Klim training

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

hansdegebruiker schreef:De derde dag voelde beter en kon veel langer doorgaan op lange klimmetjes.
De Triathleet vertelde dat het vaker gebeurt dat wielrenners na een week rijden ineens veel beter gaan rijden.
Met de fitheid is het zeer goed gesteld bij mij.
Ben deze week eens aan het uitproberen of dit op waarheid berust, of dat het te maken heeft dat je lichaam moet wennen aan de het klimmen en dat je dan de derde dag hierdoor gewoon beter presteert.
Tijdens de laatste dag vertelde de triathleet over de beschermstand van een lichaam.
Weet absoluut niet of zijn verhaal waar is en probeer met mijn beperkte middelen toch iets beter te worden.
Zo heb ik geen geld voor bv een krachtmeter dus moet ik alles proef ondervindelijk uitvogelen.
Ga hierbij wel eens de fout in.
Ondanks dat ik al wat op leeftijd ben probeer ik nog steeds beter te worden (is eigenlijk de drijfveer van mij om te biken)
Al met al weet ik ondertussen dat ik altijd 1 a 2 dagen nodig heb om te wennen aan berggebied en voel me de tweede en derde dag steeds beter.
Kan ook te maken hebben met de schonere lucht :)
Ik heb de derde dag inderdaad niet mijn max gehaald, maar wel genoeg klimmetjes gehad die daar op dag 1 wel voor hadden gezorgd.
Dit zet mij ook weer aan het denken (thanks).
Het verhaal van de triathleet gaat natuurlijk over zijn bevindingen en die van de sporters die hij traint.
Mijn niveau ligt bij lange na niet zo hoog als dat van hem en zijn pupillen.
Je went gewoon aan het langer klimmen.
Maar als je je hartslag niet meer omhoog krijgt heeft het volgens mijn toenmalige trainingsbegeleider toch echt te maken met vermoeidheid.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
fireblade2002
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 15 januari 2010, 17:50
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper S-Works 2011

Ik fiets door de weeks 1 keer 1 a 2 uur en in het weekend zo'n 3 a 4 uur. Kan de tijd wel vol houden maar vind het moeilijker om echt door te trappen. Van het weekend ter hoogte van Frankfurt 55km 900hm gefietst en hier eigenlijk nergen last van gehad maar was ook met iemand die wat minder goed fietst dus moest me ook wat inhouden. Het echte doortrappen van zeg maar een uur op hoog hardslag (+/-165) lukt me niet meer en krijg dan al snel verzuring in de boven benen. Ik ben 33 en fiets nu een aantal jaren en dit is niet echt een hoog hardslag maar mijn hardslag komt nooit boven de 182.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

fireblade2002 schreef:Ik fiets door de weeks 1 keer 1 a 2 uur en in het weekend zo'n 3 a 4 uur. Kan de tijd wel vol houden maar vind het moeilijker om echt door te trappen. Van het weekend ter hoogte van Frankfurt 55km 900hm gefietst en hier eigenlijk nergen last van gehad maar was ook met iemand die wat minder goed fietst dus moest me ook wat inhouden. Het echte doortrappen van zeg maar een uur op hoog hardslag (+/-165) lukt me niet meer en krijg dan al snel verzuring in de boven benen. Ik ben 33 en fiets nu een aantal jaren en dit is niet echt een hoog hardslag maar mijn hardslag komt nooit boven de 182.
Je kunt je harTslag niet vergelijken met anderen. Is gewoon genetisch bepaald.
Ik heb bv een omslagpunt van 170 en een maatje van mij 155. En toch rijden we allebij hetzelfde tempo.
Je moet er ook aan wennen om je hartslag zo lang hoog te houden. Als je wat meer competitie gaat rijden zul je wat meer hardheid krijgen en waarschijnlijk ook langer met een hogere hartslag kunnen rijden.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
alexander1976
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 16:52
Mijn mountainbike: juli 2006 trek 6.0 ex fuel oktober 2011 Storm Conmarant

het lijkt erop dat je over reached bent dit kan maanden lang aan houden als je niet voldoende je rust pakt
ik zelf heb dit vorrig seizoen ook mee gemaakt ik merkte begin dit seizoen de gevolgen er nog van nu mag ik weer 4 weken rust houden om me lichaam voldoende te laten herstellen
ik fietste 4 x in de week 2 x daarvan een uur tot anderhalf op de weg 1 x atb clinic 1 x schoorl
je voeld aan je spieren dat ze verzuren dit duid op een tekort aan mineralen en voeding voor je spieren
The STORM racing through Schoorl it's The CONMARANT
MOUNTAIN BIKING ISN'T A SPORT IT'S AN ADDICTION
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

fireblade2002 schreef:Ik fiets door de weeks 1 keer 1 a 2 uur en in het weekend zo'n 3 a 4 uur. Kan de tijd wel vol houden maar vind het moeilijker om echt door te trappen. Van het weekend ter hoogte van Frankfurt 55km 900hm gefietst en hier eigenlijk nergen last van gehad maar was ook met iemand die wat minder goed fietst dus moest me ook wat inhouden. Het echte doortrappen van zeg maar een uur op hoog hardslag (+/-165) lukt me niet meer en krijg dan al snel verzuring in de boven benen. Ik ben 33 en fiets nu een aantal jaren en dit is niet echt een hoog hardslag maar mijn hardslag komt nooit boven de 182.
Jouw getallen zeggen niet echt veel. Zonder meer te weten van hoe je traint en met welke hartslag valt er niet te zeggen wat je anders zou moeten doen of dat je misschien een medisch onderzoek nodig hebt. Ik ben 50, op een lange klim waar ik snel tegenop wil gaat mijn hartslag nog steeds richting de 185+. Een uurtje met een hartslag van 160 lukt ook nog steeds prima. Conditie, spieren en hart, zijn te trainen. Fietsen is heel makkelijk, hoe meer je het doet hoe makkelijker het wordt. Hard fietsen vergt een juiste aanpak, doe je het verkeerd dan zal je je doelen nooit bereiken.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
alexander1976
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 16:52
Mijn mountainbike: juli 2006 trek 6.0 ex fuel oktober 2011 Storm Conmarant

ik rij met een hartslagmeter en cardans hartslag hou ik op 160 a 165 cardans 75 tot 90 bergie op wil me hartslag wel eens 190 halen dit komt dan mede omdat ik de verkeerde versnelling kies daarom ben ik een atb clinic gaan doen
ik ben 36 jaar ff ter info ik fiets nu bijna een jaar
The STORM racing through Schoorl it's The CONMARANT
MOUNTAIN BIKING ISN'T A SPORT IT'S AN ADDICTION
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

alexander1976 schreef:ik rij met een hartslagmeter en cardans hartslag hou ik op 160 a 165 cardans 75 tot 90 bergie op wil me hartslag wel eens 190 halen dit komt dan mede omdat ik de verkeerde versnelling kies daarom ben ik een atb clinic gaan doen
ik ben 36 jaar ff ter info ik fiets nu bijna een jaar
Probeer eens een wat hoger cadans aan te houden. Heeft wat gewenningstijd nodig, maar dan zul je merken dat je minder snel verzuring krijgt.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
alexander1976
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 16:52
Mijn mountainbike: juli 2006 trek 6.0 ex fuel oktober 2011 Storm Conmarant

ik verzuur niet me benen kunnen het makkelijk aan alleen me knietjes niet daar heb ik dus nu weer ontstekingen in
de dokter zegt dat ik es een perfect bikefit moet gaan doen om zo te achterhalen hoe het komt dat ik ontstekingen in me knietjes krijg
The STORM racing through Schoorl it's The CONMARANT
MOUNTAIN BIKING ISN'T A SPORT IT'S AN ADDICTION
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

alexander1976 schreef:ik rij met een hartslagmeter en cardans hartslag hou ik op 160 a 165 cardans 75 tot 90 bergie op wil me hartslag wel eens 190 halen dit komt dan mede omdat ik de verkeerde versnelling kies daarom ben ik een atb clinic gaan doen
ik ben 36 jaar ff ter info ik fiets nu bijna een jaar
Volgens mij gaan we een beetje off topic. Ook deze getallen zeggen niet zoveel. Laat ik dit nog zeggen een grote fout is het vergeten van duurtrainingen met een lage hartslag. Er zijn wel andere topics die je hier verder kunnen helpen.
Gaan we nu weer over klimtraining praten?
Je hebt wel een slimme dokter. :wink:
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
alexander1976
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 16:52
Mijn mountainbike: juli 2006 trek 6.0 ex fuel oktober 2011 Storm Conmarant

het gebied waar ik dik tekort kom is in het klimmen de rest gaat goed nu dan ff niet met me knietjes maargoed nog ff geduld hebben dan mag ik weer met een week of 4
The STORM racing through Schoorl it's The CONMARANT
MOUNTAIN BIKING ISN'T A SPORT IT'S AN ADDICTION
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Een knie blessure is niet een typische fiets blessure. Dat lijkt meer op een verkeerde houding, of misschien verkeerde schoenen... Als je echt hard kan fietsen, dan kan je ook klimmen. Echt klimmen doe je niet in Nederland, dat is meer in mul zand rijden met wat tegenwind. :wink:
Leren klimmen is een beetje als je eerste biertje, de eerste keer valt het vies tegen maar als je het vaker doet wordt het vanzelf leuk en lekker. :D
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
vinkiiieee
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 6 augustus 2010, 22:44

VeeDee schreef:Een knie blessure is niet een typische fiets blessure.
Wist je dat wielrenners/mountainbikers het meest geblesseerd zijn aan de knie? :wink:

http://www.veiligheid.nl/overig/E6C5A3F ... revrij.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

vinkiiieee schreef:
VeeDee schreef:Een knie blessure is niet een typische fiets blessure.
Wist je dat wielrenners/mountainbikers het meest geblesseerd zijn aan de knie? :wink:

http://www.veiligheid.nl/overig/E6C5A3F ... revrij.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik naar mijn eigen knieën kijk klopt dat wel. :D Maar die blessure komt niet door de trapbeweging. :tong
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

VeeDee schreef:... Als je echt hard kan fietsen, dan kan je ook klimmen....
Vertel dat maar tegen m'n fietsmaten... als een dolle op de Ringvaart, als een snotterend jochie op een Ardense helling;)!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Kapitein Iglo schreef:
VeeDee schreef:... Als je echt hard kan fietsen, dan kan je ook klimmen....
Vertel dat maar tegen m'n fietsmaten... als een dolle op de Ringvaart, als een snotterend jochie op een Ardense helling;)!
Doet tie toch iets fout. :D
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Plaats reactie