tintelende vingers

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Duert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 29 februari 2012, 13:37
Mijn mountainbike: Kona Stinky

welke vingers gingen er tintelen? dat kan je namelijk vertellen waar mogelijk je probleem zit
Konus
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 18:52

Duert schreef:welke vingers gingen er tintelen? dat kan je namelijk vertellen waar mogelijk je probleem zit
alle vingers beide handen

konus
Gebruikersavatar
J2.0
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 13:13
Mijn mountainbike: haat asfalt!
Contacteer:

Koenuhhh schreef:
Konus schreef:heren bikers


heb vandaag een rit gemaakt 40 km maar na ong. 45 min begonnen mijn vingers te tintelen dit bleef tot ik thuis kwam
wat kan dit zijn ? verkeerde houding fiets niet goed afgesteld heb dit in het begin ook wel gehad maar niet zolang

graag wat advies

konus
Misschien knijp je te hard in de handvaten onbewust? Dit kan dit effect geven.
Ik ben net een konijn... Dol op wortels!

http://www.lakebike24.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bestmtbroute.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ATBBikersracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Duert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 29 februari 2012, 13:37
Mijn mountainbike: Kona Stinky

Alle vingers? Binnen én buitenkant? dat is heftig. Begint het bij je pink/ringvinger en spreidt het dan door? dan zou het een doorbloedingsprobleem kunnen zijn, waarschijnlijk dichter bij de nek/romp/schouders gelokaliseerd.

Dan zou ik het zelf eerder zoeken in een verhoogd stuur of andere bikemaat of geometrie. Mogelijk dat de houding overbelastend werkt en dat je dit op korte stukken niet zo merkt, maar op de langere termijn toch problemen geeft
Gebruikersavatar
iamjohno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 00:10

Ik had dat ook zelf de hele hand heb toen wat rondgekeken en toen de SQlab 711 LE handvatten gekocht. Wel duur maar supergoed sindsdien nergens meer last van en geweldig veel grip met en zonder handschoenen echt een aanrader. In tegenstelling wat je zou denken zijn ze niet zacht maar heerlijk hard.

Afbeelding

http://www.bike-components.de/products/ ... 2012-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Konus
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 18:52

Duert schreef:Alle vingers? Binnen én buitenkant? dat is heftig. Begint het bij je pink/ringvinger en spreidt het dan door? dan zou het een doorbloedingsprobleem kunnen zijn, waarschijnlijk dichter bij de nek/romp/schouders gelokaliseerd.

Dan zou ik het zelf eerder zoeken in een verhoogd stuur of andere bikemaat of geometrie. Mogelijk dat de houding overbelastend werkt en dat je dit op korte stukken niet zo merkt, maar op de langere termijn toch problemen geeft
ik heb nu m.n remhandels naar beneden stuur ook iets naar beneden zadel ook iets beter afgesteld (denk ik ) ging deze week
al stukken beter alleen korte ritjes 15 km zondag weer lange rit ik hou jullie op de hoogte bedankt zover

konus
Konus
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 18:52

Konus schreef:
Duert schreef:Alle vingers? Binnen én buitenkant? dat is heftig. Begint het bij je pink/ringvinger en spreidt het dan door? dan zou het een doorbloedingsprobleem kunnen zijn, waarschijnlijk dichter bij de nek/romp/schouders gelokaliseerd.

Dan zou ik het zelf eerder zoeken in een verhoogd stuur of andere bikemaat of geometrie. Mogelijk dat de houding overbelastend werkt en dat je dit op korte stukken niet zo merkt, maar op de langere termijn toch problemen geeft
ik heb nu m.n remhandels naar beneden stuur ook iets naar beneden zadel ook iets beter afgesteld (denk ik ) ging deze week
al stukken beter alleen korte ritjes 15 km zondag weer lange rit ik hou jullie op de hoogte bedankt zover

konus

gisteren lange rit 55km gedaan alles goed tintelen weg maar kreeg wel pijn in mijn hamstrings kan dit miss duiden op
zadel te hoog ? of zou dit nu komen omdat mijn spieren iets soepeler gaan worden ?

gr. konus
npostma
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 3 augustus 2012, 07:36
Mijn mountainbike: Sensa sella Comp special 2012

@Konus ik had hier in het begin (5 weken geleden ook last van) bij mij kwam het weg uit de elleboog, zenuw knelde door armen te veel te strekken. Ik fiets nu met de ellebogen iets naar beneden. Dan staat de druk wat meer op de spieren voornamelijk de triceps ipv het gewricht. Dan duurt het mss minder lang voordat je ecto bent :-p Doe je niets aan je zult wss nog wel wat centimeters verliezen!

De sleutel was bij mij dus wel om de ellebogen naar beneden te buigen i.p.v. opzij. Als ik ze naar buiten buig krijg je last van de kleine spiertjes aan de buitenkant van je arm die moeten dan behoorlijke klappen opvangen!
Bike: Sensa Sella Comp 29er (Standaard)
Activiteiten: http://runkeeper.com/user/npostma/activity/" onclick="window.open(this.href);return false;
Konus
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 18:52

npostma schreef:@Konus ik had hier in het begin (5 weken geleden ook last van) bij mij kwam het weg uit de elleboog, zenuw knelde door armen te veel te strekken. Ik fiets nu met de ellebogen iets naar beneden. Dan staat de druk wat meer op de spieren voornamelijk de triceps ipv het gewricht. Dan duurt het mss minder lang voordat je ecto bent :-p Doe je niets aan je zult wss nog wel wat centimeters verliezen!

De sleutel was bij mij dus wel om de ellebogen naar beneden te buigen i.p.v. opzij. Als ik ze naar buiten buig krijg je last van de kleine spiertjes aan de buitenkant van je arm die moeten dan behoorlijke klappen opvangen!
ja daar ben ik nu ook achter werkt idd beter ik zit nu wat meer ontspannen op de bike en ivm mijn hamstrings ik vermoed
zelf dat het komt doordat mijn spieren iets soepeler worden wie meer info heeft ik hoor het graag

gr. konus
npostma
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 3 augustus 2012, 07:36
Mijn mountainbike: Sensa sella Comp special 2012

Ik kan me voorstellen dat de hamstring's worden aangesproken als je een "trekkende" beweging maakt met je been, op het moment dat de pedalen horizontaal staan, tot dat ze weer horizontaal staan (Halve slag). Dit is een beetje lastig uit te leggen.
Wellicht proberen om een meer rondere beging te maken met de benen. Dus op elk moment even veel kracht zetten en daardoor je benen gelijkmatiger te gebruiken.

Kan ook zijn dat de hamstring's niet zo goed ontwikkelt zijn als de rest van je benen. En dit t.z.t. komt!

Ik kan me niet voorstellen dat dit komt door een te hoog zadel. ikzelf heb hem vrij hoog staan dat mijn been net niet gestrekt is. Ik heb nog nooit last gehad van de hamstring's in de 5 weken dat ik nu begonnen ben met mountainbiken.
Bike: Sensa Sella Comp 29er (Standaard)
Activiteiten: http://runkeeper.com/user/npostma/activity/" onclick="window.open(this.href);return false;
MaReVin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 01:51
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 26

Ik had ook veel last van tintelende vingers.
Ben van een 26'er met bar-ends (waar ik geen last van tintelende vingers had) naar een 29'er zonder bar-ends gegaan en dacht eerst dat het kwam door het niet kunnen veranderen van de houding van mijn handen.
Vanwege het brede(re) stuur wil ik eigenlijk geen bar-ends op mijn 29'er, en het stuur inkorten zit er ook nog even niet in.
Inmiddels diverse (eenvoudige) aanpassingen gedaan (houding, positie remhendels, etc.), waarbij het vervangen van de handgrepen (met een "ergo" variant - zoals een eerder bericht met afbeelding, deze handgrepen hebben een wat breder uiteinde en die ondersteund (in mijn geval) de onderkant van de handpalm beter) een groot verschil hebben gemaakt - nu eindelijk wat minder last van tintelende vingers na lange ritten.
Binnenkort ga ik mijn handschoenen vervangen en hoop daarmee ook de druk op de handen beter te verdelen en de tinteling nog meer te verminderen.

Misschien voor jou ook het (uit)proberen waard... ;)
"Work to Eat. Eat to Live. Live to Bike. Bike to Work."
Rubberburner
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 20:36
Mijn mountainbike: Cube

Ik heb er ook last van.Heb deze bbb handvatten gekocht (10 euro)

Afbeelding
http://www.strava.com/athletes/6069768" onclick="window.open(this.href);return false;
bimbo33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 15:15

Rubberburner schreef:Ik heb er ook last van.Heb deze bbb handvatten gekocht (10 euro)
Kan me voorstellen dat je problemen hebt met handen, je rem paar cm naar binnen schuiven zodat je prettig met slechts je wijsvinger of eventueel wijs en middelvinger kunt remmen doet wonderen.
Je zult waarschijnlijk je versnellingsindicator er af moeten halen om tot een prettige setup te komen maar als je prettig en veilig wilt kunnen remmen dan is het noodzakelijk.
Konus
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 18:52

bimbo33 schreef:
Rubberburner schreef:Ik heb er ook last van.Heb deze bbb handvatten gekocht (10 euro)
Kan me voorstellen dat je problemen hebt met handen, je rem paar cm naar binnen schuiven zodat je prettig met slechts je wijsvinger of eventueel wijs en middelvinger kunt remmen doet wonderen.
Je zult waarschijnlijk je versnellingsindicator er af moeten halen om tot een prettige setup te komen maar als je prettig en veilig wilt kunnen remmen dan is het noodzakelijk.
dank jullie ga ik zeker wat mee doen
npostma
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 3 augustus 2012, 07:36
Mijn mountainbike: Sensa sella Comp special 2012

Zou het ook niet aan het stuur kunnen liggen?

Ikzelf heb een recht stuur en heb ook vaak last van tintelende vingers, wel steeds minder. Maar als het stuur een paar graden naar beneden gebogen zou zijn, is dit niet een veel natuurlijkere uitgangspositie? Als ik mijn handen voor mij uit houd staat de buitenkant van mijn hand lager dan aan de binnenkant van mijn hand.

Ik zit zelf te denken om e.v.t. een andere stuurstang te halen. Ik hoor graag jullie mening. Ik ben benieuwd naar de ervaringen en hoeveel graden deze bijvoorbeeld gebogen moet zijn.
Bike: Sensa Sella Comp 29er (Standaard)
Activiteiten: http://runkeeper.com/user/npostma/activity/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie