Klim training

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
fireblade2002
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 15 januari 2010, 17:50
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper S-Works 2011

Hoe moet je gaan trainen om beter te gaan klimmen?
Dat is de vraag maar hier een uitleg. Ik fiets wekelijks 2 tot 3 keer in de week. Als het vals plat is heb ik nog niet zo
'n probleem. Maar als het echt een beetje klimmen word (boven 4% ongeveer) dan reist mijn hardslag de lucht in. Als ik hem lager wil krijgen op de klim moet ik volgens mij bijna stil staan. Na de klim zakt de hartslag ook wel weer redelijk snel. Nu is dit in NL niet zo'n groot probleem maar ik wil ook af en toe marathons fietsen in het buitenland (Willingen 2 keer gedaan maar 2 keer door kramp moeten stoppen). Zo als ik net aangeef krijg ik last van kramp als ik dit te lang blijf doen op lang klims. Heb de mount vetoux dit zomer nog wel beklommen ( op de mtb met noppenbanden)maar kan alleen op een heel klein verzet boven komen en deed daar 2:20 min over maar had geen kramp. Heb thuis wel een taxc om op te trainen.
Wonky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 19 april 2009, 16:30
Mijn mountainbike: Cube AMS Pro 100 K18 2008

De beste manier om klimmen te trainen is m.i. veel routes te rijden met zoveel mogelijk hoogteverschil. Ik weet natuurlijk niet waar je woont en of je bereid bent ver te rijden. Ik woon zelf vlak bij Utrecht en ben in oktober twee keer in zuid limburg geweest om te fietsen. Ook de veluwezoom heeft wat hoogteverschil, en zelfs de duinen, je moet het een beetje opzoeken denk ik. Zelf gaat mij het klimmen juist beter af dan tempo draaien op het vlakke. Dat komt denk ik mede doordat ik klimmen leuk vind en het dus expres opzoek. Als ik een klimtocht doe in zuidlimburg rij ik met de meute mee of haal zelfs mensen in, op het vlakke lijkt het wel eens dat ik alleen maar ingehaald word. Om die reden ben ik de laatste tijd dus ook af en toe wat vlakkere tochten op het programma aan het zetten, zodat ik dat aspect kan verbeteren en daarmee hoop ik meer allround te worden. Een hoge hartslag tijdens het klimmen heb ik trouwens ook hoor, dat geeft niks zolang je maar niet gaat verzuren. Kramp kan verschillende oorzaken hebben, bijv doordat je te weinig drinkt of doordat je spieren kort zijn. Dat laatste heb ik zelf soms in mijn kuiten, maar als ik regelmatig na het fietsen strek heb ik er geen last van.
Je kan beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen .....
jjwvangils
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 11 oktober 2011, 13:04
Mijn mountainbike: van Tuyl 250(winterbike) en stumpjumper 2010

Ik heb voor je door het traingingsboek van L armstrong gelezen. zijn tip was je voorwiel te verhogen dmv boeken. hierdoor komt er andere spanning op de benen waardoor je klimmen traint. ofdat werkt weet ik niet. iets wat je veel doet wordt je beter in.
Na elke bocht aanzetten! Vol gas!!!
Freddie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 552
Lid geworden op: za 5 februari 2005, 23:42
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion 29er

Trainen van je beenspieren door middel van squats.

http://www.youtube.com/watch?v=dbxxs1PErLQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes
Hoeveel plezier ik ook heb gehad met het uitzoeken en bouwen van m'n Zion, het rijden blijft toch het leukst
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Klimmen in Nederland is heel wat anders dan klimmen buiten Nederland. Op een Nederlandse heuvel met een klim van 5 á 10 min kun je never-nooit een klim oefenen zoals de Mont Ventoux (á 2:20 uur). Het enige wat qua duur en inspanning (hoge hartslag, laag beentempo) in de buurt komt zijn de tankbanen waar de cavalerie met hun tanks oefenen. Dan moet je bijv. naar de omgeving van Ede. Anders opties zijn de Leusderhei of de Vlasakkers bij Amersfoort, maar ik weet eerlijk gezegd alleen nog van Ede zeker dat de tankbanen nog bestaan. Opstappen bij de Ginkelse Hei en dan richting Lunteren, Wekerom en Otterlo.

Wat ook helpt is veel lange stukken rijden van meerdere uren met een lage hartslag.

PS 1. Leg nog effe uit hoe je kramp ontstaat?
PS 2. Heb je wel eens een serieuze inspanningstest gedaan bij een SMA?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Tegen de wind in fietsen schijnt ook een behoorlijk training te zijn, liefst met een zwaar verzet/relatief lage trapfrequentie. En continu druk op de pedalen houden, dus niet af en toe even laten uitrollen om op adem te komen. Spreekt voor zich dat het bos hiervoor wat minder geschikt is. Zelf fiets ik op die manier wel eens op de dijk van Almere naar Lelystad, pal langs het IJsselmeer (meestal op de racefiets). Heen is erg saai maar terug met wind mee maakt alles goed, dan haal je leuke topsnelheden :-D. Dus even wachten op de eerste "najaarsstorm".
Richard1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 271
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 12:03

Tweemeter schreef:Tegen de wind in fietsen schijnt ook een behoorlijk training te zijn. .
Dat is in het grootste gedeelte van Nederland DE manier om de langdurige inspanning die je moet leveren op een Alpencol (op de weg of door de prut) of iets wat daar op lijkt na te bootsen. Gewoon lekker met windkracht 5 a 6 een uurtje of 4 (meer mag ook) door de Hollandse polders gaan rijden. Je wordt er mischien geen Pantani mee maar je krijgt wel inhoud, dat is het belangrijkste om op een prettige manier boven te komen. Als je het in je hebt om een klimgeit te worden dan kom je daar snel genoeg achter..........
Laatst gewijzigd door Richard1974 op wo 16 november 2011, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Hope this is what you wanted.
Hope this is what you had in mind.
Cuz this is what you're getting.
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

bert l. schreef:
Wat ook helpt is veel lange stukken rijden van meerdere uren met een lage hartslag.
De beste tip. Eerst moet je lichaam wennen aan langdurige maar relatief beperkte inspanning, dan pas kun je gaan werken aan verhogen van de intensiteit. Alles boven je omslagpunt houd je sowieso maar een paar minuten vol, en dat is veel te kort voor de klimmetjes in de Ardennen laat staan de Alpen. Dus je moet leren klimmen fors onder je omslagpunt, zeg maar de hartslag waarbij je nog wel kunt praten maar dat niet meer heel erg van harte gaat.

Verder moet je oefenen met een voldoende hoog beentempo. Een berg op stoempen met 50-60 onwentelingen per minuut is vragen om kramp en op lange termijn slecht voor je gewrichten.

Ergo: beginnen met lange trainingen, als het moet op het vlakke, met bewust klein verzet en hoog beentempo (90-100), en je zult na een tijdje al veel relaxter de berg op fietsen. Daarna kun je altijd nog specifieke krachttraining of trainingen in de heuvels gaan doen.
MennoE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 766
Lid geworden op: zo 1 maart 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Trek8000
Contacteer:

Of met een fietskarretje verzwaard met tegels oid gewoon lekker over het vlakke rondfietsen. Lag het in de mtbplus, lijkt mij idd ook zeer effectief. En dan idd niet als een gek gaan stoempen, maar lange stukken met relatief lage hartslag en hoge pedaalomwenteling.
pee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: vr 12 juni 2009, 09:51
Mijn mountainbike: Cannondale Flash F1

Hier mountainbiken is toch wat anders dan klimmen in het hooggebergte. Op de xc-rondjes hier rij je vooral op kracht, en zo hier kom je hier ook op de heuvels boven. Dat is heel wat anders dan meerdere uren aan een stuk klimmen. Ik ben afgelopen zomer met de racefiets in de Italiaanse Alpen geweest, en dan kom je er toch achter dat je op de Stelvio 'anders' moet fietsen dan dat je de in Limburg even de Bemelerberg opstoempt. Naar mijn idee train je dat vooral door het daadwerkelijk te doen. Als je hier dan toch iets zou moeten simuleren, zou je jezelf denk ik inderdaad het beste aan moeten leren om een tandje lichter te schakelen en het beentempo te verhogen. Op de weg zal dat makkelijker gaan dan in het bos, daar ben je nl. al snel geneigd er toch weer kracht tegenaan te gooien.
Talent is net als juni, het verschil tussen mei en juli
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

pee schreef:Hier mountainbiken is toch wat anders dan klimmen in het hooggebergte. Op de xc-rondjes hier rij je vooral op kracht, en zo hier kom je hier ook op de heuvels boven. Dat is heel wat anders dan meerdere uren aan een stuk klimmen. Ik ben afgelopen zomer met de racefiets in de Italiaanse Alpen geweest, en dan kom je er toch achter dat je op de Stelvio 'anders' moet fietsen dan dat je de in Limburg even de Bemelerberg opstoempt. Naar mijn idee train je dat vooral door het daadwerkelijk te doen. Als je hier dan toch iets zou moeten simuleren, zou je jezelf denk ik inderdaad het beste aan moeten leren om een tandje lichter te schakelen en het beentempo te verhogen. Op de weg zal dat makkelijker gaan dan in het bos, daar ben je nl. al snel geneigd er toch weer kracht tegenaan te gooien.
Daar komt het nut van de Veluwse tankbanen van de Kon. Landmacht om de hoek kijken. Een betere simulatie van een lange klim is in ons land niet te vinden.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
jjwvangils
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 11 oktober 2011, 13:04
Mijn mountainbike: van Tuyl 250(winterbike) en stumpjumper 2010

Het kleine verzet ben ik het niet mee eens. dat verzet moet bij je passen. dit jaar trois ballons gereden alles op 42-21. Ook van mijn woonplaats naar la-roche ardennen, ook hier 228 km met 42-23 als kleinste. het heeft met kracht te maken. Nu zal kleiner rijden beter en gezonder zijn, het past alleen minder goed bij mij.
Na elke bocht aanzetten! Vol gas!!!
fireblade2002
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 15 januari 2010, 17:50
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper S-Works 2011

Zo als ik lees fiets ik waarschijnlijk te vaak in een te hoog hardslag waardoor ik geen goede basis krijg om langer te kunnen klimmen.
Heb nog nooit een inspanningstest gedaan maar wil die binnen kort op mijn tacx gaan doen, Weet dat het niet zo nauwkeurig is maar denk wel dat ik er wat aan kan hebben. Mijn kramp heb ik altijd in mijn bovenebenen en merk het eerst als ik ga staan op de pendalen om aan te zetten. Dan zet het nog niet door maar moet dan wel blijven zitten. Vind klimmen erg leuk om te doen (ook omdat er daarna een afdaling komt ;-) ) Zondag in Hoenderloo de 75km fietsen en proberen in een wat lager hardslag te fietsen.
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

Je klimprestatie wordt bepaald door je gewicht / vermogen verhouding. Alle tips hierboven zijn gericht op het verbeteren van vermogen of het langer volhouden daarvan.

Wat weeg je en hoe lang ben je?
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
ae-soft
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9
Contacteer:

Tja andere hebben het al gezegd maar zelf train ik in Nederland tegen de wind in trappen en nog eens trappen.
Dan is dat meestal op de racefiets puur voor het gewicht van de fiets en de houding en als het lukt in een zo'n hoog mogelijk verzet en dan goed opletten wat de hartslag doet, je weet zelf vastwel wat lekker fietst.
Inmiddels de Mont Ventoux door de tijd al 20x beklommen en het lukt op de MTB net binnen de de 2:00, dan sta je boven en dan vragen de Franse klimmers hoe train je als hollander, tja tegen de wind in trappen is dan mijn antwoord.

Greetz, Ad
Trek Top Fuel 9

Om te navigeren, Edge 305 of 705 (afhankelijk van omstandigheden)
Plaats reactie