Tekenbeet

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, heel wreed.
Zo'n lief klein bloedzuigend beestje zomaar verzuipen en met het badwater wegspoelen...

De meeste teken gaan eerst rustig een lekker plekje zoeken, dus je hebt een paar uur om ze te verzuipen en weg te spoelen voordat ze zich vast zetten.

Maar voorkomen is beter dan genezen, dus https://nl.wikipedia.org/wiki/DEET
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Hmm, dan moet ik ‘s wat doen aan mijn douchetechniek. Ik douche meteen na thuiskomst. De zwarte stipjes die er dan nog zitten zijn geen modder en helaas meestal wel een teek.
(vandaag geen enkele teek, wel weer door hoog gras gefietst maar deze keer ingesmeerd met deet)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DEET, daar houden ze niet van.
Wel opletten met synthetische kleding, horloges en ander kunststof spul.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Regelmatig even je hand over je armen en benen halen als je contact met bebossing hebt gehad; alle beetjes helpen...
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Op mijn “15 teken route” was ik vorige week mijn bidon verloren. Dus gisteren een stuk van die route nog een keer gefietst om die terug te vinden. Deze keer was ik voorbereid op de teken. Links had ik m’n arm en been ingesmeerd met care plus 50% deet, rechts met care plus anti teek (waar geen deet in zit).
Het eerst stuk bos was tekenvrij.
Daarna kwam een lange single track met veel hoog gras, zonder flow, dus met een vrij lage snelheid. Bij een klaphekje aangekomen was het tijd voor de tekencontrole. Al snel was duidelijk wat het beste helpt tegen teken.
Zowel links als rechts had ik geen enkele teek. Mijn fietsmaat fietste voorop en hij heeft zo’n teken van z’n benen afgehaald. Hij had zich kort voor vertrek ingespoten met de deet. Geen enkele teek zat vastgebeten, ze konden er zo worden afgeveegd.
Dus je fietsmaat voorop laten rijden werkt het beste tegen teken. :-D

Hierna nog regelmatig onderweg tekencontrole gedaan en niks gevonden. Zo hebben we het paadje gelokaliseerd waar de meeste teken zitten.
Bij thuiskomst heb ik 1 teek gevonden, ook die zat niet vast.

Ik had niet verwacht dat je met deet nog zo veel teken op je benen kunt krijgen zoals bij mijn fietsmaat. Nu kan het insmeren niet helemaal goed zijn gegaan. Ik kan me ook voorstellen dat de teken de deet pas merken als ze al op je been zitten en dan niet bijten, zodat je ze er makkelijk af kan blijven vegen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

modderfietser schreef: za 18 juli 2020, 09:24 Op mijn “15 teken route” was ik vorige week mijn bidon verloren. Dus gisteren een stuk van die route nog een keer gefietst om die terug te vinden. Deze keer was ik voorbereid op de teken. Links had ik m’n arm en been ingesmeerd met care plus 50% deet, rechts met care plus anti teek (waar geen deet in zit).
Het eerst stuk bos was tekenvrij.
Daarna kwam een lange single track met veel hoog gras, zonder flow, dus met een vrij lage snelheid. Bij een klaphekje aangekomen was het tijd voor de tekencontrole. Al snel was duidelijk wat het beste helpt tegen teken.
Zowel links als rechts had ik geen enkele teek. Mijn fietsmaat fietste voorop en hij heeft zo’n teken van z’n benen afgehaald. Hij had zich kort voor vertrek ingespoten met de deet. Geen enkele teek zat vastgebeten, ze konden er zo worden afgeveegd.
Dus je fietsmaat voorop laten rijden werkt het beste tegen teken. :-D

Hierna nog regelmatig onderweg tekencontrole gedaan en niks gevonden. Zo hebben we het paadje gelokaliseerd waar de meeste teken zitten.
Bij thuiskomst heb ik 1 teek gevonden, ook die zat niet vast.

Ik had niet verwacht dat je met deet nog zo veel teken op je benen kunt krijgen zoals bij mijn fietsmaat. Nu kan het insmeren niet helemaal goed zijn gegaan. Ik kan me ook voorstellen dat de teken de deet pas merken als ze al op je been zitten en dan niet bijten, zodat je ze er makkelijk af kan blijven vegen.
Maar... heb je je bidon nou gevonden🤔
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Mad Wally schreef: za 18 juli 2020, 10:29
modderfietser schreef: za 18 juli 2020, 09:24 Op mijn “15 teken route” was ik vorige week mijn bidon verloren. Dus gisteren een stuk van die route nog een keer gefietst om die terug te vinden.
Bla bla ... iets over teken...
Maar... heb je je bidon nou gevonden🤔
Ja, op een stukje waar ik over een paar boomstammetjes moest hoppen lag ie. Bidonhouder was al een beetje gaar en hier kreeg ie blijkbaar het laatste zetje om kapot te gaan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

modderfietser schreef: za 18 juli 2020, 09:24 Op mijn “15 teken route” was ik vorige week mijn bidon verloren. Dus gisteren een stuk van die route nog een keer gefietst om die terug te vinden. Deze keer was ik voorbereid op de teken. Links had ik m’n arm en been ingesmeerd met care plus 50% deet, rechts met care plus anti teek (waar geen deet in zit).
Het eerst stuk bos was tekenvrij.
Daarna kwam een lange single track met veel hoog gras, zonder flow, dus met een vrij lage snelheid. Bij een klaphekje aangekomen was het tijd voor de tekencontrole. Al snel was duidelijk wat het beste helpt tegen teken.
Zowel links als rechts had ik geen enkele teek. Mijn fietsmaat fietste voorop en hij heeft zo’n teken van z’n benen afgehaald. Hij had zich kort voor vertrek ingespoten met de deet. Geen enkele teek zat vastgebeten, ze konden er zo worden afgeveegd.
Dus je fietsmaat voorop laten rijden werkt het beste tegen teken. :-D

Hierna nog regelmatig onderweg tekencontrole gedaan en niks gevonden. Zo hebben we het paadje gelokaliseerd waar de meeste teken zitten.
Bij thuiskomst heb ik 1 teek gevonden, ook die zat niet vast.

Ik had niet verwacht dat je met deet nog zo veel teken op je benen kunt krijgen zoals bij mijn fietsmaat. Nu kan het insmeren niet helemaal goed zijn gegaan. Ik kan me ook voorstellen dat de teken de deet pas merken als ze al op je been zitten en dan niet bijten, zodat je ze er makkelijk af kan blijven vegen.
Dus een fietsmaat voorop die de teken vangt, en dan een fietsmaat achter je die de valse honden afweert.
Altijd zorgen dat je in het midden rijdt.
En DEET smeert.
Het is trouwens bewezen dat DEET het beste werkt als de rest vd groep geen DEET gebruikt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ThaSingleTrackMastah schreef: za 11 juli 2020, 19:55 Je weet dat je ze kan verzuipen door meteen thuis te douchen met veel zeepsop ?
Zeep breekt de oppervñaktespanning vh water en zodoende raken ze hun luchtbelletje kwijt.
Niet te snel afspoelen, geef ze even de tijd om te stikken.
Dat werkt alleen als ze nog niet vast zitten. Als ze al vast zitten gaan ze niet loslaten als je doucht. En dat ze uberhaupt verzuipen door zeepsop...ik kan de redenering volgen maar ken dit niet als bewezen remedie.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 11 juli 2020, 22:48 ...
De meeste teken gaan eerst rustig een lekker plekje zoeken, dus je hebt een paar uur om ze te verzuipen en weg te spoelen voordat ze zich vast zetten.

Maar voorkomen is beter dan genezen, dus https://nl.wikipedia.org/wiki/DEET
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ja precies. :-q kieskeurige beesten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben ook best kieskeurig als het op eten aankomt,)
Gelukkig wordt ik niet weggespoeld en verzopen :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Als ik dit zo lees wordt ik toch wat ongerust. Hoe pakken jullie dit normaal aan?

Ik heb 13 augustus een tekenbeet gehad. Deze zat er op dat moment minder dan een uur, nog geen half uur waarschijnlijk. Hij was dus nog heel klein, had nog geen bloed gezogen, maar zat wel vast. We hebben hem toen direct verwijderd. Afbeelding Lijkt vooral qua grootte op de larf

Nu heb ik wat grieperige klachten, voel me niet helemaal top (Oorzaak lijkt een buikgriepje). Zag dit topic en dacht: oh ja die teek.

Nu wil ik morgen de arts bellen voor de zekerheid, hoe gaat dit in z'n werk? Krijg ik "zomaar" antibiotica of gaat er eerst getest moeten worden? Op een tekenwebsite wordt gesproken dat ik om een kuur kan vragen voor de zekerheid.
Het overgrote deel van de mensen verwijdert een teek gewoon en laat het daarbij, ik vraag me daarom sterk af of ik de arts uberhaupt moet bellen. Hoor graag hoe mensen met meer teek ervaring dit aanpakken
Who needs roads when there's dirt
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De assistente gaat je gerust stellen, hij zat er maar een 1/2 uur, dont worry!
Lees maar na: https://www.thuisarts.nl/tekenbeet/ik-heb-tekenbeet
Als 'ie er langer dan 24u zat wordt het pas spannend!

(En als je koorts zou hebben, andere symptomen die evt bij Covid kunnen passen, dan de GGD niet vergeten te bellen :wink: )
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

aurelius schreef: wo 23 september 2020, 15:03 De assistente gaat je gerust stellen, hij zat er maar een 1/2 uur, dont worry!
Lees maar na: https://www.thuisarts.nl/tekenbeet/ik-heb-tekenbeet
Als 'ie er langer dan 24u zat wordt het pas spannend!

(En als je koorts zou hebben, andere symptomen die evt bij Covid kunnen passen, dan de GGD niet vergeten te bellen :wink: )
En natuurlijk de rode kring, maar geen rode kring is nog geen garantie voor geen besmetting.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie