Afgevallen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Beste forumleden,

Ik mountainbike sinds februari en sinds september steeds meer.
In het gedeelte van februari tot september was het één keer week en dan een tocht van een kilometer of 40.
Sinds september ga ik grotere tochten rijden, ongeveer 60 km en dan nog 2 keer per week 20 km. Sinds dit val ik meer af.
Ook fiets ik 5 dagen per week iedere dag 24 km.

Alleen nu het probleem ik val steeds meer af terwijl ik juist aan moet komen omdat ik onder een goed bmi zit.
Ik ben 16 jaar, 185 lang en 56 kg kortom een bmi van 16,4. Voor een goed bmi zou ik 61 kg moeten wegen.
Weten jullie een manier bv. een goed voedingspatroon om in ieder geval geen gewicht meer af te vallen?

Alvast vriendelijk bedankt!
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

We hebben daar al diverse topics over gehad, maar ik kan vooralsnog degene niet vinden die me sterk aan jouw vraag doet denken.

Waar ik je wel heen kan leiden in twee topics die gaan over het aankomen i.p.v. afvallen:
Klik hier!
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Wicked DJ schreef:We hebben daar al diverse topics over gehad, maar ik kan vooralsnog degene niet vinden die me sterk aan jouw vraag doet denken.

Waar ik je wel heen kan leiden in twee topics die gaan over het aankomen i.p.v. afvallen:
Klik hier!
Ik heb de zoekfunctie ook gebruik. Ik kwam alleen niet tot een soort gelijk topic terecht, wel van mensen die willen afvallen maar aankomen kon ik amper vinden.
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Je zit in de puberteit, ik zou me niet zo'n zorgen maken over je gewicht. Ik neem aan dat je al minstens 8 boterhammen per dag eet namelijk?
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

maaf schreef:Je zit in de puberteit, ik zou me niet zo'n zorgen maken over je gewicht. Ik neem aan dat je al minstens 8 boterhammen per dag eet namelijk?
Ja 10 op een dag maar de kilo's komen er niet aan zelfs geen grammetjes.
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Kzou me over een BMI index niet al te druk maken. Dat is voor gewone mensen :winkie:
Een beetje een body-builder of een beetje een fietser/loper, kunnen er heel goed iets
boven of onder zitten zonder dat dit zorgelijk is.
Dus zo lang je je goed voelt, no problemo.
Als je zeker wilt zijn, go see tha doctor !

Meer eten zal niet veel helpen.
Maar blijf weg bij de suikers, die verhogen/versnellen de stofwisseling. Geen caffeine/nicotiene, geen energie drankjes.
Vet en melk kunnen je darmen vervetten waardoor ze minder voeding uit je eten opnemen.
Wat je wel moet eten is lastiger. Dat wat voor jou werkt.
Vaak is dat waar je je lekker bij voelt, wat je lichaam opneemt zonder te boeren en te rommelen.

En als je kunt gaan zitten, niet blijven staan, als je kunt liggen niet blijven zitten, als je kunt slapen niet wakker blijven.
Misschien eens iets minder fietsen ?
Mocht je er niet uitkomen, zoek dan een goede sportschool, daar waar wedstrijdbodybuilders lopen, leg goed uit wat je wilt.
Een goede trainer vind het vast een uitdaging om jou aan 5 kg. erbij te helpen.
i.p.v. schema's te maken voor dikke mensen die uiteindelijk vaak toch te lui zijn om aftevallen.
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Wat bedoel je met wegblijven bij suikers? Suikers zijn koolhydraten en vice versa. Suikers versnelt het stofwisselingsproces? Waar haal je die wijsheid vandaan? Melk en vet vervetten je darmen???
Dus geen suikers en vetten nemen? Daarmee haal je de belangrijkste energieleveranciers weg.

Mijn tip: zoek een sportdietist(e) die samen met jou naar je huidige voedingspatroon kijkt en op basis daarvan een voedingsschema voor je maakt: wat kan beter/anders.
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
chaser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: za 24 januari 2009, 21:49
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei 2020

houd eens bij hoeveel calorieën je eet op een dag (week bijhouden en daar het gemiddelde van nemen)
Dit kun je doen door via een online calorieëntabel je calorieën inname uit te rekenen
Niet dat je daarna alles moet gaan zitten afmeten maar dan krijg je in ieder geval een indicatie van hoeveel je binnen krijgt

Je bent nog jong en met de jaren word je heus wel zwaarder maar nu ben je zelfs voor je leeftijd redelijk licht
Toen ik 17 was was ik ook maar 68 kilo en ik werd ook een gespierde spijker genoemd (lengte 1.90)
Maar als jij 58 kilo bent en je eet goed en blijft afvallen dan ben ik het toch eens met bovenstaand advies wat betreft professionele hulp zoeken
Een doorverwijzing naar een diëtist kan via je huisarts

minimaal 6 maaltijden per dag
elke pauze op school iets eten
ontbijt niet overslaan

