AC-Luxatie

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Downhilljunk.Y
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 15 april 2012, 22:39
Mijn mountainbike: Mountain Board

Ik heb zondag 1 april 2012 (geen geintje) met mountain boarden een AC-Luxatie graad 3 opgelopen. Ze deden bij de spoed eisende hulp er makkelijk over dat ik het rustig moest gaan bewegen na 1 week. Ook zeiden ze dat ik wel scheef kon gaan herstellen. Ik dacht dus dat het wel mee viel. Na een controle na 2 week heb ik iemand van de trauma afdeling toen hij mij weer wou weg sturen gevraagd of ik hiermee mijn toekomst als outdoor instructeur (kajjak, raften, klimmen, mountain boarden etc) kon vervolgen. Daar was het antwoord erg onzeker. Ik zei dat ik de zelfde klappen zou moeten kunnen incasseren. Toen zei meneer dat hij zijn supervisor erbij zou halen om daar duidelijkheid voor te krijgen. De chirurg kwam erbij en liet mij opnieuw voor de foto gaan. ondertussen hebben een paar vrienden ervaringen opgezocht op internet zoals op deze site. na een hoop ervaringen te hebben bekeken is het antwoord voor mij: Nee! Ik ben nu ook bezig met aandringen voor een operatie. jammer genoeg doen ze er in nl toch wat moeilijker over maar voor mij is het wel mijn toekomst. ik heb nu ook een "eigen" mountain board groep @groningen. wat die chirurg mij ook vertelde: Niet bewegen! in de mitella houden. Het advies van de 1e hulp klopte dus ook niet. deze week wil een professor orthopeed mij zien. die meneer maakt tijd voor mij terwijl hij aankomende maanden vol zit. ik dring dus aan op een operatie, desnoods in het buitenland. in het zuiden waar veel word gesnowboard word er met een blessure als dit wel meteen het mes in gezet.

Ik laat het vervolg na dinsdag weten. Dan weet ik meer.

Groet!
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Je bedoelt dat je dit hebt met je schouder?
Afbeelding

Heb het niet gehad en hoop het nooit te krijgen maar heeft dit topic raakpunten?
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... pianotoets" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Dat klinkt allemaal niet fraai. Ik ben even benieuwd op welke manier je outdoor-instructeur bent en wat je toekomstplannen op dat gebied zijn. Hoe professioneler je dit richting ziekenhuis/verzekeringsmaatschappij weet te verkopen, des te groter de kans wordt dat ze je tegemoet willen komen. Dus wanneer je er nog niet professioneel mee bezig bent maar dit in de toekomst wel van plan bent zou ik eens kijken of je snel met een "ondernemersplan" aan de gang kunt gaan en al het geld wat je aan de sport uitgeeft/hebt uitgegeven als investering opvoeren.
Downhilljunk.Y
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 15 april 2012, 22:39
Mijn mountainbike: Mountain Board

@hansdegebruiker, op jou foto lijkt de linker band nog een beetje vast te zitten. bij graad 3(tossy3) ligt alles los. Het is idd volgens mij het zelfde als de pianotoets maar bij mij heet het toch echt AC-Luxatie. vandaar een nieuw topic.
Tazzy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 15 juni 2008, 14:00
Mijn mountainbike: Giant XTC4 '04
Contacteer:

heb zelf al vrij lang een ac-lux, merk er eigenlijk niets meer van. Ja zware rugzak op mijn schouder moet er 1 zijn met brede banden maar verder. Had in het begin nog wel eens dat ik mijn schouder half uit de kom draaide. Maar goed das andere schade :)

Heb het er in het ziekenhuis wel over gehad om het te laten fixeren. Niet gedaan omdat ik daarmee bewegings beperking zou oplopen. Qua oefeningen kan ik me nog herinneren dat ik op mijn rug moest gaan liggen. Arm rechtuit omhoog en dan als maar grotere circels maken. In het begin kon ik dit alleen zonder gewicht :D
Blood, sweat & gears
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

AC-Luxaties worden oha niet geopereerd, omdat de overgrote meerderheid van de patienten probleemloos hersteld bij een 'conservatief beleid' met alleen een mitella en oefeningen. Een bobbel blijft vaak zichtbaar, maar oha zijn er geen functionele beperkingen meer na herstel.
Alleen bij mensen die hun schouder fors moeten kunnen belasten wordt wel eens geopereerd. En outdoor instructeurs kunnen in die categorie vallen.
Operaties brengen ook risico's met zich mee op complicaties, hoe weinig frequent ze ook voor mogen komen. Het is dus goed alle voors en tegens van wel/niet opereren met de Orthopaed af te wegen, om daarna een gedegen beslissing te kunnen nemen.
Beterschap!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

Ik heb een jaar of 12 geleden een ac luxatie gehad (pianotoets). Ik heb alleen nog een beetje rare uitstekende bult op m'n schouder. Het sleutelbeen kon op en neer geduwd worden. Ik heb er een paar maanden last van gehad maar ik had er na een half jaar totaal geen last meer van. Geduld is de enige remedie. Verder heb ik vorig jaar m'n sleutelbeen op 2plaatsen gebroken en ook dat is niet geopereerd en is nu ook over. Ik zou niet te snel gaan opereren.
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
Downhilljunk.Y
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 15 april 2012, 22:39
Mijn mountainbike: Mountain Board

