Brede fietsschoenen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mapo
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 26 augustus 2020, 16:10

Een vraagje over schoenen. Ik heb momenteel een setje specialized MTB schoenen die al ruim 10 jaar oud zijn en wel een keer vervangen mogen worden.

Nu heb ik vrij brede voeten en daar zit meteen het probleem, de meeste schoenen zijn mij te smal.

Zijn er bepaalde merken die breed vallen zonder meteen reteduur te zijn, en bij welke winkels zijn ze te passen/bezichtigen? Liefst in de omgeving Tilburg.

En dan de maat, ik heb schoenmaat 40 en mijn specialized zijn ook maat 40. Ik lees alleen overal dat je een maat groter moet nemen?!?!

Update: inmiddels een afspraak staan bij BikeShoes4u op 2 januari maar die moest verzet worden door de lockdown. Nieuwe afspraak op 23 januari maar dat zal denk ook niet doorgaan 🤐
Laatst gewijzigd door Mapo op za 9 januari 2021, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Lake of Northwave. Schoenen altijd passen
Mapo
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 26 augustus 2020, 16:10

Bonanza schreef: wo 2 december 2020, 21:25 Lake of Northwave. Schoenen altijd passen
Vallen deze merken standaard breed of hebben ze brede modellen in hun range?
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

nieuwe specialized als je daar altijd tevreden over bent geweest?

heb sinds kort specalized 2fo voor minder dan 100,- gekocht
heb zelf breedtemaat 12 in mijn schoenen en de specialized zitten me prima
Mapo
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 26 augustus 2020, 16:10

nick22 schreef: wo 2 december 2020, 21:31 nieuwe specialized als je daar altijd tevreden over bent geweest?

heb sinds kort specalized 2fo voor minder dan 100,- gekocht
heb zelf breedtemaat 12 in mijn schoenen en de specialized zitten me prima
Eigenlijk zitten ze net te krap. Van wandelschoenen heb ik bijvoorbeeld Meindl die ook breder zijn dan gemiddeld. Ik kan wel eens kijken bij rings in goirle voor specialized schoenen.

Ik fiets overigens wel met SPD pedalen.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Mapo schreef: wo 2 december 2020, 21:28
Bonanza schreef: wo 2 december 2020, 21:25 Lake of Northwave. Schoenen altijd passen
Vallen deze merken standaard breed of hebben ze brede modellen in hun range?
Northwave valt standaard wat breder en lake heeft geloof ik verschillende breedte maten
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

+1 voor Northwave wat ruimte is ook warmer dan strakke schoenen deze tijd van het jaar.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Shimano valt al breed en heeft ook nog extra breedte maten. Die zijn echt breed......

Te krijgen bij Hopmans Bergen op Zoom
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

'Brede voeten' is redelijk subjectief, maar ik heb in ieder geval dat veel schoenen te smal zijn. ik heb met Shimano nooit problemen. Northwave heb ik gehad, die waren ook lekker breed. Maar... de schoenplaatjes konden niet ver genoeg naar achteren en dan kreeg ik na 2-3 uur ontzettende pijn in mijn voeten.

En wat ik ook gerust doe: schoenen aan en dan eens rustig alles gaan bekijken in de winkel, zodat je ze een tijdje aanhebt en er wat op hebt gelopen. Ik heb namelijk schoenen gehad die lekker leken te zitten en na een half uur toch wel wat begonnen te knellen. En pas de schoenen met de sokken waarmee je fietst.
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Hier een ervaringsdeskundige op het gebied van Northwave en Specialized schoenen...
Ik heb voor de mtb Northwave Extreme schoenen en voor de race Specialized S-works.
De Northwave heb ik in maat 41 terwijl mijn schoenmaat 40 2/3 is, Northwave dus dezelfde maat als je gewone schoen.
De Specialized heb ik in maat 41,5 , dus iets groter dan m'n schoenmaat.
Ik heb dit najaar mijn 2e paar Speci S-works 7 schoenen gekocht, weer in maat 41,5. Maat 42 was ruim te groot en 41,5 paste dus weer perfect.
De vorige waren ook S-works schoenen.
Ik heb ook erg brede voeten.
Succes!
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Nog niet vermeld de Mega modellen van SIDI . Zitten mij (brede voet / hoge wreef) als gegoten.

Eerder Shimano schoenen in een E (extra wide) uitvoering in gebruik gehad. Voldeden ook prima.

Ga in de middag (je voeten zijn dan iets dikker) na een goed gesorteerde fietswinkel en neem 2 paar sokken mee (dun + iets dikker). Schoenen moeten goed aansluiten maar uiteraard nergens knellen. Als uitgangspunt neem ik: kunnen de tenen nog iets gespreid worden ? Als dat niet het geval is leidt dat in negen van de tien gevallen tot pijnklachten c.q. krampverschijnselen.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
havana

Unieke aan Lake is dat ze ook maten hebben die alleen bij de voorvoet breder zijn, maar bij de enkel normaal.

Bij andere bredere leesten is zowel de enkel als de voorvoet breder.
Mapo
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 26 augustus 2020, 16:10

Bedankt voor de reacties zo ver. Zo te horen is het vooral Northwave en Shimano waar ik moet gaan kijken.

Specialized hebben ze bij Rings Goirle wat redelijk in de buurt is, kan daar eens gaan kijken maar daar hebben ze helaas geen andere merken dus vergelijken wordt moeilijk. Daarnaast zijn mijn huidige schoenen van Specialized maar die vind ik net te smal.

Ik weet dat ze bij Mantel in Den Bosch wel NorthWave en Shimano hebben maar persoonlijk vind ik die winkel perfect om simpele spullen te bestellen maar niet voor goed advies.

Iemand toevallig nog suggesties voor een geschikte zaak in omgeving Tilburg?


Lake had ik ook gezien maar die zijn (naar wat ik kan vinden) meteen redelijk aan de prijs.

Edit: correctie, Lake heeft ook wel instapmodellen dus misschien ook nog wel interessant
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vroeger waren Scott schoenen ook wat breder qua pasvorm, ik weet niet of dat nu nog zo is.
(In Tilburg in de Berkdijksestraat zit Ventoux, die is Scott dealer mocht je willen passen).

De normale modellen van Shimano vind ik niet breed vallen, integendeel. Sowieso moet je Shimano een maat groter nemen dan je normale schoenmaat, en dan nog zitten ze bij de voorvoet (bij mij) aan de strakke kant. Ik kom daar goed mee weg op de fiets, maar ik zou niet lang kunnen lopen op een schoen met dergelijke pasvorm.

Ondanks dat ik wel tevreden ben over Shimano schoenen ga ik daarom een volgende keer toch eens kijken naar merken die wat breder vallen (of naar de W-uitvoeringen van Shimano, maar dan kun je een goede aanbieding meestal wel vergeten denk ik...).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
zandloper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:14
Mijn mountainbike: Beam me up, Scotty

Het is niet in de buurt van Tilburg.
Maar in Nijkerk zit: https://www.bikeshoe4u.com
Heeft een hele grote collectie fietsschoenen. Wellicht het proberen waard.
Plaats reactie