Tekenbeet

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Charlie Skeen schreef: wo 26 mei 2021, 21:20
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 26 mei 2021, 18:43 Onze honden zijn gevacineerd tegen Leishmania.
Eens kijken of de HA ook iets heeft, of dat we naar de dierenarts moeten :winkie:
Niet echt relevant voor mountainbikers, maar wel wel voor honden (in Spanje):
De werkzaamheid van vaccins tegen Leishmania is zeer matig (geldt trouwens ook voor vaccins tegen Lyme). Wil je je hond tegen deze ziektes beschermen, gebruik dan liever een goed middel tegen teken (en in Spanje ook tegen zandvliegen). Alleen vaccinatie, zonder teken/zandvliegen bestrijding beschermt je hond echt niet goed tegen Leishmania!
Lyme is een bacterie en niet een virus. Volgens mij bestaat daar geen vaccin tegen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Mad Wally schreef: wo 26 mei 2021, 22:04
Charlie Skeen schreef: wo 26 mei 2021, 21:20

Niet echt relevant voor mountainbikers, maar wel wel voor honden (in Spanje):
De werkzaamheid van vaccins tegen Leishmania is zeer matig (geldt trouwens ook voor vaccins tegen Lyme). Wil je je hond tegen deze ziektes beschermen, gebruik dan liever een goed middel tegen teken (en in Spanje ook tegen zandvliegen). Alleen vaccinatie, zonder teken/zandvliegen bestrijding beschermt je hond echt niet goed tegen Leishmania!
Lyme is een bacterie en niet een virus. Volgens mij bestaat daar geen vaccin tegen.
Ja het is een soort bacterie... een spyrocheet...en daarbij een hele vreemde die slecht te kweken zijn en waarbij tot op heden zeker bij de Borrelia familie de diagnostiek niet altijd even makkelijk is...
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ze krijgen iedere maand een pil.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Medico schreef: wo 26 mei 2021, 20:48
kan niet meer schreef: wo 26 mei 2021, 20:41Teken zitten in principe laag dus t/m de knieen zou voldoende moeten zijn.
Volgens recent onderzoek is dat niet helemaal waar... Wel eens waar dat bij volwassenen op de benen meest voorkomt, maar ook op de romp en bij kinderen zelfs meest in het haar.
Check de foto van mijn zoontje hieronder maar. Gelukkig lijkt de AB aan te slaan en wordt in ieder geval de rode plek een stuk minder.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 26 mei 2021, 23:01 Ze krijgen iedere maand een pil.
Dat is geen vaccin maar daar maak je de huid van je hond zo giftig mee voor een teek dat deze sterft na de beet.
Met dit beeld heb ik altijd een beetje moeite. Dat je je huisdier van binnenuit zo giftig maakt dat er taaie beestjes dood van gaan.
De lotion / pipetten in de nek is net zo iets.
Wij gebruiken een band die door giftige meuk door de vacht verspreid en zo teken weert en vast ook doodmaakt.
Het voelt voor mij beter maar besef me terdege dat ook dit gewoon een paardenmiddel is. Teken zijn nogal weerbarstige beestjes, die krijg je niet zomaar kapot.

Voor dieren gelden kennelijk andere normen en waarden want dit soort pillen bestaan niet voor mensen.

Voor ons mensen is het dragen van lange kleding de beste eerste afweer en dat is niet tof bij 25 graden en meer en ik heb er dan ook een enorme hekel aan in de zomer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Elvander schreef: do 27 mei 2021, 09:35
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 26 mei 2021, 23:01 Ze krijgen iedere maand een pil.
Dat is geen vaccin maar daar maak je de huid van je hond zo giftig mee voor een teek dat deze sterft na de beet.
Met dit beeld heb ik altijd een beetje moeite. Dat je je huisdier van binnenuit zo giftig maakt dat er taaie beestjes dood van gaan.
De lotion / pipetten in de nek is net zo iets.
Wij gebruiken een band die door giftige meuk door de vacht verspreid en zo teken weert en vast ook doodmaakt.
Het voelt voor mij beter maar besef me terdege dat ook dit gewoon een paardenmiddel is. Teken zijn nogal weerbarstige beestjes, die krijg je niet zomaar kapot.

Voor dieren gelden kennelijk andere normen en waarden want dit soort pillen bestaan niet voor mensen.

Voor ons mensen is het dragen van lange kleding de beste eerste afweer en dat is niet tof bij 25 graden en meer en ik heb er dan ook een enorme hekel aan in de zomer.
Duh.
Ik weet het verschil tussen een prik en een pil. Ben ook naar de kleuterschool geweest. :tong
Prik is vaccin tegen Leishmania, pil is preventie tegen vlooien, teken, wormen en andere parasieten.

En zo'n pil is er niet voor mensen.
:-{ Geen idee waarom niet. :wink:
Pipetjes en vlooienbanden helpen niet bij honden die dagelijks in het zwembad springen.

Pipetjes bevatten trouwens Fipronil. Daar zijn ze in Barneveld dol op. :-{

Zolang het middel minder erg is dan de kwaal vind ik het prima.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

ThaSingleTrackMastah schreef: do 27 mei 2021, 10:24 Duh.
Ik weet het verschil tussen een prik en een pil. Ben ook naar de kleuterschool geweest.
Ach whatever ook
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Elvander schreef: do 27 mei 2021, 10:51
ThaSingleTrackMastah schreef: do 27 mei 2021, 10:24 Duh.
Ik weet het verschil tussen een prik en een pil. Ben ook naar de kleuterschool geweest.
Ach whatever ook
Het was een ander persoon die het had over een “vaccin tegen lyme”
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Mad Wally schreef: wo 26 mei 2021, 22:04Lyme is een bacterie en niet een virus. Volgens mij bestaat daar geen vaccin tegen.
https://www.rivm.nl/vaccineren-tegen-zi ... er-zijn-we
Er was een vaccin in de jaren 90, maar blijkbaar niet op de markt gebracht. Nu is men opnieuw bezig met een vaccin te ontwikkelen
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Mad Wally schreef: wo 26 mei 2021, 22:04
Lyme is een bacterie en niet een virus. Volgens mij bestaat daar geen vaccin tegen.
Vaccin tegen Lyme voor honden bestaat zeker wel (Merilym), maar is in Nederland van de markt gehaald.
In Amerika bestond een dergelijk vaccin zelfs voor mensen. Ook dat wordt niet meer gebruikt wegens ernstige bijwerkingen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi icm je onderschrift :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Medico schreef: wo 26 mei 2021, 18:31 Volgens mij is DEET zo'n beetje het enige wat Wel werkt... Bewezen tegen muggen iig.
Al die andere meuk is maar voor 1 persoon goed... de fabrikant!

Bij mij is het in ieder geval zo, dat als ik DEeT gebruik, ik geen teken heb, doe ik t niet of met ander spul dan is t bijna standaard bingo (regio lemelerberg/Zwolle). Voorheen in z limburg nooit last gehad van die beesten.

Btw...ter voorkoming van misvattingen:
Mijn opmerking over vaccinatie geld enkel voor TBE! Wat ik weet niet voor Leishmania. Tbe is voor zover ik na kon gaan ook niet endemisch op het Iberisch schiereiland.
Sorry voor eventuele verwarring @TSTM

Dat is toch wel wat kort door de bocht, waarom zou alleen DEET werken en is een Eucalyptus Citriodora spray ineens Meuk? Ik zou toch graag wat meer onderbouwing zien, dan een middel wat niet schadelijk is voor de gezondheid en zou moeten werken tegen teken ineens meuk zou zijn. Bij DEET weet je in iedergeval zeker dat het meer voor je lichaam doet dan alleen teken tegenhouden, en dan is zo'n 'natuurlijk' middel toch wel erg welkom.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Dizer schreef: vr 28 mei 2021, 15:13
Medico schreef: wo 26 mei 2021, 18:31 Volgens mij is DEET zo'n beetje het enige wat Wel werkt... Bewezen tegen muggen iig.
Al die andere meuk is maar voor 1 persoon goed... de fabrikant!

Bij mij is het in ieder geval zo, dat als ik DEeT gebruik, ik geen teken heb, doe ik t niet of met ander spul dan is t bijna standaard bingo (regio lemelerberg/Zwolle). Voorheen in z limburg nooit last gehad van die beesten.

Btw...ter voorkoming van misvattingen:
Mijn opmerking over vaccinatie geld enkel voor TBE! Wat ik weet niet voor Leishmania. Tbe is voor zover ik na kon gaan ook niet endemisch op het Iberisch schiereiland.
Sorry voor eventuele verwarring @TSTM

Dat is toch wel wat kort door de bocht, waarom zou alleen DEET werken en is een Eucalyptus Citriodora spray ineens Meuk? Ik zou toch graag wat meer onderbouwing zien, dan een middel wat niet schadelijk is voor de gezondheid en zou moeten werken tegen teken ineens meuk zou zijn. Bij DEET weet je in iedergeval zeker dat het meer voor je lichaam doet dan alleen teken tegenhouden, en dan is zo'n 'natuurlijk' middel toch wel erg welkom.
Deet is bovendien ook schadelijk voor je kleding
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Dizer schreef: vr 28 mei 2021, 15:13
Medico schreef: wo 26 mei 2021, 18:31 Volgens mij is DEET zo'n beetje het enige wat Wel werkt... Bewezen tegen muggen iig.
Al die andere meuk is maar voor 1 persoon goed... de fabrikant!

Bij mij is het in ieder geval zo, dat als ik DEeT gebruik, ik geen teken heb, doe ik t niet of met ander spul dan is t bijna standaard bingo (regio lemelerberg/Zwolle). Voorheen in z limburg nooit last gehad van die beesten.

Btw...ter voorkoming van misvattingen:
Mijn opmerking over vaccinatie geld enkel voor TBE! Wat ik weet niet voor Leishmania. Tbe is voor zover ik na kon gaan ook niet endemisch op het Iberisch schiereiland.
Sorry voor eventuele verwarring @TSTM

Dat is toch wel wat kort door de bocht, waarom zou alleen DEET werken en is een Eucalyptus Citriodora spray ineens Meuk? Ik zou toch graag wat meer onderbouwing zien, dan een middel wat niet schadelijk is voor de gezondheid en zou moeten werken tegen teken ineens meuk zou zijn. Bij DEET weet je in iedergeval zeker dat het meer voor je lichaam doet dan alleen teken tegenhouden, en dan is zo'n 'natuurlijk' middel toch wel erg welkom.
Oke oke...het zou kunnen werken. Maar is gewoon niet onderzocht eigenlijk zie onderstaand copy past uit UptoDate.

Tick repellents — Products containing DEET (N,N-diethyl-meta-toluamide) are effective tick repellents that can be applied to the skin and have been commercially available for many years. Other repellents (eg, picaridin, IR3535, lemon eucalyptus oil) can be used on the skin and some may be better tolerated [17]; however their equivalence to DEET for repelling ticks has not been well evaluated. Permethrin is an acaricide that can be applied to clothing to prevent tick bites but should not be applied directly to skin. (See 'Protective clothing' above.)

Given the theoretical basis for effectiveness, low risk of adverse events, and reasonable acceptability, we suggest the use of an efficacious tick repellent (eg, DEET) on skin and permethrin on clothing for people who enter tick habitat. This strategy is likely to be most effective in individuals who apply repellents meticulously, but might be impractical and less acceptable for people who live in tick-infested areas and are regularly exposed to tick habitat.

Kortom...je mag t proberen, maar de effectiviteit weten we gewoon niet. Mijn eigen menig is dan ook dat t minder/niet werkt...en ja, ik heb ook al meerdere geprobeerd. Vind van de meeste zoals van careplus ook gewoon duur.
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Anti vaxers en anti deeters.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie