Hoe aan pakken? (SUPER slechte conditie)

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

@MVG ik las dat je rookt en persoonlijk zou ik zeggen dat er beter mee kunt stoppen. Qua trainnen moet je langzaam beginnen, je hoeft immers nog geen top tijd neer te zetten.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
MVG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 13:09

Bedankt voor je reactie :)

Dat klopt, en dat wil ik ook wel maar nog niet voor 100 procent, het beginnen met fietsen zorgt echter wel voor meer motivatie om te stoppen met roken.

Rustig aan beginnen ok, maar kan ik dan wel de mtb route blijven pakken. Aantal keer in de week 5 km op asfalt fietsen zie ik nl niet zo zitten. (en lijkt me ook niet zinvol, correct me if i'm wrong) Daar komt bij dat ik op dit moment 10 km op een kalm tempo met gemak kan doen, op verhard dan tenminste.

Het gaat me erom dat ik als ik gewoon die route in het bos pak dat niet zinloos is omdat ik het rustiger aan zou moeten doen.

Misschien dat ik morgen over het verhard richting Essen rijdt, om daar de mtb route te pakken, die is wat meer beginner gericht dan Rucphen heb ik begrepen en ook wat korter.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

@mvg
Als je serieus je conditie wil verbeteren is een hartslagmeter misschien een handig hulpmiddel.
Deze zijn te krijgen in combinatie met een snelheidsmeter.
Als je te vaak tegen je maximale kunnen rijdt bouw je weinig op en is de kans op blessures zeer groot.
ChillyWilly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 12 maart 2012, 13:35
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2018

Je moet idd rustig beginnen, ga de ene dag op dat mtb parcour en de andere dan rustig op de weg fietsen. En als je dan op het parcour fiets, niet meteen volle bak gaan. Later kan je daarbij interval trainingen gaan doen. Maar idd, zorg dat je een hartslagmeter hebt. Vooral om ervoor te zorgen dat je niet TE hard traint.

Dit is wel een interessant artikel: http://www.bikeradar.com/fitness/articl ... ics-28838/" onclick="window.open(this.href);return false;
MVG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 13:09

Bedankt voor de reacties heren!

Sinds de vorige post ben ik alweer zo een 4 keer gaan fietsen, met als tussendoortje 30 km over asfalt, wel met een race fiets. Dat ging vrij redelijk moet ik zeggen.

Afgelopen zondag over verhard richting Essen gereden om daar de route te nemen, die is ook leuk! Toen deze bijna klaar was het aanknooppunt richting de route van Rucphen genomen, en ook deze nog voor de helft meegpakt!

Gaat de goede kant op dus :)
Biker01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 3 maart 2012, 23:17
Mijn mountainbike: is nice

goedzo :)
In Soviet Russia Bikes Ride YOU
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

MVG schreef: Gaat de goede kant op dus :)
Nu blijven volhouden, je zult zien dat je het steeds leuker gaat vinden als je door hebt dat je progressie boekt!
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

MVG schreef: Gaat de goede kant op dus :)
Nu blijven volhouden, je zult zien dat je het steeds leuker gaat vinden als je door hebt dat je progressie boekt!
Biker01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 3 maart 2012, 23:17
Mijn mountainbike: is nice

*plaatst twee keer hetzelfde bericht en heeft het niet door*
In Soviet Russia Bikes Ride YOU
alexander1976
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 16:52
Mijn mountainbike: juli 2006 trek 6.0 ex fuel oktober 2011 Storm Conmarant

Het klinkt stom wat ik nu ga zeggen MVG
Wat mij heel erg veel heeft geholpen is hardlopen
het schema wat ik daarbij heb gebruikt is voor 5 weken 1 a 2 x in de week 20 tot 30 min per x
1ste week beginnen met 5 min rustig lopen daarna ff licht rekken dan begin je met 1 min hardlopen 1 min rust dit herhaal je 5 x.
2de week 2min hardlopen 1 rustig ook 5 x
3de week 3 min hardlopen 1 min rust 5x
4de week 4 min hardlopen 1min rust 5x
5de week 5 min hardlopen 1 min rust 5x
ik zou dit wel doen met hartslag meter je zal heel snel zien dat je conditioneel grote stappen vooruit maakt
je krijgt als het ware meer lucht met fietsen hierdoor kan je weer wat langer fietsen
mij heeft het enorm geholpen
succes
The STORM racing through Schoorl it's The CONMARANT
MOUNTAIN BIKING ISN'T A SPORT IT'S AN ADDICTION
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Aangaande hardlopen.
Het is heel belangrijk dat je hier heel doordacht mee begint.
Niet alleen heel rustig beginnen maar ook met goede schoenen en eventueel een advies hierover.
Niet iedereen kan hardlopen (ik BV niet).
Het risico van een blessure is redelijk aanwezig als je in het begin te hard van stapel loopt.
MVG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 13:09

Volhouden ben ik zeker van plan! Helaas weekend dienst gehad tot in de nacht, dus dit weekend nog niet gefietst. Morgen maar weer eens een rondje Essen denk ik.

Bedankt voor alle adviezen, over hardlopen kan ik geloven dat dit goed is om conditie op te bouwen. Echter net als hansdegebruiker kan ik niet hardlopen. Met een fiets kan ik veel beter uit de voeten. :D Ook toen ik nog wel een redelijke conditie had was hardlopen voor mij niet weggelegd. En heb geen zin om hiervoor schoenen aan ter schaffen, het geld hiervoor kan ik beter inversteren in een mooie fiets lijkt me! :) :-q
Plaats reactie