AC-Luxatie

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Hoi Balboa,

Is je hoogstand nu helemaal weg?
Mij is verteld dat de lockdown operatie altijd nog kan, en er niets veranderd aan de ingreep.
Ik ben een week na mn crash op de tacx gestapt, en zit er nu (7 weken later) nog steeds bijna dagelijks op.
Ben het bos nog niet weer in geweest, heeft ook te maken met de weersomstandigheden en misschien een beetje angst.
Na 3 weken ben ik weer voorzichtig op therapiebasis gaan werken (fysiek zwaar) en hoop volgende week weer fulltime aan de slag te gaan.
Moet zeggen dat het herstel de eerste weken supersnel ging.

Hoop eerdaags het bos weer in te gaan. Ben wel benieuwd hoe je herstel vordert, mocht ik naderhand klachten krijgen dan ga ik voor dezelfde ingreep. Ik ben op het moment eigenlijk pijnvrij, alleen slapen op mn geblesseerde schouder is vervelend/ gaat niet.

Beterschap!
Put something exciting between your legs!
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

@RsAp Twee vrienden van mij hebben dezelfde operatie gehad en bij beiden gaf de arts aan dat het achteraf gezien beter was geweest om sneller na oplopen trauma te opereren. Het kostte - althans zo heb ik het begrepen - meer moeite om het lichaam terug te krijgen in de oude en juiste positie als je langer wacht met opereren. De hoogstand is bij mij - los even van de zwelling en litteken - vrijwel helemaal verdwenen.

Dat een operatie niet helemaal zonder risico is heb ik inmiddels ook gemerkt. Afgelopen vrijdag ging ik naar het ziekenhuis voor het verwijderen van de hechtingen, maar belandde uiteindelijk op de OK omdat ze het vermoeden hadden dat ik een wondinfectie had. Vond het zelf wel meevallen, maar ze nemen geen enkel risico. Opnieuw geopereerd en wond gespoeld. Baal er wel van, maar kan niet uitsluiten dat ik zelf iets te snel weer activiteiten heb opgepakt waardoor de wond is gaan reageren. De kweekjes laten tot nu toe geen infectie zien, dus de kans is groot dat het gewoon een geïrriteerde wondrand was.

Kortom, probeer nu iets rustiger aan te doen. Qua pijn heb ik alleen de eerste nacht na de operatie echt pijn gehad. Daarna is het bij mij echt dragelijk tot nauwelijks aanwezig, wel met wat medicatie:) Door het thuiswerken heb ik verder ook geen werkdag hoeven missen, behalve de dag van de operatie......

Al met al wel positief, al baal ik wel van deze kleine terugslag. Succes met je herstel!
walters
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 2 februari 2010, 18:30

Probleem bij een A-C-luxatie is dat we die in graden uitdrukken van Tossy 1-2-3, maar beter is om de Rockwood classificatie aan te houden. Bij wij was het eerst Tossy 3, maar ik vond hem zelf wel erg instabiel. 5 maanden later instabiliteit nog steeds enorm en kan blijft het Tossy 3, maar ook Rockwood 5. Dus week geleden operatie.
Als ik het bericht lees van RsAp dan is de kans groot dat je Rockwood 3 hebt, neem vooral de tijd zodat de overgebleven banden kunnen herstellen, die zorgen er uiteindelijk voor dat je hoogstand minder gaat worden en de stabiliteit daardoor toeneemt.

Beterschap beiden.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
twinkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2010, 22:25

Hier ook een mooie piano toets. (Tossie 3)
Na meer als een jaar klachten vrij te zijn geweest en ook alles kunnen doen. incl dochter van 3 in een rugzak rondslepen.
toch klachten gekregen in december een injectie gehad ala slijmbeurs ontsteking heeft even geholpen.
Besloten om te opereren bij mij hebben ze circa 1 cm van het sleutelbeen afgehaald.
Maar niet om het sleutel been omlaag te brengen.
Dit is begin januari gebeurt en zit nu vanaf eind feb al op de fiets voor als nog alleen op de weg maar 1 1/2 uur gaat al pijn loos.
alleen sommige bewegingen zijn nog gevoelig zoals achter mij reiken en een rugzak direct op dee wond is ook niet fijn.
Kan niet wachten om het grote boze bos weer in tegaan :D :D :D
Laatst gewijzigd door twinkie op vr 12 maart 2021, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Bird Aether 9A 2021
YT Industries Jeffsy 27 Cf Pro 2018
Scott Genius 730 2014
Specialized Epic comp 2010
walters
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 2 februari 2010, 18:30

Beterschap :-q en een spoedig herstel
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Al met al best wat AC Luxaties die hier voorbij komen. Tot voor kort nog nooit van gehoord, maar gezien de reacties geen onbekende blessure bij het MTB-en.

@Twinkie Wat was de overweging om bij de operatie wel een stukje van het sleutelbeen af te halen en niet de volledige reconstructie te doen? Blijkbaar heb je dit achteraf alsnog laten doen. Succes met je herstel!

Zelf heb ik de reconstructie d.m.v. de "lockdown" nu zo'n 5 weken geleden laten doen. Het herstel van de blessure gaat - voor zo ver ik dat kan bepalen - goed. Heb voor een groot deel m'n volledige beweging terug, mis alleen nog wel een hoop spierkracht. Dat verdwijnt echt als sneeuw voor de zon als je arm in een mitella zit en helemaal niet gebruikt wordt.

Helaas wel een bacteriële infectie opgelopen bij de operatie. Achteraf is dit te herleiden naar 1 OK en schijnen er meerdere patiënten een bacteriële infectie te hebben opgelopen bij de operatie. Hierdoor na twee weken opnieuw geopereerd om te spoelen en nu 3 mnd antibiotica. Daar baal ik wel van en had daar van te voren eigenlijk geen rekening mee gehouden. Weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden of mee moet/kan doen.

Los van de infectie ben ik tot op heden tevreden met het herstel.
Gebruikersavatar
twinkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2010, 22:25

Ik heb eerst een jaar zonder operatie alles kunnen doen. Toch last gekregen en in overleg met de orthopeed alleen een stukje van het sleutelbeen afgehaald. Dus geen reconstructie ook afgaande van wat de orthopeed vertelde dat bij reconstructie de kans op hoog stand aanzienlijk was. En omdat ik eerst geen last had was dit de minst ingrijpende operatie. Met de hoogste slagingspercentage. En de kortste herstel periode.

Vandaag weer 55km op de weg gedaan zonder pijn.

En succes met het herstel
Bird Aether 9A 2021
YT Industries Jeffsy 27 Cf Pro 2018
Scott Genius 730 2014
Specialized Epic comp 2010
walters
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 2 februari 2010, 18:30

In jou geval is dus vooral het AC gewricht de boosdoener geweest, die band is bij iedereen die een Tossy 3 heeft gescheurd. Als je andere twee banden nog intact zijn, dan is de hoogstand niet het grootste probleem, dus verwijderen van stukje van het sleutelbeen is een relatief kleine ingreep met grote verbetering (geen irritatie meer van je AC gewricht).

Zo zie je bij iedereen is de aandoening net iets anders. Ik verlang naar de fiets, ook al is het maar de racefiets, maar dat gaat in mijn geval nog maanden duren, eerst nog het dragen van de mitella afbouwen de komende weken.

Beterschap met jullie herstel. :-q
ggroen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 29 december 2015, 11:46

Nou, inmiddels bijna 5,5 jaar later. Op 29 december 2015 beschreef ik mijn ervaringen. Het is tot voor kort helemaal goed gekomen. Heb wel een bultje, maar niet echt extreem hoog zoals je wel eens ziet. De afgelopen jaren totaal geen klachten gehad....maar, 8 weken geleden door een automobilist van rechtsachter gepakt omdat hij het niet nodig vond om voor de haaientanden te stoppen. Ik reed op zo'n mooie strakke rode fietsbaan en lekker in cadans. 8 gebroken ribben, kleine klaplong, veel schaafwonden, en vette dikke bloeduitstorting onder mijn rechter oksel en...last van mijn rechterschouder/ac gewricht. 2 dagen op de IC in corona tijd, maar wel voor iets anders dus, en 3 dagen op de cardio afdeling. Na 5 dagen mocht ik gelukkig naar huis. Wat is dat een dooie boel zeg, wel fantastische mensen hoor. Respect! Het gekke is dat ik van die gebroken ribben maar weinig echte last heb gehad. Eigenlijk alleen als je in bed kruipt. De nachten zijn nog steeds pijnlijk, voornamelijk door de schouder. Na 5 weken kon ik wel weer vrijuit hoesten en kuchen zonder pijn. Hart en longen weer helemaal o.k., maar dus nog pijn op en om bovenkant schouder. Ik had na die 5 weken beter mijn oude bericht eens moeten lezen, en met name de eerste reactie erop met als tip: Neem RUST. Omdat fietsen toch niet echt aantrekkelijk leek, ben ik maar wat flinke wandelingen door de duinen gaan lopen, met de hartslag meter en Polar Beat erbij. Toch wat training met 10-20km flink doorlopen, 3-4 keer per week. Ik denk dat het neurale netwerk bij mij blijkbaar niet goed functioneert want ik zou rust moeten nemen en pas na 2 of 3 maanden weer de uitdagingen aan moeten gaan. Denk dat door dat lange flink doorstappen die schouder er niet echt beter op geworden is. Dus ben nu, 2 maanden na het ongeval, weer een beetje terug bij af en ga ik nu echt proberen rust te nemen tot eind juli. Vrijdag hoor ik of het echoonderzoek dat vandaag gedaan is (iemand kijkt, net als bij een zwangere vrouw, door je huid naar je weefsel, botten, etc., en vond dus vochtophoping). Ik gebruikte niet echt pijnstillers, behalve de 1ste 2 dagen in ziekenhuis wat morfine dat via een slangetje in mijn arm werd gespoten als ik zelf op een pijnknop druk. Daarna alleen nog 2 paracetamol 500mg voor de nacht. Sinds vanmiddag ben ik maar Ibuprofen gaan nemen (3 maal daags) want dat schijnt tegen ontsteking en vochtophoping te helpen. Ja, ik denk, ik deel dit maar even, na het lezen van alle tussentijdse berichten. Zo kan het je ook vergaan, recidivist worden. Hopelijk heelt de schouder nu ik echt rust ga nemen. Wel vervelend dat het fietsseizoen nu op zijn gat ligt. Was zelfs ingeloot voor de tourversie Amstel Gold race in September. Dat wordt niks, denk ik. Overigens, mijn helm heeft wel mijn leven gered. Die was helemaal aan gort. Mijn fietskleding moesten ze op de IC van mijn lichaam afknippen. Mijn carbon racefiets, van een afstand, lijkt o.k., maar dichterbij zie je dat de bovenbuis achter het balhoofd bijna doorgescheurd is, evenals de zadelbuis en achterwielbuis. Hoop toch in september nog wat te kunnen fietsen en daarvoor op de gewone stadsfiets om de angst om te vallen te verdrijven en het geknakte zelfvertrouwen te herstellen. Groetjes.
Teeee-esto
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 13 april 2020, 17:13
Mijn mountainbike: Cannnondale Scalpel

Poh wat een pech, heftig verhaal! Take care!
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Sterkte! Hier ook weer een terugval. Het ging prima alweer een maand of 4 fulltime aan het werk en volle bak in training voor de eventuele marathons, totdat ik 2 weken geleden een schuivertje gemaakt tijdens een bosrit. Op mn (slechte) schouder terecht gekomen en direct weer veel pijn. Thuis gekomen toch maar gaan werken maar dit na 2 dagen opgegeven vanwege een onbruikbare linkerarm. Opnieuw in de molen terechtgekomen van foto's en MRI. Vandaag uitslag gehad: Er zit een breukje in het schouderblad en artrose in het AC gewricht.

Voor mijn gevoel is als gevolg van de AC luxatie mijn schouder veel kwetsbaarder geworden dan voor die tijd. Nu het sleutelbeen niet meer mooi "opgesloten" zit, is voor mijn gevoel de constructie verzwakt. Met als gevolg veel meer kans op blessures.
Het breukje moet nu vanzelf genezen, ik mag weer werken voor zover het de pijn toelaat. Over 6 weken moet ik terug komen voor controle.

Als het genezen is ga ik in gesprek met de orthopeed voor een "Lock-down" operatie.
Dat is misschien ook geen garantie voor succes, maar er zo mee doorsukkelen word hem ook niet.
Put something exciting between your legs!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Balen als ik lees dat je het als een zwakke plek blijft ervaren. Ik heb dat juist niet. Nu 4 jaar terug (bizar dat ik exact op dezelfde dag/datum vorige week, langs fietste en er weer net een ongeval nu auto vs scooter gebeurd was :roll: ) maar sindsdien alleen maar sterker geworden en geen klachten meer. Zelfs ringzwaaien (toch een behoorlijke belasting voor je schouders) gaat bij mij zonder problemen. Ik fiets meestal zon 3-5x per week en nergens last van.

Bobbel en pianotoets is blijvend zichtbaar aanwezig.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Tazzy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 15 juni 2008, 14:00
Mijn mountainbike: Giant XTC4 '04
Contacteer:

Hier ook AC Luxatie, 27 jaar geleden al weer. Schouder is uit de kom geweest en er is wat stuk (geen idee meer wat of wat voor graad). Piano toets zie je bij mij niet meer omdat ik al jaren wat met fitness aankloot. Verstopt onder een pak spieren :)

Ik ben door een tegemoet komende auto (hij reed door rood terwijl ik afsloeg) frontaal van de racefiets geschept. Na mijn ongeluk wel overwogen er wat aan te doen. De operatie toen gaf meer beperkingen dan oplossingen en dus gelaten.

In het begin nog wel regelmatig het gevoel gehad dat ik de schouder weer uit de kom draaide (of erg dicht er tegen aan zat). Is nog wel een gevoellige plek maar zou geen operatie meer overwegen.
Blood, sweat & gears
walters
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 2 februari 2010, 18:30

Als het genezen is ga ik in gesprek met de orthopeed voor een "Lock-down" operatie.
Dat is misschien ook geen garantie voor succes, maar er zo mee doorsukkelen word hem ook niet.
[/quote]

Als het goed is zal de chirurg je geen operatie laten ondergaan als je genezen bent. Het slagingspercentage van iedere operatie bij een serieuze AC-luxatie is ongeveer 80%. Heb je een geringe AC-luxatie dan kom je tegen de 95%, maar zonder operatie zit je daar ook op.

Zelf in februari aan een Rockwell V geopereerd met hamstring en dogbone van Arthrex, helaas na 10 weken systeem van Arthrex stuk (achteraf te zwak voor ernst van de aandoening), alles weer verwijderd en nu eerst weer kracht op doen en opnieuw een ingreep.
Nadeel van Lockdown methode kan zijn afsterven van het uitsteeksel (coracoid) achter je schouderblad waar de band omheen wordt geslagen, verder wel een goede methode in de hand van iemand die er vaak mee werkt. Probleem is alleen dat er niemand in Nederland te vinden is die er meer dan 5-10 per jaar opereert.

Succes :-q
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Bedankt! Met "genezen" doelde ik op het breukje in het schouderblad. Ik zal laten weten hoe het verder gaat voor wat betreft de operatie als het zover is.
Put something exciting between your legs!
Plaats reactie