10 boterhammen met gezond broodbeleg is maar 900 calorieën dus de rest moet komen van je avondeten en gezonde tussendoortjes
Ouder, last van mijn rug en knieën maar wel doorgaan
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Belangrijkste graadmeter is je gevoel; tenzij je vaak moe en/of lusteloos bent is er, zeker op jouw leeftijd, weinig aan de hand. Belangrijk bij sporters die dagelijks (relatief) zwaar trainen is voldoende inname van eiwitten en uitgebalanceerde ongeraffineerde koolhydraten. Denk dan niet meteen aan suppletie, maar aan het samenstellen van een hoogwaardig dieet op basis van groenten, magere zuivel, vis, kip en rundvlees. Streven hierin moet zijn;
-voldoende energie om je inspanningen te kunnen blijven volhouden,
-voldoende aanvulling middels eiwitten om te herstellen van inspanningen.

Verder eigenlijk zoveel mogelijk wegblijven van snel opneembare koolhydraten; deze zorgen voor een insulinepiek. Dat is nooit goed, maar al helemaal niet als je al aan de lichte kant bent.
Verder bedrijf je een duursport, en als je een vlotte stofwisseling hebt en een lijf dat nog volop in ontwikkeling is zal die combi maken dat je lichter wordt. Geen zorgen; na je 30e zou je willen dat het nog steeds zo was.

Indien je wél vaak moe bent of jezelf niet lekker voelt dan wel even goed de vinger aan de pols houden. Mogelijk doe je teveel of is er sprake van een medisch probleem. Wellicht heb je, zoals hierboven al is aangegeven, baat bij een bezoek aan een goede voedingsdeskundige die thuis is in sport. Samen je trainingsschema's/voedingspatroon doornemen kan vaak inzicht geven in waar bijgestuurd moet worden.

En last but not least, een wijsheid die van één van mijn voormalig trainers afkomt;
NEEM VOLDOENDE RUST!!
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Ik zal mijn voedingpatroon de komende paar dagen eens bij gaan houden. Daarin zal ik eens gaan kijken of ik wel voldoende eiwitten binnen krijg.

Binnenkort zal ik eens opzoek gaan naar een sport diëtiste.
Het verhaal dat ik op een begeven moment een stuk zwaarder zal worden heb ik al regelmatig gehoord, daarom maak ik me nog niet heel veel zorgen alleen is het lastig dat ik niet altijd zo stevig op de fiets zit.
Meestal neem ik wel voldoende rust, ik denk dat ik gemiddeld 8 uur per nacht slaap. Last van vermoeidheid heb ik niet.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wat zegt je huisarts ervan? En je ouders?

BTW: Mijn zoon is 18. Hij eet zich een slag in de rondte. Toen hij 16 was, leek hij waarschijnlijk veel op jou: een wandelende bonenstaak. Hij is in de lengte-richting nu wel uitgegroeid en begint nu in de breedte wat uit te dijen. Ik vermoed dat het met jou ongeveer ook zo zal gaan.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

bert l. schreef:Wat zegt je huisarts ervan? En je ouders?

BTW: Mijn zoon is 18. Hij eet zich een slag in de rondte. Toen hij 16 was, leek hij waarschijnlijk veel op jou: een wandelende bonenstaak. Hij is in de lengte-richting nu wel uitgegroeid en begint nu in de breedte wat uit te dijen. Ik vermoed dat het met jou ongeveer ook zo zal gaan.
Mijn ouders zeggen precies hetzelfde, ze verwachten dat wanneer ik ongeveer ook de 18 passeer dat ik dan ook wat gezetter zal worden. Ik ben nog niet langs de dokter gegaan.
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Ik zou me zeker niet al te druk maken zolang je je niet slap/lusteloos/etc voelt. Op mijn 16e was ik de 1.90m al ruim gepasseerd en was ik zo "mager" dat ik me bijna voor mijn figuur schaamde (op die leeftijd was ik daar in ieder geval nogal gevoelig voor). Inmiddels zit ik helaas aan de andere kant van de lijn en zouden er eigenlijk wel weer wat kilo's afmogen :-{.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Jhaast schreef:Mijn ouders zeggen precies hetzelfde, ze verwachten dat wanneer ik ongeveer ook de 18 passeer dat ik dan ook wat gezetter zal worden. Ik ben nog niet langs de dokter gegaan.
Dan zou ik me verder geen zorgen maken. Veel eten, veel slapen (en goed uitslapen). Groeien kost je heel erg veel energie.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
slednah
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 25 september 2011, 18:27

Ik heb hetzelfde probleem maar het nadeel is dat als je meer verbrand dan dat je binnenkrijgt dat je gaat afvallen. Op internet zijn diverse fora over body building en daar vind je heel veel handige tips over calorieën en gewicht. Aanrader.
Plaats reactie