hoe sparen voor langere rit

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
timvandoorn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 20 september 2005, 16:51
Mijn mountainbike: Batavus B1
Contacteer:

Nou nou, het niveau van de reacties vind ik zwaar onder de maat mannen! :-?
Er is er maar één redelijke bij, die reactie waarbij de hartslag en verzuringsdrempel wordt genoemd.
Vwb het eten zie ik wel goede tips, maar zó weinig vwb het fietsen op hartslag?

Als je die bart brentjes goed wil fietsen, moet je allereerst zorgen dat je lekker kilometers maakt. Trainingsritten van maximaal 30 á 40 km, meer is niet echt nodig als je 50 km gaat doen. Waar je voor moet waken is dat je te hard van start gaat en je benen vollopen door verzuring. Als je weet met welke hartslag je ongeveer verzuurd, dan zou ik daar de eerste 25 km niet teveel in de buurt komen. Af en toe bij klimmetjes van 1 á 2 minuten is geen ramp, maar ik zou geen kwartier boven mn verzuringsdrempel gaan fietsen de eerste 25 km.
Na de 25 km zou ik er ook niet vaak boven gaan zitten of je moet je nog heel fit voelen.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je doel is. Als je voor een redelijke tijd wilt gaan dan moet je gewoon flink gaan knallen rond omslagpunt. Doe je het voor de ervaring dan kun je er voor kiezen om wat minder op je tandvlees te knabbelen en er gewoon net iets onder te blijven.
There is a first time for everything.. thats why we live in this world! R.C.
kajhpc
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1017
Lid geworden op: vr 18 april 2008, 10:49

Zwaar onder de maat? Jouw advies spant dan misschien wel de kroon, aangezien het de TS te doen was om de BBC. Vandaag verreden dus. :D Geeft niet hoor...

@Tjebbert: hoe is het gegaan eigenlijk?
timvandoorn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 20 september 2005, 16:51
Mijn mountainbike: Batavus B1
Contacteer:

kajhpc schreef:Zwaar onder de maat? Jouw advies spant dan misschien wel de kroon, aangezien het de TS te doen was om de BBC. Vandaag verreden dus. :D Geeft niet hoor...

@Tjebbert: hoe is het gegaan eigenlijk?
Tja idd te laat, maar ik hoop als andere dit topic lezen er misschien wel wat van leren.
Als die arme jonge alleen op jouw advies had moeten fietsen dan heeft die misschien ze benen vandaag lekker opgeblazen of misschien zwaar onder zn kunnen gereden..
There is a first time for everything.. thats why we live in this world! R.C.
jnieuwelaar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: do 26 oktober 2006, 10:56
Mijn mountainbike: merida matts sport 500

timvandoorn schreef:Nou nou, het niveau van de reacties vind ik zwaar onder de maat mannen! :-?
Er is er maar één redelijke bij, die reactie waarbij de hartslag en verzuringsdrempel wordt genoemd.
Vwb het eten zie ik wel goede tips, maar zó weinig vwb het fietsen op hartslag?

Als je die bart brentjes goed wil fietsen, moet je allereerst zorgen dat je lekker kilometers maakt. Trainingsritten van maximaal 30 á 40 km, meer is niet echt nodig als je 50 km gaat doen. Waar je voor moet waken is dat je te hard van start gaat en je benen vollopen door verzuring. Als je weet met welke hartslag je ongeveer verzuurd, dan zou ik daar de eerste 25 km niet teveel in de buurt komen. Af en toe bij klimmetjes van 1 á 2 minuten is geen ramp, maar ik zou geen kwartier boven mn verzuringsdrempel gaan fietsen de eerste 25 km.
Na de 25 km zou ik er ook niet vaak boven gaan zitten of je moet je nog heel fit voelen.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je doel is. Als je voor een redelijke tijd wilt gaan dan moet je gewoon flink gaan knallen rond omslagpunt. Doe je het voor de ervaring dan kun je er voor kiezen om wat minder op je tandvlees te knabbelen en er gewoon net iets onder te blijven.
Nou vind ik dat allemaal wel meevallen. Als je echt spreekt over het geven van een (trainings)advies heb je het inderdaad over omslagpunt en hartslagreserve, maar ik denk dat de topicstarter daar nog geen enkele kennis van heeft. Voor jouw advies moet je sowieso je eigen omslagpunt kennen en dat doet geen enkele beginner.
Dus dan is het beter om gewoon op gevoel te fietsen.
tjebbert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 636
Lid geworden op: wo 19 maart 2008, 20:12
Mijn mountainbike: Eentje met grote wielen

kajhpc schreef:
@Tjebbert: hoe is het gegaan eigenlijk?
Great ik voel me "king of the hill" :D
Ik ben 57e geworden van de 433man op de 55 km en dat valt me niet tegen voor een ouwe l*l z'n eerste marathon, ik ben op een normaal tempo van start gegaan en kon dit goed volhouden, op ongeveer 25 had ik een dipje maar na een aantal km extra en wat afdalingen waar de benen even rust kregen kon ik daar uit komen. Bij het rustpunt op ongeveer 35 heb ik met mijn domme kop staan wachten op mijn maatje en heb daar ongeveer een minuut of 5 stilgestaan. Dit heb ik op een vreselijke manier moeten bekopen en hierna zelfs één klim moeten lopen omdat het echt niet meer ging, ook dit kwam ik op de één of andere manier redelijk te boven en kon op een redelijk tempo doorrijden tot de finish! Ik heb degelijk wat aan de adviezen gehad wat het tempo, het eten en drinken betreft, ook heb ik door de milde berichten (maak je niet zo druk) een andere instelling gekregen wat mij ook weer heeft geholpen, dus mannen alsnog bedankt :-q

volgend jaar hoop ik de 75 te doen, of misschien wel de Grand Raid :D

Mvg Tjeb
Laatst gewijzigd door tjebbert op do 16 oktober 2008, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Size does matter!! Try it with 29 inches...
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Was al benieuwd naar jouw ervaringen. Klasse!
Plaats reactie