Op de mountainbike naar het werk

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

Afgelopen vrijdag ben ik met de mountainbike naar mijn part time baan gegaan. Ik werd helemaal gek van de files en het is ook nog een goede training :)

Het was 30 kilometer rijden en ik heb er een klein uurtje over gedaan. In een rugzak zuivere kleren, een washandje, deo en handdoekje en gaan met die banaan :-D

Nu het weer wat beter wordt probeer ik de 2 dagen in de week die ik part time werk voortaan altijd met de fiets te doen. Is toch 120 kilometer die ik extra fiets in de week; mooi meegenomen!

Zijn er meer mensen die met de mtb naar het werk gaan? Vooral als je de hele dag achter de computer zit echt een aanrader in ieder geval :-q
Gaat het nu weer over het fietsen?
chaser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: za 24 januari 2009, 21:49
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei 2020

ikzelf werk in de bouw en werk op het moment 30km van huis
Ook ik zit er over te denken om naar het werk tefietsen
maar dan wel op mijn nog aan te schaffen hybride en dan 5 dagen in de week (300km)
Ouder, last van mijn rug en knieën maar wel doorgaan
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

QriZ schreef:Zijn er meer mensen die met de mtb naar het werk gaan?
Ik ken er zijdelings een aantal en vanuit wat ik bij hen zie wil ik je het volgende meegeven:
Als je een dure ATB hebt, probeer dan z.s.m. geschikter vervoer te vinden voor je W-W verkeer.
Die bikes takelen echt af als je ze in weer en wind gebruikt (da's wel een belangrijk punt, in weer en wind).
Je gaat toch heel anders met een woon-werk vervoermiddel om dan met een hobby vervoermiddel, gek genoeg.
Waar de hobbybike vertroeteld wordt na elke rit (bij wijze van), daar wordt de woon-werkbike na de werkdag nat en koud in de garage achtergelaten. Dat geeft dus een heel ander slijtagepatroon zeg maar.

Tot zover even het technische zijstapje. (want de nadruk ligt in deze hoek op het lichaam)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
SnelleJonge
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11

Ik fiets al 12jaar 20Km naar mijn werk, heb gelukkig wel de mogelijkheid om te douchen. We hebben een mooie doucheruimte met kleedhokjes incl. handdoeken, dus daar heb ik wel geluk bij. Het is idd een ideale extra training.
1 van de mooie secundaire arbeidsvoorwaarden bij het Rijk :tong

's winters met een oude Giant mtb met slicks, en zomers lekker met de racefiets. Slijtageslag is 's winters idd errug hoog, vooral met al die pekelzooi. Dus beter is om een oude mtb op de kop te tikken via bijvoorbeeld marktplaats.
xenios
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 7 oktober 2007, 12:09

QriZ schreef: Zijn er meer mensen die met de mtb naar het werk gaan?
Yep. Maar als training is het voor mij waardeloos. Ik hoef namelijk maar 2,4km af te leggen. :tong
Maar ja, alles beter dan met de auto naar het werk gaan, daar word ik echt agressief van.
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

Wat ik inderdaad was vergeten te vermelden; als de kans op regen groot is of het regent, dan wil ik gewoon met de auto gaan;
naast de hogere slijtage is het ook niet lekker om kletsnat op je werk aan te komen :)
Gaat het nu weer over het fietsen?
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Wat Wicked zegt geldt ook voor mij. ga met mijn woon-werk mtb iedere dag naar de trein. zag laatst een scheur in de achterband, dus maar ff een hobbyfietsbandje gemonteerd... na 1 dag rijden zag ik al roestaanslag van de ketting op de band. het buitenblad werkt al helemaal niet meer... de trein fiets gaat wel een nieuwe aandrijving krijgen... dit kan echt niet meer (terwijl ik de hobby bikes erg goed onderhoud)
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Jep, 8km heen 8 terug.
Tenzij ik op de terugweg nog een paar lusjes bos meepak.
ikkefietse?
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: di 5 juni 2007, 22:35
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp, Scott Scale 70
Contacteer:

4km heen, 4km terug; als extra training is het niet de moeite waard, maar alle beweging die je krijgt zal toch wel goed zijn.
Wat Wicked zegt klopt wel. We hebben een mooie winter gehad, maar al dat zout doet de fiets geen goed. Om er nou extra een andere fiets voor aan te schaffen vind ik echter ook weer te ver gaan.

Soms ga ik ook wel eens met de motor, maar dan doe ik er langer over dan met de fiets. Garagedeur open, motor er uit, garagedeur dicht, das om, jas aan, helm op, handschoenen aan. Duurt allemaal net te lang; met de fiets ben ik dan al op het werk.
Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

ikkefietse? schreef:4km heen, 4km terug; als extra training is het niet de moeite waard, maar alle beweging die je krijgt zal toch wel goed zijn.
Wat Wicked zegt klopt wel. We hebben een mooie winter gehad, maar al dat zout doet de fiets geen goed. Om er nou extra een andere fiets voor aan te schaffen vind ik echter ook weer te ver gaan.

Soms ga ik ook wel eens met de motor, maar dan doe ik er langer over dan met de fiets. Garagedeur open, motor er uit, garagedeur dicht, das om, jas aan, helm op, handschoenen aan. Duurt allemaal net te lang; met de fiets ben ik dan al op het werk.
Lekkere afstand om rustig los te fietsen.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
kajhpc
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1017
Lid geworden op: vr 18 april 2008, 10:49

Ik heb het ook een tijdlang gedaan, op de MTB of racefiets naar het werk. 2 tot 3 maal per week, 40km voor een enkele reis.
Vooral als je er net mee begint, missen de extra kilometers hun uitwerking niet. Er bestaat wel een risico op eentonigheid (en dus overtraining): altijd dezelfde wegen, afstand en tempo, dat voegt als training niet zo veel toe.
Als je dit woon-werk verkeer als training doet: varieer! Train bijvoorbeeld op trapfrequentie of kracht, las eens een tijdritje of wat sprintjes in, of plak er af en toe wat kilometers aan vast.
Kaj.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Vanmorgen ook weer op de fiets gestapt: 11 a 12 km, wassenaar - den haag. Gewoon, op een damesfiets met fietstassen, en een naafversnelling (wél V-brakes). Doe er dan ongeveer 40 minuten over. Als mn strandfietsje weer goed is (en dat is bijna) pak ik die er eens een keertje voor. Gaat dan wel wat sneller denk ik :). Maar aan de andere kant hoeft dat niet, want ik heb geen zin in douchen als ik aankom.

Het is voor mij gewoon een lekkere afwisseling, en prima om die auto te laten staan. Die beweging helpt gewoon aan een goede gezondheid. Mens sana in corpore sano nietwaar!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
awt74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 160
Lid geworden op: ma 9 april 2007, 18:02
Mijn mountainbike: Cube LTD Comp Disc '09
Contacteer:

Ik fiets 2 à 3 keer per week naar m'n werk (22 km retour)
Afhankelijk of ik die dag niet ergens naar een bouwvergadering oid moet.
Douchen kan ik op de zaak, en heb standaard een setje schone kleren in m'n bureaulade liggen.

Ik wissel m'n Cube LTD af en toe om met m'n Gazelle Medeo hybride.

Maar straks wanneer we de zomer tijd hebben ga ik meer op de MTB, want kan vanaf m'n werk nog ff een rondje draaien op de route in Enschede....
Achtung Ameisen! Kopf Runter!!!!

18" Black Anodized Cube LTD Comp Disc '09
Rock Shox Tora SL
Hayes Stroker Ryde brakes (180/160mm)
RS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 6 augustus 2006, 16:57
Mijn mountainbike: gaat voor mij door het vuur!

Fietste eerst wel naar mijn werk. 11 km, en op de gewone stadsfiets. Ik zag dat ook wel als een goede aanvulling op het mountainbiken. Je laat de benen toch mooi draaien en pikt toch weer een aantal km's mee! Nu heb ik een lease-auto en ben ik min of meer verplicht om met de auto te komen.
Klimmen...
bas v/d Heijden
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: za 28 april 2007, 10:45
Mijn mountainbike: Specialized Chisel
Contacteer:

Ik hoef maar 5 enkele reis te fietsen en pak daarvoor mijn Gazelle Medeo tour fiets als ik de mtb pak ga ik te hard fietsen en kom ik bezweet op het werk en daar heb ik geen zin in als ik nog moet werken. Als het ff kan pak ik de auto voor dat kleine stukje. Ga liever na het werk 20 tot 40 km fietsen op de mtb
Ik kwam, zag en snapte er niets meer van!
Plaats reactie