‎1ste bezoek Fysiotherapie
Sommige judoca's hebben deze blessure ook. Bij een paar is de operatie ook wel eens uitgevoerd. Na dat die snel weer zijn geknapt is het niet slim om te opereren als iemand aan judo doet. Zo bestaat het gevaar natuurlijk ook voor andere sporten zoals mountain boarden. Begin behandeling voor de AC-Luxatie bij de fysio is het soepel maken van het gewricht. Pas als die soepel is kan er worden gewerkt aan specifieke sterkheid in de schouder. Het af en toe dragen van mitella is mogelijk om de arm rust te geven. Het doel van deze fysio is de schouder soepel en sterk te maken, als de pijn sterk blijft aanhouden en of de schouder gewoon niet sterk wil worden is een operatie nog steeds een optie. Enkele oefeningen die moeten gebeuren thuis: 1. Met behulp van de andere arm luxatie arm omhoog tillen. 2. Gezicht kijkend naar de muur en met de vingers omhoog lopen tot aan de pijn, daarna rustig met de vingers naar beneden lopen. 3. zijwaarts staan naast de muur, een haakse hoek in de elleboog en met de hand rug tegen de muur drukken. 4. Verder soepelheid brengen in eigen oefeningen maar de schouder niet overbelasten.
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

Die oefeningen klinken heel bekend. In het begin niet teveel doen maar zeker ook niet totaal niets doen dan is de kans op een frozen shoulder erg groot
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

bij mij is het precies een jaar geleden nu, kan weer alles maar is nog wel gevoelig bij zware belasting , ik ben schilder spuiter en moet vaak plafonds spuiten dus de belasting is groot ik heb ook getwijfeld over operereren maar heb het ook niet gedaan ik heb daar geen spijt van.
mijn herstel duurde wel zo'n 4 a 5 maanden voor ik volledig kon belasten en kreeg daardoor aan mijn andere schouder een slijmbeurs ontsteking ook niet lekker.
ik zou zeggen geduld en veel bewegen
mcbear
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 7 mei 2012, 12:49
Mijn mountainbike: Cannondale Trail Sl3

Ik heb +/-8 mnd geleden salto gemaakt in Schoorl en ook een ac luxatie opgelopen.
Wat Downhilljunk.Y verteld over hoe gemakkelijk ze er in het ziekenhuis over doen kan ik bevestigen.
Beetje meer voorlichting e.d. zou wel prettig zijn!
Had vooral het gevoel dat ze zelf niet weten wat ze er mee aan moesten.
Na een week op controle, kon ik nog niks bewegen en werd er gezegd: Mitella mag af en gewoon bewegen.
Dit was makkelijker gezegd dan gedaan.. :evil:

Nu word het eindelijk beter, met fisio.

Kan in elk geval wel het advies geven niet te veel rust nemen zoals ik heb gedaan! :-?
most sports just need one ball - real sports need two
Erik1990
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: do 10 juli 2008, 14:34

Heb zelf ongeveer half jaar geleden een ac luxatie opgelopen. Ook bij mij deden ze er heel gemakkelijk over bij de eerste hulp moest mijn shirt uitrekken wat eigenlijk niet ging en daarna weer aan maar helpen deden ze niet.
Ik was in een afdaling en onderaan lag een kombocht ik zag/voelde al dat ik niet goed ging uitkomen dus al wat ik kan remde ik en stond dus mooi optijd stil alleen het vervelende was dat ik niet optijd uitgeklikt kwam waardoor ik omviel op de bocht als het waren en dat vond mijn schouder niet leuk. Na 1,5 maand fysio was de pijn zo goed als weg soms als ik lang de zelfde houding heb met mijn schouder doet het nog zeer maar verder zijn er voor mij geen beperkingen meer.
Ik kan zelf niet stil zitten dus heb altijd doorgesport op geleiden van de pijn. Dat zeggen ze bij de fysio ook altijd:D

sterkte ermee
Als het echt moet heb je zo je been opengereten!
Imbus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 12 februari 2012, 14:03
Mijn mountainbike: Fuel ex
Contacteer:

Jep, ik heb een jaar of vijf geleden ook een ac luxatie/tossy3/pianotoets opgelopen, niet geopereerd, alleen een bult overgehouden, verder werkt mn arm goed. Alleen zware boodschappentassen bijv kan ik niet meer zo lang vasthouden maar met mountainbiken heb ik er totaal geen last van gelukkig.
Iemand gooide zn autodeur precies of het verkeerde moment helemaal open en ik knalde er zo in! Kon gelukkig de punt van het portier net ontwijken..
RTFM!
Kane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: zo 17 september 2006, 21:10

Het is voor mij nu 6 jaar geleden, lees de andere topics maar.. Heb er nog iedere dag last van. Ook val ik wel eens met de mtb en dan lig ik er weer een flink aantal weken uit.....
Er zijn meer dan 60 manieren om dit te opereren, wat inhoudt dat de juiste manier lang niet gevonden is...
Ik heb een speciale schouder fysio, hier ben ik heeeel blij mee.....
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb sinds 1.5 week een Tossy 2. Een lichte bult op de schouder, misschien trekt een deel nog weg.

Er bestaat een (nieuwe) techniek genoemd Tightrope: http://www.youtube.com/watch?v=lrOFwXbQd4A" onclick="window.open(this.href);return false;. In NL gezien op de site van het Rijnland ziekenhuis dr Jansen.

Ik heb er nog weinig over gevonden. Ik denk dat dit een laagdrempelige methode is om de pianotoets te voorkomen met name Tossy 3, misschien Tossy 2. Op video lijkt het een kijkoperatie te zijn.

Ik krijg het gevoel dat de de orthopeden operaties in NL serieus afhouden (kosten?) en de mensen rustig met een misvorming laten rondlopen onder het mom het herstelt vanzelf. Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens: ja het herstelt maar nee het is niet zoals het was. Net alsof je een gebroken been niet zet en het krom staat, immers het heelt vanzelf. Waarom dan zo nonchalant doen over de schouder?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie