Als je twijfelt, neem dan wel contact op met je huisarts. Wanneer de griepachtige verschijnselen wel door lyme worden veroorzaakt, dan is de kans vrij groot dat dit er nu ook bij een bloedonderzoek uitkomt.
Met een speciale teken tank, heb wel het idee dat ik hem laag genoeg had vast gepakt, heb de tang behoorlijk in m'n huid gedrukt. Er bleef een klein puntje achter, maar dat mag geen probleem zijn. De klachten die ik nu heb zijn ook behoorlijk hooikoorts gerelateerd. Ik hou het vandaag nog in de gaten anders bel ik. De "klachten" zwakken namelijk al af.
Who needs roads when there's dirt
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

twowheeler schreef: wo 23 september 2020, 15:25
aurelius schreef: wo 23 september 2020, 15:03 De assistente gaat je gerust stellen, hij zat er maar een 1/2 uur, dont worry!
Lees maar na: https://www.thuisarts.nl/tekenbeet/ik-heb-tekenbeet
Als 'ie er langer dan 24u zat wordt het pas spannend!

(En als je koorts zou hebben, andere symptomen die evt bij Covid kunnen passen, dan de GGD niet vergeten te bellen :wink: )
Dus eigenlijk is bellen al overbodig, je bent arts toch?
Ik dacht wat sarcasme in je post te proeven. Vooralsnog heb ik geen koorts. Maak me dus onnodig zorgen
Ja, en ja. Bellen is overbodig, zie bovenstaand stuk op thuisarts.nl voor de uitleg.

Ik lees nu dat het ook op hooikoorts lijkt? Ben je daarmee bekend, hooikoorts in de nazomer (grassen)?
Zo niet, grieperig, 'hooikoortsachtige klachten' maar daar normaliter niet bekend mee: aan Covidtest denken, 0800 1202.
Het imponeert geheel niet als Lyme, en bij een teek die er <1/2u zat: gewoon aanzien dus.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

aurelius schreef: do 24 september 2020, 14:06 gewoon aanzien dus.
Dan ben je overduidelijk een huisarts, dit soort gevleugelde woorden hoor je alleen daar.
Geen gezeik, mountainbike!
PolderTrapper
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 1 september 2020, 10:15

Altijd een tekenlepeltje gebruiken!

https://www.da.nl/teekweg-tekenlepel-wit-1-stuks

Met een "tekentang", kaart of sleutelhanger zeer slechte ervaringen. Daarmee pak je de kleinste teken niet met het risico tot uitknijpen.
Met een lepel pak je ze altijd in 1x.

Standaard 1 in de auto, camper en rugtas
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

aurelius schreef: do 24 september 2020, 14:06
twowheeler schreef: wo 23 september 2020, 15:25

Dus eigenlijk is bellen al overbodig, je bent arts toch?
Ik dacht wat sarcasme in je post te proeven. Vooralsnog heb ik geen koorts. Maak me dus onnodig zorgen
Ja, en ja. Bellen is overbodig, zie bovenstaand stuk op thuisarts.nl voor de uitleg.

Ik lees nu dat het ook op hooikoorts lijkt? Ben je daarmee bekend, hooikoorts in de nazomer (grassen)?
Zo niet, grieperig, 'hooikoortsachtige klachten' maar daar normaliter niet bekend mee: aan Covidtest denken, 0800 1202.
Het imponeert geheel niet als Lyme, en bij een teek die er <1/2u zat: gewoon aanzien dus.
Hooikoorts ben ik zeker bekend mee! Dat is een jaarlijks terugkerend probleem, en ik herken het ook als zo. Ook een paar dagen in een huis verbleven met twee katten, helpt ook niet.

Tekenbeet zal ik nog even aankijken. Mocht het niet verbeteren komende dagen dan ga ik actie ondernemen
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik geloof dat je er wel het beste vroeg bij kan zijn wat betreft de antibiotica behandeling.

In Duitsland zijn ze daar een stuk rigoureuzer mee.
Hoge dosis en langere looptijd. Dat schijnt een stuk effectiever te zijn dan wat ze hier Nederland doen....

Afbeelding
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Patrick_V schreef: do 24 september 2020, 15:25 Ik geloof dat je er wel het beste vroeg bij kan zijn wat betreft de antibiotica behandeling.

In Duitsland zijn ze daar een stuk rigoureuzer mee.
Hoge dosis en langere looptijd. Dat schijnt een stuk effectiever te zijn dan wat ze hier Nederland doen....

Afbeelding
Mbt borrelia burgedorfei infecties is er toch veel onderzoek al gedaan en zijn jou beweringen niet waar, sterker nog... Zijn onderzoeken bezig om juist eerder en korter te behandelen(zoals gelijk na 24h tekenbeet en zonder klachten).

Het probleem in de alpenlanden (en dus ook ons buurland) is tegenwoordig niet alleen de normale borrelia variant, maar de andere teek gedragen ziekten (waarvan enkelen NIet te behandelen zijn, enkel dmv inenting zijn te voorkomen).

Daarnaast is Nl gelukkig terughoudend met antibiotica voorschrijven...dat is ook de reden dat we tov bijna de hele wereld minder resistenties hebben zoals mrsa!

Kortom :-q voor Aurelius antwoord!
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Het eerder verhaal had ik in ieder geval een punt :winkie:

Verder stamt mijn informatie inderdaad uit een paar jaar geleden. Excuses voor de eventuele misinformatie.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Nou ze zijn er weer.
Na een aantal jaar geen teken te hebben gehad, zag ik er vandaag eentje zitten toen ik onder de douche stond.
Precies onder de rand van mijn sok (die strak zitten) heeft ie gezeten, want ik zag nog de afdruk van de rand van de sok op mijn been.

Omdat ik onder de douche stond en wat zwarts zag probeerde ik het eerst weg te pulken (modder spat ofzo).
Dat ging niet, toen met mn vingers van de huid af getrokken wat makkelijk ging.
Daarna had ik hem op m'n vingertop en zag ik dat het een teek was. (1,5 - 2mm groot en plat)

Uiteraard dom geweest om het met mijn vingers te doen, maar goed gebeurd is gebeurd.

Ik heb ook geen idee hoe lang het op mijn been heeft gezeten.
Ik kwam rond 12u aan in het bos en was om 19u thuis.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Max 7 uur dus.
Maar ik ben geen aanhanger van de "minder dan 24h, niets aan de hand theorie".

Enige tips die ik kan geven:
Vooraf-smeer DEET (helpt ook tegen muggen en steekvliegen)
Achteraf-meteen douchen (of badderen) als je thuiskomt met veel shampoo. zeep breekt de oppervlaktespanning waardoor ze verzuipen. dat is een pluspunt, want vaak gaan ze uitgebreid op zoek naar een lekker plekje. dus hoe eerder je doucht, hoe groter de kans dat ze verzuipen voordat ze hebben gebeten.

Nu snel naar de huisarts voor een kuurtje, lees het stukje van Medico hierboven.
Laat je niet afschepen, niet alle besmettingen gaan gepaard met een rode vlek en snel ingrijpen heeft het meeste effect.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Als je de teek zo makkelijk kon verwijderen dan zat hij nog niet echt vast. Als je een teek langer bij je hebt is het best lastig om ze zo te verwijderen.
Ik zou me er weer geen zorgen over maken itt TSTM.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

PolderTrapper schreef: do 24 september 2020, 14:26 Altijd een tekenlepeltje gebruiken!

https://www.da.nl/teekweg-tekenlepel-wit-1-stuks

Met een "tekentang", kaart of sleutelhanger zeer slechte ervaringen. Daarmee pak je de kleinste teken niet met het risico tot uitknijpen.
Met een lepel pak je ze altijd in 1x.

Standaard 1 in de auto, camper en rugtas
Blijft inderdaad altijd risico. Kende dit lepeltje niet, ga ik zeker regelen!
Real men think straight and flat are boring :-D
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik denk ook niet dat de huisarts direct een kuur geeft.

Lees op het internet veel wisselende verhalen.
Sommige huisartsen die wel direct een kuur voorschrijven, anderen weer niet.

En ook dat de kuren hier in NL te kort zijn itt wat ze bijvoorbeeld in Duitsland geven.
Plaats reactie