Het Tacx verzameltopic

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Greyfox schreef: do 10 oktober 2019, 11:00
Dat kan momenteel niet.
Wat je zou kunnen doen is de gpx handmatig aanpassen zodat je 2x het rondje kan rijden.
Jammer , zal eens gaan kijken of ik de gpx handmatig kan aanpassen , en hoe dat in zn werk gaat . :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Wam
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 1 november 2019, 14:03

Wat is het nut van 2200 W weerstandsvermogen (van een tcx Neo) als ik normaliter daar met mijn inspanning ver vandaan blijf? Ook bij 1500 W (van tacx Flux) kom ik niet in de buurt
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Dat zijn maximale vermogens. Een flux kan maar kortstondig 1500W weerstand leveren. (iets van 20sec, niet dat er veel mensen zijn die dat überhaupt kunnen, maar daar gaat het even niet om).
Op smarttrainers zitten magneetremmen. De neo heeft de een sterkere rem dan de Flux die naast een hogere maximale remkracht ook beter kan moduleren om het zo maar even te noemen. Misschien heeft die sterkere magneten, of meer magneten of zijn de magneten in een grotere cirkel opgesteld. Of mischien allemaal.
Vergelijk het met een 180mm schijf vs een 203mm schijf op je mtb. De grotere schijf geeft niet alleen meer remkracht, maar is meestal ook beter te moduleren. Als je te lang een hoge remkracht gebruikt, dan gaat hij faden en verlies je remkracht. Zo werkt het met een trainer ook ongeveer.

Meer vermogen geeft meer controle over een groter bereik en dat geeft meer ruimte voor Tacx om de trainer zo realistisch, snel en nauwkeurig mogelijk te laten reageren. Vermogen zegt dus niet alles, het is ook net wat de software ermee doet. Daarom kan een Neo met 2200W anders aanvoelen dan een Kickr met 2200W.
cheizberd
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 8 maart 2015, 21:33

Het is ook belangrijk te beseffen dat die max power bij een bepaalde snelheid is. Als het max vermogen bij 40 km/u 2000W is, is het bij 10 km/u bijvoorbeeld nog maar iets van 400W. En laten dat nu cijfers zijn, die wel binnen het bereik liggen van stervelingen op een virtuele klim. Daarom zie je dus ook waarom hoge max vermogens samen gaan met een hoog gesimuleerd percentage.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

het 2e plaatje op deze pagina: https://tacx.com/nl/erg-training-flux/
Afbeelding
is ook wel interessant, in ERG mode heb je blijkbaar een bepaalde bandbreedte van de min/max power die geregeld kan worden. Deze bandbreedte is afhankelijk van je cadans en je versnelling, maar ook van je trainer. Het kan dus goed zijn dat je bij een goedkope trainer een bepaalde interval training van 100W/400W niet kan doen zonder te schakelen, First world problems, maar toch.. helaas is zo'n grafiek niet makkelijk te vinden voor verschillende trainers
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik heb genoeg kit om nog in een sneeuwstorm te rijden. (gedaan vorig jaar paas in Schotland) Maar toch heb je wel eens geen zin om al die meuk aan te trekken en je met de auto naar een route te verplaatsen maar het nog leuk rijden is om deze tijd van het jaar.

Dus dan is het resultaat dat je helemaal niet je rondje doet. Daarnaast woon ik naast de Afsluitdijk dus als je hoogtemeters wil maken moet je je banden harder oppompen. :wink: Nu zag ik een aanbieding voor een Tacx Flux 2 Smart T2980 voorbij komen en speel nu dus met de gedachte om zo'n ding te bestellen. Maar omdat ik altijd roep dat niks het echte werk kan verslaan ben ik eigenlijk eerst wel benieuwd naar de ervaringen. Hoeveel nut heeft zo'n ding voor het mountainbiken? En werkt het ook met je oude hardtail, ik ga er geen raceframe voor bij kopen. Hoe leuk zijn zaken als Zwift? (of andere software) Hopelijk kunnen jullie deze hometrainer noob een beetje op weg helpen in een beslissing om de virtuele wereld in te stappen of om gewoon tegen de wind in te blijven beuken.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tijgerhaai schreef: zo 15 december 2019, 15:45 Nu zag ik een aanbieding voor een Tacx Flux 2 Smart T2980 voorbij komen en speel nu dus met de gedachte om zo'n ding te bestellen. Maar omdat ik altijd roep dat niks het echte werk kan verslaan ben ik eigenlijk eerst wel benieuwd naar de ervaringen. Hoeveel nut heeft zo'n ding voor het mountainbiken? En werkt het ook met je oude hardtail, ik ga er geen raceframe voor bij kopen. Hoe leuk zijn zaken als Zwift? (of andere software) Hopelijk kunnen jullie deze hometrainer noob een beetje op weg helpen in een beslissing om de virtuele wereld in te stappen of om gewoon tegen de wind in te blijven beuken.
Ik heb een Vortex met de Dartmoor Primal erop. Nu had ik nog een ZTR Crest MkII achterwiel (22mm) liggen en die is voorzien van een race binnenbandje, een tacx 650b trainerband en een goedkope 10sp cassette. Werkt prima. Maar de Flux is een direct drive, toch? Die heeft geen achterwiel nodig.

In de Tacx-software kan je je eigen trainingsprogrammatjes maken, dus ik creeer of steel een interval voor doordeweekse sessies. Ik hou het niet langer dan een uur uit op dat ding dus vandaar de keuze voor intervallen, in het weekend probeer ik toch een buitenrit te pakken. Het is dus meer voor de donkere uurtjes of als ik weinig tijd heb. Moet zeggen dat dat eigenlijk best goed werkt, met 1 a 2x doordeweeks op de trainer icm een buitenrit in het weekend hou je je conditie goed op peil en begin je met een aardige voorsprong als de lente weer aanbreekt.

Ik gebruik trouwens Netflix, geen Swift :wink:
Wat ik trouwens wel heb gekocht is een houder voor m`n tablet (€40,- bij coolblue), dan kan ik daar de data/programma op zien en de laptop is dan om te Netflixen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

FF iets anders...
Ik kan die FTP-test niet meer vinden in de trainingapp. Ligt dat aan mij of issie echt verdwenen?
Plaats reactie