Drinken bij temperaturen onder nul

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
ATX990
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: do 30 juni 2005, 20:50
Mijn mountainbike: Loves to ride!

Vanmorgen wezen fietsen. De temperatuur was tijdens de gehele tocht onder nul. Ik had een klein beetje zout in mijn camelbak gedaan om daarmee het bevriezen van het drinktuitje te voorkomen, dit hielp groten deels, maar het drinken zelf was geen succes, het water was veel te koud om lekker naar binnen te slobberen.

Heb nu na de inspanning maar ff flink wat maxim oplossing gedronken, om mijn vochtpeil weer wat omhoog te krijgen.
Wat doen jullie bij deze temperaturen, soort van thermosfles met warme thee ofzo; warm water in de camelbak?
Iemand goede tips, do's and dont's?
Love the ride! Rocky Mountain | EATS.place
JanW
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2502
Lid geworden op: do 9 maart 2006, 23:09
Mijn mountainbike: Salsa El mariachi 29er SS, Gary Fisher Hifi 29, Salsa Fargo 29 2012
Contacteer:

Lauw water in de waterzak, en dan de eerste slok uitspugen. Maar dan nog lukt het me niet om voldoende te drinken met koud weer.
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Om te voorkomen dat het drinktuitje bevriest kun je ook het drinken terugblazen de camelbag. Als je daarna het kraantje dichtdraait en het tuitje bij je kleren instopt is de kans op bevriezen klein. Je kunt overigens ook van camelbag een drinktuitje kopen die niet of minder snel bevriest.

Heb zelf zojuist 3,5 uur gefietst met één 0,75 liter bidon. Inhoud van de bidon is gelukkig niet bevroren onderweg. Dat het drinken koud is vind ik niet zo'n probleem.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Net zo'n 84 km gefietst en gewoon 3 bidon's leeggewerkt onderweg.
Veel kleine slokjes voorkomt bij mij altijd dat ik last van mijn maag krijg van koud drinken.
Het scheelt ook wel dat de intensiviteit van de trainingen nu wat lager ligt.
Drinken zul je toch moeten ook al denk je minder te zweten je verliest altijd vocht.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

JanW schreef:Lauw water in de waterzak
Same here.
En ik drink meestal in één keer redelijk veel, maar daar moet je maar net tegen kunnen.

Je hebt trouwens ook geïsoleerde Camelbak slangen, al kan ik je niet helpen aan praktijkervaringen daarmee.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

de geïsoleerde slangen werken goed, ik gebruik hem in combinatie met zo'n isolatie om de zak (heet geloof ik unbottle)
er zit bij de slang ook een dopje voor over het mondstuk, dit vind ik voor fietsen niet nodig en onhandig.

het enige nadeel is dat de isolatie vrij prijzig is voor eigenlijk niets meer dan een laagje neopreen.
ik heb ook weleens een iemand gezien die met een oude binnenband en tape had gemacgyverd.
binaural
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 634
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic Disc 2006, Trek 7000

Hier ook goede ervaringen met die isolatie. Gebruikte het zelfs vaak op wintersport...
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Net ongeveer 1.5 goed doorgefietst. Op 3 slokjes water... Ik heb ook nul-dorst. Maar van tevoren drink ik wel stevig, alleen dat werkt alleen bij korte tochtjes...
maori
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3320
Lid geworden op: do 4 januari 2007, 22:05
Mijn mountainbike: Eentje met grote wielen.sworks voor op de weg

Ik blijf gewoon drinken ook al heb ik het gevoel dat ik niks nodig heb.
Kleine slokjes doen het altijd goed met dit koude weer.
Ka Nui Te Mamae,Ka Nui Hoki Taku Aroha.

Whining is for Soccerplayers...Pain is for Cyclists
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Ook hier warm tot heet water in de zak.
In het begin lekker warm op je rug en is lekker te drinken
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Gewoon een bidon met water.
Het bevriest niet, dat water schudt lekker in die bidon.
Kleine slokjes nemen gaat voor mij prima. Wel koud, dat water, maar valt niet verkeerd bij mij.
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
kajhpc
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1017
Lid geworden op: vr 18 april 2008, 10:49

Mjah, thermosfles met thee of koffie. Dat leek me vorig jaar wel een goed idee bij erg koud weer. De praktijk is anders, in ieder geval voor mij dan. Je moet dan toch stil gaan staan, handschoenen uit, voetjes op een bevroren ondergrond. Daar kreeg ik het nog veel kouder van.

Bidonnetje sportdrank, Camelbakje lauw water, dat gaat prima. Vandaag merkte ik wel dat de slang van de Camelbak veel minder flexibel was.
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

En je camelback/bag onder je jasje dragen, blijft het op redelijke temp. en het slangetje bevriest ni.
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

of in februari de nieuwe racebak kopen
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
w8
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: di 30 januari 2007, 21:18
Mijn mountainbike: Gazelle W6, AM classic disc 2009, Rotor Q-rings

Het blijft moeilijk, die kou.
Ondanks dat ik toch gewoon zweet heb ik het gevoel / behoeft aan veel minder drinken, ik denk dat ik een kwart drink t.o.v. temp van boven de 15 graden.
Ik weet eigenlijk niet of dat goed of slecht is, ik heb mezelf eigen gemaakt om altijd te blijven drinken, ook al heb ik geen dorst ( als ik dat niet doe krijg ik gegarandeerd kramp ) maar met dit weer vind ik t erg lastig.....

Ik zal ook s lauw/warm water gaan proberen.
Plaats reactie