Cannondale stuurbuis

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, het gaat sowieso passen, maar de oplossing is afhankelijk van de echte maat vh frame.
En de verkoper praat poep.

Frame kopen, opmeten en op de juiste bestelknop drukken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

ThaSingleTrackMastah schreef: di 25 mei 2021, 11:48 Ja, het gaat sowieso passen, maar de oplossing is afhankelijk van de echte maat vh frame.
En de verkoper praat poep.

Frame kopen, opmeten en op de juiste bestelknop drukken.
Ik denk het ook.
Wil nu opeens ook niet meer frame only verkopen dus gaat hem helaas niet worden.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 24 mei 2021, 22:57 Wat ik bedoel is dat we niet 100% zeker weten dat het Ti frame 1.5 is (of 1 1/2")
De fietsenmaker l#lt maar wat en Cannondale. Klein en nog wat merken hebben ook een tijdje 1 1/4" balhoofden gebruikt.
En er zijn adapters om een Lefty in een 1 1/8" balhoofd te monteren, of in een 1 1/4". Dus het feit dat er nu een Lefty in het Ti frame zit zegt ook niets.

Meten is weten.
Met een beetje mazzel is het gewoon een 44mm balhoofd.
Is overigens geen fietsenmaker maar iemand die op MP zijn bike verkoopt....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dat besef begon langzaam tot mij door te dringen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Ik ben nog steeds in de running voor een custom gemaakt titanium frame met blijkbaar een cannondale stuurbuis waar nu dus een lefty in zit.

Gemakshalve gaan ik er nu even vanuit dat dit dus inderdaad een 1,5 stuurbuis is.
Mocht de aanschaf doorgaan wil ik daar nu natuurlijk eerst wel 100% uitsluitsel over hebben :winkie:

Maar alvast vooruit kijkend;
- Welke headset zou ik moeten hebben als ik daarin een tapered 1 1/8 - 1,5 vork wil plaatsen?
- En welke voor het geval dat ik er een NON tapered 1 1/8 vork in ga plaatsen?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Bij een ander merk buiten Cannondale is het maar even de vraag hoe die lefty erin is geperst. Ik denk dat opmeten het beste is.
Ik ben niet echt op hoogte van de modernere setups van Cannondale maar de wat oudere modellen hadden dus die 1.5 headtube met externe cups en de 1.56 lagers erin voor de leftys en headshoks. Er waren ook wat reduceer setjes beschikbaar maar beste lijkt me gewoon de juiste cups erin te doen. Hoe dan ook 1.5 is 1.5 (49mm) en de vraag is dan hoe diep die cups erin kunnen. Dan kan je van hope (of nukeproof, canecreek, FSA etc) van die pick n mix combis uitzoeken ervoor.

Zo uit mijn hoofd heb je onderin een EC49/40 cup nodig en boven een ZS49/28.6 wanneer je een tapered vork erin wilt doen.
Voor een rechte vork heb je dan EC49/30 onder en ZS49/28.6 boven nodig.

Die onderste cups heb ik ergens nog wel thuis liggen waaronder 1 van nukeproof die in mijn oude bad boy ooit heeft gezeten. Misschien dat ik voor boven ook nog wat kan vinden. Moet het in een bepaalde kleur zijn of gewoon zwart?

Dit is ervan uitgaande dat de headtube vergelijkbaar is met die van de wat oudere cannondale's. En ook al kunnen die cups erin qua breedte, toch moet je de inbouwhoogte ook nog checken anders steekt zo een cup misschien net iets uit.

voorbeeld van cane creek voor onderin tapered vork:
https://www.bike24.com/p260697.html

voorbeeld voor boven van hope:
https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... -prod70725

Nogmaals, ik speculeer nu ook een beetje naar de type headtube maar ik zal er denk ik niet ver naast zitten. Neem aan dat die fiets die je wilt al een paar jaar in gebruik is. Je hebt niet toevallig een foto van die huidige fiets met vork erin?
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Victor1977 schreef: ma 14 juni 2021, 17:39 Bij een ander merk buiten Cannondale is het maar even de vraag hoe die lefty erin is geperst. Ik denk dat opmeten het beste is.
Ik ben niet echt op hoogte van de modernere setups van Cannondale maar de wat oudere modellen hadden dus die 1.5 headtube met externe cups en de 1.56 lagers erin voor de leftys en headshoks. Er waren ook wat reduceer setjes beschikbaar maar beste lijkt me gewoon de juiste cups erin te doen. Hoe dan ook 1.5 is 1.5 (49mm) en de vraag is dan hoe diep die cups erin kunnen. Dan kan je van hope (of nukeproof, canecreek, FSA etc) van die pick n mix combis uitzoeken ervoor.

Zo uit mijn hoofd heb je onderin een EC49/40 cup nodig en boven een ZS49/28.6 wanneer je een tapered vork erin wilt doen.
Voor een rechte vork heb je dan EC49/30 onder en ZS49/28.6 boven nodig.

Die onderste cups heb ik ergens nog wel thuis liggen waaronder 1 van nukeproof die in mijn oude bad boy ooit heeft gezeten. Misschien dat ik voor boven ook nog wat kan vinden. Moet het in een bepaalde kleur zijn of gewoon zwart?

Dit is ervan uitgaande dat de headtube vergelijkbaar is met die van de wat oudere cannondale's. En ook al kunnen die cups erin qua breedte, toch moet je de inbouwhoogte ook nog checken anders steekt zo een cup misschien net iets uit.

voorbeeld van cane creek voor onderin tapered vork:
https://www.bike24.com/p260697.html

voorbeeld voor boven van hope:
https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... -prod70725

Nogmaals, ik speculeer nu ook een beetje naar de type headtube maar ik zal er denk ik niet ver naast zitten. Neem aan dat die fiets die je wilt al een paar jaar in gebruik is. Je hebt niet toevallig een foto van die huidige fiets met vork erin?
Hoi Victor, we zijn er nog lang niet uit hoor maar voor het geval dat wil ik goed voorbereid zijn en ook bij afhalen ter plekke kunnen beslissen go of no go obv de juiste data.

Maar het gaat om dit frame.
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =mympBuyer
Tazzy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 15 juni 2008, 14:00
Mijn mountainbike: Giant XTC4 '04
Contacteer:

Zit er naar te kijken en denk wat maakt het realistisch dat je dat bedrag er voor krijgt... Naja je mag vragen wat je wil
Blood, sweat & gears
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tazzy schreef: ma 14 juni 2021, 20:42 Zit er naar te kijken en denk wat maakt het realistisch dat je dat bedrag er voor krijgt... Naja je mag vragen wat je wil
Kan je uitleggen wat je bedoelt?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 14 juni 2021, 21:40
Tazzy schreef: ma 14 juni 2021, 20:42 Zit er naar te kijken en denk wat maakt het realistisch dat je dat bedrag er voor krijgt... Naja je mag vragen wat je wil
Kan je uitleggen wat je bedoelt?
+1
Tazzy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 15 juni 2008, 14:00
Mijn mountainbike: Giant XTC4 '04
Contacteer:

Soms doe ik mijn best om het zo verwarrend mogelijk op te schrijven, sorry ;-)

Dat die gast op marktplaats 2000eu vraagt voor een fiets waarvan ik ruim de helft niet bijzonder vind. Frame zeker is zeker bijzonder, lefty nice maar al wat minder... de rest meh?
Blood, sweat & gears
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Rewel, dat komt volgens mij uit Bolzano.
Heb daar in een verder verleden ook weleens serieus over gedacht, maar toen uiteindelijk voor "goedkoop" titanium gekozen in de vorm van een Airborne Lancaster :D
(overigens naar volle tevredenheid, was een fijn hardtailtje...)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou vooral even checken of het zadel op jouw hoogte gaat komen. Korter is met een ijzerzaag nog wel te doen, langer is het even opletten of de masttopper nog wel genoeg ruimte heeft.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

suravida schreef: di 15 juni 2021, 10:08 Ik zou vooral even checken of het zadel op jouw hoogte gaat komen. Korter is met een ijzerzaag nog wel te doen, langer is het even opletten of de masttopper nog wel genoeg ruimte heeft.
Zadelhoogte komt goed. Mijn hoogte zit binnen de bandbreedte...
Ik maak me alleen zorgen om de stuurbuis.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

streetracer schreef: di 15 juni 2021, 20:03
suravida schreef: di 15 juni 2021, 10:08 Ik zou vooral even checken of het zadel op jouw hoogte gaat komen. Korter is met een ijzerzaag nog wel te doen, langer is het even opletten of de masttopper nog wel genoeg ruimte heeft.
Zadelhoogte komt goed. Mijn hoogte zit binnen de bandbreedte...
Ik maak me alleen zorgen om de stuurbuis.
Stuurbuis moet goedkomen. Dat lijkt me inderdaad een 1.5 buis met die zwarte cups zoals ook cannondale ze had. Als men in de loop der jaren alle type vorken in die cannondale's heeft kunnen proppen dan gaat dat met deze frame zeker ook lukken. Er is altijd wel een oplossing en ik denk dat ik de juiste maten goed heb in mijn andere post maar na opmeten weet je het pas zeker en ik zou dan pas de juiste headset gaan kopen. Ook al zijn het iets andere maten dan nog moet er een oplossing zijn. Af en toe moet je een gokje wagen.

Als je hem haalt dan wil ik wel even kijken hier of ik wat heb liggen. Al is het maar om te kijken of het werkt/staat.
Plaats reactie