Tekenbeet

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

barttore schreef: vr 8 mei 2020, 14:20 Teken die hersenvliesontsteking veroorzaken:
controleer je zelf dus iedere keer en goed!

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/159722 ... in-Drenthe
Nou, nou,nou... wel even het artikel goed lezen voordat je paniek loopt te zaaien
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Naar mijn weten heeft het controleren voor die ziekte geen nut.

Echt bizar veel teken overal.
Onze honden zitten echt vol met die beesten :-{
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

ben doodsbang voor die krengen en hun ellendige ziektes. dan helpt dit soort artikelen lezen ook niet nee.

gelukkig is het fietsen op de routes redelijk veilig zolang je op de fiets blijft :D
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Van de week eerste teek in mijn enkel zitten na rondje crossen door het bos. Meestal een lange fietsbroek aan, maar dit keer niet.

Wij controleren ons zelf dagelijks op teken. Is beetje gewoonte geworden. Wonen zelf teen de bosrand aan. Komen meerdere keren per dag in het bos. Is het niet op de fiets dan wel met de hond of paarden.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Bonanza schreef: vr 8 mei 2020, 14:30 Nou, nou,nou... wel even het artikel goed lezen voordat je paniek loopt te zaaien
Ik las:
"Op De Utrechtse Heuvelrug en de Sallandse Heuvelrug zijn geïnfecteerde teken gevonden, dat is definitief bewijs dat het virus daar circuleert."

Oké, 2 op 15000 da's niet veel maar het zou het begin van meer kunnen zijn. Of ze hebben ze gewoon gemist... statistiek, toeval, ...
Een gewaarschuwd mens... Controleren kan zeker geen kwaad. Doe ermee wat je wil.

En blijf gezond!
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik heb er afgelopen weekend al twee moeten verwijderen en 1 bij mijn dochter van 4.
Bicycle, bicycle, bicycle
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Werkt eucalyptus spray net zo goed als DEET?
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Ik dacht dat het door de droogte wel wat mee viel met de teken, had er dit jaar nog geen gehad.
Dat hebben de teken weten te compenseren, vandaag had ik er 13. Een record voor mij.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dizer schreef: za 9 mei 2020, 20:40 Werkt eucalyptus spray net zo goed als DEET?
Nee
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

modderfietser schreef: do 21 mei 2020, 14:42 Ik dacht dat het door de droogte wel wat mee viel met de teken, had er dit jaar nog geen gehad.
Dat hebben de teken weten te compenseren, vandaag had ik er 13. Een record voor mij.
Wat heb je gedaan???
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Lars TB schreef: do 21 mei 2020, 17:59
modderfietser schreef: do 21 mei 2020, 14:42 Ik dacht dat het door de droogte wel wat mee viel met de teken, had er dit jaar nog geen gehad.
Dat hebben de teken weten te compenseren, vandaag had ik er 13. Een record voor mij.
Wat heb je gedaan???
In het hoge gras gerold :lol: :lol:
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Lars TB schreef: do 21 mei 2020, 17:59
modderfietser schreef: do 21 mei 2020, 14:42 Ik dacht dat het door de droogte wel wat mee viel met de teken, had er dit jaar nog geen gehad.
Dat hebben de teken weten te compenseren, vandaag had ik er 13. Een record voor mij.
Wat heb je gedaan???
Blijkbaar ergens gefietst waar veel teken zitten. :oops:
Gewoon op de mtb gefietst in bossen waar je vrij mag fietsen. In midden Drenthe in de bossen tussen Ellertshaar en Hooghalen. Een combinatie van leuke singletracks, brede bospaden en paden die zelden worden gebruikt. Ik vermoed dat ik bij die laatste categorie wat teken heb meegenomen omdat ik daar veel contact had met hoog gras en struikjes.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

13? Daar kom ik dus echt 13x niet 😧
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

modderfietser schreef: do 21 mei 2020, 18:50
Lars TB schreef: do 21 mei 2020, 17:59

Wat heb je gedaan???
Blijkbaar ergens gefietst waar veel teken zitten. :oops:
Gewoon op de mtb gefietst in bossen waar je vrij mag fietsen. In midden Drenthe in de bossen tussen Ellertshaar en Hooghalen. Een combinatie van leuke singletracks, brede bospaden en paden die zelden worden gebruikt. Ik vermoed dat ik bij die laatste categorie wat teken heb meegenomen omdat ik daar veel contact had met hoog gras en struikjes.

Daarom vermijdt ik hoog gras . Daar zitten altijd de meeste teken.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Sowieso probeer ik gras te vermijden tijdens het stilstaan. Ook bij bikepech liever op het pad (uit de weg) blijven staan dan in het gras waar die smerige zwarte krengen zitten. Dit jaar nog (even afkloppen, tok tok, tok) geen gehad maar vorig jaar 1 keer door een grasstuk in Nijmegen gelopen en 3 krengen weg kunnen plukken...

Honden vallen mee in ons thuisgebied dit jaar.

Wat ik wel doe is na elk hoger gras stuk is even mijn benen controleren en afvegen een beetje.
(zal wel weinig helpen maar goed...)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie