Tekenbeet

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Duidelijk is dus wel dat voorop fietsen geen goed idee is... :winkie:
Helaas fiets ik ook regelmatig alleen. Ik zal dus maar gewoon deet blijven gebruiken
Real men think straight and flat are boring :-D
RAPTOR88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 13 december 2015, 12:17
Mijn mountainbike: de fijnste die er is.

Nou, ik heb blijkbaar ook mijn eerste tekenbeet te pakken gehad en meteen prijs.
Helemaal niks gevoeld maar had wel een grote rozige vale ring (15cm) schuin over de zijkant van mn knie.
Ik dacht eerst eczeem aangezien het niet zo op een tekenbeet leek dus twee weken aangekeken maar het ging niet weg. De laatste week ook wat "gammeler" en sinds een paar dagen voelt de knie wat stijf en geprikkeld.

Nu toch maar naar de huisarts waar ik na wat aandringen mocht komen. Ik had de stagaire (arts) die dacht dat het wel mee viel en wat irritatie was maar uiteindelijk toch de huisarts er bij geroepen en die zei meteen erythema migrans.
Nu dus 10 dagen Doxycycline en hopen op het goede.

Mam zei altijd let op met teken en dacht jaja dat zie ik zo.
Ik ben normaal een nuchter persoon maar nu vind ik de komende tijd toch wel spannend.
Ik wil graag snel thuis zijn voordat er ongelukken gebeuren :bier:
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Compressiekousen helpt ook prima. Je ziet er een beetje raar uit (op de race en TT is het wat meer geaccepteerd) maar het helpt wel.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

RAPTOR88 schreef: di 6 juli 2021, 19:52 Nou, ik heb blijkbaar ook mijn eerste tekenbeet te pakken gehad en meteen prijs.
Helemaal niks gevoeld maar had wel een grote rozige vale ring (15cm) schuin over de zijkant van mn knie.
Ik dacht eerst eczeem aangezien het niet zo op een tekenbeet leek dus twee weken aangekeken maar het ging niet weg. De laatste week ook wat "gammeler" en sinds een paar dagen voelt de knie wat stijf en geprikkeld.

Nu toch maar naar de huisarts waar ik na wat aandringen mocht komen. Ik had de stagaire (arts) die dacht dat het wel mee viel en wat irritatie was maar uiteindelijk toch de huisarts er bij geroepen en die zei meteen erythema migrans.
Nu dus 10 dagen Doxycycline en hopen op het goede.

Mam zei altijd let op met teken en dacht jaja dat zie ik zo.
Ik ben normaal een nuchter persoon maar nu vind ik de komende tijd toch wel spannend.
Toch is dat wel apart omdat een teek zich voor meerdere dagen nestelt op je huid. Hij komt niet langs om even te bijten. Dan kan hij volgezogen tot een cm groot worden en het kan flink jeuken.
Toch ook nog wel kans dat het wat anders is maar je kan de gok natuurlijk niet nemen.
"This species has amused itself to death"
RAPTOR88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 13 december 2015, 12:17
Mijn mountainbike: de fijnste die er is.

kan niet meer schreef: di 20 juli 2021, 18:45

Toch is dat wel apart omdat een teek zich voor meerdere dagen nestelt op je huid. Hij komt niet langs om even te bijten. Dan kan hij volgezogen tot een cm groot worden en het kan flink jeuken.
Toch ook nog wel kans dat het wat anders is maar je kan de gok natuurlijk niet nemen.
Ik vind het ook heel apart. Mijn vriendin heeft ook niks gezien op/aan mij...
Ik ben inmiddels een week van de antibiotica af en de kring lijkt ook weg te blijven dus ik ben allang blij maar zeker ook geen voorstander van zo maar antibiotica pakken.
Ik wil graag snel thuis zijn voordat er ongelukken gebeuren :bier:
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Bij mij vorig jaar.
Starte op mijn links op mijn borst.
Eerst leek het een muggenbult.
Die werd steeds groter en groter totdat er een vlek was van 10 cm doorsnee.
Deze bleef maar groeien.
Naar de huid dokter.
Deze zei gelijk teek.
Ook het bloed onderzoek wees dat uit.
Anti biotica 2 weken voorgeschreven.
In de eerste week werd de vlek nog 30 cm toen ging die langzaam weg.
Nooit een teek gezien, de vlek zag er erg beangstigend uit.
Gelukkig geen vermoeidheids verschijnselen gehad.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Ook ik heb de bingo getroffen. De opmerking dat een teek minimaal 24 moet zitten voordat je risico op lyme hebt is dus een fabeltje. Na elke rit onder de douche uitgebreid gecheckt, maar nu +/- 3 maand na de vermoedelijke beet ( ja had destijds wel vermoeden maar toen verder niets zichtbaar qua restant teek of ring ) een mooie rode plek en onverklaarbare spierpijn, snel vermoeid en hoofdpijn. Inderdaad ook 10 dagen Doxycycline.... Hopelijk snel weer up and cycling...
Real men think straight and flat are boring :-D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

‘Fabeltje’? Of betrof het een onvolledige uitleg?
‘t Is geen fabeltje, maar de feiten en onderbouwing zijn net anders:

De kans op het ontwikkelen van Lyme is niet 0 bij een beet van <24u oud. Hij is alleen zó klein, 2-3%, dat de eventuele voordelen van een (antibiotische) behandeling niet opwegen tegen de eventuele nadelen (bijwerkingen) ervan.
En vanwege die kleine kans moet je jezelf de weken tot een paar maanden erna dus wél in de gaten houden, voor het geval dat er zich toch symptomen ontwikkelen die passen bij beginnende Lyme. En dat heb je dus prima gedaan.
Ontwikkelen die zich namelijk alsnog, kans immers 2-3%, dan behandel je alsnog met antibiotica, en ben je dus niet ‘te laat’, nog steeds ‘op tijd’.
Als je dus het advies krijgt bij een tekenbeet <24u te kunnen afwachten, dan hoort bovenstaande uitleg er wel bij. Anders was die niet volledig.

Lees het eens na op www.thuisarts.nl:
https://www.thuisarts.nl/tekenbeet/ik-heb-tekenbeet.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

aurelius schreef: di 9 november 2021, 07:25 ‘Fabeltje’? Of betrof het een onvolledige uitleg?
‘t Is geen fabeltje, maar de feiten en onderbouwing zijn net anders:

De kans op het ontwikkelen van Lyme is niet 0 bij een beet van <24u oud. Hij is alleen zó klein, 2-3%, dat de eventuele voordelen van een (antibiotische) behandeling niet opwegen tegen de eventuele nadelen (bijwerkingen) ervan.
En vanwege die kleine kans moet je jezelf de weken tot een paar maanden erna dus wél in de gaten houden, voor het geval dat er zich toch symptomen ontwikkelen die passen bij beginnende Lyme. En dat heb je dus prima gedaan.
Ontwikkelen die zich namelijk alsnog, kans immers 2-3%, dan behandel je alsnog met antibiotica, en ben je dus niet ‘te laat’, nog steeds ‘op tijd’.
Als je dus het advies krijgt bij een tekenbeet <24u te kunnen afwachten, dan hoort bovenstaande uitleg er wel bij. Anders was die niet volledig.

Lees het eens na op www.thuisarts.nl:
https://www.thuisarts.nl/tekenbeet/ik-heb-tekenbeet.
Uitstekende uitleg :-q!
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Dank voor deze duidelijke uitleg!
Real men think straight and flat are boring :-D
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Alles is statistiek! In de MEESTE gevallen moet een teek 36-48 uur op je lichaam zitten om de Borrelia bacterie over te kunnen dragen. Dat komt omdat deze bacterie in de maag/darmen van de teek zit en tijd nodig heeft om in jou lichaam terecht te komen. Dit in tegenstelling tot bijv. Tekencefalitis (TBE; wat overigens een virus is en geen bacterie) wat in het speeksel van de teek aanwezig is en dus direct bij de beet overgedragen kan worden.
Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat het het niet eerder kan....de kans is alleen erg klein. Hoe langer de teek op je lichaam zit, hoe groter de kans is dat Borrelia wordt overgedragen (als de teek tenminste Borrelia draagt...die kans is ongeveer 20%). De 24 uur is dan een redelijk veilige marge.
Oftewel, kans dat je Lyme krijgt als je een willekeurige teek binnen de 24 uur verwijderd is gemiddeld 0,2*0,03 = 0,6 % (uitgaande van de 3% waar Aurelius naar refereerde). Uiteraard is die kans anders wanneer je in een gebied fiets waar de besmettingsgraad hoger is (vooral Oost Nederland).

Misschien moeten MTBérs zich ook meer inzetten tegen vossenjacht. Er is namelijk wetenschappelijk aangetoond, dat vossenjacht het risico op Lyme significant verhoogd aangezien vossen belangrijke tussengastheren van de teek (muizen) eten. Als iemand het wetenschappelijk artikel wil lezen, dan laat maar weten!
https://www.tekenbeetziekten.nl/site/as ... n-lyme.pdf
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Plaats reactie