Op de mountainbike naar het werk

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
MTB__addiction
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 02:15

ik ga vrijwel elke dag naar mijn werk op de fiets, 16km enkele reis.
Ik heb af en toe best wel intensief werk waardoor de terugweg niet even snel verloopt dan de heenweg.
Meestal rijd ik op mijn Sensa Cross (volgens mij noemen ze dat een citybike?) en die bevalt me nu na 12000km in nog geen 3 jaar nog altijd prima.
Maar wanneer ik af en toe eens op mijn MTB (Specialized Crave 29er) ga dan merk ik wel dat het straatwerk met een MTB niet echt prettig is en dat ik er veel meer moeite mee heb dan op de city bike.

Ik draag btw eigenlijk altijd gewone kleding en zweet me dan ook een ongeluk als ik over ben.
Dragen jullie altijd fietskleding tijdens W_W verkeer?
Ik denk dat ik maar eens naar kleding voor op de citybike moet gaan kijken.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

MTB__addiction schreef:dan merk ik wel dat het straatwerk met een MTB niet echt prettig is en dat ik er veel meer moeite mee heb dan op de city bike.
Daar is het ook een MTB voor hé? Je kunt een extra wielsetje nemen en daar wegbanden op monteren maar je kunt er ook genoegen mee nemen door je benen aan dat wat zwaardere stampwerk laten wennen.
Zelf mag ik terug naar huis graag een blokje om door het bos gaan (UH routes :kiss: ) of onverharde paadjes langs de route.
In zo'n situatie gaat de MTB met dik off road rubber mee.
In het geval dat ik zsm over asfalt vice versa wil, ga ik met de commuter.
MTB__addiction schreef:Ik draag btw eigenlijk altijd gewone kleding en zweet me dan ook een ongeluk als ik over ben.
Dragen jullie altijd fietskleding tijdens W_W verkeer?
Ik denk dat ik maar eens naar kleding voor op de citybike moet gaan kijken.
Voor woon werkverkeer altijd gewoon de spijkerbroek, ook als ik via het bos weer naar huis ga.
Wel sportondershirt met fietsshirt, zomer-winter fietshandschoenen en in de winter ook windstopper of een wat warmer fietsjasje.
Aan de zaak geen goeie omkleedgelegenheid, douche etc. Is wat dat betreft behelpen dus ik heb aan de zaak ook een bus deo liggen...
Kwestie van prioriteiten stellen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
mhr-zip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 17 mei 2016, 20:26

MTB__addiction schreef:ik ga vrijwel elke dag naar mijn werk op de fiets, 16km enkele reis.
Ik heb af en toe best wel intensief werk waardoor de terugweg niet even snel verloopt dan de heenweg.
Meestal rijd ik op mijn Sensa Cross (volgens mij noemen ze dat een citybike?) en die bevalt me nu na 12000km in nog geen 3 jaar nog altijd prima.
Maar wanneer ik af en toe eens op mijn MTB (Specialized Crave 29er) ga dan merk ik wel dat het straatwerk met een MTB niet echt prettig is en dat ik er veel meer moeite mee heb dan op de city bike.

Ik draag btw eigenlijk altijd gewone kleding en zweet me dan ook een ongeluk als ik over ben.
Dragen jullie altijd fietskleding tijdens W_W verkeer?
Ik denk dat ik maar eens naar kleding voor op de citybike moet gaan kijken.
Bovenkant wel fietskleding, onderkant niet.

Kan wel douchen, maar is zo'n gedoe na 11 km. Dus droge kleren aan en gaan (werk niet in kantoor omgeving).
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Altijd in fietskleding tijdens woon/werk tocht.
Op het gemakje naar het werk, daar een beetje opfrissen en omkleden.
En de rest van de dag zweten in de overall onder de lashelm.
Dus in mijn situatie maakt het niet zo veel uit.
Stink binnen een uur toch naar zweet, lasrook, metaal, slijpsel e.d. 8)
Gebruikersavatar
bk600
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 15 juli 2012, 16:43
Mijn mountainbike: is een BMC

Volledig fietskleding en kantooromgeving. Schoenen, broek, deo en haargel laat ik op kantoor (meerdere zodat ik kan afwisselen). In de rugtas gaat een overhemd, ondergoed en een washandje. Bij aankomst in gehandicapten toilet ivm ruimte en wassen. Helaas alleen wastafel met koud water. Neemt bij mij max 10 minuten in beslag en zit weer fris achter bureau. Met spijkerbroek fietsen gaf bij mij vooral kapotte broeken; ter hoogte van zadel en de trapas. Ik fiets ook bij regen en geheel omkleden bevalt dan beter.
MarclaCross
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 13 november 2015, 13:46

MTB__addiction schreef:Maar wanneer ik af en toe eens op mijn MTB (Specialized Crave 29er) ga dan merk ik wel dat het straatwerk met een MTB niet echt prettig is en dat ik er veel meer moeite mee heb dan op de city bike.
Ik had dat gevoel ook. Ik heb daarom mijn banden veranderd. Voor en achter heb ik nu racing ralphs evo Minder rolweerstand, ook op asfalt. En off road rijdt het ook nog geweldig.
Tommi
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: do 7 september 2006, 00:08
Mijn mountainbike: 2 x iDworx Power Rohler, 1 x hardtail, 1 x rigid

Hier ook volledig fietskleding, w-w-afstand varieert tussen 11 en 15 km enkele reis (afhankelijk van werklocatie en het weer). Overhemd, broek en tshirt mee voor kantoor-omgeving, washandje, deo'tje erover en niets aan de hand.
Sinds kort heb ik een Idworx met Rohloff met Continental Traffics eronder, fietstassen aan de lowrider-beugels achterop onderaan, dochter van drie in de Yepp achterop en stampen maar :-).
Heerlijk zo'n 'single-speed' setup, wat scheelt dat in schoonmaak- en onderhoudwerk ten opzichte van m'n oude trek 6500 3x9 setup. Hier haal ik een lapje over de ketting, even drogen, beetje kettingolie, nawrijven om overtollig vet te verwijderen en weer gaan. Ik zou nooit meer terug willen naar een derailleur.
If you can't make any power without a turbo, buy a V8
Gebruikersavatar
Cadexrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
Mijn mountainbike: Rocks;-)
Contacteer:

Hier regelmatig op de fiets 20 enkele reis, in de zomer, herfst en voor jaar op de racert en in de winter op de MTB. Mooie rit met wat hoogte meters en ik kan allerlei lusjes maken!
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Even een vraag; zou het voor de trainingsprikkel uitmaken of ik met woon-werk verkeer 45 km heen en terug doe op dezelfde dag (niet dagelijks!) of dat ik bijvoorbeeld de ene dag 45 naar huis fiets en de volgende ochtend weer 45 naar mijn werk.

Ik wil graag in D1 a D2 trainen maar merk dat ik een tijdgebrek heb. De oplossing zou zijn combineren met mijn werk, daar moet ik toch heen :)
Leor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 18 september 2011, 12:43
Mijn mountainbike: Attack Run & Bike

Wauw petje af voor degene die iedere dag naar hun werk fietsen (met groot aantal km).
Helaas heb ik de auto nodig voor werk, anders zou ik het zo graag doen.

Even een schopje: nog meer mooie woon-werk fiets verhalen?
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Ook ik ga compleet in fietst tenue naar het werk. Heb het geluk dat er een afgesloten fietsenhok aanwezig is met camera toezicht en een aparte douchruimte met persoonlijke kledingkastjes.
Ik rij al jaren op de mtb naar het werk, zo'n 15 km heen en wederom weer terug :winkie: :-q
Leor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 18 september 2011, 12:43
Mijn mountainbike: Attack Run & Bike

Die mensen die douche op het werk hebben .... is dat nu speciaal om fietsen te stimuleren oid? :D
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Leor schreef:Die mensen die douche op het werk hebben .... is dat nu speciaal om fietsen te stimuleren oid? :D
nee hoor....hahaha dat zou wat zijn. Maar we hebben nu eenmaal ook sportfaciliteiten waar wij regelmatig gebruik van maken. Vandaar de kleedruimtes met douches. Wel zo handig toch :-q :winkie: :-q
Gebruikersavatar
Tymon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 11 april 2010, 09:00
Mijn mountainbike: LV301 + On-One Lurcher!

Leor schreef:Die mensen die douche op het werk hebben .... is dat nu speciaal om fietsen te stimuleren oid? :D
Bij ons wel ;-) Harlopers, fietsers en personeel van de kantine maken er gebruik van....
Ben nu bezig om handoeken van de zaak te regelen - scheelt weer gesleep met handdoeken....
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Tymon schreef:
Leor schreef:Die mensen die douche op het werk hebben .... is dat nu speciaal om fietsen te stimuleren oid? :D
Bij ons wel ;-) Harlopers, fietsers en personeel van de kantine maken er gebruik van....
Ben nu bezig om handoeken van de zaak te regelen - scheelt weer gesleep met handdoeken....
Dat hebben wij hier ook, handdoeken van de zaak. Alleen vergeet zo nu en dan het personeel wel eens om de vuile handdoeken in te ruilen voor een stapel schone handdoeken.

Maar zeker wel zo handig! Hoef alleen maar voor genoeg kleding te zorgen in mijn locker! :-q
Plaats reactie