koud na inspanning hoe te voorkomen?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

sjaanbanaan schreef:Nu ik de reacties zo eens lees denk ik dat ik toch het belang van voldoende eten zwaar onderschat.
Zeker weten, want wat is Sjaan nog zonder banaan?

Maar als je inderdaad een hartslagmeter hebt, dan zou ik me daar ook wat beter op gaan concentreren. Ik gebruik hem voornamelijk voor de sportschool, met mtben vind ik het toch moeilijk om in die zones te blijven. Maar wat ik wel doe is dat ik de hoogste zone zo min mogelijk overschrijdt. Ik probeer het geheel dus meer in de hand te houden.

Op lange ritten heeft dit voor mij zeker nut gehad. Veel minder last van energietekort en de verschijnselen die door jou zijn beschreven.
Work... the eight hours between bicycle rides.
ww
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 12:21
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper (2006)

Ik heb dit in het verleden ook wel eens gehad, maar sinds ik echt uit fiets en zorg dat de hartslag ca. 110-120 is voor ik afstap heb ik het zelden eigenlijk.
Ik zou zeggen besteed meer aandacht aan cooling-down en daarna flink warm douchen.
arnootje
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 13 augustus 2008, 22:29
Mijn mountainbike: Cannondale Taurine 3 2008
Contacteer:

Ik zelf gebruik ook altijd een windstopper jasje van goretex, deze ademt wel maar laat geen wind door. Dit is ideaal als je bezweet bent en je wil goed uitfietsen (cooling down) dan koelt je lichaam in ieders geval niet af. Deze jasjes zijn heel makkelijk mee te nemen doordat ze heel dun zijn passen ze gemakkelijk in je achterzakje van je shirt.
Maar onderschat ook het eten niet, eet als je een echt zware rit/wedstrijd moet rijden je 3 uur van te voren goed vol met allerlei lichtverteerbare dingen zoals wit of lichtbruin brood met jam of iets dergelijks. En dan heb je voor een rit van 3 uur bijna niks meer nodig onderweg.
Ik had van het weekend aan 1 dikke plak suikerbrood onderweg meer dan genoeg, voor 4 uur fietsen op intensief duur niveau.

Het is gewoon uit proberen. :-q
timvandoorn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 20 september 2005, 16:51
Mijn mountainbike: Batavus B1
Contacteer:

Interessant om al die berichten te lezen, ikzelf heb het soms ook een beetje, maar vaak ligt het bij mij aan te weinig slaap in verhouding tot de vele trainingsarbeid.
Ook ligt het wel is aan te weinig kleding of te weinig voeding tijdens de rit, maar als ik die twee goed op orde heb dan heb ik het soms nog wel is.

Ik heb altijd geleerd/gehoord dat als je te weinig slaapt en je lichaam eigenlijk moe is, je het ook sneller koud hebt. Dit klinkt enigzins logisch want je lichaam heeft simpelweg de energie niet om je lichaam goed op temp te houden. Voor mn gevoel heeft dat slapen grote invloed vwb mijn lichaamstemp.

Ik las ook in verschillende berichten dat aangeraden wordt om een cooling down te doen, maar dat doe ik met de huidige temperaturen juist niet. Ik eindig ook met een hartslag van 140 (de laatste 10 minuten van de rit 140 de training tussen Hf 150-170), zet me fiets snel in de schuur, hol naar binnen waar het warm is en dan rustig even warm douche pakken en dan lekker warme kleren aan en dan valt het mee.
Doe ik wel een rustige cooling down dan krijg ik het wel echt koud, want bezweet en dan rustig gaan fietsen, dan lopen de rillingen door mn lijf.
There is a first time for everything.. thats why we live in this world! R.C.
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Als ik dit zo lees dan denk ik dat Sjaan te diep is gegaan.
Je kunt wel een keer uit je reserve putten, maar die moet je dan ook weer aanvullen, goed eten goed slapen.
En Woeker, ik durf het bijna ni te zeggen...nicotine vernauwd de bloedvaten, hierdoor zul je eerder koud krijgen, als eerste handen en voeten, daarna armen benen etc etc. En het is een eetlust remmer. zie de connectie met herstel.
succes :-q
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

De mogelijke oplossingen zijn hier genoemd, even samenvattend :
- voldoende eten voor en tijdens de rit
- Cooldown
- Na het sporten droge kleren aan

Nog één toevoeging... na de cooldown een extra jasje aantrekken (ik trek meestal een winddicht jasje aan), want je kleding zal nog vochtig zijn van de inspanning en dit ontrekt warmte aan je lichaam. Zodra je stilstaande lucht tussen je kleren en huid hebt (waar een winddicht jasje voor zorgt) gaat dit juist isolerend werken.
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
Plaats reactie