In Case of Emergency Helm ID

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Ed kroket
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: di 24 juli 2007, 11:32
Mijn mountainbike: SCOTT racing 1990 full XT II

Ik gebruik een Dogtag ( zo'n ketting met een plaatje http://www.dogtag.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; ). Bevalt me prima en je bent niet van 1 helm afhankelijk met een sticker, oftewel hij is ook te dragen tijdens het surfen, snowboarden, hardlopen, enz. Als je vind dat er niet voldoende informatie op kan staan, is het altijd nog mogelijk om er een 2e bij te hangen.
Ik heb er zelf m'n naam, geboortedatum, postcode, huisnr., land en telf.nr. van m'n vrouw op staan. Met deze gegevens kunnen ze al een heel eind uit de voeten mocht er iets ernstigs voorvallen.

Kortom ik vind dit dus de meest praktische oplossing 'ICE'. En mocht je ergens achter blijven hangen, wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt, je draagt 'm tenslotte onder je kleding, dan breekt de ketting makkelijk genoeg.
Another Cube
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: do 14 januari 2010, 22:00
Mijn mountainbike: Zwarte Cube '10

Wat het punt nu is, iedereen draagt het (in ieder diegene die ICE bij zich dragen).
Waar de voorkeuren liggen, de ene draagt het om de pols, de andere om de nek en weer een andere op de helm.
Normaal gesproken draagt iedere "verstandige" biker een helm, geeft misschien des te meer een stok achter de deur om toch niet zonder helm de deur uit te gaan.
Zodra het echt warm weer is zie ik toch om me heen meerdere mensen zonder helm fietsen, moet iedereen voor zich zelf weten want daar draaid dit topic tenslotte niet om.
Zoals ik al eerder aangaf eerder in dit topic, ambulance personeel begint de "assesment naar de toestand van het slachtoffer" bij het hoofd in geval van buiten bewustzijn of vermoeden van ernstig letsel waardoor patient niet goed aanspreekbaar meer is.
Dat het hoofd of helm in dit geval de meest ideale plek is hoef ik dan niet meer te zeggen.
Ik hou geen verkooppraatje in gunste van de verkoper, ik probeer alleen stof tot nadenken te geven.
Een standaardisatie zou in zo'n geval perfect werken zonder het verplicht te stellen.
Maar dat laat ik aan jullie over :-q
Beter laat dan "te laat" te ontdekken wat leuk is
Ed kroket
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: di 24 juli 2007, 11:32
Mijn mountainbike: SCOTT racing 1990 full XT II

Een nadeel wat ik kan bedenken van een helm ID is dat wanneer zich iets ernstig heeft voorgedaan het slachtoffer het liefst z'n helm af wil. Dit omdat het (probeer zelf maar uit) niet prettig ligt als je met een helm op op de grond ligt, omdat je helm nogal een stuk achter je hoofd uitsteekt. Dus deze wordt dan al gauw afgedaan door omstanders en komt daarom al snel in de vergetenheid. En het lijkt mij dat ambulancepersoneel uit eerste zorg de pols en nek controleren voor een SOS of ICE, dan al niet voor controle op hartslag.

Voor mij dus liever geen helm ID.

En inderdaad een ID dragen kan voor niemand kwaad, ik kan het een ieder aanbevelen die alleen rijdt. Je help er vooral jezelf mee als het je overkomt !!
Another Cube
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: do 14 januari 2010, 22:00
Mijn mountainbike: Zwarte Cube '10

Ed kroket schreef:Een nadeel wat ik kan bedenken van een helm ID is dat wanneer zich iets ernstig heeft voorgedaan het slachtoffer het liefst z'n helm af wil. Dit omdat het (probeer zelf maar uit) niet prettig ligt als je met een helm op op de grond ligt, omdat je helm nogal een stuk achter je hoofd uitsteekt. Dus deze wordt dan al gauw afgedaan door omstanders.

Zoals al eerder door mij aangegeven in dit topic.
In de genoemde situatie van een ernstig ongeval of toestand van buiten bewustzijn, zoals ook aangegeven in diverse media, BHV, EHBO.
"doe nooit iemand die een helm draagt na een ongeval zijn helm af" , dit mag alleen gebeuren door getraind personeel (ambulance) en wel door twee man om het doen bewegen van de " Atlas" tegen te gaan.( beweging van de "Atlas" kan tot gevolg hebben dat het slachtoffer permanent nek/rug en/of zenuw beschadiging en mogelijkheid tot plaatselijke of totale verlamming eraan overhoud wanneer men de helm probeerd af te doen.

Ik weet niet wat je belangrijker vindt, mits je bij kennis bent om een tijdje " ongemakkelijk" te liggen of permanent ongemakkelijk maar dat voel je dan niet meer!

Kennis van zaken moet ik wederom melden als verpleegkundige, assesment na een ongeval begint bij het hoofd, ken u ABC(DE), waarbij de C voor circulatie staat, dus na het hoofd als derde geplaatst.
Ambulance personeel voelt niet de pols bij ernstig ongeval of buiten bewustzijn, dat is later in de assesment pas aan de orde, dus kan ik je hier tegenspreken dat het niet zo is.

In geval dat ik op de grond zou liggen, zou ik liever niet hebben dat jij of jouw omstanders me hulp zouden bieden.
Sorry om het te moeten zeggen, laat me dan maar alsjeblieft liggen zoals ik op dat moment lig totdat de hulpdiensten ter plekke arriveren die wel weten waar ze mee bezig zijn.
Laatst gewijzigd door George op wo 8 september 2010, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ik heb wat overbodige hoofdletters ed. verwijderd. SCHREEUWEN is niet nodig.
Beter laat dan "te laat" te ontdekken wat leuk is
Ed kroket
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: di 24 juli 2007, 11:32
Mijn mountainbike: SCOTT racing 1990 full XT II

Prima, draag jij je helmID, ik m'n DOGTAG. Zal iemand met een zwarte Cube zeker laten liggen!
Another Cube
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: do 14 januari 2010, 22:00
Mijn mountainbike: Zwarte Cube '10

Please do.


Je vat het zeker een beetje persoonlijk op? Is nergens voor nodig.
Beter laat dan "te laat" te ontdekken wat leuk is
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Heren, zullen we weer even rustig doen? Lijkt me niet nodig om hier kwaad over te gaan worden of op de man te gaan spelen.
Eat, sleep, ride, repeat
BertM
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 27 november 2006, 21:46

Another Cube heeft wel een punt:
Toen ik letterlijk in de goot lag met een gebroken been, moest ik de omstanders van me afmeppen.
Er waren zelfs dwazen die wat onder mijn enkel van mijn gebroken poot wilden leggen.
Ik vindt de reactie op zijn post dan ook buiten proportie.
Heb in iedergeval net zo een tag besteld, kan Ed ook iemand met een witte Cannondale in de stuiken laten liggen. :lol:
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Ramon 73 schreef: Op mijn helm zit exact dezelfde ID. Maar die heb ik er pas op geplakt na het laatste ongeluk, vorig jaar. Daarvoor had ik niets bij me dat enige houvast bood, geen ID of adres en geen ICE, Thuis, Vader/moeder/vrouw/werk in de telefoon. Toch ben ik bewusteloos en wel (denk ik toch) naar het (voor mijn woonadres) dichstbijzijnde ziekenhuis gebracht en is mijn vrouw gebeld geworden door de SEH medewerkers. Niemand die me kan vertellen hoe dat gegaan is........zelf weet ik van niks.
Maar even een quote van mezelf, om te benadrukken dat het terugvinden van info makkelijker is dan we denken. Ik heb (waarschijnlijk) kunnen zeggen wie ik was en wat er verder speelde (weet er zelf niks van), of anders hebben ze Vodafone erop gezet om via mijn mobiele nummer te achterhalen wie ik was. Geen idee hoe ze eraan gekomen zijn, maar alles kwam goed ZONDER HelmID, DOGTAG of whatever.
Niet teveel zorgen maken dus.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
smstrijker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 14:16
Mijn mountainbike: Gaint STP 4x custom, Cannondale f600 custom

Troy Lee heeft tegenwoordig in de D3 helem aan de binnenkant van de klep een vak zitten waar je de ICE gegevens kunt noteren. Erg handig. Misschien iets voor andere helmfabrikanten?
In de binnenkant van mijn alpine bag (men offpiste snowboard tas) zit standaard een beschrijfbaar deel waar je tot aan je bloedgroep allen moet invullen..
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

Ramon 73 schreef:Ik heb (waarschijnlijk) kunnen zeggen wie ik was en wat er verder speelde (weet er zelf niks van)...

Niet teveel zorgen maken dus.
Ja duh... dat kan natuurlijk niet iedereen zeggen na een crash :-{

ik heb inmiddels zo'n helm ID aangeschaft (supersnelle levering btw)
't ding zal hopelijk nooit nodig zjin...

bedankt voor de tip :-q
TearItUp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 9 augustus 2009, 20:37

Goede tip, ook maar zo'n helm id aangeschaft. En idd hopen dat het nooit nodig is.
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Ja ook maar aangeschaft.
Maar euh.. wat bedoelen ze met: consent to treat?
En euh ...wat behoor je in te vullen bij: Other info?
Ben n.l niet zo thuis in de ehbo enzo.

Alvast bedankt :-q
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Gebruikersavatar
Hein1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 7 augustus 2009, 16:46
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper comp 29er 2013

Ed kroket schreef:Prima, draag jij je helmID, ik m'n DOGTAG. Zal iemand met een zwarte Cube zeker laten liggen!
En bedankt :-q :lol:

Snap de humor wel
You don't like my tattoos?
At least I can cover them up.

Your face on the other hand...


Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

lenf schreef:Maar euh.. wat bedoelen ze met: consent to treat?
Is Amerikaans.......toestemming geven om te behandelen. Of ze je dan voor oud vuil laten liggen als je daar niet je handtekening zet weet ik niet. Maar daar hoef je alleen maar je handtekening te zetten dus. Of "do not treat" als je niet geholpen wil worden.

En euh ...wat behoor je in te vullen bij: Other info?
Overige info. Alles wat je kwijt wil aan degene die je vindt na een ongeval. Je hoeft daar niks in te vullen, is alleen extra aanvulling.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Plaats reactie